Residential - strict, loose, for the renderer?

Dat grens probleem speelt ook aan de Lek, waar de ene BAG medewerkster verklaard nee dat is niet van ons maar van Nieuwegein, hun antwoord luidt nee tis Houten ? Zegt dat iets over de BAG medewerkers en ja over mij, ik kijk zelden naar grenzen en blijf eraf. Het pand staat dus al sinds de 60 tiger jaren en de aanleg van de stuw bij Hagestein nu in Vianen :wink:

Dit lijkt toch niet helemaal waar te zijn.

Als ik een parkeerplaats map in een forest, zonder MPR, dan krijgt de parkeerplaats weliswaar de kleur zoals vereist (lichtgeel), maar de textuur van het forest is in het lichtgeel zichtbaar - een parkeerplaats met bomen dus. Misschien dat het alleen met egale grote landuse-vlakken werkt.

Uiteraard was het verschijnsel verdwenen nadat ik er een MPR van gemaakt had.

Water op “forest” geeft ook nog vaag doorschijn met boomsymbolen, maar alleen in de Mapnik. De andere kaartlagen hebben geen doorschijn. ook de Openfietsmap niet.
http://www.openstreetmap.org/#map=17/51.77165/4.78854
Dan is het dus lastig zo’n nieuwe doorsteek van water door een bos aan te leggen dat direct ook de “coastline” is. Je moet dan ook nog door verschillende Multies heen en dat geeft in dit geval risico’s. Je krijgt dan een hele kettingreactie als je de Multies gaat aanpassen.

Ik denk dat er weinig anders opzit. In dit geval valt mappen voor de purist en mappen voor de renderer samen!

Je zult inderdaad de MPR (als het dat tenminste is; als het een ‘gewone’ landuse=* is, dan opknippen, tweemaal met Alt-X en een vrije strook creëren waar je water van maakt en met de contour-plugin de boel netjes maken), en met name de omhullende dienen aan te passen, splitsen meestal, dus twee MPR ervan maken, kijken welke eilanden in de twee nieuwe outer MPR’s vallen, etc. etc.

Een heidens karwei

Een stukje verder waar nu een oude kreek is opengegraven door de oude 3dshapes heb ik het provisorisch opgelost met een mp.
https://www.openstreetmap.org/#map=19/51.77412/4.82248
Dan zijn de bomen in ieder geval grotendeels weg. Rendering duurt uiteraard even.
In heel de biesbosch moet eigenlijk een hele nieuwe landuse komen, maar dat is om bovenstaande problematiek niet eenvoudig.
Bovendien helpt de oude landuse me nog met mappen.
Zal toch weer eens overgaan naar JOSM, want die nieuwe cyclo-achtergrond zal wel een verbetering zijn in zo’n gebied met recente veranderingen. 'k Heb nu de ArcGis gebruikt naast de Bing… en natuurlijk survey ter plaatse, maar dat is helemaal moeilijk met nieuw water.

edit1: 'k Denk dat het nu beter is. Bomen zijn weg. Rendering duurt even… https://www.openstreetmap.org/#map=18/51.77121/4.78837

… edit2: … en het heet bovendien nog Boomgat ook. :slight_smile:

Welk advies moet ik Sven Witte geven in Puttershoek. Hij plakt nu alle landuse=residential aan de wegen vast onder het motto Puttershoek op de schop?
Dat geeft een puinhoop als iemand aan die residentials gaat schuiven… Dat heb ik meermalen gezien.
http://www.openstreetmap.org/#map=18/51.79893/4.57019 en knipt de oude residential in stukken.
Dat zou kunnen als het enig hout snijdt, maar mij ontgaat het nut hiervan.

In ieder geval die residential niet aan de wegen knopen. Dat is een letterlijke ramp.

Dirk,

Dat advies heb ik Sven al vele malen gegeven. Ben ook vaak genoeg aan het repareren geweest. Zelfs met de Openseamap. Toen Signaalbakens langs de Oude Maas in kerktorens en vuurtorens waren veranderd. Volgens mij is nu ook de oude residential weg.
Het plakwerk nu geeft ook foutmeldingen in keepright.

Kan iemand die hele schade van Puttershoek reverten … Krijg geen reactie op mijn mail.
Dadelijk ben ik weer uren bezig de boel te herstellen. Dit voor de zoveelste keer.
Hij is 12-1-16 volgens mij begonnen met dat plakwerk!

Ik heb in ieder geval een reactie bij deze changeset geplaatst:

http://www.openstreetmap.org/changeset/36531750

Misschien ook een welkomstmail sturen?

Graag Marc… Sven is echt wel van goede wil. … maar bij geen reactie graag een revert.
Hij is met lange tussenpozen regelmatig aan het mappen geweest.
'k Heb alleen het ziekenhuis net verwijderd dat geen ziekenhuis is maar een dagactiviteitencentrum en doe even verder niets komende week in Puttershoek.
Sven kent Putterhoek overigens heel goed. Op het forum heb ik hem nu ook weer uitgenodigd en hem gewezen op de wiki.

