Aantal inwoners van "villages" / kleine plaatsen

Maar Heijplaat staat ook al vermeld als landuse=residential:
https://www.openstreetmap.org/way/156558726#map=16/51.8923/4.4207

Een van de twee namen kan weg. Wat mij betreft de naam die hierboven bij landuse=residential is toegevoegd. Daar staat trouwens ook een volkomen overbodige layer=-1 bij.
Ook de wikipedia-tag kan daar weg en worden verplaatst naar de place=neigbourhood node. Ruimt op.
Doe jij dat Sander?

Done en ook een wikidata toegevoegd aan de place node.

Hoe heb je de node gevonden? Via Nominatim kom ik er niet.

Zondag werd bekend dat de Postcodekanjer van de Postcodeloterij is gevallen in Eastermar, een dorp bij mij in de buurt. Later werd de winnende straat bekend en die bleek buiten Eastermar te liggen, namelijk in het gehucht/buurtschap SkÝlenboarch. Samen met It Heechsân valt dat namelijk onder het dorp Eastermar. In de berichtgeving bleef men gewoon spreken over Eastermar (hoewel voor de Hollanders al te moeilijk om goed uit te spreken).

Zo zie je dat de aanduiding van een locatie er mede van afhangt of iemand zich baseert op externe informatie of lokale kennis. Want als lokale bewoner zou je de woonlocatie van die nieuwe miljonairs als SkĂťlenboarch benoemen en niet als Eastermar waarvan de dorpskern drie kilometer verderop ligt.

Ik heb, zeker niet als enige, vaak gedacht dat Scheveningen een woonplaats/dorp binnen de gemeente Den Haag was. Op kaarten wordt het soms ook zo weergegeven. Nu begrijp ik dat Scheveningen in feite altijd onderdeel van Den Haag is geweest.

Gewoon via Nominatim gevonden: http://www.openstreetmap.org/search?query=Rozenburg#map=14/51.9192/4.2266
Bij mij toont ie dan als bovenste resultaat.

Het gebied als relatie inderdaad maar hoe kom je bij de node? Ik zal wel iets over het hoofd zien.

Vroeger natuurlijk niet. Historisch bezien is Scheveningen weldegelijk een aparte plaats en vissersdorp geweest, zie ook de Wikipedia:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Scheveningen

Toen was het nog onbebouwde duin tussen het Haagse centrum en Binnenhof enerzijds, en kustplaatjes als Scheveningen anderzijds, nog wel degelijk een grote barrière.

Ik was recent nog in het Huygensmuseum Hofwijck in Voorburg (http://www.hofwijck.nl/), het historische buitenhuis van Constantijn Huygens, dichter, secretaris van Frederik Hendrik, diplomaat, en de vader van de beroemde wetenschapper Christiaan Huygens. Daar vertelde de rondleider mij dat de kaarsrecht door de voormalige duinrug stekende Scheveningseweg is aangelegd op instigatie van Constantijn, zodat de visvrouwen en -mannen de route door het duin naar het Binnenhof sneller konden afleggen en de vis niet zou bederven (en de gegoede burgerij natuurlijk ook wat sneller op hun badplek konden komen ;-))

https://nl.wikipedia.org/wiki/Scheveningseweg

De oorsprong van dergelijke namen en buurtschappen, gaat dus vaak wel een paar eeuwtjes terug…

@mboeringa
Bedankt voor deze informatie!
Ik zal er nog wat meer over gaan lezen, dat is wel interessant.
De verwarring zit er dan in dat Scheveningen volgens mij niet een zelfstandige gemeente is geweest en dat het huidige stadsdeel veel groter is dan het oorspronkelijke vissersdorp. Het gebruik van dezelfde naam houdt de geschiedenis levend.

Terwijl Hoogvliet wel een eigen gemeente was buiten Rotterdam en nog steeds als administratief gebied binnen de BAG bestaat.

