Idee om wat met BAG te gaan doen

Voordat we ooit van de BAG hadden gehoord was er reeds de afspraak om die J. op dat bord voluit te schrijven (als je het wist). Zit dus nu niet de BAG import de schuld te geven van iets wat je niet leuk vindt, maar wat er geen drol mee te maken heeft.

Behalve theoretisch gepraat, heb je ook werkelijk voorbeelden waar de BAG importeurs de straatnamen zo hebben aangepast dat ze niet meer te herkennen zijn? En waar ze bovendien de andere naam niet in één van de andere name tags hebben gezet?

Als OSM zegt “Johannes” en het bord zegt “J.” is het niet onherkenbaar.
Als OSM zegt “Van Zijlstraat” en het bord zegt “van Zijlstraat” of andersom is het niet onherkenbaar.
Als OSM zegt “Dominee Jan Huppeldepup” en het bord “Ds J Huppeldepup” is het niet onherkenbaar.

En al deze gevallen hebben niets met de BAG te maken, want de afspraak was altijd al om ze voluit in te voeren.

Alsjeblieft zeg, dit gaat een beetje ver. Vanwaar die boosheid? Ik meen een soort koerswijziging te zien, en vraag om verduidelijking, en nu voel ik me behoorlijk aangevallen. Als je mijn vraag niet begrijpt, of iets meer achtergrond wil weten, vraag het dan. Als ik het antwoord zelf had kunnen vinden, vertel me dan hoe, en dan weet ik dat voor de volgende keer.

Ik heb geen voorbeelden van de oude/verkorte naam die door een BAG-importeur in een ander veld is gezet alvorens de volledige versie in name te zetten, jij wel? Nogmaals, het gaat mij niet om het gebruik van afkortingen, maar welke versie van de naam in de name-tag ze zetten.

Het significante punt dat jij maakt, is dat de door mij veronderstelde afspraak dat de borden (of misschien de “gangbare” benaming) prevaleren, niet bestaat. Dat is voor mij nieuw, want ik lees iets anders in de wiki’s. Bedankt voor je begrip.

Nee, die heb ik ook niet. Weet je hoe dat komt? Omdat er in OSM steeds al een lange naam stond en er in de BAG meestal korte namen staan. Dus geen vuur → geen brand roepen.

Als het je niet om afkortingen gaat, dan moet je er zelf niet steeds op terug komen in je voorbeelden van het “probleem”.

Er zijn maar twee regelmatig voorkomende redenen die ik gezien heb tijdens de import in Houten en Bunnik waarom de BAG van huidige data in OSM afwijkt.

  • De eerste is afkortingen en de huidige regels zijn dan effectief in het voordeel van wat er nu al in OSM zit. Je kunt iets namelijk vaak op verschillende manieren afkorten, maar in OSM moet alles al jaren lang voluit.
  • De tweede zijn hoofdletters / kleine letters. Een computerprogramma die daar niet doorheen kan kijken is stuk. Voor een mens is dat al helemaal geen probleem

Wat voorbeelden van verschillen uit Bunnik en Odijk:

http://www.openstreetmap.org/way/7003172/history
Voor de BAG import in OSM: Johan
Straatnaambord op de hoek met Huib van de Vechtlaan: Johan
Straatnaambord op de hoek van de Spoorstraat: Joh
In de BAG: Joh
Nu in OSM: Johan

http://www.openstreetmap.org/way/6993522/history
Voor de BAG import in OSM: Dominee
Straatnaambord: Kan ik me niet meer herinneren.
In de BAG: Ds
Nu in OSM: Dominee

http://www.openstreetmap.org/way/6993629/history
Voor de BAG import: Dominee Jan
Straatnaambord: Kan ik me niet meer herinneren.
In de BAG: Ds J
Nu in OSM: Dominee Jan

In Houten en Werkhoven waren alle verschillen of hoofletters of straten die er nog helemaal niet waren/zijn in OSM.

Wederom een vraagje over http://tile.openstreetmap.nl/.
ik zie dat de tiles op hogere zoomlevels (circa 12-22) veel sneller geupdate worden nu, maar op de lagere zoomlevels, 7, 8, 9, 10 enzo, niet.
Ik had “in het verleden” Zwolle al vrijwel helemaal gedaan o.b.v. van mijn “BAG retrieving python” scripts waarbij ook het adres rechtstreeks aan de building wordt gekoppeld en niet als losse adres node, en ik had gezegd dat ik die niet meer ging aanpassen: kortom groene kleur. Maar omdat ik toch een braaf jongetje ben heb ik alsnog Zwolle opnieuw geïmporteerd in de afgelopen weken (en dat was geen BAGatel), parallel aan andere imports.
Maar bijvoorbeeld ook voor Elburg en Nunspeet: op hogere zoomlevels alles netjes rood, op lagere zoomlevels nog steeds blauw.
Als ik inzoom wordt dat allemaal perfect weergegeven, maar op de overzichts niveaus nog steeds niet. Hoe vaak worden die lage zoomlevels eigenlijk ververst?

