Route klopt niet helemaal

Ja, ze maken allemaal een andere route en allemaal maken ze andere keuzes dan die een mens zou maken. Maar of dat goed of fout is per gebruiker anders. En tot nu toe heb ik gemerkt dat bv TomTom, Garmin, Navigon, OfflineMaps en OsmAnd allemaal dingen doen die ik anders zou doen maar ik kan echt niet zeggen dat de een slechtere routes berekend dan de ander. Verder zijn de verschillen groot maar dat zit hem in andere zaken, zoals routes met waypoints rijden, ja/nee, tracks kunnen volgen etc.

Mag ik even zeuren:

1- Dit topic hoort thuis op een forum als forum.gps.nl
2- Een route overzetten van het ene platform naar het andere is vragen om problemen: dat doe je met een gpx-track; die ligt vast.
Op zijn hoogst laat je het apparaat dat je buiten gebruikt de track omzetten in een route.
3- Voorbeeld: Neem een groep van 20 motorrijders en de voorrijder verspreidt de route: Elke van deze 20 motorrijders rijdt een andere route. Het apparaat gaat herberekenen, de instellingen verschillen [wel of geen u-turn b.v.] of de kaartversies verschillen.
4- Tochten zet je niet uit met een gedrocht als Basecamp, neem een site als GPSies.com en download je track,
5- Wat is er tegen om bij een relatief lage snelheid als bij fietsen een track [dus alleen de lijn, zonder aanwijzingen] te volgen?
Ik was ooit een keer ploegleider bij een bochtige koers in Zuid-Limburg. Een signaleur lette niet op en verzuimde mij LA te sturen.
M.b.v. ingetekende track was ik binnen een paar km weer terug in de wedstrijd: gewoon de lijn opzoeken. En dan is de snelheid hoger dan op de fiets zelf … Allemaal met een outdoor Garmin in de auto. Een route was dan gaan herberekenen.
6- Vorige week had zoonlief vanwege de robuustheid de Garmin mee tijdens de koers voor zijn Strava resultaten. Ik ging kijken en heb de volle 90 km daar naar toe genavigeerd, op de fiets, met de telefoon, met OSMAnd, met een track.

En dit is allemaal constructief bedoeld.

Klopt, constructief bedoeld: Heb je het hele topic gelezen? Tracks zijn aan bod gekomen. Ik krijg 1 pagina resultaten wanneer ik op Osmand zoek op het forum van Mr TomGarmin. Johan is hier nu, laten we hem helpen en niet offtopic gaan om te laten weten hoeveel je wel niet weet.

Een tocht zet je wel uit met een gedrocht als basecamp. Want basecamp snapt je custom maps. Ski tochtje? Even knoeien met een mkgmap style, en het werkt. Leuke mtb routes? Ach we nemen gewoon de wandelnetwerken in dat gebied. Verder werkt basecamp ook zonder internet verbinding.

Als je 10km een dijkweggetje volgt, wil je dan echt al die tijd naar je scherm blijven kijken of wel of niet af moet slaan? Het gekke is dat oude garmins, zoals de eerste serie fortrex, prima een track konden volgen en zelf aanwijzingen genereren. Geen idee waarom moderne garmins dat niet meer kunnen. Gelukkig zijn er wel wat trucjes.

Ik snap niet waarom er zulke uitingen worden gedaan en commentaar hebben ze genoeg alleen kunnen ze niet lezen dus hebben ze de klok horen luiden en weten niet waar de klepel hangt.
Mijn laptop gebruik ik veel buiten waar dus geen internet is wat heb ik dan aan al die klote sites waar je internet voor moet hebben.
Ik moet gewoon goede software hebben die ofline kan werken op mijn laptop maar dat hebben ze niet gelezen maar wel een hoop negatief commentaar leveren.

Maar dit is voor de beheerder

Doe mijn account maar verwijderen want aan die klojo’s heb je dus helemaal niets of verwijder al mijn berichten ik ben het al helemaal zat hier.
En dit is ook mijn laatste bericht.

Ik dacht dat ik serieus erop ingegaan was in relatie tot OSM en wat je ermee kan ivm routes uitzetten en volgen. Dus ik voel me niet aangesproken.

Overigens kunnen zowel de Garmin navigatietoestellen als Osmand een track volgen en daarvoor route-aanwijzingen genereren. Theoretisch zou het ook zo moeten zijn dat als je OSM op je pc gebruikt om te routeren, en je brengt je route als gpx-track over naar een OSM navigatie-toestel of app, dat je navigatie precies goed zou moeten gaan. Mits:

  • Je OSM-versie op pc en navigator gelijk zijn (maar als een van de twee of beide offline geladen zijn zullen er vrijwel altijd verschillen zijn)
  • Er geen verschuiving optreedt (in basecamp heb ik op de ene pc een heel andere verschuiving dan op de andere…)
  • Je gps-lokatie tijdens de rit goed genoeg is (op mijn mobieltje wappert dat nogal)
  • Je navigator precies dezelfde navigatie-instellingen heeft als je pc-programma (is me nog nooit overkomen…)

Daar zullen dus bijna onvermijdelijk verschillen ontstaan in routering over de track.
Vervolgens is de vraag: wat doet je navigator met afwijkingen. Dwz je aktuele lokatie is niet op de gerouteerde route, mogelijk wel op de track, of helemaal niet op route of track. Daar heb je in basecamp e.d. niet mee te maken, want dan rij je nog niet dus je hebt geen aktuele lokatie.
Ook daar zijn verschillen tussen de apparaten en apps, en wat er instelbaar is.