Bij het werken aan deze problematiek liep ik nog tegen iets aan:
In Nederland zijn ook nog aardig wat plaatsen te vinden waarbij de plaatsnaam zowel op de landuse=residential is gezet als op de place=* node!
Bijvoorbeeld hier.
Dat levert een slordig kaartbeeld op, omdat er dan vaak 2 keer de plaatsnaam is te zien.
In de wiki is het niet verboden maar als er al een place=* node bestaat, dan kun je beter daar de naam op zetten.

Ik heb een overpass gemaakt waarmee je ze kunt vinden door te zoeken naar alle landuse=residential met een name=* erbij én waarbij zich op een afstand van maximaal 700 meter ook nog een place=• met een name=* bevindt (Daarbij gaat het dus soms fout omdat ik die namen niet vergelijk; je kunt de routine zelf aanpassen door die afstand te verkleinen).
Het is niet geheel foutloos, maar ik kwam er toch al aardig wat op het spoor.
Hier staat die overpass.
Hij is nogal rekenintensief dus het beste voor je hem uit op kleinere gebieden.

Mijn voorstel is dat iedereen in zijn “eigen” buurt op zoek gaat en de overduidelijke missers corrigeert door de plaatsnaam van de landuse af te halen als er ook al een place=* staat met die naam.

Dat zou best kunnen. “Gemeentes” als zodanig, hebben we officieel pas vanaf 1851 als ik de Wiki mag geloven (https://nl.wikipedia.org/wiki/Gemeentewet).

Hoewel wel opvallend is, als ik de kaarten van Topotijdreis bekijk, dat Den Haag en Scheveningen pas rond 1900 met elkaar vergroeid zijn geraakt. Pas op de kaart van 1901 zie je het begin van de grote uitleg van nieuwe bebouwing in het duin, waarmee Den Haag en Scheveningen daadwerkelijk vergroeid raken:

[Scheveningen in 1901 in Topotijdreis](Topotijdreis: 200 jaar topografische kaarten #kadaster)

Voor die tijd was Scheveningen nog steeds een duidelijk herkenbare afzonderlijke bebouwingskern, dus ook in 1851 nog. Maar zo rondlezend op internet, lijk je wel gelijk te hebben, en is Scheveningen nooit een officiële Nederlandse gemeente geweest…

Kom net een pagina door Piet Spaans tegen die hierover antwoord lijkt te geven, al in 1307(!) zou Scheveningen bestuurlijk bij Den Haag zijn gevoegd door de graaf van Holland: “In ieder geval bepaalde de graaf van Holland in 1307 dat het dorp Scheveningen één schepen zou inbrengen in de Haagse schepenbank die in haar totaal zeven vertegenwoordigers telde. De gehele wet- en regelgeving – zelfs tot aan die van de plaatselijke zeevisserij toe – was en bleef een Haagse aangelegenheid.”

http://www.allesoverscheveningen.nl/verhalen/pspaans/historie.htm

Dus dat lijkt het - toepasselijk gezegd - pleit wel definitief te beslechten.

Klopt, ik kwam het ook al tegen. Ik heb net Fryslân nagelopen en hier viel het mee: alleen Kornwerderzand, Makkum en Ureterp heb ik gecorrigeerd.
Edit: in Groningen nul en in Drenthe alleen Loon.

Wijken die aangegeven zijn met een residential plus name-tag heb ik laten staan hoewel die volgens mij ook aanpassing behoeven.

Klopt. In Fryslân was de gemeente de opvolger van de ‘grietenij’. Ik ben gisteren naar de nieuwjaarsreceptie van mijn woongemeente geweest aangezien het de laatste was. Over een jaar is Kollumerland c.a. helaas opgegaan in een nieuwe gemeente met o.a. Dokkum (nu nog gemeente Dongeradeel). Het is het einde van een tijdperk van bijna zeven eeuwen.

