Idee om wat met BAG te gaan doen

Elektrohuisje… uit 1700… :laughing:
Maar wie heeft het waargenomen? We mogen Google niet als bron gebruiken.

Heb ik geprobeerd en dat helpt niet.

Verder kwam ik nog een probleem tegen in de gemeente Bergen in Noord-Limburg. Elke adresnode in de hele gemeente is daar voorzien van , bijvoorbeeld “Bergen L”. Lijkt mij om aan te geven dat het in de provincie Limburg ligt, maar lijkt me niet juist. Gevalletje terugmelding en alle L’s weghalen lijkt me? Wat is een efficiënte manier om dat in JOSM te doen?

Zoeken op “addr:city”=“Bergen L” en dan in 1 keer alle tags aanpassen.

Maar je weet dat we nog een gemeente Bergen in NL hebben? Dat is gelijk ook de reden dat ze er L achter hebben gezet.

Dat weet ik ja, maar de gemeente heet toch gewoon Bergen, en dus niet Bergen L. Lijkt mij dus dat die in OSM ook als Bergen moet komen te staan toch?

“Bergen L” is officiele naam zoals de woonplaats in de BAG is opgenomen, zie: http://www.openstreetmap.org/relation/2722639

Als het goed is staat op de woonplaats borden aan de grens van de bebouwde kom ook “Bergen L”.

Ik vermoed dat op de borden bij de grens van de bebouwde kom een bord staat met “Nieuw-Bergen”. De officiële woonplaats mag dan “Bergen L” heten, Bergen is niet meer dan een gehucht aan de Maas. Het dorp zelf heet voor normale mensen Nieuw-Bergen. Dat zullen ze dus wel gebruiken in hun postadres. Zie bijv. de website van Jan Linders Supermarkten: http://www.janlinders.nl/klantenservice/contact.

Zeker voor de andere dorpen in de gemeente heeft niemand er wat aan als we in OSM die “officiele” L in de adressen opnemen.

??? addr:city:official ??? addr:city:postal ???

Op de blauwe borden staat “gem. Bergen” als gemeente, zonder L.

@JanWandelaar

Dat zijn de kleine letters onderaan het bord. De gemeente staat ook zonder L in de BAG. De discussie gaat over de woonplaatsen, de grote letters bovenaan het bord dus. Daar staat vast geen “Afferden L” en “Well L”.

Oeps. Dat had ik inderdaad verkeerd gelezen.

Bij Well staat in ieder geval geen L.

In g. streetview :
https://www.google.nl/maps/@51.557108,6.094295,3a,75y,229.48h,91.51t/data=!3m4!1e1!3m2!1sdTx3zsowkrvkXzsExBZO3A!2e0

Het post adres is m.i. leidend. Voor name tags in OSM die afwijken van van naam in de BAG word tot dusver alt_name gebruikt voor de BAG naam. official_name is mogelijk beter, maar daar waren de meningen nog over verdeeld.

Wie heeft oost-drenthe gedaan? Er staat geen naam bij en er zitten een aantal dubbelingen in ook als gevolg van een lijnachtige set van polygonen die “van boven naar beneden” loopt.
Ik zou graag weten wie dat is want dan kan die naam er bij.
In ieder geval: welkom.

Edit: ik heb oost-drenthe.poly even hernoemd naar unknown_BAG-oost-drenthe.poly. omdat er anders helemaal niets staat. Zodra de naam bekend is verander ik dat dan wel weer.

Je zou het hier kunnen opzoeken, http://zverik.osm.rambler.ru/whodidit/
Ik zie alleen hvdwolf_BAG maar dat ben jij denk ik :wink:

Volgens mij zijn ze van rivw, als ik zo kijk naar waar die polygonen van unknown-oost-drenthe zitten. Vind Zuidlaren trouwens veel meer noord-oost-drenthe.
Ikzelf heb me (zie ook eerdere post van mij) schuldig gemaakt aan niet aanbieden/opslaan polygonen, maar onder de Hollandsche IJssel (Zuid-Holland/Utrecht) zie ik al jouw kaartje poly’s staan waarvan de BAG-import nog geen eens gedaan is. Ik neem aan dat jverd dat nog wel alsnog gaat doen.

Ik heb een paar dagen alleen maar controles/fixes gedaan en ben nu begonnen met de volgende gemeente. Wat zien ik: source:date=2014-05-07 :slight_smile:

Ja, dat was ook wel een erg domme post. Een aantal pagina’s geleden geef ik zelf nog aan welke tools je kunt gebruiken.

in josm een object selecteren en Ctrl-H(istory). Het is inderdaad rivw

Krijgen meer mensen deze melding (Josm versie 7000)

Kan het zijn dat Gertjan inmiddels een nieuwe versie heeft uitgebracht?

Als het goed heeft ODS nog al een strakke dependency op de geotools plugin, telkens als geotools geupdate word moet ODS ook geupdate worden.

De tijdelijke workaround is om een oude JAR van geotools in je plugin directory te mikken en JOSM de plugins niet laten updaten.

Ik kijk best wel uit naar de OsmAnd map update over ~2 weken. Een flink deel van de BAG data zit dan erin en ook veel edits van mezelf kan ik dan gaan gebruiken. Het is jammer dat dit net een drukke periode is op school, ik zou graag zo veel mogelijk gaan mappen om het in de update erbij te krijgen! Overigens vraag ik me ook af hoe groot die update wordt, Nederland is nu al een van de grootste kaarten in OsmAnd: http://download.osmand.net/list.php?sortby=cmp_size&d=-1 Natuurlijk zijn Frankrijk en Duitsland enzo groter, maar die zijn opgedeeld in verschillende gebieden.