Ik ga er van uit dat over een week (o.i.d.) alles wel goed zal staan, maar ik ben gewoon benieuwd naar de verversings frequenties.

De lage zoomlevels worden met de hand, eens in de zoveel tijd, op verversen gezet. Dit i.v.m. de erg lange rendertijd.

Ik heb het nu gedaan, maar het kan nog wel even duren voordat het zichtbaar is.

Op zich een logische ontwikkeling: de dagelijkse hoeveelheid edits in Nederland lijkt geleidelijk af te nemen. Toch zijn er op de kaart van Harry nog grote witte vlekken te zien. Gelukkig zijn diverse ervaren BAG importeerders bezig om die gebieden enigzins te verkleinen. Hebben jullie nog ideeën om daarnaast nieuwe BAG importeerders bij de import te betrekken? Zou het bijvoorbeeld een keer iets zijn om ergens midden in een wit vlek een café met goede wifi voor een dag af te huren om daar in de vorm van een mappingparty met ervaren BAGgers en wat mappers uit de omgeving aan de slag te gaan?

:wink: Ik ben ook veroorzaker van 1 van de witte vlakken terwijl die oranje moet zijn (zeg maar gemeentegrenzen Bodegraven-Reeuwijk en Gouda, wat nog niet oranje is), heb wel een soort polygoon er voor getekend inmiddels, maar wat ik nog erger vind, is dat in de gem. Ouderkerk en gem. Vlist al oranje polygonen staan terwijl er vrijwel nog geen BAG-import is gedaan. (dit laatste van de Krimpenerwaard had ik al een keer gezegd geloof ik). En zelf durf ik niet goed aan de Krimpenerwaard te beginnen, in vergelijking met de gemeenten die ik gedaan heb zitten daar wel veel fouten in de BAG-import.

Om de overgebleven vlakken ook te importen kan natuurlijk ook een sprint georganiseerd worden tijdens de GeoDoeDag. Met z’n alle Friesland afmaken lijkt me een goed idee.

Alleen als er ook Friezen meehelpen die dan na de GeoDoeDag de nacontrole in het veld kunnen doen.

(Vanochtend weer een rondje gefietst om zaken na te kijken.)

Ik was in de Krimpenerwaard begonnen toen een lokale mapper aangaf daar aan de gang te willen gaan en die inderdaad ook al enthousiast gelijk z’n poly’s heeft geupload. Aangezien er inderdaad al enige tijd geen voortgang lijkt te zijn. Net weer eens een bericht gestuurd naar jverd met de vraag of hij nog steeds mee aan de slag wil of niet. Zo niet denk ik dat ik daar maar weer eens verder ga waar ik gebleven was.

Bij Katwijk staan een aantal gebouwen wel erg ver in het water. http://www.openstreetmap.org/way/284723047#map=17/52.20408/4.39202
Ook in de BAG-viewer staan ze in de zee.

Misschien alleen bij eb te bereiken ? :slight_smile:
Volgens http://www.katwijk.nl/nc/nieuws/bericht/wethouder-en-hoogheemraad-openen-strand/ is er 2,5 miljoen m3 zand bij gekomen. Hoewel het strand op basis van ‘armchair mapping’ makkelijk is op te schuiven richting de zee, zou het mooier zijn als een min of meer lokale mapper met een smartphone een lijntje gaat trekken op de vloedlijn.

De komende week zijn de (ge)tijden een beetje onhandig, tenzij je echt lokaal bent en even een ommetje wilt maken na het avondeten.

Ik ben de BAG importer daar en ik vond het ook dat die gebouwen wel erg ver in het water liggen (de oude 3dshapes strandtenten lagen veel dichter bij de bebouwing). Ik kom in Katwijk niet zo vaak maar ik zou daar wel evens een hardlooptraining langs de hoogwaterlijn kunnen maken, als het getij op een zondag ochtend gunstig is.

