Route klopt niet helemaal

Het is misschien nog wel eenvoudiger als je denkt.
De app wil natuurlijk routeren naar het eindpunt. Als de app dus voortdurend aangeeft dat je moet omkeren, is mijn logische conclusie dat je zelf dus van eindpunt naar beginpunt rijdt.
Deze wijsheid van de koude grond komt van iemand die totaal geen verstand heeft van dit soort apparatuur, dus mijn uitspraak zou zomaar als klinklare onzin kunnen worden bestempeld !

OSMAND plus is dus de oorzaak denk ik. Hij deed het met de gratis versie van OSMAND wel?
Bij osm (OpenStreetMap) moet je geld niet terug gaan vragen, die hebben niets met dit probleem te maken. Je zou wel OSMAND een mailtje kunnen sturen met de vraag hoe ze dit nu op gaan lossen.

Ik heb de gratis versie even gedownload, (OSMAND vind ik echt een onoverzichtelijke app trouwens, maar goed dat doet er niet toe), het email adres dat daar staat is: support@osmand.net. Ook zit ik met de gratis versie op versienummer 2.9.3, ook de plus versie zit nu op versienummer 2.9.3. Jij zit op versienummer 2.8.2.
Kan je eens proberen om de update te downloaden in Google Play en te kijken of die het dan beter doet?

Deze redenatie vind ik niet eens zo slecht trouwens ;). Als de app steeds aangeeft dat je om moet keren lijkt het er inderdaad op dat hij van eind naar begin rijdt, en steeds bij het einde wil eindigen. Dus dan is het echte beginpunt gemarkeerd als eindpunt, en het echte eindpunt gemarkeerd als beginpunt…
Het omkeren van de route zou dus een verschil kunnen maken.

Jullie begrijpen het niet ik had geschreven dat ik de route rijd van a naar b maar tijdens de route wil hij een zijstraat in rijden en na 100 meter omdraaien de zijstraat uitrijden en dan weer de weg vervolgen en zo blijft het constant.
Dus hij wil helemaal niet naar het eindpunt want dan gaat hij niet een zijstraat in dan omdraaien en weer de route volgen.

In dat geval zou het zo kunnen zijn dat je “tussenpunten” hebt gezet net naast de hoofdroute. Kan dat het geval zijn?

Dat denk ik niet, want hij doet ook vreemd als je gewoon een adres invoert zonder iets met een route uit Basecamp te doen.

Ah oké, ik wist niet dat hij na het inrijden en omkeren in een zijstraat gewoon de route weer in de juiste richting volgt, uit het eerste bericht kon ik dit niet helemaal opmaken. Maar met deze toelichting is het helemaal duidelijk :).

Dit is een OSMAND probleem, daar ben ik vrij zeker van. Heb je de OSMAND app al geprobeerd te updaten via de Google Play winkel op de smartphone? Wie weet is het in versie 2.9.3 opgelost.

[EDIT: was even het laatste cijfertje van het versienummer kwijt]

Ik kan alleen de osmand vesie downloaden dus die is niet geregistreerd maar ga het wel proberen.
Een nieuwe versie betalen heb ik geen zin in want dan wordt het wel een dure aangelegenheid omdat ik de plus versie al heb betaald.
Bedankt voor de info

Ik heb een soortgelijk probleem op mijn Garmin gps-toestelletje. Ik maak een route in Afstandmeten.nl, want daar kan ik plannen via alle paden en ook zelf plannen als er geen pad is, volgens de kaarten. Dan laadik de gpx via Garmin Connect in het navigatietoestel. Maar daarin zit dan een nieuwe planner, die de gpx-route gaat mappen naar de wegen die hij kent. Dus die routeert opnieuw, volgens zijn eigen kaart! Ik kan daar geen andere kaart voor in de plaats laden.
Als ik vervolgens van de geplande route afwijk, gaat hij piepen en wil me om laten keren, anders rijden en zo. Standaard ging hij me dan terugrouteren naar het ount waar ik van zijn route afgeweken was. Er was gelukkig een instelling om hem dat af te leren, maar nu berekent hij een alternatieve route. Ik moet dus best vaak gewoon de door mij geladen gpx volgen (rode lijn) ipv zijn gemapte route (roze lijn), en de aanwijzingen negeren, puur omdat de garmin planner het pad niet kent of denkt dat je op een landweggetje niet kan fietsen. Als ik verderop de door Garmin erkende route weer te pakken heb, is hij gelukkig en piept niet meer.

