Webkaartje met Fietstags

Dat zou heel mooi zijn. Is net iets te ver voor mij om met de MTB naar toe te fietsen ;). Zo heel veel ruiters zijn er nog niet aan het mappen maar langzaam maar zeker wordt het nog wel wat met ruiteropaden in OSM. Ik heb net weer een stukje toegevoegd van de Utrechtse Heuvelrug. Mijn vriendin was daar vandaag te paard en had GPS bij zich.

Peewee, het lijkt me beter de discussie over de queries off line te voeren, anders is het niet meer te volgen voor de meesten ( ik zie zelf al door de bomen het bos niet meer). De wegen die deel uit maken van een relatie zijn overigens al op de kaart zie de ncn rcn lcn en mtb laag.

Is goed. Morgen meer.

Technisch kan dat. Je kunt het resultaat van een of meer queries in een buffer plaatsen en dan uit die buffer weer nieuwe dingen filteren die je naar je echte outputbuffer stuurt ( of een nieuwe buffer … ) en dan recursief uit die buffer de ‘goedgekeurde’ wegen halen. Bij de eerste filteractie zet je dan niet out+skel, maar gewoon out. Dan worden ook de tags meegestuurd voor latere beoordeling.
Dus je filtert eerst een set wegen, en uit het resultaat weer de wegen die aan bepaalde extra voorwaarden voldoen.
bv.
alle wegen die normaal toegankelijk zijn + tags > buffer
uit de buffer alle wegen die geen expliciet verbod hebben >buffer2
alle wegen die normaal niet toegankellijk zijn maar expliciet wel > buffer2
uit buffer 2 alle wegen, maar nu met out+skel

Het kan zo ingewikkeld als je maar wil. Het overpass query form conversie tool is daarbij handig. Je bouwt en test de query in xml en converteer hem dan naar ql.

Yep, verander route=mtb in route~‘.*’ , ‘ref’ in ‘id’ ( index html, de query voor de popup). Dan net als ways de relation tag naar een link converteren ( in noordpass.js )
zie hier Als een weg een relatie heeft staat die er nu ook bij.

Nu even serieus: wat zoeken jullie steeds op het ‘Boshijgerslaantje’ ??? :smiley:

Bedankt Noordfiets, daar kunnen we weer verder mee.

Dus we beginnen met een grove schifting:

  1. Alle wegen met fietsroutes: befietsbaar
  2. Rest vd wegen met bicycle=no: niet befietsbaar
  3. Rest vd wegen zonder bicycle=no

Uit verzameling 3
bicycle, cycleway of mtb tags op zitten (ongelijk no) en die voeg je toe aan 1.
Daar kunnen idd zandpaden tussen zitten maar het gaat hier om een grove indicatie.

In categorie 3 zitten nu nog wegen waar je niet wilt of (by default) niet mag fietsen:
motorway, trunk, proposed, construction, platform, bridleway, footway, pedestrian > 2

Dan hou je nog alle overige wegen met ‘ongewenste tags’:
tracks / path met tracktype 4-5 en surface=sand unpaved of horse=designated > 2
alle steps zonder ramp:bicycle > 2
access=private of no > 2
vehicle=no > 2

Wat daarna nog rest in 3 voeg je bij 1.

Laat maar horen mocht ik nog wat over het hoofd hebben gezien.

IK besteed deze overpass query form graag aan Peewee uit, die heeft daar meer kijk op. :wink:

Alvast een praktisch voorbeeld:

relation’network’=‘ncn’;way(r);node(w)->.buffer;node(around.buffer:500)["shop"="bicycle"];out;

Alle fietsenwinkels binnen 500 meter van een ncn route. Voor als je pech hebt …
Op de kaart heb ik als voorbeeld deze rood gemaakt. Alle andere fietsenwinkels zijn blauw.
handige voor pech onderweg

Deze toevallig geopend in mijn IE zonder aanpassing, nu start de website wel goed op. krijg ook een popup met links maar geen taginfo van de weg.

Je hebt iets gedaan!!! Wat?

Ah … ik heb een proxy op de testsite staan. De popup ways lopen niet over die proxy, dat kan ik nog wel even aanpassen.

