Residential - strict, loose, for the renderer?

Graag Marc… Sven is echt wel van goede wil. … maar bij geen reactie graag een revert.
Hij is met lange tussenpozen regelmatig aan het mappen geweest.
'k Heb alleen het ziekenhuis net verwijderd dat geen ziekenhuis is maar een dagactiviteitencentrum en doe even verder niets komende week in Puttershoek.
Sven kent Putterhoek overigens heel goed. Op het forum heb ik hem nu ook weer uitgenodigd en hem gewezen op de wiki.

Beste eggie, Marc, dvdhoven,

Ik wil mijn excuses aanbieden voor mijn koppigheid en eigenwijze blik op OSM. Ik probeer Puttershoek zo uitgebreid mogelijk bij te houden en te mappen en ondanks dat ik veel informatie op de Wiki opzoek, kom ik er klaarblijkelijk – door jullie ook geconstateerd – niet altijd helemaal uit. Ik ben dan ook blij dat jullie mij hier (nogmaals) op wijzen. Voor de residential area: graag een revert.
Vanaf nu zal ik vaker het forum en de Wiki raadplegen bij twijfel. Jullie kunnen mij ook altijd bereiken via de berichtenservice van OSM en via die weg mij informeren of me op fouten wijzen.

Als jullie mij uit kunnen leggen hoe ik de residential revert, dan zouden jullie me al aardig op weg helpen.

Sven,

Een revert gaat alleen met een speciale plugin van JOSM. Daar heb ik zelf geen ervaring mee.
Wanneer je aparte wijken wilt mappen met landuse=residential kun je ook de wijken (landuse) netjes tegen elkaar aanschuiven. Je moet toch opnieuw beginnen. Volgens mij gebruikte je nodes in de oude situatie en was er één landuse voor Puttershoek.

Wellicht kan iemand van het forum je uitleggen hoe een revert met JOSM gaat. Wanneer je al veel andere zaken hebt gemapt na die landuseverandering dan is het een afweging om het op de normale manier aan te passen.
Het gaat om de changeset die Marc aangeeft.
Wil je dat iemand anders een revert doet, vraag dat dan nog even…

Verder geen rancune :slight_smile:
Egbert

Als je te lang wacht met een revert, zodat anderen al extra wijzigingen hebben kunnen maken, wordt het moeilijker om een revert te doen. In de eenvoudigste versie moet je enkel de number van je changeset invullen en alles gaat vanzelf. Als er extra wijzigingen zijn geweest, krijg je conflicten. Die moet je dan proberen op te lossen. Dan is niet altijd even eenvoudig.

Dus als Egbert al wijzigingen gemaakt heeft op zaken in de originele changeset, kan het beter zijn om alles manueel op te lossen dan via een revert. Of je moest eerst die van Egbert ongedaan maken en dan die van Sven.

De originele landuse=residential is ooit geimporteerd uit AND en is meestal bagger. Gewoon even opnieuw een omtrek rond het dorp intekenen levert al snel een veel beter resultaat op. Nergens aan vastknopen, gewoon los over alles heen. Voor residential is geen gedoe met multipolygonen etc. nodig want dat gaat toch niet werken.

Deze residential had ik al eens verbeterd en netjes laten aansluiten bij de residential van Maasdam.
De aparte wijken waren met nodes aangegeven.
…inmiddels mail van Sven ontvangen. Sven gaat vanavond er naar kijken en als hij hulp nodig heeft horen we het wel. Zo groot is Puttershoek niet al heeft het wel een groot schaatser voortgebracht. :slight_smile:
Opnieuw intekenen lijkt mij ook de simpelste en beste optie.
Mocht Sven hulp nodig hebben dan kan hij dat hier laten weten.

Schaatser…Sven? Oh nee Kees bedoel je :wink:

Is het ook mogelijk om de res. die ik nu heb toegevoegd te verwijderen (handmatig) en vervolgens ze weer los toe te voegen? Zonder ze aan andere landuse of wegen te koppelen?

Wij hebben Kees een beetje gestolen van Maasdam :wink: Ondanks dat vrijwel zijn hele leven in Puttershoek heeft gewoond, is hij in Maasdam geboren.

Edit: is er op dit forum een tread waar ik me kan voorstellen?

Ja is mogelijk, als je weet wat je doet en geen andere data weggooit.
Voorstellen kan in het welkom topic.

Als het alleen de residentials betreft, denk ik dat een revert van de genoemde changeset iets teveel terug gedraaid wordt.
Persoonlijk denk ik dat Sven alleen de residentials weg zou moeten gooien.
Met JOSM is dit redelijk makkelijk door een filter in te stellen, en dan de residentials te deleten.

Mij ontgaat eigenlijk het nut dat er zoveel residentials gemaakt zijn binnen Puttershoek, ze zijn niet als wijk indeling geplaatst volgens mij.
Ook ik zou in dit geval 1 grote residential tekenen om het bewoonde gedeelte van Puttershoek.

Tijdens een controle met de validator kwam ik toch wat meer tegen, dat verbetering bij Sven zou kunnen opleveren.
Als Sven zou willen, is het misschien verstandig om voor deze hulp een nieuw draadje te openen, waar de hulp verleent kan gaan worden.

Ik kom bijvoorbeeld tegen:






Mocht je hulp hierin willen krijgen, laat het dan even weten.

