Routerende Openfietsmap voor de GPS (Garmin)

Ha Ligfietser,

Langs de Nieuwe Merwede en onder Strijensas heb ik de kribben (ook dammetjes die niet met het land zijn verbonden) als Waterway=dam getagd. In OSM werden ze weergegeven als dunne zwarte strepen. Ook sluisdeuren had ik zo getagd. In de OFM werden ze overigens eerst niet weergegeven. In de laatste versie van 14-01 zijn het helaas soort wegen geworden. (Misschien aangetast door de gifwolk van Moerdijk, daar zit ik dus minder dan 10km vandaan:-( )
Langs de Nederrijn zijn de kribben een soort onderdeel van het land en vervolgens gerendeerd met embankment. Ziet er aardig uit. Denk dat ik maar zo ga aanpassen.
De losse dammen zal ik verwijderen. Daar weet ik even geen oplossing voor. Zo is het ook geen gezicht. Eventueel suggesties hoe ik die kan taggen. En sluisdeuren???

eg

Ben er inmiddels achtergekomen via geschiedenis dat de kribben ten Oosten van Hardinxveld het resultaat is van 3dShapes-import. Zal dus m’n waterwerken weghalen en maar even afwachten op de import. Dan ga ik maar eens verder met de Hoekse Waard routeerbaar maken voor fietsers.

Hier heb ik nog een stukje in de Biesbosch laten staan. Getagd door rene_A in 2008. De Nieuwe Merwede en het Hollandsch Diep heb ik inmiddels opgeschoond.

http://www.openstreetmap.org/?lat=51.72446&lon=4.85908&zoom=17&layers=M

groet,
eg

Waterway=dam werd idd nog niet gerenderd, pas sinds de OFM Duitsland kaart kwam ik erachter dat stuwdammen ed nog niet werden gerenderd.
Ik heb toen voorlopig maar het lijntje van brug genomen. Misschien is een dun zwart lijntje idd beter. Laat die dammetjes voorlopig maar staan,
ik verzin wel een ander lijntje :wink:

Zo beter? Waarom heb je ze weer verwijderd? Je gaat toch niet taggen voor de renderer?

Oei… ben een doener! Dus al weggehaald. Maar ze zijn zo weer terug. Zo is het een veel beter gezicht.
Zullen die dammetjes niet overruled worden door de 3dshapes?

De dammetjes zijn al weer terug. 't Was meer taggen voor mezelf. Vind 't toch een gelikte kaart en dat geldt ook voor de OSM Germany! Bovendien mag ik van de minister toch niet “buitenspelen” ivm met de 10km-range moerdijk :slight_smile:
Komend weekend weer eens de Hoekse Waard in want daar is wel veel aan het veranderen.

eg

Ok, in elk geval bedankt voor het doorgeven dat die dammetjes " als brug" niet zo lekker renderden daar.
Afwachten maar wat 3dshapes ermee zal doen.

Damn, wat ziet dat er toch fijn uit ligfietser! Heb het al eerder gezegd, maar een keertje extra kan vast geen kwaad… chapeau voor de vette rendering!

Dank je Lambertus. Zo’n typ file maakt het verschil. Moet je ook maar bij jouw kaart doen, dan raken de servers helemaal overbelast :wink:

Zie hier wat 3dShapes gaat betekenen.

Ik ben weer langzaam begonnen in die regio. Eerst van Breda naar het westen, maar ik stop voor Tholen*. Daarna kom ik wat naar boven, richting het Eiland van Dordrecht.

  • Coastlines. Aardig wat extra werk, en ik heb er zoveel in Zeeland. Jullie zitten al een tijdje te wachten op 3dShapes in Dordrecht e.o., dus is het wel zo fair om jullie in deze koude winterdagen nog wat te doen te geven. :slight_smile:

Ha Ldp,

Ben benieuwd wat de 3dShapes gaan brengen. Ben terughoudend geweest in het invullen van grondgebruik op het Eiland van dordrecht en omstreken in afwachting van.
Nieuwe gebieden heb ik wel ingevuld zoals de Louise en Cannemanspolder onder de Wieldrechtse Zeedijk
http://www.openstreetmap.org/?lat=51.76478&lon=4.68206&zoom=15&layers=M

en het nieuwe natuurgebied bij Strijensas in de Hoekse Waard. Hier zullen de 3d-Shapes niet meer kloppen. het zijn voormalige landbouwgebieden.
http://www.openstreetmap.org/?lat=51.71209&lon=4.56664&zoom=15&layers=M

De Merwelanden mogen op de schop. Daar heb ik slootjes van Yahoo over zitten tekenen.
Groet,
Eggie

Het leven na 3dShapes…?