PRobeer nog maar eens.

nu net geprobeerd blijft hetzelfde geeft geen taginfo.

nu zit wel chrome vast op zijn layerdef, kan deze niet schakelen

bij firefox liep hij net ook even vast
op ander tabblad
geopend ging het goed

dit kreeg ik als bericht in de popup:

VIEW AREA ON OSM.ORG
EDIT IN POTLATCH 2
EDIT IN POTLATCH 1
JOSM LOKAAL
(vereist JOSM plugin)

Fatal error: Maximum execution time of 30 seconds exceeded in d:\shared\webroot\mijneigen\api\interpreter\index.php on line 15

Het blijft vreemd. Het werkt hier op alle browsers goed. Soms een hapering met opvragen ( dan is mijn server even druk met iets anders ) maar verder niks vreemds. Probeer eens te herladen met ctrl-F5 om ook alle scripts in de cache te verversen

Na ctrl f5 werkt de taginfo in IE wel, firefox en chrome ook. ook taginfo

Lokaal een ander verhaal

Nou dat is dan duidelijk. “Noordfiets is the man for queries” . Ziet er weer goed uit Noordfiets. Het doet Ligfietser en mij (ook ligfietser) deugt dat de ligfietsgarage Groningen zo mooi in beeld is gekomen. Net iets meer dan 500 m vanaf een route maar met de ligfiets ben je er zo :wink:

Ik moet me nog wel verdiepen in de overpass syntax en mogelijkheden maar dit belooft veel goeds.

Ben gisteren en vandaag bezig geweest om OSMtracker wat te personaliseren. Zie plaatjes. Lijkt me erg handig bij het mappen.




Als er nog belangstellende hiervoor zijn dan verneem ik het wel. Zal het dan tzt wel op mijn site zetten als XMS het weer eens gaat doen :frowning:

Maar daar maar een nieuw topic voor, :wink:

Ja je hebt gelijk. Doe ik wel als ik weer bij mijn website kan. Anders blijf ik aan het mailen. :wink:

Vraagje voor Noordfiets.

Ligfietser heeft de (niet) fietsbare wegen in de zelfde layers als de route relaties geplaatst. Egenlijk bijt dat elkaar een beetje als je kijkt naat het doel . fietsroutes wil je normaal op een niet te hoog zoomniveau (bv deel van een provincie) maar (niet) fietsbare wegen moet je op een hoog zoomniveau zien omdat er anders veel te veel data moet worden opgehaald met overpass. Als ik nu een permalink maak voor de fietsbare wegen op bv zoomniveau 15 dan duurt het best een tijdje voordat de wegen getoond worden. Als je dan in 1x bv 2 niveaus uitzoomt dan zie je dat er veel meer aan data is opgehaald dan dat nodig was voor zoomniveau 15. Als daar iets aan te doen is zal ie ongetwijfeld veel sneller worden. Weet jij of dat te doen is?

Denk het niet, ik word er knettergek van.
Er is geen logica in te ontdekken en de handleiding is erg gebrekkig en onvolledig en de beschreven functies doen het niet zoals beschreven.

Bert Josm kent vele plugins. Dat zijn stukjes extra functionaliteit die erg handig kunnen zijn. Ik vind dat JOSM zelf al zo vreselijk veel kan dat je door de bomen het bos haast niet meer ziet maar misschien zit er net dat gene bij waar je al jaren naar op zoek was. Je weet het nooit.

Shit … moet ik toch aan de bak… :wink: . Het probleem met dit community project is dat jullie soms zo snel gaan dat ik het niet bij kan benen. Ik zal toch nog eens verder zoeken maar het kan best even duren voordat ik wat verder kom (als het al lukt :open_mouth: ). Ach… ik moet zeggen dat ik nog steeds verbaasd ben van het resultaat tot nu toe. Mappen wordt nu steeds eenvoudiger en dus zal de kwaliteit van OSM alleen maar toenemen. Daar was het allemaal om te doen.

Duidelijk, dacht meer aan een plugin om josm te starten vanuit je browser.

Dat lukt niet maar als je JOSM al gestart hebt en je klikt op het kaartje dan kun je vanuit de popup meteen het gebied in JOSM laden en editen. Waarschijnlijk wist je dat al maar anders is het misschien voor anderen die dit lezen goed om te weten. :sunglasses: