Import onder- en bovengrondse locaties Amstelveen

Hoi allemaal, ik ben Michel, en heb in Google Maps een import gemaakt voor alle (ondergrondse en bovengrondse) openbare locaties. Eenzelfde wil ik doen in OSM, mede omdat er steeds meer gebruik wordt gemaakt van route programma en meldingen openbare ruimte, waar de zowel gemeente als bewoner nut van kan hebben. De import bestond uit +1400 containers maar wel ingemeten door landmeter. Het onderhoud zal ikzelf komende 20 jaar blijven doen en daarna wordt dit overgedragen in beheer bij de gemeente zelf.
Om te oefenen hoe het precies werkt, wil ik beginnen met 1 locatie bijvoorbeeld. Na enige tests zou ik graag wel de bulk willen inladen. Bij foutmelding (als iemand iets op deze locatie heeft getekend) en evengoed alle containers nog nalopen. Ik ken ze allemaal uit mijn hoofd dus dat is niet erg.

Wel gelezen dat je dit moet vragen op een forum, bij deze, en wie wil me eventueel helpen dit te realiseren alstublieft?

Nieuwe bewoners en dat zijn er jaarlijks genoeg plus intern is het heel handig deze in OSM te krijgen.

Hoi Michel,

Welkom op het forum en goed dat je je plannen kenbaar maakt

1400 containers, voor welk gebied is dat? Kan je eens een link naar de data in Google Maps geven?

Ik neem aan dat je de Import Guidelines hebt doorgenomen, is de licentie van de data compatibel met OSM?

Hoi Emvee,

Bedankt voor je bericht, het gaat om de gemeente Amstelveen alles binnen gemeentegrenzen.

https://www.google.com/maps/d/edit?mid=1plcscvl2uO54S4SIoQUwN8YvloQfVt4&usp=sharing

Zojuist al wel in de onderste kaart laag enkele containers gevonden, maar zeker niet compleet.

Heb zowel gps als rd coördinaten, welke ik op de decimeter nauwkeurig geplaatst heb.

Op de app mij AfvalWijzer wel alle containers een voor een toegevoegd. Denk voor OSM aan locaties (waar meerdere container kunnen staan) of misschien toch elke container individueel als er gefilterd kan worden.

In principe werkt het locatienummer bv 01.23 denk ik wel, als men ergens ziet welke fracties ( bv rest, papier, glas, textiel, pmd of gft) er zijn.

Ik denk vooral voor het meldingen-app fixi heel handig. Maar ook voor routes intern en derden. Nieuwe bewoners kunnen via website, en apps al veel informatie vinden.

Ben vooral onderzoekend en nieuwsgierig of het meerwaarde geeft en hoe dit uiteindelijk te doen is.

Met vriendelijke groet,

Michel Hoogenes

CBT-Afvalbeheer, containerbeheer en projecten

Heb je al eens nagedacht over ArcGis Online?
Hiermee kan je ook een databank beheren en de burgers een platform geven met bv survey123.
Ik denk dat de gemeente daar veel blijer is dan met een osm import kaart.

Ja goede data in OSM heeft zeker meerwaarde aangezien apps deze weer kunnen gebruiken, bijvoorbeeld in Organic Maps kan je makkelijk alle afval punten zoeken en er de snelste weg naartoe vinden:

Om uiteindelijk tot een import te komen zullen er vanuit de data verschillende tags gekozen moeten worden. Bijvoorbeeld wat er weggegooid kan worden en of het een ondergrondse container is of niet.

Ik heb in Zuidplas de ondergrondse afvalcontainers ingevoerd. Er was wel een probleem met de gebruiksrechten van de data, namelijk: geen recht! Dat betekent dat ik alle containers op de straat gezien heb, dus niet vanuit een databron geïmporteerd.

Die beperking zou ook gelden als ik bij de gemeente werkte met deze data, Ik mag het dan voor mijn funktie gebruiken, maar dan heeft OSM nog steeds geen rechten. OSM zou schriftelijke toestemming van de eigenaar van de data moeten hebben, dan kan je dat op de Contributors page zetten, en dan is het okee. Dat de gemeente eigenaar is van de containers betekent trouwens ook niet automatisch dat je die data uit een app van een derde partij mag gebruiken voor OSM!

MapComplete heeft een thema voor afvalcontainers. Daarmee kan je mbv je mobiel tijdens survey of later thuis de al ingevoerde containers zien en aanpassen, en nieuwe toevoegen.

Mooie kaart en prima data.

Met deze overpass turbo kan je alle bestaande nodes met amenity=recycling en amenity=waste_disposal in Amstelveen vinden, het is goed om jou data met deze bestaande punten te mergen.

Om te oefenen hoe het precies werkt, wil ik beginnen met 1 locatie bijvoorbeeld.

Prima idee, doen zou ik zeggen.

Na enige tests zou ik graag wel de bulk willen inladen.

Ook geen slecht plan wat mij betreft, het zou goed zijn om duidelijkheid te krijgen wat betreft de licentie van de data.

Ik heb in het verleden wel eens meegeholpen met een import en het script zo denk ik makkelijk om te schrijven moeten zijn en wil je gerust verder helpen.

Dank allen voor jullie reacties :blush:

Ik ben met toestemming en medeweten van collega’s van GEO.

De licentie is dan nog een formaliteit, nog enkele personen te informeren en zo ik begrijp kan ik dan op deze site ergens de licenties bevestigen.

