Webkaartje met Fietstags

Ik mis op de lijst “NL:The Netherlands roads tagging” hoe je moet taggen wanneer er uitzonderingsborden zijn voor de bromfiets en/of de fiets igv van eenrichtingsverkeer of een doodlopende weg. Volgens mij is dit niet vanzelfsprekend.
Is een doodlopende weg met uitzondering fietsers gewoon “bicycle=yes” en
een eenrichtingsweg voor auto’s met uitzondering voor bromfiets en fiets “moped=yes”
in alle gevallen van highway?
Groet Erik

Bv:
highway=cycleway
moped=destinated
noexit=yes
bicycle=yes
(afgesloten bromfietssnelweg met uitzondering voor fietsers)

Omdat we de wegen taggen en niet de borden, zal er geen probleem zijn.

  • Een stukje (fiets)pad waar (snor)fietsers en bromfietsers mogen rijden gaat over in een fietspad (dus brommers op de weg) dan wordt het geen moped=yes meer op die fietspad (en ik tag daar dan meestal moped=no om misverstanden uit te sluiten, al weet ik dat dat niet nodig is). Naastgelegen weg moet dan over gaan van moped=no naar niets (of, voor de zekerheid, tag ik moped=yes.)*

  • Een doodlopend weg (uitgezonderd (brom)fietsers) sluit aan het eind van de weg gewoon aan op een fietspad (al dan niet met moped=yes, of zelfs mofa=no als het een onverplicht fietspad wordt).

  • Een weg met een afsluiting middenin (b.v. paaltjes) zodat alleen fietsers door mogen, wordt soms met een klein stukje fietspad gedaan (omdat barrier=bollard niet overal wordt gebruikt door software).

M.a.w., tag de wegen niet de borden.

Ik gebruik bicycle=opposite cycleway=opposite (Oops! Slordig.). Er zijn ook andere schema’s geloof ik. Ben tot nu toe geen situatie tegengekomen waar brommers tegen de richting in mogen rijden (maar dan wordt het moped=opposite, neem ik aan). Heb je een voorbeeld (die geen apart beborde fiets/bromfietspad is)?

*Al was het alleen voor onderhoud later, dat je weet wat er expliciet mag. Maar ik weet dat niet iedereen het nodig vindt (onder het principe van “alles wat niet is verboden, is toegestaan”).

cycleway=opposite bedoel je waarschijnlijk, want bicycle=opposite is niet gangbaar. Een alternatief is oneway:bicycle=no en ook oneway:moped=no ipv cycleway=opposite.
Vaak staat aan de ene kant van zo’n straat (waar auto’s niet in mogen rijden) een C12 verkeersbord:

C12: Gesloten voor alle motorvoertuigen
Toelichting Motorvoertuigen zijn alle gemotoriseerde voertuigen behalve bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen met motor, die bestemd zijn om anders dan langs rails te worden voortbewogen.

Dit bord houdt dus in dat bromfietsen wel toegang hebben.

Of zo’n bord natuurlijk:

Inderdaad. Slordig van me.

Kennelijk laten we hier in 't dorp geen brommers tegen de richting rijden. (Lijkt me ook veiliger). Maar als het wel mag (uitzonderingsbord) is moped=opposite te gebruiken? (Ik weet dat alles mag, maar is er consensus of gebruikt iemand dat)?

Volgens http://wiki.openstreetmap.org/wiki/OSM_tags_for_routing/Access-Restrictions#The_Netherlands zijn cycleways standaard voor mopeds verboden (tenzij moped=yes) dus dat zal ook gelden voor cycleway=opposite

moped=opposite kan ik nergens vinden, wel dit:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:oneway:moped

Goh, er is ook ‘bicycle:backward=yes’ lees ik…

Betekent dat dat je alleen achteruit mag fietsen :wink:

Zal de doortrapper eens uit de schuur halen … maak ik iedereen wijs dat het een fixie is :stuck_out_tongue:

Noordfiets, is het ook mogelijk de ref’s (bv LF9) weer te geven, of de notes (van knooppunten, 25-26 bv)
Kan ik de codes voor de bbox en knooppuntnummers al overnemen?

Dat zit ik nu te bekijken. Ook kijk ik naar de mogelijkheid de xml resultaten lokaal op te slaan. De data van alle routes is niet zo gigantisch groot dus dan zou je een fietskaart met lokale gegevens kunnen laten zien, zonder steeds overpass aan te roepen.

In de layerdefinities is van allles veranderd, dat kun je gewoon overnemen of bekijken. Naast de bbox voor ncn etc heb ik ook de andere queries aangepast

bv
(waycycleway=cyclestreet;node(w););out+skel;(waycyclestreet=yes;node(w););out+skel;
heb ik veranderd in:
(waycycleway=cyclestreet;node(w);waycyclestreet=yes;node(w););out+skel;
Weinig verschil maar net een fractie sneller.

of:
data=relroute=bicycle;out+skel;(relation[route=bicycle]network=ncn;way(r);node(w););out+skel;
is nu
data=relationnetwork=ncn;(way(r)(bbox);node(w););out skel;

In noordpass is er make_a_layer bijgekomen die de knooppunten en winkelenamen laat zien. ( gemarkeerd met //----nieuw blok )
In principe is het achterwaarts compatible. De knooppunten layer roept nu make_a_layer() aan ipv gewoon make_layer. De wegen roepen nog gewoon make_layer aan. Bij de queries voor die punten staat gewoon ;out; ipv ;out+skel; , dat is wel belangrijk anders worden de namen niet opgehaald.