Ik denk dat er ook een bepaalde “vermoeidheid” optreedt. Bij mij in elk geval wel.
Ik ben nu al 3 dagen bezig met inspector allerlei kleine foutjes in adressen en straatnamen e.d. te corrigeren, en nieuwe straten toe te voegen en zo, maar dat duurt gewoon erg lang.
Ondanks het feit dat ik een filter -“addr” of een filter -“highway” gebruik met daaroverheen een naam filter -“beatrix” o.i.d. om snel straten of adres reeksen te kunnen selecteren met de lasso tool, kost dit gewoon ook tijd. En leuk is het niet. Het is net als thuis klussen: de grote dingen gaan relatief snel en laten resultaat zien. De kleine rotklusjes blijven liggen en dat zie je ook niet zo.

(Zodra ik gemeente Nunspeet af heb dacht ik erover te beginnen met de Friese Meren. Het gebied ten oosten van de A6 is al gedaan. Lemmer en Gaasterland ken ik goed. De rest komt dan wel. Als een ander dan “boven” de A7 begint, groeit dat ook vanzelf dicht.)

Overigens is Friesland niet het grootste probleem denk ik. Het is relatief dun bevolkt met een “lage dichtheid” infrastructuur. Dat zou relatief snel moeten gaan.
De dichter bevolkte gebieden in Midden-zuid Nederland kosten meer tijd denk ik. hoewel we daar wel mappers hebben zitten.

Hoe meer zielen, hoe meer vreugd.

Zo gedaan. Er is inderdaad een flinke hoeveelheid zand opgespoten. De kustlijn is ongeveer 150 m richting zee verschoven en een breed nieuw duinstrook is gecreërd. Ik heb niet alle nieuwe paden en toegangswegen verkend, dus er is wat werk voor een lokale mapper.

ik ben iets minder actief geweest. enerzijds omdat de gemeente die ik nu aan het doen ben (alkmaar) er echt een potje van gemaakt heeft. elk gebied heeft tientallen/honderden overlappende gebouwen. en anderzijds omdat ik de discussie over BAG op import een beetje aan het afwachten was.

Johan, ik kon weinig actueels hier over vinden, heb jij een laatste stand van zaken?

ik zal even wat meer werk proberen te maken van de gaten in noord-holland.

@ florisje Ik heb geen antwoord op de vragen gekregen. Ik begrijp dus nog steeds niet wat er nu wordt bedoeld, en waarom er bijvoorbeeld geen sprake zou zijn van ‘rough consensus’. Persoonlijk vind ik het jammer dat OSMF oorverdovend stil is. Het gaat immers over het meer volwassen worden van OSM. Blijkbaar doen topics als ‘governance’ en besluitvorming het niet zo goed in de community. Komt vast nog wel eens goed nadat het een keer echt gaat knallen. Eigenlijk vind ik dit soort onderwerpen ook niet echt leuk om over te praten tijdens mijn hobby…

…veel leuker vind ik het om het te hebben over de voortgang van de import. In mijn ogen terecht wordt wel eens gesteld dat OSM het niet alleen van data moet hebben maar ook van een levendige community. Om dat concreet te maken wil ik bij deze het topic ‘imports in Friesland’ (als grootste witte vlek op de kaart van Harry) agenderen via dit forum. Via ´who´s around´ is te zien dat er best wel wat Friese mappers zijn. Bas had het leuke idee om de geodag te benutten voor het mappen van Friesland, echter met misschien als nadeel dat die niet in Friesland is dus wat minder toegankelijk voor Friese mappers. Ik kan vanuit mijn luie Pijnackerse stoel met alle gemak steden als Leeuwarden, Franeker en Sneek importeren. Maar dat helpt de community ter plekke ook niet echt. Nu zitten we wel met het WK en daarna vakanties, maar vinden jullie het iets om op een zaterdag in juli of september (of 21 juni als we snel zijn) een mappingparty te organiseren in Sneek, Franeker of Leeuwarden? Via who’s around kunnen dan alle mappers die de afgelopen 6 maanden in Friesland actief waren worden aangeschreven.

En uiteraard is het dan ook wel handig als een stuk of vier ervaren BAG importers deel willen nemen. Zoals je merkt vind ik het geen probleem om met mijn auto vanuit Pijnacker via Amsterdam of Utrecht -waarbij ik uiteraard even kan stoppen om andere mappers mee te nemen- naar Friesland af te reizen voor zo’n mappingparty.

(+ bij deze de oproep aan niet Friese mappers om even niet in Friesland de BAG te importeren)

Graag reacties!

ik heb het een en ander in Friesland gedaan omdat er toen nog niks gedaan was. Daarna kreeg ik van osm user theun de vraag om daar even mee te wachten omdat hij dat graag wou doen omdat het bij hem in de buurt was. maar ik zie daar volgens mij geen edits van…