Idee om wat met BAG te gaan doen

:lol:

Waar zijn de goeie ouwe tijden gebleven dat een woonboot, met t/o Straatweg 121 a, nog gekend werd aan zijn buren ? Dan was er nooit twijfel het schip was er wel of niet maar de plaats was duidelijk :stuck_out_tongue:

Die adresnodes hè, wie zegt dat die kloppen? Op de website van politie.nl staat toch echt Van Bornestraat 1 Blerick terwijl de adresnode in OSM op die plek (in Blerick nota bene) de Van Bornestraat 1 Venlo is. Als je een adres met de stad Blerick probeert op te zoeken zul je er 0 vinden in OSM, terwijl ze wel bestaan. Vul Venlo in (in plaats van Blerick) en ta-da, ze bestaan allemaal.

Hoe kan dit? De politie is toch een overheidsinstantie en zou toch het officiële adres moeten gebruiken (van winkels kan ik me een vergissing nog voorstellen, al zou ik toch denken dat het wel duidelijk is wat je adres is als je mensen en post wilt ontvangen). Het ligt eraan dat Blerick een stadsdeel is van Venlo, aldus Wikipedia, maar zou de politie zich dan niet moeten adresseren als liggende in Venlo?

Adres op de website van de politie: http://www.politie.nl/bureaus/10/blerick.html

Adresnode in OSM: http://www.openstreetmap.org/node/2913522054

Nominatim noemt het overigens wel heel netjes, voluit: House 1, van Bornestraat, Blerick, Venlo, Province of Limburg, Kingdom of the Netherlands, 5921XT, The Netherlands. Dus die snapt dat Blerick onder Venlo valt als stadsdeel, maar de plaatsnaam op de website van de politie is Blerick en de plaatsnaam in de adresnode is Venlo. Met OsmAnd ga je hier nooit komen. Een fout van OsmAnd misschien, maar als het de plaats Blerick is in de gemeente Venlo dan klopt de adresnode ook gewoon niet. Ik kom hier dus niet uit.

Mijn reden van vragen is overigens dat OsmAnd sowieso 98% van de Nederlandse plaatsen lijkt te missen in hun adreszoeker (jpg, ik bedoel het City-veld). Dit komt doordat vrijwel alle AND plaats-nodes (place=city|town|village|hamlet) geen “is_in:country” hebben (volgensmij is dit de beslissende tag), alle plaatsen die wel in OsmAnd staan hebben wel “The Netherlands” bij “is_in:country”. Ik ben deze “is_in:country” tags dus, samen met “is_in”, “is_in:province” en “is_in:country_code” toe aan het voegen aan alle plaatsen (ofja, eens kijken hoever ik kom voordat ik het wel welletjes vind). Tot dusver heb ik een groot deel van Limburg en Noord-Brabant gehad (changeset 1 en 2), maar door dit soort vaagheden zul je nog altijd adressen in bepaalde plaatsen niet kunnen vinden.

Edit: De Politie is overigens geen uitzondering, de C-1000 adresseert zich ook als liggende in Blerick: http://www.c1000.nl/kies-uw-winkel.aspx (inzoomen ten oosten van Eindhoven en dan zie je Venlo staan).

Als het een stadsdeel is en geen officiële woonplaats binnen de gemeente Venlo, dan zit de politie fout.

Nominatim doet maar een gok, want die kijkt naar de dichtsbijzijnde plaatsnode. Dus toevallig gokt die goed, maar ook vaak fout.

Osmand zou ook kunnen kijken binnen welke administratieve regio en land al die plaatsnodes liggen, dat doet mkgmap (tbv de garmin osm kaarten) en nominatim dacht ik ook. Dus daar kan osmand dan wat aan doen en hoef je al die nodes niet te gaan bewerken op OSM.

Beste Luc,

heb je deze vraag al bij de juiste instantie neergelegd ? De overheid dus, stel de vraag dan via BAG opmerkingen ook aan de gemeente Venlo, zij beheren het kadastrale data bestand. Is het niet handiger op hun antwoord te wachten, dan op spoken te gaan jagen en ja dat duurt even. Een website als bron heeft als nadeel dat de verversing of update datum van dat gegeven niet uit de vermelde datum kan worden afgeleid. Geduld aub.

Dat hoef je toch niet te vragen. Er zijn beslissingen genomen, herindeling.
Kijk ook naar de wijk- buurtgegevens

Er zijn dan mensen die houden aan het oude vast.
Gewoonte (volksmond) of tegen de herindeling, onduidelijkheid.

Zo ook bij de politie, …en ambtenaren Gemeente zullen het ook nog vaak in de mond hebben.

Neem nu deze site

Op zich correct maar van welke stad ze een stadsdeel zijn, staat niet vermeld.

En zo blijft Blerick bestaan in de volksmond.

Allroads, mooi voorbeeld :confused:

En zo ontstaat onduidelijkheid.
Maar of alles daarna correct wordt uitgevoerd.
Ook door de Gemeente…bebouwde kom borden.

BBK’s daar is toch genoeg over gezegd ? Zodra we in OSM alle verkeersborden gaan taggen dan komen de BBK (borden) grenzen ook weer in beeld. Het bord welkom … staat buiten toch ook niet op de administratieve grens ? Er is een besluit en een derde externe partij plaatst de borden langs de weg, nauwkeurig ? Zo goed en praktisch mogelijk. De enige plaats waar BBK borden op de grens staan is bv in Limburg tussen Eygelshoven en Heerlen. Daar waar de bebouwing van de ene gemeente die van de andere tot op de erfgrens nadert of neem Baarle - Nassau aan de Doorbraak. Waar de grens dwars door een pand loopt. Daar staan echt geen 4 borden op een punt langs de weg. Benieuwd hoe het er daar uitziet na een Belgische nummer invoer.