In index.html is een extra functie gekomen om de browserverie vast te stellen ( + extern script ). Deze zet een variabele die in de layerdef terugkomt ( wel of geen proxy bij ie8/9 ). De enige oplossing op ie9 aan de praat te krijgen zonder de gebruiker instellingen te laten veranderen.
Zolang het niet al te druk is kan dat eerst via mijn server lopen.

Weer lekker bezig hoor Noordfiets. Ik heb maar even schaamteloos jouw testkaart gekopieerd en er een paardenkaart van gemaakt. Die ziet er al weer heel wat beter uit dan de vorige

Ik denk dat het wel mee zal vallen met die drukte want ik zie hier dat IE aardig aan het inleveren aan mn Chrome. Niet echt verrassend maar ik wist niet dat IE nog maar zo’n klein marktaandeel had. Je kunt je bijna afvragen of het nog de moeite loont daar iets speciaals voor te gaan regelen.

Die cijfers zijn wel wat gekleurd. W3school wordt natuurlijk hoofdzakelijk bezocht door ‘nerds’ die bezig zijn met websites. Die zijn wat fanatieker met nieuwe browsers

Ik heb in een test kaartje de nieuwe items ingevoerd.

Het popup info scherm werkt niet goed, blijft hangen op loading.
Als ik bij index.html onder var click = new OpenLayers.Control.Click(
QURL vervang door “http://overpass-api.de/api/interpreter” dan doet de popup het weer wel, maar nu zie ik nog version=“1.0” encoding=“UTF-8”?> boven de Tag info verschijnen. Kortom ik denk niet dat QURL werkt, want IE doet het ook nog steeds niet.

Verder wil ik de network=icn relaties toevoegen. In NL zijn dat gewone relaties, terwijl dat eigenlijk zoals in Duitsland relaties van (ncn) relaties moeten zijn. Op sommige plekken waar de LF route is gewijzigd, zie je dat de icn route nog de oude loop volgt, zoals hier. Als zo’n icn een verzameling was van LF routes heb je dat probleem niet, nu moet men twee relaties gaan bijhouden.

Hoe voeg ik trouwens een relatie van een relatie toe aan de kaart? Bijv deze?

Een aangepaste versie staat hier.
De proxy doet het niet … want IE9 heeft natuurlijk ook problemen als jouw site naar die van mij verwijst. Dus heb ik porxy voorlopig maar op false gezet.

De laatste vraag snap ik niet. Wat wil je precies toevoegen? Als je de icn laat zien ben je er toch al?

NB
In je layerdef stond:
data=(relation[route=bicycle]network=ncn;way(r);node(w););out+skel;
Dat heb ik veranderd in
data=(relation[route=bicycle]network=ncn;way(r)(bbox);node(w););out+skel;
Die tweede bbox is wat de wegen beperkt tot het gebied wat je bekijkt.

Bedankt Noordfiets,
Wat ik met die icn bedoel is dat die stopt bij de grens. In Nederland zijn het gewone relaties, maar de Duitsers gebruiken alleen het als superrelatie, een relatie van relaties. Die worden niet getoond. Ik heb geprobeerd rel(r); voor de way(r) te zetten maar die pakt die niet.

Ik zie dat Openstreetbugs ook als layer gebruikt worden, zoals in deze kaart:
http://facilmap.org/#lon=6.56939486;lat=53.213486;zoom=13;layer=Mpnk;l.OOMS.visibility=1;l.OOML.visibility=1;l.OLiM.visibility=0;l.OSBu.visibility=1;l.m.visibility=0;l.s.visibility=0

Ze gebruiken een javascript: http://api.facilmap.org/osblayer/osblayer.js
Noordfiets, zou je zo’n laag willen toevoegen? :roll_eyes:

Edit: Zie ook http://wiki.openstreetmap.org/wiki/OpenStreetBugs_layer

Als je de R1 (een icn) in Nederland als superrelatie wil taggen, dan moet je ook de LF4, de LF8 en de LF1 als superrelaties taggen. De R1 gebruikt namelijk niet de hele LF routes, maar slechts delen ervan. Daar had ik geen zin in, dus heb ik het maar gelaten zoals het was. Als jij het wilt doen, ga dan gerust je gang …

Cartinus, ik zie begrijp het probleem, de R1 gebruikt slechts delen van die LF routes en die opsplitsen is dus geen oplossing.

Misschien is er een slimmere manier om de relatie van het NL deel van de R1 bij te werken mbv een script, bv
De Lf1 tot kp 40, van kp 40 de L4 tot kp 79 en dan de Lf8 tot de grens? :confused:

Hoe dat in België zit met de LF1 weet ik niet, ik zie allerlei vertakkingen. Misschien dat Polyglot meer weet?

zo?

relation[ref=R1];rel(r)(bbox);(way(r)(bbox);node(w););out skel;

Als ik het goed begrijp wil je alle fietsroute relaties in de bbox die onderdeel uitmaken van een relatie (network-icn). Ik heb dit op te lossen maar ik begrijp steeds beter dat Noordfiets er knettergek van wordt. Vanuit de fietsrelaties naar de relaties waar die onderdeel van uitmaken lukt met nog met

Maar daarna… van alles geprobeerd maar het lukt me niet.