De beste methode zou zijn: alles (zowel op pc als op mobiel apparaat) online baseren op de aktuele OSM. Dus de getoonde kaart moet osm zijn, maar ook de routing moet op OSM gebaseerd zijn. En dan geen tracks uitwisselen, maar de feitelijke routering, inklusief te hanteren settings (=navigatieregels).

Ik heb al een mailtje gestuurd met een hulpaanbod. Volgens mij is het handig om eerst bij a-b navigatie te beginnen. Dat gaat namelijk ook niet goed als ik het goed begrepen heb.
Mijn ervaring met OsmAnd en 3 verschillende mobieltjes ism met basecamp en de OSM kaarten is gewoon goed genoeg. Ook in afgelegen gebieden over karresporen.

Ik heb idd gemerkt dat een gpx opname op bepaalden plekken flink afwijkt maar in de praktijk merk ik tijdens het gebruik van Osmand daar niets van.

Het is afwachten of Johan er nog zin in heeft. Wanneer hij ingaat op mijn hulp en ik kom dingen tegen die ik niet snap laat ik het hier wel weten.

Ik probeer ook gewoon met Johan mee te denken…

Maar ik vind het ook vreemd dat de Garmin apparaten die Johan heeft gehad allemaal wel wat problemen vertoonden. Je zou toch denken, als je een OSM kaart op je Garmin GPS zet, en je plugt hem in de computer, dan haalt Basecamp die kaart naar de computer. Als je dan over die kaart routeert (wat dus exact dezelfde kaart als die op de GPS is), dan zou in theorie alles toch goed moeten gaan?

Dan kom je eigenlijk bij Garmin N-Route op een Pocket PC met GPS uit. Dan heb je alles op één unit, met één kaart. Maar dan kan je net zo goed de routes in OSMAND maken, want dat is eigenlijk hetzelfde.
De vraag is dan wel of die fietsroutes juist routeren, want daar gaat het eigenlijk om.

@Lenzwerf, a-naar-b navigatie vertoonde ook dezelfde problemen als met die routes. Ik meende dat ergens te hebben gelezen op de eerste pagina, maar ik kan het nu niet meer vinden…

Het probleem met Garmin is, dat de apparaten allemaal weer andere routeeralgoritme’s hebben en die wijkt ook weer af van wat Basecamp en Mapsource hebben. Bij de Garmin apparaten wordt een geladen route herberekend volgens het algoritme van het apparaat. En verder verschillen vaak de instellingen van het apparaat en de software zoals Basecamp wat ook tot afwijkingen in de route leidt.
Daarom ben ik ook al jaren geleden gestopt met routes en werk in eventuele gevallen wel met een track. Alleen is die op een GPS64 slecht te zien. Maar goed meestal ben ik onderweg in een gebied dat ik als mijn broekzak ken en heb ik geen routes of tracks nodig.

Wat ik doe (op een 62, maar ik neem aan dat het op een 64 ook werkt) is om een track te reduceren tot 250 punten en die dan weer om te zetten in een route. Met ‘direct navigation’ kan je die route volgen.

Voordeel is dat alle hulpmiddelen zoals pijltjes en afstand het dan weer doen.

  1. Basecamp wisselt geen kaart uit met je navigatie-apparaat, heen noch terug. Alleen het spoor.

  2. Routes maken op de Garmin zelf kan technisch gezien wel, in osmand weet ik niet maar misschien kan het. Maar voor de routes die ik maak (een trektocht van een week op de Romereis, een fietstocht van 5 dagetappes langs de grens, 4 dagen fietsen langs de Limes, altijd door mij onbekend gebied en grotendeels zonder bewegwijzering en best vaak over ongemapte paden en gebieden) is dat echt geen optie. Daar heb je grote schermen en handige bediening voor nodig.

  3. Als je de route uitzet met hetzelfde apparaat waar je mee op pad gaat, dan kunnen er geen verrassingen zijn dat de route ineens niet kan. Als OSM een fout heeft of niet goed verwerkt kan worden, dan is het tijdens het plannen gelijk aan tijdens het rijden.
    Wel zit je nog steeds met: wat doet het ding als je van je route afgeraakt ben. En dat kan dus ook zomaar gebeuren als je gps ff niet betrouwbaar werkt (in den haag tussen de grote ministerietorens zit mijn mobieltje er bijna altijd behoorlijk naast, heb ik vorig jaar tijdens het pokemongoën gemerkt).
    Bovendien, als je bij het uitzetten van de route iets inplant wat niet kan (dus zonder rekening te houden met routering) dan krijg je daar bij het rijden aanwijzingen voor die je dan ijzerenheinig moet negeren.