Als je dus hebt betaald voor de OSMAND plus versie 2.8.2 (omdat dat toen de nieuwste versie was), dan moet je voor elke update van OSMAND plus betalen? Dat vind ik wel heel erg opmerkelijk eigenlijk. Als dat zo is dan wordt het inderdaad een duur grapje.
Maar misschien kan je het inderdaad even testen met de gratis versie, misschien dat het navigeren daar allemaal wel in werkt.

Hmm, maar dan zou het dus kunnen zijn dat een van de OSM kaarten in Basecamp of in OSMAND flink verouderd is. Of dat de routing engine van OSMAND de route gemaakt in Basecamp niet kan handelen.
Kan je dan niet net zo goed het navigeren gewoon uitzetten, en het rode GPX spoortje volgen?

Punt 1: Verouderd weet ik niet, maar er kan in iedergeval gemakkelijk verschil in zitten. Punt 2: Als het klopt, dan krijg je handige aanwijzingen op het moment dat je wat moet doen. Verder slaapt het ding, dus kijk je er ook niet naar. Als ik alleen het rode lijntje moest volgen, zou ik er de hele tijd naar moeten kijken, dan moet-ie ook altijd aanstaan en loopt-ie in een uur of twee leeg. Als het zonig is helemaal, want dan moet de helderheid op max.
Dus ik volg hem, en als-ie de weg kwijt is zeg ik “kal maar, ga maar lekker slapen”, volg ik het rode lijntje, en als we weer goed zitten wordt hij vanzelf wakker en helpt weer.

Dit loopt heel gek allemaal.

Osmand houdt niet van route’s Het navigeren van route’s (met waypoints/viapunten) die je buiten de app zelf maakt is een drama. Dus maak je route in de app, dat werkt beter volgens mij. Garmin heeft zijn eigen GPX opmaak dat kan een probleem zijn.
Osmand wil je steeds terug laten gaan naar het vorige waypoint omdat dat niet als ‘bezocht’ wordt gedetecteerd. Je via punten moeten dus ook behoorlijk precies staan anders gaat het nog niet goed.

Oplossing 2 zet je route in Basecamp om naar een track. Helaas moet je dan wel naar het lijntje blijven kijken omdat Osmand de kaart dan negeert.

Eenmaal Osmand+ gekocht is gewoon gratis updaten naar de volgende versie. De kaarten worden regelmatig geupdate maar de gebruiker moet zelf kaarten op het apparaat updaten.
https://www.youtube.com/watch?v=PtcSlXG4BTY&list=PLY3bgoxeR1V5hk8JBQpUF2uTsIMga_EDM

Ik heb inmiddels de gratis versie 2.9.3 op mijn telefoon staan maar moet het nog testen.
En de OSM kaart is niet verouderd want die doe ik regelmatig downloaden als er een nieuwe is en als ik basecamp opstart en de OSM kaart is geselecteerd dan krijg ik de melding dat er een nieuwe versie van OSM is dus niet verouderd.
En als ik een GPX spoortje wil volgen zal ik toch eerst een route moeten maken anders valt er niets te volgen.

Ja, dat bedoelde ik eigenlijk, het zou kunnen zijn dat ze niet gelijk zijn :).
Punt 2: bedoel je OSMAND op een telefoon? Want een Garmin GPS heeft zo’n schem die je in vol zonlicht kan zien zonder dat de achtergrondverlichting aanstaat. Die achtergrondverlichting in de Garmin is alleen voor in het donker.

Of OSMAND nu de via-punten niet allemaal meepakt kan ik er ook niet helemaal uit opmaken. Een paar posts terug vertelde Johan dat OSMAND alleen een zijweg inslaat, omkeert, en gewoon de route weer volgt. Tenminste, zo begrijp ik het :).

Ik vraag mij af of OSMAND echt bepaalde via-punten niet meepikt, want een zijweg inslaan, omkeren en de route weer vervolgen kan ik niet helemaal koppelen aan overgeslagen via-punten… Anders zou hij je na het inslaan van die zijweg toch niet verder, maar een stukje terug sturen? 'T blijft merkwaardig :open_mouth:
Routes maken in OSMAND, dat kan je nog proberen Johan.

Hmm, tja, naar een rood GPX spoortje kijken is ook niet echt ideaal zit ik mij net te bedenken, het gaat immers juist om de navigatieaanwijzingen zodat je zelf niet constant hoeft te kijken.