Heb het volgens mij weer zo’n beetje terug gedraaid naar hoe het was.

Dag Sven,

Zal het direct eens kritisch bekijken :slight_smile:

Hier staat nog een stukje residential.
https://www.openstreetmap.org/way/391029252

Dat heb ik toevallig net verwijderd :slight_smile: Dat zat nog aan het voetpad geplakt. + het ziekenhuis (area) bij de apotheek.
Sven: check alles nog een keer met keepright de komende week en met osmose
http://osmose.openstreetmap.fr/nl/map/#zoom=16&lat=51.79937&lon=4.5696&layers=B00000FFFFFFFFFFFFFFFFFFT&item=xxxx&level=1&layer=Mapnik&overlays=FFFFFFFFFFFFFFFFFFFTT
Die speeltuin in de Sterrenbuurt heb ik ook even losgekoppeld… verder TOP zo!

edit: bij het Dagbestedingscentrum naast Alcazar had ik al eerder de tag hospital afgehaald en er social_facility van gemaakt. Daar is Osmose het ook niet mee eens. 'k zal nog even in de wiki kijken of ik een spelfout heb gemaakt.
http://osmose.openstreetmap.fr/nl/map/#zoom=18&lat=51.804652&lon=4.554852&layers=B00000FFFFFFFFFFFFFFFFFFT&item=xxxx&level=1&layer=Mapnik&overlays=FFFFFFFFFFFFFFFFFFFTT

edit: Dit zijn van die kleine dingetjes die osmose niet leuk vindt. Geen gesloten bosgebied, maar wel vreemde zij-tentakels.
http://www.openstreetmap.org/#map=19/51.81135/4.55931
Op de OFM-kaart rendert het dan weer wel goed.

Wie heeft er nog een tip voor Sven … Ik vind zulke oplossingen voor kruisingen echt niet mooi renderen op bv de OFM. Op de Mapnik lijkt het dan heel wat.
Hier is het opritportaal van de verdwenen suikerfabriek gemapt als highway= unclassified en area = yes
Het kruispunt wordt hierdoor volkomen onduidelijk.

ook duplicate ways zie ik nu.

edit:
https://www.openstreetmap.org/way/392418587#map=19/51.81081/4.56092

Het verschil tussen routebelijning intekening en topografische intekening (juiste breedtes).

Route: highway=unclassified eventueel area=yes
Topo: area:highway=unclassified

We zullen steeds meer vlakken gaan intekenen, nu wellicht BGT vrij komt voor gebruik in OSM. Dit heb ik nog steeds niet gehoord of het nu mag. (naamsvermelding).

Je krijgt dan de discussie of je de routelijnen boven op of onder de topografische vlak moet renderen zo ja/niet op welk zoom niveau.
Een taak van de render.
Net zoals bij vaarwegen, natural=water en waterway=river.

Mijn voorkeur gaat uit naar beide intekenen. route en topo.

Hier is een mengeling van de stijlen,

area=yes op een highway zou inhouden dat er geen verplichte rijrichting/rijstrook is en dus kriskras net zoals bij een voetganger over een plein mag lopen/rijden. Rechts houden is dan geen regel. Dat is hier op gedeelte niet het geval.

Lijnvormig de route intekenen en topo het vlak.
Topo vlak zal nog net gerendeerd worden, maar dat komt misschien ter zijner tijd.

Er loopt ook nog een highway=service door het unclassified vlak, wellicht dat het vlak nog gesplitst moet worden. nu is het vlak tot half op de rijbaan getekend terwijl het tot overkant van de weg zou moeten doorlopen, dus een mengeling van topo en routelijn tekenen. Zou je de access voor voetganger willen invoegen dan zou je dit vlak nog in andere stukjes moeten knippen.

Wat ik wil voorkomen is dat die vlakken op de wegen geplakt worden. Het kan ook anders. Zie Duits forum Het kan allemaal wel met die area, maar dat moet op een heel andere manier. Niet dat geplak aan elkaar en duplicate ways.
http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=53374 (Duits forum) en
http://osmapa.pl/w/area/?lat=49.4693&lon=22.33053&zoom=19&ol=FBoPRQEG

Nu loopt er een unclassified way over een tertiary road. … en een onduidelijk kruispunt is het gevolg. Die serviceroad ontbreekt daar trouwens. Die bestaat helemaal niet.
Het vlak is alleen maar een voormalige oprit voor de suikerbietenwagens die nooit meer zullen komen.

Dat geef ik toch aan. Twee soorten van tekenen. Nu een mengeling, wat niet juist is.

… Ben benieuwd of Sven reageert, want eigenlijk wil ik dit zo weg halen. Dan mag Sven een 2de poging wagen :slight_smile:

@Eggie, “Het vlak is alleen maar een voormalige oprit voor de suikerbietenwagens die nooit meer zullen komen.” of was dat een opstelvlak voor de bedrijfspoort, kan het dan amenity=parking worden ?
Zonder beheerder alleen om dat het er is ? Die tertiaire weg is of vormt toch slechts de grens van het voorterrein ? Die slaat nergens op en ligt bovendien op en niet tot aan de as van de tertiaire Weverseinde. Is al bekend wat er mee gaat gebeuren, bewoning, toch weer Industrial of parkeren ?