Idee om wat met BAG te gaan doen

@eggie
Waarom hang de je adresgegevens niet aan de woonboot, zoals gebruikelijk?

René.

Dat zou ook kunnen… Het is wel zo dat de tuin ook bij het adres hoort. Tenminste volgens de BAG.
Zie discussie hier…Volgens mij is er min of meer consensus over dit onderwerp.
http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=25262
Is het een openbare ligplaats dan mooring=yes en hier huurt of bezit de woonbootbewoner het stukje land en dat behoort ook tot het adres. mooring=private . Rendering is wat teveel lijkt mij. Dat is voorbehouden aan de boot. Die er overigens wel of niet kan liggen.
Veel van die schepen kunnen ook varen, maar de post wordt nog steeds bezorgd in het brievenkastje aan de weg. Soms gaat een schip voor onderhoud het water uit. Het adres blijft bestaan.
Of dat schip dan tijdelijk weg moet van OSM lijkt me niet erg zinvol. :slight_smile:

edit 'k Zie dat de Costa Concordia er ook nog steeds ligt. http://www.openstreetmap.org/node/2459054368#map=18/42.36519/10.92062 Waarschijnlijk geen BAG-import. :confused:

Bij woningen met een tuin wordt toch ook alleen maar het pand weergegeven en niet het stuk grond waar de tuin is?
Nou ja, ieder zijn inzicht, maar tot nu toe krijgen woonboten bij de BAG import automatisch de adresgegevens op de houseboat.
Kennelijk heeft de gemeente Oudega de woonboten anders in de BAG gezet. Op de zelfde manier als woonwagens.

edit: Bovendien is het wel handig voor iemand die op zo’n boot moet zijn, dat het huisnummer op de kaart staat.

René.

'k Zal dat stukje aanpassen. Ben daar al eerder bezig geweest ter plaatse. Ken het daar wel. In Dordt en omstreken staan de BAG gegevens ook op de wal. Die hebben de plaatselijke mappers ook aangepast voor een meer realistische rendering.
Nogmaals … op niet elk adres ligt een woonboot, maar ook zonder schip is het adres te vinden. Dat verhuist niet mee als een schip een dag je naar de Prinsehof vaart. De postbode bezorgt de brief gewoon op de ligplaats. :slight_smile:

edit: aangepast Van de Fokkesleat heb ik even Marina afgehaald en apart als node op het haventje gezet.

Leisure = marina als gebied (vlak) rendert niet op de kaart. Dat kan beter met een node. … en de haven zelf natural=water … https://www.openstreetmap.org/#map=19/53.10394/5.94945

Anders verdwijnen hele havens. Kijk maar eens op de OFM of OSM.org . … geen water meer.
Hier heb ik het o.a. ook aangepast https://www.openstreetmap.org/#map=19/53.13053/5.94073

Dat had ik ook al gedaan met enkele woonboten waar de JOSM validator over begon te klagen. Maar toen heb ik niet verder gekeken of er nog meer van die woonboten waren :frowning:

Oh, kom er nu pas achter dat ik dat niet heb geimporteerd, hoort inderdaad niet bij eernewoude (gemeente Tytsjerksteradeel). Omdat ik daar wel eens schaats en dan in eernewoude opstap heb ik altijd het idee dat dat natuurgebied in dezelfde gemeente ligt. Maar ik heb volgens mij precies alles geimporteerd wat in Tytsjerksteradeel ligt in niet verder.

En ja die accentjes is heel veel werk en soms zijn straatnamen in het Nederlands in OSM en Fries in de Bag en vice versa… Maar goed met ‘select’ in JOSM gaat dit wel.

Overigens ;), Wartena (officiëel Warten) ligt in de gemeente Leeuwarden. En Oudega (Sm.) ligt in de gemeente Smallingerland. Een van de drie Oudega’s in Friesland.

Klopt, Warten valt bij mij onder de polygonen van Leeuwarden-Zuid.