Ja toch? Die OSMAND+ kan je zo updaten, leek mij ook al vreemd dat je voor elke update moet betalen.

Staat er geen update van OSMAND+ in de lijst? Vreemd.
Hoe krijg je die automatische updatemeldingen dan? Ik krijg nooit een venster van Basecamp dat mijn OSM kaart verouderd is, die kaart moet ik gewoon zelf om de zoveel tijd weer downloaden en installeren als ik het idee heb dat m’n kaart verouderd is.
Een route moet je sowieso maken, anders heb je niks om te volgen, dat klopt :D.
En als je eens probeert om de route in OSMAND zelf te maken, hoe doet 'ie het dan?

In het uiterste geval zou je een Garmin GPS (GPSmap, Oregon) kunnen kopen, die werkt als het goed is wel goed samen met Garmin Basecamp, en die apparaten kunnen tegen water, trillingen etc. :slight_smile:


Ik zit nu te denken hè: stuurt hij je altijd zijstraten in aan één kant van de hoofdroute? Bijvoorbeeld altijd aan de linkerkant van de hoofdroute?
Dan zou het kunnen zijn dat je GPX route uit Basecamp namelijk verschoven is t.o.v. de kaart van OSMAND (of andersom).
Hierdoor probeert OSMAND je GPX route zo goed mogelijk te volgen met de wegen die OSMAND kent, zodra hij met een zijweg dichter in de buurt van het GPX routespoortje kan komen doe hij dat, waardoor je dus steeds een zijweg in wordt gestuurd, weer om kan keren en weer verder kan gaan met je route.

Dus stel: je hebt een route gemaakt in Basecamp door Hoogkerk. De OSM kaart die je nu op de foto ziet stelt even de OSMAND kaart voor.
Die rode/oranje GPX route liep in Basecamp over de Zuiderweg. Nu zet je die route op je telefoon en is de Basecamp GPX route verschoven t.o.v. de kaart in OSMAND. Als OSMAND nu probeert te routeren doet hij dat over de wegen die hij kent en probeert met die bekende wegen zo dicht mogelijk in de buurt van dat GPX routespoortje te komen. Hierdoor pakt hij dus steeds die zijweggetjes mee: zie de blauwe lijn.

Deze theorie is trouwens niet te combineren met de via-punten theorie, want als je dit met via-punten zou doen, dan zou je al ergens in het begin van de route blijven hangen, omdat je niet bij die via-punten kan komen aangezien er bijvoorbeeld een via-punt op de plek van een huis of een struik staat. :open_mouth:
En mijn GPX-route-verschoven-t.o.v.-OSMAND theorie is misschien wat ver gezocht, maar iets logischers kan ik nu niet bedenken :D.

Je kan in Osmand waypoints als ‘bezocht’ markeren. Dit zou je kunnen testen. Het zit bij de routepunten, het vlaggetje wanneer je op de blauwe driehoekje blokje’ tikt tijdens navigeren. 1 x op de kaart tikken en je ziet hem linksonder in beeeld.
Wanneer je dicht genoeg bij het volgende waypoint komt pakt Osmand volgens mij dat waypoint. Wanneer je ergens niet mag komen volgens OSM en het gekozen profiel in OsmAnd krijg je ook gekke dingen.Je krijgt dit ook wanneer je te ver van een track afwijkt en navigeer naar track optie staat aan.

De Osmand+ aankoop blijft gekoppeld aan je Google account. Ik heb 1x gekocht en + nu op 4 apparaten staan (voor testen video’s en een back-up gps) dus.

Wat betreft het verschuiven vd route dat doet de gps zelf al in een bepaalde mate. Die is vaak niet zo nauwkeurig en nabootsen is erg lastig.

Ik test eens in de zoveel tijd de route functie van Osmand en het wordt steeds beter maar het blijft lastig. Wanneer je stroom tekort komt kan je een powerbank ernaast plakken en gewoon tracks rijden. Ik zal vanmiddag weer eens testen met een basecamp gpx route.

Ik heb het getest en bij mij gaat het prima. Zo lang de way(via)punten een beetje goed staan werkt alles prima. En zoals ik al zei; wanneer je een waypoint mist wil Osmand je terugsturen tot je dicht genoeg bij het volgende punt bent.

