Idee om wat met BAG te gaan doen

Ik wil van de zomer wel mee naar Friesland om aan lokale mappers uit te leggen hoe je zo’n import kunt doen of vertellen wat de typische dingen zijn waarvoor ik nog op de fiets moest om te gaan kijken hoe het zat.

Je hebt het toch wel over het WK hockey toch? Iets anders kan niet zo belangrijk zijn.
Ik vind het prima om een keer naar Friesland af te reizen maar dan wel na de zomervakantie, dat zou dan in spetember zijn, want ik ben in juli weg en juni red ik niet meer.

Dat geldt ook voor mij.

De zorgpunten die eind november/begin december m.b.t. de source en ref tags zijn aangedragen zijn niet voldoende beantwoord. Verder is Frederik begin van het jaar in Den Haag geweest en heeft hij geconstateerd dat het, zelfs voor een zeer ervaren mapper als hij, lastig is om de data aan te vullen danwel te wijzigen. Ik heb de discussies (zowel hier als op imports) zitten nalezen en vind het niet vreemd dat de DWG vraagtekens stelt bij de import. Mijn conclusie is dat ‘we’ niet goed ons huiswerk hebben gedaan.

Aan de andere kant vind ik de manier van reageren van met name Frederik erg bot overkomen. Het zou hem gesierd dat hij niet direct had gedreigd met het revert-wapen, zeker niet nadat hij of andere DWG-leden niet de moeite hebben genomen om op jouw laatste mail van 3 dec. te reageren. Ik denk dat het nodig is om de situatie snel en op een diplomatieke manier te beslechten.

Statements dat imports helemaal niet door kunnen gaan, omdat over bepaalde zaken nog geen besluiten zijn genomen (zoals meerdere adressen op dezelfde locatie), vind ik lastig. Ze kunnen gauw gebruikt worden om imports maar helemaal te stoppen, maar aan de andere kant begrijp ik ook dat men bang is voor de problemen die ontstaan omdat over bepaalde zaken nog niet goed is nagedacht. Ik heb sterk de indruk dat de “community” hier helemaal niet uitkomt. Het proces via de tagging ML en het voting systeem vind ik achterhaald. (Ik heb geen idee of dit nog wordt toegepast.) Er zijn altijd weer lui die vinden dat hun mening het belangrijkst is en net zo lang dwars gaan liggen totdat zij hun zin krijgen. Verder zijn er ook lui die veel te bureaucratisch zijn. In beide gevallen druist dit in tegen het vrije taggingmodel in van OSM. Een lijn hebben is goed, maar je moet hierin niet doorslaan.

V.w.b. het volwassen worden: OSM staat al een behoorlijke tijd stil. Natuurlijk wordt het veel meer gebruikt en geniet het veel meer bekendheid dan 5 jaar geleden, maar in die tijd is er in de community zelf weinig veranderd. De kruiwagen met kikkers is alleen maar groter geworden :wink: Met name de besluitvormingsprocessen lopen nog net zo traag als voorheen en gaan gepaard met de nodige conflicten. Of je veel van de OSMF kunt verwachten, weet ik niet. Hen is herhaaldelijk duidelijk gemaakt om niet al te veel inhoudelijk met het project te bemoeien. Vandaar dat zij zichzelf voornamelijk een ondersteunende en faciliterende rol toedichten.

Governance en goed leiderschap hierin zijn hard nodig. Zolang dat er niet is, blijft OSM een stuurloos projectiel. Er is wel een soort van algehele consensus binnen de community over wat men met het project wil, maar meer duidelijkheid over bepaalde zaken zou enorm helpen om taaie discussies (over bijv. imports en bepaalde essentiele discussies, zoals 3D en indoor navigatie) vlot te trekken.

Sneek is anders nog best groot vergeleken met wat ik verwacht had van toen ik er op vakantie was :stuck_out_tongue: En de hoeveelheid slecht ingetekende woonboten en stacarvans maakt het er ook niet beter op. In Maasgouw kon je de stacarvans praktisch laten staan zoals ze stonden; in Sneek moet elke woonboot compleet opnieuw worden ingetekend.

Heeft een wk invloed op OSM? Ik heb nauwelijks door dat er iets aan zit te komen. En de vakanties lijken me júist een actieve periode… ik ben in ieder geval van plan om van de vakantie in Friesland gebruik te maken en op plaatsen waar ik normaal niet kom OSM te controleren.

Ahem, wat? Ik moet me technisch gezien niet aangesproken voelen omdat ik geen Friese mapper ben, maargoed… Het doel is toch om Friesland op de kaart te krijgen? Hoe is het dan slecht als Friesland al (deels) gedaan is nog voor de mapping party georganiseerd kan worden?

Er is altijd zat te doen aan een kaart en de BAG import stopt over een paar weken. We hebben dan ineens veel minder aan de kennis om op de traditionele manier BAG te kunnen importeren en moeten we enkel nog kijken naar updates, welke anders zijn dan imports, en zelfs dat kan vanuit luie stoelen.

Veel interessanter vind ik dat Google Maps in Sneek een weg heeft lopen door wat op hun eigen satellietbeelden als gebouw te zien is. En dat Bing Maps ook conflicteert met de OSM en Google Maps data. En dat Street View enkel laat zien dat er een grote verbouwing aan de gang was in 2009. Als we daarop vooruit kunnen lopen en dat soort dingen sneller implementeren dan commerciële bedrijven… Dat lijkt me juist waardevol om te kunnen als lokale mapper aangezien dat werk is dat enkel ter plaatse kan worden gedaan.