Over de Friese straatnamen. Ik ben wel eens een straat tegen gekomen waar het ene deel van de panden de Friese straatnaam had en een ander deel de Nederlandse. Het stond zo in de BAG.
Het maakt voor het zoeken van een straat of adres niet uit of de accenten erop staan.
Taanpôle in Warten wordt gevonden en Taanpole in Wartena ook.

René.

Toch niet.
Bij het importeren wordt (werd?) een aangewezen gebied behandeld alsof het een woonboot is, en getagd als building=houseboat. (Voorbeeld Arnhem.)

Soms maakt dat niet veel uit (bijvoorbeeld in Arnhem waar een aangewezen ligplaats dicht om een woonboot zelf is aangegeven zonder een tuin o.i.d. mee te nemen).

Maar soms neemt een gemeente een stukje tuin e.d. erbij (voorbeeld van Eggie), en soms een groot gebied (bijvoorbeeld in Millingen ad Rijn: dat was de aanleiding tot een forumdiscussie).

Nominatim vindt het wel, al is het (nog?) niet zichtbaar op de Mapnik render. (Maar dat is een rendervraag; de gegevens zijn er wel.)

Waarom de adresgegevens op mooring=* i.p.v. building=houseboat? Omdat die slaan op een ligplaats en niet een woonboot/-ark die er (al dan niet altijd) ligt.

BAG-wiki en evt plugin moeten hierop aangepast worden (net zoals een aanpassing nodig is voor de foutieve aanname dat een BAG “kantoorfunctie” vertaald moet worden als building=commercial: bijvoorbeeld, dit = Provinciehuis Gelderland.)

Er is ook zo’n discussie geweest over static_caravan.
Ik citeer uit de ods plugin instructie:

Ik meen me te herinneren dat we een lege plaats alleen van een adresnode zouden voorzien.
Ik heb gekeken naar woonboten in Amsterdam, Leiden en Groningen. Bij allemaal staan de gegevens op de houseboat

addr:city=Leiden
addr:housenumber=45D
addr:postcode=2313LA
addr:street=Utrechtse Jaagpad
building=houseboat
ref:bag=546020000000051
source:date=2014-06-04
source=BAG

Nogmaals. Mijn tuintje is ook van mij maar je ziet het niet terug in OSM. Dat is meer een zaak van het kadaster.

René.

… maar wat ik wil voorkomen is dat een heel weilandgebied “rendert” als een gebouw. Vandaar dat ik building=houseboat uit het riedeltje van de Bag gooi en vervang door mooring=private.
Het is gewoon geen gezicht hele gebouwen daar in de Oude Venen terwijl er geen gebouwen zijn.
De woonboot zelf is zo getekend en krijgt als tag building=houseboat. Tenminste als de ark er ligt. Wordt het apparaat weggesleept dan neemt hij niet z’n adres mee.
Hier een aantal moorings als voorbeeld waarvan één zonder woonboot. Die is weggesleept.
http://www.openstreetmap.org/way/270574205
… maar met een losse node op de boot zou ik ook goed kunnen leven. Als de adresgegevens maar niet aan de boot vastzitten. :slight_smile:
Trouwens een leuk stuk natuur daar bij jullie… Dat Bezoekerscentrum vond ik ook interessant.

Eggie

Precies daarom, René, moeten we een BAG-ligplaats niet overnemen eén-op-één als building=houseboat. Want de ligplaatsen geven niet een outline van een woonboot/-ark weer maar het equivalent van een perceelgrens (en wat men meeneemt verschilt van gemeente tot gemeente).

De Bag-adresgegevens overzetten op een node (net zoals andere adresgegevens) is prima.
Of het oplossen zoals Eggie zegt: als ligplaats (=mooring) taggen.