Ah ja, die website zou ik nog eens bekijken. Erg leuk. En altijd weer opvallend hoe ook steden en dorpen met eeuwenlange importantie het overgrote deel van hun omvang pas na de oorlog hebben verkregen.

De generatie die Scheveningen nog losliggend van Den Haag heeft meegemaakt is nu dus wel uitgestorven. Tijd speelt altijd een rol en tevens de relatieve ligging.

Neem bijvoorbeeld Eindhoven: https://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_Eindhoven#1920-1940.
Die annexatie van randgemeenten is bijna een eeuw geleden. Ik ben benieuwd of daar nog de nodige mensen zijn die Strijp, Gestel, Blaarthem, Stratum, Tongelre of Woensel nog serieus als dorp beschouwen nu ze behoorlijk binnen aaneengesloten stadsbebouwing vallen.
Verder is er Kerkdorp Acht wat nu een wijk is maar pas in de laatste decennia is opgeslokt door Eindhoven, ook met Topotijdreis mooi te zien van 1990 naar 1991 (ik weet niet hoe je daar een directe link kunt maken).
Op Wikipedia staat de ‘verwarring’ van wel of geen dorp mooi samengevat: “Hoewel Acht in de loop der tijd aaneen is gegroeid met de stad Eindhoven, heeft het nog steeds de kenmerken van een kleinschalig dorp en wordt het door de inwoners ook nog als zodanig beschouwd. Acht heeft blauwe plaatsnaamborden (komborden) met de plaatsnaam Acht, wat ook een erkenning is als plaats c.q. dorp. Daarentegen heeft Acht geen eigen postcode en plaatsnaam in het postcodeboek, voor de postadressen ligt Acht daarom ‘in’ Eindhoven. Acht ligt in het Eindhovense stadsdeel Woensel-Noord.”

In Utrecht werd een andere oplossing gekozen (ook van Wikipedia):“De dorpen Vleuten, De Meern en Haarzuilens (wijk Vleuten-De Meern) maken sinds 1 januari 2001 deel uit van de gemeente Utrecht. Niet alle inwoners van de voormalige gemeente Vleuten-De Meern waren blij met deze annexatie. Om de ontevredenen tegemoet te komen besloot de Utrechtse gemeenteraad dat, naast de stad Utrecht, Vleuten, De Meern en Haarzuilens, officiële woonplaatsen (opgenomen in de lijst van door de gemeenten aangewezen woonplaatsen ten behoeve van het kadaster) zouden blijven, zij het nu binnen de gemeente Utrecht.”

Met alle mogelijke respect, maar een plaats 8000 inwoners noem ik geen “town”. Dat is niet geloofwaardig.
Voorbeeld Harmelen[Ut], nu 8000 inwoners, als locals vroeger naar de stad gingen, gingen ze naar Woerden, import ging naar Utrecht als stad. :slight_smile:

Daarom is er de wiki en daarom is er deze discussie.
Maar dan moet je wel met een tegenvoorstel komen, anders schieten we er nog niets mee op…
Heb je post #75 gelezen? (Edit: inmiddels opgenomen in de wiki)
En de volgende 2 wiki’s?
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag%3Aplace%3Dvillage
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag%3Aplace%3Dtown

Welke voorstel doe jij?

Inderdaad, daar zouden we dan de place=neighbourhood voor moeten gebruiken (of suburb).
En wat mij betreft zonder de inwonersaantallen te vermelden, die houden we voor de 4 hoofdrubrieken.

Bovengrens voor village omhoog naar minimaal 10000, zo niet 15000.
Harmelen heeft geen theater/bios, geen beroepsbrandweer, geen ziekenhuis, geen middelbaar onderwijs, laat staan hoofdvestiging hiervan, is geen hoofdplaats gemeente[!], heeft geen politiebureau, slechts 2 kroegen.
Ik denk niet of je een kern [dus geen gemeente] onder de 20000 inwoners kunt vinden die voldoet aan deze kenmerken.