Dat was ik (natuurlijk geimporteerd onder Theun_BAG), was toen al wel bezig en inmiddels heb ik bijna drie gemeenten gedaan. Nu ook begonnen met de nabewerking (had ik natuurlijk ook wat laten liggen) en dat kost hier toch in verhouding veel tijd. Vooral omdat veel straatnamen friese namen hebben en de spelling in de AND vaak verkeerd was omdat leestekens vaak niet waren meegenomen. Ik denk dat ik Ferwerderadeel voor de zomer ook nog wel kan doen, maar meer verwacht ik niet. Dan zit heel Noordoost Friesland erin en dat is tevens ongeveer het gebied dat ik makkelijk op de fiets kan bereiken. Nabewerking van de gemeenten die Floris heeft geimporteerd moet ik denk ik ook doen, ik kom er ook geregeld om mijn fietsje doorheen, dus dat is op zich geen probleem.

In Friesland vinden ze het belangrijker dat de koeien een oornummer hebben dan de huizen een huisnummer. Dat blijkt maar weer. :slight_smile:

René.

Dan hoop ik dat je die ondertussen netjes gemapt hebt zodat de boer ze terug kan vinden :slight_smile:

Dat doet het ministerie van landbouw al voor als er mkz uitbreekt. Misschien kunnen we de gegevens importeren net als de BAG. :slight_smile:

Ik heb een datum voor de mappingparty in Friesland: zaterdag 6 september. Vind je het leuk om:

  • de Friese community te helpen
  • medemappers in levende lijve te ontmoeten
  • de BAG import in Nederland af te ronden met de laatste Friese blanco restanten zoals Leeuwaren, Franeker, Drachten en Harlingen (dit even onder de aanname dat plaatsen als Venlo, Roermond, Nieuwegein, IJsselstein, Oss, Wychen, Wageningen, Almelo, Lelystad en nog veel meer woonplaatsen tegen 6 september geïmporteerd zullen zijn)
  • te babbelen over governance in OSM
  • een pilske te nuttigen

Geef dan svp via dit forum of via osmned@gmail.com door dat je er bij wilt zijn.

Johan

In principe heb ik belangstelling, maar ik kan niet zover vooruit plannen.
Voor mij ook een ov vriendelijke lokaasje.

René.

Aardich!
Myn auto is dat wykein sûnder my de doar út, dus foar my graach in OV-vriendelijke lokaasje.
Hearrenfean bygelyks?

groet,

Gert-Jan
(die net terug is uit Fryslân)

De nieuwste versie van de stylesheet is net uitgerold. Daarin worden de building passages nu als tunnels gerenderd.

Het kan zijn dat je nog oude tiles krijgt, dan kun je ze zelf als dirty markeren (/dirty achter de URL van de tile) of even afwachten.

Dat is fijn.
Hier is Gemeentehuis Ede: http://osm.org/go/0GQAkbqSz
Er is dus nog één onvolkomenheid: de naam van de weg “schijnt door”.

@ rivw en hvdwolf Jullie opmerkingen hebben me aan het denken gezet. Ik heb vandaag direct al bij mij in de omgeving en uiteraard op basis van groundtruth de voor het mappen benodigde info vastgelegd met de juiste LAT/LON: http://www.mapillary.com/map/editor/Jez10XR2o8rZyMM1B7nngA

Nu alleen nog een goed taggingschema bedenken

animal=cow
cow:breed=Blaarkop
cow:gender=female
cow:purpose=dairy
cow:name=Berta 38
cow:number=…

Geef al die dieren dan ook gelijk een module om hun nek om hun positie door te geven naar OSM. Nauwkeurigheid per weiland is voldoende, anders krijgt de OSM database het te druk met alle revisies :wink:

Dan kan de consument in de supermarkt met een QR-code (op de biefstuk of yoghurt) nagaan waar de koe vandaan komt en hoeveel ie buiten heeft gestaan… :roll_eyes:

Maar goed we dwalen af van de BAG, dit onderwerp zou z’n eigen import topic mogen krijgen. Zullen we het voorstellen bij de DWG? Dan krijgen ze vast een rotberoerte! Wellicht binden ze dan wat in voor wat betreft de BAG import. :sunglasses:

Wat dat commentaar van de DWG betreft: het is ondertussen weer ijzig stil.

[knip rant waar ik gewoon geen Submit had moeten klikken]

Van zich afschrijven doet…

Dat is helaas niet zo makkelijk op te lossen. Ik weet ook niet of het per se een fout is: bij langere building passages wil je juist weer wel dat de naam verschijnt, zeker als de building passage zelf een naam heeft.

De naam padden met enkele spaties aan weerszijden, zodat deze op kortere stukken minder snel past EN als deze net wel past bij een langere tunnel, dat deze niet lelijk precies op de rand van het gebouw uitkomt.

Iets heel anders: Het ziet er naar uit dat mijn webserver de geest gegeven heeft. Gisteravond 2x gecrashed en in de loop van de ochtend weer weg. Ziet er naar uit dat de fan aan gort is. Ik zal proberen vanavond de schijf over te zetten in een oude bak (for the time being), zodat de site in ieder geval weer in de lucht is.