In mijn woon-, leef- en fietsomgeving is 3dShapes nu ook grotendeels geimporteerd. Wat is nu precies de bedoeling? Ik hoor mensen praten over alles nalopen, opschonen, etc… Hoe recent is 3dShapes en waar is er verdere info te vinden? Niet alles klopt, zeker niet in zo’n dynamisch gebied als de randstad (o.a. Zoetermeer Oosterheem, etc.). Mijn eigen voorkeur gaat uit naar het correct in OSM krijgen van wegen en vooral fietspaden en routering door nauwkeurig te taggen. Verder ben ik allergisch voor overstroomde gebieden, zoals je gemerkt zal hebben… :wink:

Ha Ldp,

Nog iets om rekening mee te houden.
Hier is in een voromalig akkerbouwgebied een nieuw wijkje gekomen. De Hoven.
http://www.openstreetmap.org/?lat=51.79229&lon=4.72993&zoom=16&layers=M

Succes met de 3dShapesimport,
eg

Yep, dat wijkje had ik al een paar keer gezien, maar nog niet aan toegekomen om er eens doorheen te rijden.

@BikePC: Het is niet dat je de geimporteerde data moet overlopen, maar als je iets ziet dat niet klopt, mag je dat prima aanpakken. Of doorgeven, dat is ook goed, als het om dingen gaat die iemand zonder locale kennis ook kan doen.

Even een dilemma… Wat doe ik als ik naast een landelijke- of regionale fietsroute aan weerzijde fietpaden maak.
Als ik dan Bicycle=no meegeef aan de hoofdroute voor motorvoertuigen is dat een beetje onlogisch. Het is immers een fietsroute!
In Papendrecht heb ik voor de zekerheid Bicycle=no maar weer weggehaald. Wie schept duidelijkheid. Soms pas ik een truukje toe door van de fietsroute een fietspad te maken en een nieuwe autoweg er naast te leggen.
Dan nog zit ik met het probleem dat het nieuwe fietspad aan de overkant ook eigenlijk tot de fietsroute zou moeten behoren. Er zijn nu immers twee fietspaden.
Wie schept duidelijkheid.
eg

Ook nog even gecheckt wat de routering doet bij Tolwegen vermijden. Mapsource gaat dan wel van de fietspaden af en volgt ondanks het fietsverbod toch de regionale fietsroute. Dan heeft dus kennelijk bicycle=no geen effect. Denk dus dat ik in deze gevallen dan toch maar bicycle=no tag mits er fietspaden langs de “autoweg” lopen.
eg

Die fietsroutes volgen eigenlijk ook de fietspaden en niet de hoofdweg. Je zou de relaties dus ook via beide fietspaden moeten laten lopen.
Bijvoorbeeld: http://www.openstreetmap.org/?lat=52.14471&lon=5.40616&zoom=17&layers=C

En als de relatie verplaatst wordt, ook voorzien van de juiste “forward” (of “backward”) aanduiding.
(D.w.z. als de fietspaden éénrichting zijn, aan beide kanten van de weg).

Alleen voordat de fietspaden waren aangelegd was er al een fietroute op de hoofdweg.

Het voorbeeld is duidelijk…
Maar dat gedoe met die relaties is nog even akadabra voor mij in potlatch2 :frowning:
Ga eerst maar eens hierover iets over relaties opzoeken voordat ik iets ga doen.
Hier is het bv nog fout.
Het oostelijke fietspad loopt dan ook nog af en toe over woonerven.
http://www.openstreetmap.org/?lat=51.83859&lon=4.69942&zoom=16&layers=C

Weer een uitdaging!

groet,
eg

Dat is echt niet zo moeilijk in potlatch2 (als je eenmaal weet hoe het moet :wink: )

Selecteer eerst cyclemap als background, dan kan je zien dat de veerweg rood is en onderdeel van 2 fietsroutes: LF2 en LF11
(Klik op dit stukje weg om te kijken hoe het zit met die relaties)
Wat je wilt is die relatie verplaatsen naar de fietspaden aan weerszijde van deze weg (molenpad).

Selecteer een stukje van het fietspad. Die licht dan geel op. Ga naar het tab blad cycle naast basic en klik op add route
onder national cycle routes:

selecteer een voor een de LF routes

Doe dit voor ieder stukje fietspad apart (in potlatch kan je niet eerst
een hele reeks stukjes fietspaden tegelijk selecteren want dan gaat het fout!)

Je ziet dan dat het fietspad rood gekleurd wordt, dwz onderdeel vormt van een LF route.
Voor een regionale knooppunt route geldt dezelfde werkwijze, alleen wordt de kleur dan blauw.

Nu nog de relaties van de Veerweg afhalen en klaar is Eg.
Alleen met de pijltjes >> <> << (forward/blanco/backward) weet ik niet precies hoe het zit.
Ik neem aan dat bij 1 richtingsverkeersfietspaden alleen >> forward nodig is.
Standaard staat die op <>

Als je een nieuwe fietsroute relatie wilt maken kan dat ook,
maar dan wordt het wat ingewikkelder in potlatch.