Nederland opdelen in de provincies is ook niet handig en een lijn er dwars doorheen trekken denk ik ook niet dat ze doen, dus misschien worden we wel de grootste. De getallen liggen niet heel ver uit elkaar, dus het kan best :P. Hmm, of wat wel kan is dat ze een aparte map maken met alle adresnodes. Ik zou ze wel altijd erbij willen hebben dus handig is die splitsing ook niet, maar bij Duitsland heb je ook de addresses-nationwide download. Achja, we zien wel. Ik verheug me in ieder geval op die update.

Hmm, en ik vraag me af wanneer ze de data pullen. Het genereren van hun binary maps zal wel veel meer rekenwerk zijn dan het downloaden van de OSM data. Als ze simpelweg planet.osm pakken en dan zo’n vier dagen bezig zijn met alles doorrekenen dan loopt het misschien wel al een week achter op het moment van release.

Ik ben zelf actief in dit hele proces voor OsmAnd (OsmAnd app → Over) en ik heb ook een 100% adres map gemaakt heb obv de BAG data voor OsmAnd. Die kun je nog steeds downloaden van mijn public dropbox folder (https://dl.dropboxusercontent.com/u/34701986/Osmand/Nederland_adres.obf.zip).
Deze is van februari ofzo. Omdat we zo druk bezig zijn met de BAG import heb ik nog geen nieuwe gemaakt. Zo snel komen er nu ook geen nieuwe adressen bij.
Ik had overigens ook hetzelfde gedaan voor de CRAB data uit Belgie, dat vergelijkbaar is met BAG, maar daar was niet zo veel belangstelling voor.
Daarnaast ben ik ook degene die die nationwide adress maps gemaakt heb voor Duitsland, Frankrijk, Rusland, Canada e.d. en die nu al zeker een jaar opgenomen zijn in het gewone schema.

Op dit moment maken we ons ook zorgen over de grootte van de Nederland map omdat die is gegroeid van 650MB naar 1.1GB en waarschijnlijk nog wel zal groeien naar 1.5-1.6GB. Kijk ook even naar: https://groups.google.com/forum/#!topic/osmand/VPla0KVFKy4

Op het moment van generatie van een map loopt die zo’n 6-24 uur achter bij de stand in OSM zelf. 's Nachts worden de nieuwe osm.pbf “ruwe data” maps gemaakt op geofabrik obv de OSM stand van 19:00 uur.
De OsmAnd generatie begint met het downloaden van de continent mappen. Op het moment van de generatie voor het relevante land wordt die land map (netherlands-latest.osm.pbf bijv.) gedownload en geconverteerd naar de OsmAnd obf land map. Als dat land er niet is wordt o.b.v. een poly file dat land uit de continent map getrokken en dan gegenereerd.
13 mei (dus niet over 2 weken) gaat de generatie weer lopen voor alle landen en dat duurt totaal zo’n 36-48 uur. De Nederland map zal dan dus in het “slechtste” geval van 11 mei zijn en in het beste geval van 12 mei.
Overigens maak ik tussendoor regelmatig maps.

13 mei (dus niet over 2 weken)

Ah oké, er stond op de site dat de map minstens een keer per maand werden geupdate. “Minstens” kan natuurlijk altijd vaker zijn, maar ik nam aan dat zo’n maand na de vorige update het weer ging lopen. Vandaar mijn gegokte datum. De generatietijd had ik ook gegokt op basis van dat de datums grofweg drie dagen spannen. Bedankt voor de correcties :slight_smile:

100% adres map gemaakt heb obv de BAG data voor OsmAnd

Oh ik wist niet dat die bestond, staat niet in hun repository. Zou gisteren handig zijn geweest toen ik naar een onbekend adres moest in een recent ‘gebaggerde’ plaats. Thanks voor de link!

Die Google Groups discussie is wel interessant. OsmAnd kan misschien wel toe met een hoop minder data voor navigatie, maar autonavigatie is niet het enige doel. Wanneer ik in een vreemde stad rondloop wil ik wel graag de lokale restaurants of andere dingen ook opzoeken (zover die in OSM staan). Of wanneer ik in Frankrijk in de bergen zit is het handig om de hoogte te kunnen zien en trips daarop aan te passen (fietstrips in Nederland zijn heel wat makkelijker!). Al die kaartdata is misschien niet op elk moment nodig, maar soms is het juist handig om het toch bij je te hebben. Ik zou dus zelf altijd de meest gedetailleerde kaarten downloaden zover mijn sdkaart dat toelaat (hoewel 32gb vrij ruim is).

Edit: Ander vraagje trouwens: Wat te doen met wegen die door/over gebouwen lopen - en in realiteit ook werkelijk door gebouwen lopen? Denk aan tankstations, voetpaden door overdekte winkelcentra, parkeerplaatsen op het dak van een winkel, enz.

In dat laatste voorbeeld is het vrij makkelijk: ongeveer halverwege de weg omhoog wordt het layer=1 en dan heb je geen error meer, maar opzich zijn de niveau’s van gebouwen en paden/wegen in de eerste twee voorbeelden hetzelfde.