Wat nog een leuke test is is het opnemen van waar je geweest bent. Via ‘plugins beheren’ kun je ‘gpx-track opnemen’ activeren. Wanneer je dan gaat fietsen kun je op ‘opnemen’ drukken en je neemt een track op. Zet de interval op 1 of 2 seconden en je hebt een idee van de afwijking van je gps tov je gemaakte route. Je kan het in Osmand bekijken of converteren naar een ‘Basecamp gpx’ via GPSbabel en de gpx in Basecamp openen.

Misschien kom je er dan achter wat er misloopt.

Alle theorieën zijn zeer interresant maar ik heb nog niet kunnen testen vanwege het slechte weer ga ik niet op de fiets zitten.
Dus ik wacht nog even het betere weer af dan zitten we ook weer met plezier op de fiets.

Het lijkt echt allemaal op wat ik met de Garmin fietsnavigatie meemaak. Heel veel hangt ervanaf of je zelfuitgezette route door de Garmin goed te mappen is op bestaande wegen volgens zijn eigen kaart. Wat ik zelf heb uitgezet op de pc is niet altijd even nauwkeurig, dus een meter of 50 verschil heb je vrij makkelijk. En dan wijkt de kaart waarop het heb uitgezet ook af van wat de Garmin intern heeft, en dat is allebei soms niet meer de werkelijkheid (pad afgesloten, tuin verlegd, werk aan nieuw klaverblad, bouw van een wijk…).
En dan krijg je precies hele gekke aanwijzingen, terwijl alles in de basis goed funktioneert en doet waarvoor het gemaakt is.

Met OSM heeft dit alles niet veel te maken, of het moest zijn dat als alles gewoon online gekoppeld is, dezelfde OSM-variant gebruikt en er geen eigenwijze extra bewerkingen en rare filters aan toevoegt, er geen kaartverschillen zouden mogen zijn.

Ik heb 6 verschillende Garmin’s gehad en het was altijd wat en dat zal misschien wel een oorzaak zijn omdat ik in elke navigatie ook de fietspaden wou hebben totdat ik het advies kreeg in vessem dat kan je het beste voor de montana gaan die kan alles.
Ik heb de montana terug gebracht en tijdens dat ik daar in winkel stond kwamen er een stelletje fietser binnen die meteen reageerde van nou hier heb je nog een stelletje montana’s omdat die zo goed werken.
Ik heb toen de TomTom Rider 450 Premium genomen voor de auto en motor en ik dacht dan ga ik maar via de telefoon met OSMAND de fiets route doen maar ook dit is een fiasco want OSM heeft zelf geen navigatie software dus heb ik de Basecamp met de OSM New Style in basecamp gedaan en daar de route’s mee gemaakt ook omdat ik alleen maar de zelf gemaakte route’s gebruik.
Dus nu ben ik eigenlijk op zoek naar een goede navigatie voor de fiets als het maar geen Garmin is maar wel met een minimaal scherm van 4/3 of groter dat vind ik prettiger maar nog niet gevonden.
Dus elke goede raad is zeer welkom en ook een goede navigator is welkom als die maar met fietspaden overweg kan.

Ik ben bang dat het niet veel beter wordt. Voor zover ik weet zijn de OSM kaarten in Nederland zeer gedetaileerd. De routeberekening zal tussen de verschillende apparaten ook niet veel uitmaken. Het kan zijn dat de gps van dure apparaten preciezer is maar ik heb een test gezien dat mobieltjes soms preciezer zijn dan dedicated apparaten dus…

Wanneer je Osmand verder wil analyseren kun je mij een route mailen of een A en een B vertellen waartussen routeproblemen komen, dan simuleer ik die hier op de PC (ik emuleer osmand en gps locaties) misschien kom je dan verder. Stuur maar een privebericht en we wisselen mailadressen uit.

Route’s geven vaak problemen, vandaar dat de meeste ritjes in het gpx-track formaat worden geleverd. De Montana optie is dan misschien beter dan een Smartfoon omdat die langer op een batterij doet maar zoals gezegt, powerbank erbij en je bent stukken goedkoper uit. Ga je tracks rijden en is Osmand te ingewikkeld is Galileo het beste alternatief volgens mij.

Deze opmerking snap ik niet. Ik zie al verschil tussen basecamp en mijn 62s met dezelfde image file. Laat staan als meerdere groepen onafhankelijk van elkaar op basis van OSM data gaan routeren.