He dat is gek. Ik vind alle plaatsen wel. Als ik een grotere plaatst intik dan krijg ik die meteen te zien tijdens het intypen. Als het een dorp is dan vind ie eerst niets maar als ik dan op de knop “zoek dorp/postcode” intik dan vind ie em wel.

Voor Blerick geldt dat ik ook die knop “zoek dorp/pstcode” in moet tikken maar dan vind ie ook echt de van Bornestraat 1. Ook onder Venlo trouwens. Dat is toch echt knap van Osmand :wink:

Ik gebruik de latest nightly-build van Osmand. #6456D

En ik maar denken dat die zoekknop niks deed… je moet een paar minuten wachten en dan werkt dat wel. De van Bornestraat 1 is daarmee inderdaad te vinden in de laatste OsmAnd uit de Play Store (1.7.5).

Nou dan is dit specifiek opgelost, maar ik blijf het vreemd vinden dat een instantie als de Politie zich anders adresseert dan het Kadaster (of de gemeente Venlo) ze adreseert. Ga ze morgen denk ik eens bellen wat nou de bedoeling is – de gemeente Venlo bedoel ik dan. Op de Wikipedia pagina van Venlo is ook een hoop discussie over of het nou een stadsdeel is of niet.

Gemeente gebeld, zij zeggen dat Blerick slechts een stadsdeel is en dat het inderdaad verwarrend is dat de politie (en anderen) zeggen in Blerick te liggen terwijl de plaatsnaam in dat gebied offiëel gewoon Venlo is. Ze adviseren me om, als ik ergens een stad vast moet leggen voor een pand, Venlo te gebruiken (zoals de BAG inderdaad doet).

Het moet zo dan maar :stuck_out_tongue:

Er is iets ernstig mis in de buurt van Makkum.
http://www.openstreetmap.org/#map=13/53.0628/5.3782
Ik heb mijn laatst drie changsets teruggedraaid, maar dat geeft geen soelaas. Iemand een idee wat hier aan de hand is?
Het zou ook kunnen dat ik gisteren iets verkeerd heb gedaan, maar ik ontdekte het pas vanmorgen.
Het kan ook nog dat de oorzaak niet bij mij ligt.

edit: ik zie net dat grote delen van het IJsselmeer hetzelfde probleem hebben op zoom niveau 13.

edit_2: op zoomniveau 13 is het bij Makkum weer in orde. Op niveau 14 (nog) niet.

René.

Geen idee wat er mis is gegaan. De mp van het IJsselmeer is nog heel, misschien duurt het even voordat het weer goed rendert nadat je jouw changesets hebt teruggedraaid.
Ik zie wel enkele rare groene vlakken (leisure=sports_centre) in het IJsselmeer liggen, lijkt me niet de bedoeling van deze tag.

Tagged “kitesurfing” (en seamark tags ook).
Rendering is onfortuinlijk.

Ook lijkt de fairway onjuist (door het gebied voor kitesurfing heen i.p.v. daar boven langs tussen de twee gebieden in).

Een eerder way lijkt er meer op.
Die gaat ook tussen de port/rood | starboard/groen.
Het lijkt me dat óf de vaargeul onjuist erin zit of de boeien en uitsluitingsgebied voor buitensport zijn niet goed.

Kijk anders even met keepright… daar gaar de rendering wat sneller. Hier in keepright bij inzoomen foute boel.
edit
In de laatste update van ofm 12/7 staan die " groene sport(surf) terreinen" er al in… Dat lijkt me op een andere manier toch handiger.
Eggie

In keepright en de mapnik zie ik volgens mij al weer herstel. Die surfgebieden zijn ook weg en dat is een goed teken. Die coastlijn blijft altijd tricky :slight_smile:

Eureka.
Ik geloof dat ik het gevonden heb. Bij de validatie bij Hindeloopen kreeg ik een foutmelding dat een coastline geen gesloten polygone was.
Die fouten krijg je wel vaker met landuse=grass en dergelijke. Ik heb de coastline netjes gesloten en was van de foutmelding af.
Daar heb ik een groot deel van het IJsselmeer mee naar de klote geholpen.
Eigenlijk mag je de foutmelding dat de coastline niet gesloten is niet krijgen. Die coastline moet juist open blijven, weet ik nu.
Ik ontdekte het pas bij Makkum. Omdat bij Makkum de bag plugin een paar keer crashte verdacht ik Makkum. De fout was al drie BAG uploads eerder gemaakt.

Ik hoop dat het nu opgelost is.

Bij de instructie voor de bag import staat:

Daar ben ik dus de bietenbrug mee opgegaan.

René.

Er staat in de BAG handleiding niet dat je alle validator foutmeldingen moet oplossen, er wordt een specificatie aangebracht van de foutmeldingen die je hebt veroorzaakt door de BAG import.
Natuurlijk mag je altijd (als je weet hoe je het moet oplossen) meerdere validator meldingen oplossen.

Zo heb ik het gedaan. De fouten waar ik een oplossing voor wist heb ik opgelost. Die coastline kwam ik voor het eerst tegen bij het IJsselmeer in een van mijn laatste uploads. Een polygoon sluiten had ik vaker gedaan, maar hier moest dat dus niet. Nou ja, weer wat geleerd en gelukkig is het opgelost, anders kun je hier heeeeel lang naar zoeken.

René.