… of de door de BAG aangegeven te ruime ligplaats verkleinen tot de omtrekken van de woonboot (en vooral zorgen dat de boot geheel in het water ligt, soms loopt de kade namelijk ook niet helemaal goed in OSM)

Dat is inderdaad optie 3. Met dien verstand dat de BAG-ligplaatsen niet “te ruim” zijn; een ligplaats is niet een woonboot maar een plek waar je een woonboot of iets anders mag aanleggen. De ene gemeente doet daar ook nog het stukje tuin e.d. erbij; de ander niet.

De “ligplaats” aanpassen aan de boot lijkt me inderdaad de beste optie. Hetzelfde gebeurt bij de static_caravan, zodat er wat eenheid in komt.

Ik ga er een stel aan passen in Grou.

In Grou zie ik zelfs verschillen binnen dezelfde “gemeente”. De ene woonboot is met tuin en de andere alleen de boot. Op Bing sat kan ik zien dat er wel een tuin bij de boot is met een schuurtje.

René.

Beste Rene,

wat is nu de opbouw ? Het bouwsel op het wielloze frame of het voorportaal met berging, of heb ik iets gemist ?

Het hele bouwsel. Je moet het doen met wat je op Bing Sat ziet.
Ik moet toegeven dat ik het zelf al een tijdje niet meer doe, maar als ik me verveel op een regenachtige dag, zal ik er nog eens naar kijken.

René.

Tricky, ik zie van boven niet of het een schuur, afdak of stalling is en dat komt ook bij schepen aan de orde, de oever wordt daar ook volgebouwd die vaak begroeid is met bomen.

Klopt, het is een beetje natte vinger werk. Het stuit bij sommige mappers op weerstand, omdat het indruist tegen de precieze waarmee BAG werkt.
Ik doe het ook met pijn in mijn hart, maar het is altijd beter dan het hele perceel als gebouw op de kaart zien. Dat is ook niet correct.
Een beetje gokken hoe groot de opbouw is, is de minst slechte oplossing lijkt mij.

René.

Nogmaals René… ik wil niet mierenneuken…, maar hoe vindt iemand het adres van een woonboot om b.v. een brief te bezorgen. Het grappige is dat de brievenbus er nog staat, maar het schip tijdelijk weg is. Zeker daar in Fryslân liggen veel tjalken die als woonboot functioneren en hele weken de hort op zijn. Het adres nemen ze echt niet mee.
Zie hier de Vlijhaven in Dordt (let op de brievenbus) . https://www.google.nl/maps/@51.811184,4.688416,3a,15y,99.66h,84.64t/data=!3m4!1e1!3m2!1sD-OEkH5xOV3E13w6sZUBwQ!2e0?hl=nl
Die ark gaat de komende tijd de wal op voor onderhoud. De postbode blijft de blauwe enveloppe hier bezorgen. Het adres is hier.
Het adres is ontdaan van (building=houseboat, ship, yes, e.d. ) Dus weg die bruin gekleurde tuin.
http://www.openstreetmap.org/#map=19/53.12306/5.94341

Je ziet met “mijn oplossing” (maar wie ben ik? Ook maar een mapper) dus echt geen groot gebouw meer. De arkjes heb ik apart getekend. Uiteraard weet ik niet of die schepen er nog echt liggen. … en de oplossing komt het dichtst in de buurt van de BAG info.
Voordeel van een aparte node op een woonboot is wel weer dat je het huisnummer in de Mapnik van osm ziet.
Maar René … voor alles is wat te zeggen… en "onze kaart " is in 10 jaar OSM toch behoorlijk uitgegroeid tot iets bijzonders. 'k Denk niet dat ze bij tomtom zich over woonbootjes druk maken. :slight_smile:
Eggie

edit: 'k Zie dat 't hier op de Frysk manier hebt opgelost. https://www.openstreetmap.org/#map=18/53.10451/5.84123 :smiley:

Mooi toch. Als de postbode met een bootje komt, kan hij met de OSM kaart precies de woonboten vinden. In de winter kan hij op de schaats de bootjes langs met de blauwe enveloppen.

René.