Routerende Openfietsmap voor de GPS (Garmin)

Oké bedankt voor de uitleg…ik ga eens aan de slag
eg

Minko…
zomaar gelukt!
LF2/LF11 gaat nu over de fietspaden!

eg

@ligfietser
Ook dank. Ben nu even met Potlatch2 aan het experimenteren geweest dankzij je helder uitleg. Ik heb tot nu toe de relaties voor fietsknooppunten voornl. in Potlatch1 gedaan (met JOSM voor het aanmaken van de superrelatie).
Nadeel voor fietsknooppunten in Potlatch2 blijkt te zijn dat je de “Note” (en dus de van-naar knooppuntnummer) pas ziet in een pup-up als je dubbelklikt op de betreffende balk. Zou handig zijn om dat meteen te zien als je kiest.
Nu even ontdekken hoe ik een verzoek indien bij Richard F.

Het eerste stukje Brabantse Biesbosch zit er nu in: http://osm.org/go/0Etpr@h1-

Die kribben zijn man_made=groyne (loodrecht op de oever), man_made=breakwater (parallel voor of tegen de oever, om deze te beschermen tegen golfvorming) of man_made=reinforced_slope. Deze laatste is voor allerlei vormen van versterkt talud, evt nader in te vullen of te vervangen door specifiekere tags. Dit is een tag die we verzonnen hebben voor de import.

Ha Ldp,

'k Heb op de noordoever van de Amer “mijn” kribben welgehaald. De rest in de Nieuwe Merwede nog maar laten liggen. Het is simpel om op te schonen. De oeverbescherming in de Aakvlaai (oostelijke biesbosch) zijn niet van mij.
lk had ook een beetje geëxperimenteerd met ander soort kribben zoals het eiland ten zuiden van het Zuidergat van de Visschen. Daar zal opschonen iets moeilijker worden, want het zijn uitstulpingen vanuit het eiland. Moet ik nog voorwerk verrichten, want in de voorjaarsvakantie zit ik Verweggistan? Ben benieuwd als ik terugkom het Groene Monster het Eiland van Dordrecht inmiddels heeft verzwolgen! :slight_smile:

Groet,
Eggie

Kan zomaar hard gaan, hoor. Wanneer is die vakantie eigenlijk? :slight_smile:

De 26ste febr t/m 6 mrt heeft Dordrecht schoolvakantie. Dat wijkt weer af van Brabant en ook de rest van Zuid-Holland. De “lucky teacher” ben ik dus.
eg

Ik heb op mijn site een test versie staan met een gewijzigde layout:
http://mijndev.openstreetmap.nl/~ligfietser/diverse/OpenFietsMap%20(test).exe

Het gebied bevat globaal het stuk tussen Den Haag en Zwolle (osm data van gisteren).

De veelkleurige blokjes die de diverse fietsroutes aangeven hebben het veld moeten ruimen want die maakten de kaart veel te druk. Ze zijn vervangen door een blauwe stippellijn in het midden van de weg.
Ik weet echter nog niet of die wel op alle Garmin goed zichtbaar zijn (soms verdwijnt een bitmap nl onder het wegdek afh. van het apparaat). Ook heb ik een aantal pois niet meer in de kaart zitten zoals autogarages, benzinepompen, bushaltes.

Verder is men bij mkgmap druk bezig met de adreszoekfunktie te verbeteren, nu is men al zo ver dat het adressen zoeken al verder komt dan de bekende provincie vraag :wink: alleen de straatnamen zijn nog niet altijd gekoppeld aan de juiste plaatsnaam of de stad bij het juiste land. Het zoeken naar adressen is dus eindelijk mogelijk maar er zitten nog wel wat bugs in.

Ja, spannend he?! De activiteit aan Mkgmap ontwikkelingen is gewoon overweldigend. Zoals je op de mailinglist al zei: het is nauwelijks te volgen wat er allemaal ontwikkeld wordt, zo snel gaat het. Heerlijk eigenlijk…

Het gaat idd zo snel, dat ik maar even naar een eerdere versie terug moest grijpen. Opeens waren al de bossen van de kaart geveegd door de drop-small-polygons filter. De kaart werd er wel merkbaar sneller van op de gps, maar ik wil ook nog wat zien op de pc :wink:

Ik zie ook dat men met mijn voorstellen voor mapsource installer te verbeteren aan de slag is gegaan. Ook hiermee heb ik eea geexperimenteerd, de installer is wat gepimpt , kan je ook makkelijker de typ file kiezen, en is de installer ook in het Nederlands.

