farm, farmland, farmyard?

Ben het eens dat de berm niet echt ok is om als farmland te doen, maar zou het persoonlijk iets minder streng aanvliegen met de sloot, in ieder geval als deze zo smal is dat je 'm niet gelijk ook als vlak zou mappen (waterway=ditch, naar analogie van de stream in de Wiki: "als een gezond iemand eroverheen kan springen ;-).

Dit omdat het een lijnelement is en in die zin (niet in het echt natuurlijk) tweedimensionaal is.
Ook bij het intekenen van een path oid splitsen we de landuse toch niet speciaal daarvoor
(hoewel bestaande gesplitste landuses met blanco ruimte wel fijn zijn voor elementen die daadwerkeleijk significante opplervlakte innemen, of als teken dat daar wat te vinden zou kunnen zijn).

Ten tweede zou het wel heel veel werk worden om alles te splitsen (en eventueel ook vlakken met water in te voegen, merk ik op plekken waar bestaande sloten en waterpartijen ontbreken.

Een mogelijk compromis zou misschien zijn om de sloten in te tekenen op de grens van twee landusevlakken.
Je ziet in de 3d-shapes veel aaneensluitende vlakken met identieke landuse, met de grens op de plek waar de sloot loopt.
Zou het een idee zijn om voor ontbrekende ditches een waterwat aan te maken op die grenslijnen?

Het probleem van het vastplakken van lijnelementen aan vlakken is dat het editen, selecteren, verschuiven veel moeilijker wordt.

Als bijvoorbeeld een bos iets over een sloot hangt en ik de outline van het bos wil verschuiven, dan beweegt de sloot gelijk mee.

Dus een lijn tussen de twee landuses ok, maar alsjeblieft niet vastmaken aan het andere lijnelement, waarmee de noodzaak van een lijn gelijk vervalt…?

Soms zijn ‘oude’ grenslijnen uit bijvoorbeeld 3dshapes import de resten van bijvoorbeeld kadastrale grenzen, maar dat speelt voor OSM geen rol, daar hebben we kadastrale kaarten voor en de discussie of OSM alles moet importeren wat te importeren valt is meen ik eerder gevoerd.

Er is nog genoeg anders te doen :slight_smile:

Ter info, de nieuwste versie van de openstreetmap-carto stylesheet, waarin landuse=farm niet meer wordt gerenderd, is inmiddels gereleaset. Ik kan nog niet aangeven wanneer deze op de server uitgerold gaat worden (daar gaan de sysadmins over). Goed dat er vooruitgang zit in het omzetten hiervan!

Volgens mij is het nu klaar.
Ik vond ten N van Deventer enkele adresnodes met landuse=farm, vergezeld van naam/website. Het daar landuse=farmyard ingetekend en naam/website daarop overgezet.