In principe is het mijn doel om de containers ook te gaan beheren, zoals ik ook andere Kaartviewers en dergelijke bijhoud.

Jouw aanbod Emvee met ondesteuning voor import neem ik graag met beide handen aan. Geef me nog even tijd om me meer in te lezen over OSM.

Daarnaast ga ik nog contact leggen met enkele leveranciers die zowel onze data als OSM gebruiken, om te zien hoe zij dit ingeregeld hebben en waar…

Aangezien ik niet alle restafvalcontainers zie in een oogopslag, vraag ik me af welke database daarvoor gebruikt wordt.

Wij gebruiken als gemeente ook FIXI en hebben het privacy gedeelte wel afgedekt. Wel vervelend dat dit zonder uw toestemming is gebruikt. Ben nog in afwachting van een ticket, waar ik deze leverancier vraag welke laag gebruikt wordt voor hun locatiefunctie.

Want dit is in eerste instantie mijn bedoeling, om de locatienummers in deze kaarten zichtbaar te krijgen, zodat mijn collega’s bij meldingen niet diverse programma’s hoeven te openen, om containernummers te achterhalen… ik gebruik daar trouwens vaak net zo snel nog een ouderwets zelf-gemaakte papieren kaart voor :blush: Heerlijk ook dat papier af en toe.

Er lopen dus nog twee lijnen extern bij leveranciers met vragen waar bepaalde data uit OSM wordt gehaald voor de gebruikte apps. Daar hou ik jullie mee op de hoogte.

Wat hier ook uitkomt, het lijkt me wel prettig om de nu onvolledige informatie van containers in Amstelveen te verbeteren en bij te houden.

@ Wat ik me wel afvraag… Ik zie voor containerlocaties een soort circulair recycle-symbool, dat is prima… Alleen deze zie ik alleen bij het kiezen van de onderste laag in OSM, en daarbij lukt het me nog niet om hier informatie uit te krijgen. Ik dacht… als je erop klikt, linker- of rechtermuisknop, dan krijg je de informatie onder dat punt, bijvoorbeeld papiercontainer X, straat Y, maar helemaal niets :blush:

Enig idee hoe je ook de informatie erachter kunt oproepen?

Nou ja, je ziet, ik ben echt nog een leek in de OSM-wereld.

Tot later, tijd om meer in te lezen en uit te proberen

Iedereen mag OSM als achtergrondkaart gebruiken, mits op de kaart “(c) OpenStreetMap bijdragers” staat.
Maar als OSM-data gemengd wordt met andere data, moet het produkt weer als open data aangeboden worden. Het is dan de verantwoordelijkheid van die aanbieder om te zorgen dat zij de volledige rechten hebben om dit ook voor die data vrij te geven.

De standaard kaart, OpenStreetMap Carto, ondersteund dit niet en zal dat denk ik ook nooit gaan doen.

Voor zoiets denk ik aan een overlay net zoals op je Google kaart.

Ik wijs nogmaals op MapComplete: die toepassing heeft een thema voor afvalcontainers . Daarmee kan je (ook mbv je mobiel tijdens survey) de al ingevoerde containers zien en aanpassen, en nieuwe toevoegen. Als voorbeeld kan je naar de gemeente Zuidplas kijken.

Bedankt Peter :+1:t2: Daar ga ik zeker naar kijken. Er is zoveel nog te ontdekken voor me. Hoor wel steeds vaker dat OSM gebruikt wordt voor programma’s, vandaar dat ik hier terecht ben gekomen.
Is MapComplete een onderdeel of functie van OpenStreetMaps?

Met vriendelijke groet,

Michel Hoogenes

CBT-Afvalbeheer, containerbeheer en projecten

Wat je zegt over het gebruik van OSM gemixed met data, verantwoordelijkheid en rechten zijn interessante weetjes, die ik de leveranciers vragen zal.
Zou kunnen betekenen dat een groot gedeelte (alle rest- en PMD-containers) al vrij gemakkelijk openbaar gezet kunnen worden misschien.
Bedankt voor alle terugkoppeling en goede reacties!

Met vriendelijke groet,

Michel Hoogenes

CBT-Afvalbeheer, containerbeheer en projecten

OSM is een database, waar toepassingen op gebaseerd worden. De bekendste toepassing, dat zijn de kaarten. Een daarvan is de algemene kaart van OpenStreetMap Carto, die zie je op osm.org.

Heel veel organisaties gebruiken die als ondergrond als ze een kaartje nodig hebben. Voorheen werd de opentopokaart veel gebruikt, maar daarvoor moet je nu betalen.

MapComplete is een aparte toepassing. Die toont ook openstreetmap, maar daarbovenop worden apart dingen getoond rond een bepaald thema, in dit geval afvalcontainers, zoals ze in de OSM database zitten. Daar kun je dan op tikken om de eigenschappen te zien, en die ook ev wijzigen, aan de hand van meerkeuzevragen en ja/nee vragen. En na aanmelden met je osm-account kan je ook een nieuwe toevoegen op de kaart. Wijzigingen en toevoegingen worden direkt in OSM opgeslagen.

Dat gaat dus allemaal een voor een, op basis van survey of een lijst; het is geen import. Maar als er een import gedaan wordt bijv. zoals emvee voorstelt, dan zie je de geimporteerde containers wel meteen op de mapcomplete themakaart terug.