Zelf gebruik ii twee typ files. Op de Garmin heb ik een witte achtergrond met groene fietspaden zonder landuse(weiland, akkerbouw). Op de PC heb ik een type file met een groene achtergrond, blauwe fietspaden en met landuse. Zo kan ik op de PC dingen zien voor de voorbereiding en laat me op de fiets verrassen:-)

Het scenario van een volledige kaart op de PC en een ‘lean & mean’ versie met alleen de wegen (…) voor op de gps is voor mij als toer/racefietser zeer bruikbaar gebleken. Ook op een zeer recent type als de Edge 800 is de volledige OpenFietsMap en ook op de ‘oude’ Colorado 300 bij scherpe bochten (>= 90 graden) en veel draaien en keren te traag. De light-versie daarentegen draait lekker vlot mee. Ik schat in dat het overgrote deel van de gps-gebruikers gebruik maakt van vooraf geplande tracks of routes en dan is het m.i. niet zo storend dat op de gps niet alle details te zien zijn. Die zie je al rijdend wel… Maar, ik moet toegeven dat een volledige kaart op de gps wel natuurlijker aandoet, maar dan graag zonder traag te worden, want dat kan echt lastig zijn. j.m.t.c.

Die lightversie is m.n bij mtb gebruik ook wel zo handig (anders zie je door de bomen de tracks niet meer) dus die blijft wel.
Bij veel draaien en keren kan je je oog beter op de weg houden dan op de GPS :wink: De volledige versie is op de Dakota niet te traag, de blauwe routeblokjes waren vandaag goed leesbaar, mn op de witte wegen en wat minder op de fietspaden. Als de routering aan staat zijn ze niet meer te zien (liggen dan onder de paarse routelijn). Wat ik misschien nog wel aanpas zijn de donkerbruine secundaire wegen, die lijken qua contrast teveel op de fietspaden. Een tint lichter, zoals die wegen nu op de lagere zoomlevels worden getoond, is misschien beter (kleur FFCA00, garmin type 0x04).

+1

Waar ik nog naar benieuwd ben is of de fietsroutes op Etrex modellen als de Legend en Vista Hcx goed te zien zijn,
op de Venture (cx) helaas niet:

De fietsroute is alleen zichtbaar in het navigatieschermpje

Ha Ligfietser,

Nop… op de Garmin etrex Vista HCX zie ik geen blauwe blokjes bij de fietsroutes. 'k Heb je een schermafdruk gestuurd via de mail.

Groet,
Eg

Ik heb net een nieuwe (full) versie geupload waarin dat nu is aangepast. Ook is de adres zoekfunctie ingrijpend veranderd door de ontwikkelaars van mkgmap maar nog lang niet optimaal. Het bekende probleem met de “Provincie vraag” lijkt nu opgelost, maar er zullen ongetwijfeld nog bugs in zitten. Bijv. het land kan nog niet geselecteerd worden, je ziet (althans op de Dakota) nu nog een grijs leeg veld bij de keuze voor het land:

Klik op het lege veld. Bij het zoeken naar straatnamen wordt nu gekeken in welke woonplaats (admin_level=10) die straat ligt. Is die niet aanwezig of vindbaar dan gebruikt mkgmap de gemeente. Zo te zien werkt dit al redelijk.

Voor gebruikers van de oudere toestellen kan men de gmapsupp.img aanpassen met een batch scriptje (gebaseerd op gmt.exe/gmaptool). Het is mijn bedoeling tzt slechts één groot bestand (gmapsupp.img) voor downloads aan te bieden (incl een kleine mapsource installer) ipv nu twee verschillende bestanden (openfietsmap.exe en gmapsupp.zip), maar dat moet nog even verder uitontwikkeld en getest worden.

Ik ben benieuwd naar jullie reakties!

Ha Ligfietser,

Net “gedownload”. Complimenten! “Mijn Eiland van Dordrecht” ziet er gelikt uit. Zeker nu ook met de komst van het Groene monster. Morgen eens testen in het lenteweer!
Dadelijk even overbrengen naar de Etrex Vista hcx.

Groet,
Eg

Ook in de etrex vista hcx is bij “Zoek Adressen” de Regio-regel nu leeg. Daar is de volgende truuk voor. Dat is lastig als je bv ook nog CNE 2009 op de gps hebt staan. Je wilt toch je adressen blijven zoeken! Deze fout heeft in het begin in de OnrouteFietsKaart ook gezeten.

Zoeken naar adressen in CNE 2009 in combinatie met de OFM met CNE actief.

Maak éénmalig een Waypoint aan in Berlijn. (Dus buiten de fietskaart)

Zoeken>waypoints>Berlin>Kaart… vervolgens…
Zoeken>Adressen>Regio>Holland, enz… Nu kun je wel zoeken in alle landen.

Groet,
Eg

Een geweldig mooie kaart is het geworden, en wilde hem op de camping al op de gpsmap60csx zetten via mijn mini10 inch asus met 1014 mb geheugen.

Bij het openen in mapsource zakte mijn geheugen van 540mb naar 200 en met het schuiven van de pagina naar 16 en liep de boel vast.

Thuis heb ik werkgeheugen genoeg en werkte alles prima en had hier dan ook geen erg in.

Tot nog toe heb ik geen problemen gehad met andere osm maps of Garmin maps.

Ik vraag mij wel af hoe de map zich gedraagd op GPSmap 60CSx.

Parie