Basecamp kan direct gebruik maken van de kaart op een Garmin. Voordeel is dan dat basecamp en de Garmin altijd dezelfde kaart gebruiken.

Je kan een route maken in basecamp en daarna op de Garmin controleren of dat dezelfde route oplevert. Met wat tussen punten is het altijd wel goed te krijgen.

Wat jammer is is dat de meeste outdoor Garmins geen mogelijkheid hebben om danger zones in te stellen die vermeden worden met routering.

Uitgeprobeerd: je hebt helemaal gelijk! En ook kaarten naar het toestel, en software-updates… oftewel Garmin Express zit tegenwoordig in Basecamp ingebouwd. Dat helpt wel, want nu kan ik mijn routes van Afstandmeten halen en gelijk aanpassen aan de Garminkaart in mijn Edge Explore 820. Ik zal ook gaan testen om niet de Garmin fietskaart te gebruiken, maar aan beide kanten dezelfde OSM-kaart.
Dank=groot!

Oh, dat wist ik niet… Goh, dat ze allemaal aparte algoritmes in die apparaten zetten.

Haha, zo leer je nog eens wat ;). Dat is heel handig, want dan hoef je dus ook geen kaarten op je computer te hebben en hoef je alleen de kaarten op de Garmin GPS te onderhouden.

Ik hoop dat we er uit zijn.

Het heeft te maken met bijna alles wat hier geroepen is. De verwarring kwam door het A-B verhaal. Dat staat nog ergens te lezen in een Quote maar het bericht zelf zie ik ook nergens meer. Ik ben er vanuit gegaan dat het probleem echt in het routerijden zit en niet in A-B navigatie omdat ik de symptomen niet herkende. Ik heb veel mensen geholpen met Osmand en dit was nieuw. Johan heeft een gpx gestuurd en die heb ik geanalyseerd. Inmiddels heb ik weer veel geleerd.

1 De kaart verschuift tussen Osmand en Basecamp. Dus staat er inneens een punt in een zijstraat.
2 De routeberekening is niet gelijk (ja, logisch), zelfs met Basecamp en Osmand op ‘kortste-route’.
3 Te weinig routepunten maar Osmand pakt ze wel allemaal dus door punt 2, heen en weer om een punt te halen. Je moet eigenlijk met routepunten zorgen dat het profiel geen invloed heeft op de route.

Het is allemaal logisch maar je moet het voor je zien om echt alles te analyseren en met een duidelijk advies te komen. Veel mensen hier zitten diep in de materie dus is de uitleg soms wat te kort voor anderen (wbt mappen, ook vaak voor mij).

Verder: Ik merk dat Osmand wel erg strikt routeert. Een stukje ‘normale/secundaire’ weg pakken lukt alleen als je het Rijprofiel op “bij voorkeur bijwegen” zet. Anders gaan fietspaden en tertiaire wegen voor.

Er zijn heel veel wegen die op dezelfde manier gewogen worden voor fietsnavigatie dus de route’s zijn eindeloos. Routes voor auto en motor zijn makkelijker te maken, ik weet nu wat een wereld van verschil het is tussen fiets en auto.
Zelf heb ik routes ook verruild voor tracks maar ik zie het nut van route’s wel en inmiddels werkt het in Osmand ook best aardig (dat was vorige zomer nog anders, vandaar dat ik aan gemiste routepunten dacht). Osmand geeft ook aanwijzingen bij het rijden van een track maar bij dan bij iedere richting verandering dus dat is niet ideaal. Ik ben dus op zoek naar een soort combi zoals Phicoh noemde. Ik ga eens kijken of dat met Osmand lukt.

OsmAnd heeft ook op dit forum zijn eigen plekje (kijk maar bij andere landen), ik vind dat ook wel logisch. Voor mensen die niet zo goed zijn in het Engels is het erg lastig om in je eigen taal geholpen te worden dus lijkt mij dat dat hier prima moet kunnen. Ik weet dat een hoop 50+ mensen overstappen van Garmin naar bv Osmand. Ooit hebben ze een Gpsmap60 gekocht maar door de leeftijd wordt het scherm te klein en die Garmins zijn stervensduur en dan nog een klein scherm. Een grote smartfoon is dan een goed alternatief.

Alle denkbare problemen in één. Da’s best wel een apart geval ja.

Heb je oplossingen gevonden? Niet om te pushen, maar meer uit nieuwsgierigheid :D. Zo ja, dan denk ik dat Johan met de fiets al weer kan navigeren. Zo niet, dan wil ik best nog helpen meedenken.
Die verschuiving van Basecamp en OsmAnd lijkt mij vrij lastig aan te pakken namelijk.

Klopt. Alles op een rijtje hebben en de boel eens rustig kunnen bekijken is dé manier om zulke problemen op te lossen denk ik. Als je het zelf 100% snapt, dan kan je het meestal ook wel redelijk uitleggen, dat is tenminste mijn ervaring.