Beste eggie, Marc, dvdhoven,

Ik wil mijn excuses aanbieden voor mijn koppigheid en eigenwijze blik op OSM. Ik probeer Puttershoek zo uitgebreid mogelijk bij te houden en te mappen en ondanks dat ik veel informatie op de Wiki opzoek, kom ik er klaarblijkelijk – door jullie ook geconstateerd – niet altijd helemaal uit. Ik ben dan ook blij dat jullie mij hier (nogmaals) op wijzen. Voor de residential area: graag een revert.
Vanaf nu zal ik vaker het forum en de Wiki raadplegen bij twijfel. Jullie kunnen mij ook altijd bereiken via de berichtenservice van OSM en via die weg mij informeren of me op fouten wijzen.

Als jullie mij uit kunnen leggen hoe ik de residential revert, dan zouden jullie me al aardig op weg helpen.

Sven,

Een revert gaat alleen met een speciale plugin van JOSM. Daar heb ik zelf geen ervaring mee.
Wanneer je aparte wijken wilt mappen met landuse=residential kun je ook de wijken (landuse) netjes tegen elkaar aanschuiven. Je moet toch opnieuw beginnen. Volgens mij gebruikte je nodes in de oude situatie en was er één landuse voor Puttershoek.

Wellicht kan iemand van het forum je uitleggen hoe een revert met JOSM gaat. Wanneer je al veel andere zaken hebt gemapt na die landuseverandering dan is het een afweging om het op de normale manier aan te passen.
Het gaat om de changeset die Marc aangeeft.
Wil je dat iemand anders een revert doet, vraag dat dan nog even…

Verder geen rancune :slight_smile:
Egbert

Als je te lang wacht met een revert, zodat anderen al extra wijzigingen hebben kunnen maken, wordt het moeilijker om een revert te doen. In de eenvoudigste versie moet je enkel de number van je changeset invullen en alles gaat vanzelf. Als er extra wijzigingen zijn geweest, krijg je conflicten. Die moet je dan proberen op te lossen. Dan is niet altijd even eenvoudig.

Dus als Egbert al wijzigingen gemaakt heeft op zaken in de originele changeset, kan het beter zijn om alles manueel op te lossen dan via een revert. Of je moest eerst die van Egbert ongedaan maken en dan die van Sven.

De originele landuse=residential is ooit geimporteerd uit AND en is meestal bagger. Gewoon even opnieuw een omtrek rond het dorp intekenen levert al snel een veel beter resultaat op. Nergens aan vastknopen, gewoon los over alles heen. Voor residential is geen gedoe met multipolygonen etc. nodig want dat gaat toch niet werken.

Deze residential had ik al eens verbeterd en netjes laten aansluiten bij de residential van Maasdam.
De aparte wijken waren met nodes aangegeven.
…inmiddels mail van Sven ontvangen. Sven gaat vanavond er naar kijken en als hij hulp nodig heeft horen we het wel. Zo groot is Puttershoek niet al heeft het wel een groot schaatser voortgebracht. :slight_smile:
Opnieuw intekenen lijkt mij ook de simpelste en beste optie.
Mocht Sven hulp nodig hebben dan kan hij dat hier laten weten.

Schaatser…Sven? Oh nee Kees bedoel je :wink:

Is het ook mogelijk om de res. die ik nu heb toegevoegd te verwijderen (handmatig) en vervolgens ze weer los toe te voegen? Zonder ze aan andere landuse of wegen te koppelen?

Wij hebben Kees een beetje gestolen van Maasdam :wink: Ondanks dat vrijwel zijn hele leven in Puttershoek heeft gewoond, is hij in Maasdam geboren.

Edit: is er op dit forum een tread waar ik me kan voorstellen?

Ja is mogelijk, als je weet wat je doet en geen andere data weggooit.
Voorstellen kan in het welkom topic.

Als het alleen de residentials betreft, denk ik dat een revert van de genoemde changeset iets teveel terug gedraaid wordt.
Persoonlijk denk ik dat Sven alleen de residentials weg zou moeten gooien.
Met JOSM is dit redelijk makkelijk door een filter in te stellen, en dan de residentials te deleten.

Mij ontgaat eigenlijk het nut dat er zoveel residentials gemaakt zijn binnen Puttershoek, ze zijn niet als wijk indeling geplaatst volgens mij.
Ook ik zou in dit geval 1 grote residential tekenen om het bewoonde gedeelte van Puttershoek.

Tijdens een controle met de validator kwam ik toch wat meer tegen, dat verbetering bij Sven zou kunnen opleveren.
Als Sven zou willen, is het misschien verstandig om voor deze hulp een nieuw draadje te openen, waar de hulp verleent kan gaan worden.

Ik kom bijvoorbeeld tegen:






Mocht je hulp hierin willen krijgen, laat het dan even weten.