Daarnaast pleit ik er voor om een indeling te kiezen op getallen, niet op kenmerken of voorzieningen

Puur op getallen afgaan lijkt meer objectief. Er is al wel gebleken dat het eigenlijk onmogelijk is om een objectieve rekenmethode te hanteren voor het vaststellen van inwoneraantallen. Oké, de gevallen waarin dat een verschil zou maken binnen zo’n indeling zouden uitzonderingen zijn.

Belangrijk is de functie van de categorisering. Vraagt de invulling van de place-tag niet juist om het aangeven van een relatieve waarde? Is de beoogde uitwerking van de place-tag niet voornamelijk de weergave van de naam in relatie tot de relatieve waarde van de plaats?

In een plattelandsregio is een dorp vanaf 5.000 inwoners belangrijk en zal het normaal meer voorzieningen hebben dan een dorp van dezelfde grootte in een stedelijk gebied.
Vanuit mijn Friese benadering ervaar ik een duidelijk verschil tussen dorpen met 150-200 tot pakweg 3.000 inwoners enerzijds, en dorpen vanaf zo’n 5.000 inwoners.
Hierin zal meespelen dat er in Fryslân slechts vier plaatsen zijn met meer dan 15.000 inwoners en tussen 5.000 en 6.000 zijn er zes waarvan vijf in ÊÊn regio.
Ik denk wel dat in andere dunnerbevolkte regio’s hetzelfde speelt ten opzichte van stedelijk gebied.

Eigenlijk zou er nog wel een categorie bij mogen en dan te bedenken dat er in het Engels al een term meer is dan in het Nederlands.

Beroepsbrandweer vind ik in het voorstel van Byckel wel wat te veel gevraagd. Dokkum met 12,5 duizend inwoners komt verder wel in aanmerking met ook een ziekenhuis (Sionsberg), politiebureau en hoofdvestiging middelbaar onderwijs (Dockinga College).

Eerder had ik het over ‘dorpsstatus’. Dat heeft wederom zeker geen eenduidige definitie. Interessant is wel om even hier te lezen op een pagina over Feanwâldsterwâl. Er staat ondermeer: “In Fryslân hebben plaatsen namelijk formeel wel of geen dorpsstatus (wat elders in het land niet speelt), wat kennelijk - soms - los staat van wel of geen kom of kerk of kern.”

Ik ken drie plaatsen in Fryslân die eerder deze eeuw van hun gemeente de ‘dorpsstatus’ hebben gekregen, volgens de nieuwsberichten van toen: Feanwâldsterwâl, Oostmahorn en Nij Altoenae.
De uitkomsten lijken heel verschillend. Feanwâldsterwâl ligt daarbij nog steeds in twee gemeenten (Dantumadiel en Tytsjerksteradiel) zonder eigen postcode en zonder erkenning in het kader van de BAG. Het valt formeel onder drie veschillende dorpen.

Oostmahorn is wel te vinden via een zoekopdracht van de BAG Viewer maar valt qua grondgebied nog steeds onder Anjum, een dorp dat enkele kilometers verderop ligt.
Nij Altoenae in de gemeente Waadhoeke (vorige week nog gemeente Het Bildt) heeft wel volledige erkenning in de BAG en eigen postcode.

Zelfs (of juist?) in een bureaucratisch land als Nederland lukt het niet om er ĂŠĂŠn lijn in te brengen.

De vertrouwde Bosatlas heeft deze indeling:

Als je dat terug wilt brengen naar 4 klassen, dan is dit mijn keuze:

  • city: 250.000 of meer

  • town: 25.000 - 250.000

  • village: 250 - 25.000

  • hamlet: minder dan 250

Ik heb jouw lijst ook in de wiki overgenomen.

Oud grapje uit Eindhoven:
Wat is de helft van acht?

Antwoord: boeren.