Idee om wat met BAG te gaan doen

niet alle gebouwen houden zich aan de gemeente grenzen. ik vind de uitwisseling van polygonen een goede manier om conflicten te voorkomen.

die plugin vereist JOSM 7001, ik zal maar naar de unstable branch moeten dus…

@rivw, ik denk dat lucb1e dat wel weet, hij vindt het juist lastig dat sommigen zoals ik die poly’s niet hebben geupload. En ik snap ook wel dat het wenselijk is, maar ik bij mezelf ook wat raars gedaan met die poly’s denk ik.

Voor wat betreft @de vries, wat ik zelf een paar keer gedaan heb, gekeken of er al een gebouw BAG-ged was en daar de poly-lijn naast getrokken, zodat ik niet het gebouw nog een keer import.

Ja, die heb ik ook gebruikt als algemene richtlijn voor welke ik gebieden moest downloaden om een polygon omheen te trekken. Zie ook het screenshot uit mijn vorige post in dit topic.

Misschien dat we inderdaad geen polygonen nodig hebben als we die layer ook in JOSM konden krijgen, dan zie je namelijk toch al wat rood is. Ik had dat al geprobeerd maar krijg het niet zodirect voor elkaar. Ben ook nog niet zo bekend met JOSM dus daar kan het misschien aan liggen :P. Overigens moet de kaart dan wel wat sneller geupdate worden, nu duurt het een paar dagen voor gedane gebieden rood worden op alle zoomniveau’s. En ik zie nogal eens “Deze tile wordt op de achtergrond gerenderd.” Leuk, maar “deze tile” wordt vervolgens nooit geupdate, ook een half uur later met ctrl+f5 (refresh zonder cache) blijft het datzelfde zeggen.

Je enkel aan de gemeentegrenzen houden is opzich een goed punt, als iedereen zich daar inderdaad ook strikt aan houdt. Gebouwen die precies op de grens liggen kunnen denk ik het beste door beide mappers worden gedaan: zoveel zijn het er niet (ik ben er nooit veel tegengekomen) dus dat is best handmatig op te lossen, en dan weten we tenminste dat er geen vergeten worden. In dat geval zouden polys pas nodig zijn wanneer iemand halverwege een grote gemeente is en aangeeft (bijv. via een opmerking in de intekenlijst) geen tijd meer te hebben om het binnen een redelijke tijd af te maken. Of misschien kunnen we in plaats van polys dan die import layer gebruiken (die met rood aangeeft wat gedaan is), aangenomen dat die snel genoeg bijwerkt zodat anderen na <24 uur naadloos kunnen doorwerken.

Sinds eergisteren moet het renderen wel wat/een stuk sneller gaan (afhankelijk van zoom). Binnen enkele minuten zou je nu updates moeten kunnen zien.

Alleen de zoomlevels onder 12 en lager update ik niet continu, net zoals dat met de andere lagen niet gebeurt. Deze lage zooms schiet ik om de zoveel tijd handmatig in. Als je polygons ‘om het rode’ heen trekt, werk je toch in hogere zooms.

Je kunt bij JOSM Preferences / WMS-TMS een TMS laag toevoegen met URL

http://overlay.openstreet.nl/bag/{zoom}/{x}/{y}.png

Oh, ik had iets langer moeten proberen dan had ik die wel gevonden. Handig :slight_smile:

Om de hoeveel tijd horen de tiles nu bij te werken? Ik weet niet welk zoomniveau dit is, maar ik heb net niet de breedte van zuid-limburg in beeld op full hd en wat ik gisteravond gedaan heb is nog niet bijgewerkt. Eén klikje verder inzoomen en het wordt wel rood.

Als het snel genoeg is (en het niet elke zoveel tijd handmatig gebeurt) kunnen we misschien gewoon dit aanhouden in plaats van polygonen te moeten bijwerken en uploaden. Of is er een goede reden voor poly’s die ik nu over het hoofd zie?

Ik werk dus precies andersom. Ik ken de intekenlijst nog maar zeer kort en maak er geen gebruik van. Omdat ik toevallig door een andere BAGger getipt werd heb ik maar wat gebieden die ik gedaan heb aangegeven. Ik doe ook veel op het platteland. Dat werkt heel anders dan in stedelijk gebied. Ik kijk dus ook niet naar gemeente grenzen. Daar komt bij dat de intekenlijst niet compleet is. Als ik elke missende gemeente daar ook nog eens toe moet gaan voegen ben ik in mijn ogen niet erg efficiënt bezig. Bovendien geeft die lijst geen regionaal/landelijk overzicht en de polygons wel (en dat zeg ik niet omdat ik nu toevallig de website opgezet heb. Als we inderdaad in dit tempo door gaan, kan mijn website in juli weer weg).

Ik kan nu in één oogopslag zien welke gebieden in Nederland nog niet gedaan zijn. Dat lukt niet met de intekenlijst ondanks het feit dat mijn topografische kennis heel behoorlijk is.

Zo zie je maar weer… iedereen doet het toch een beetje op zijn eigen manier. Dat “eigenwijze” past wel een beetje bij OSM :wink: . Ik doe het dus nu op zowel de intekenlijst als het uploaden van de polygonen. Het voordeel van de intekenlijst is dat je daar je naam al op kunt zetten voordat je ook echt begonnen bent. Dat zou je natuurlijk met het uploaden van de poly ook kunnen doen maar dan geeft de kaart nog niet weer wat al ge-BAG-t is. Hoe dan ook… gewoon beiden doen lijkt met het handigst. Ik vraag me wel af welke gemeentes ontbreken in de lijst. Ik dacht de officiele gemeentelijst aangemaakt te hebben in de veronderstelling dat die compleet was. Overigens is de lijst sorteerbaar zodat je in ieder geval per provincie kunt zien hoe het er voor staat.

Vraagje over die intekenlijst trouwens, waarom werkt sorteren in het datumveld niet? Ik zie in de broncode niet iets staan wat het tegen zou kunnen houden.

Edit: Oh het werkt wel als je de pagina herlaadt, maar niet wanneer je eerst op een andere kolom hebt geselecteerd.

Er zitten 402 gemeenten in de intekenlijst. Lijkt me redelijk compleet.

Verwar jij het niet met woonplaatsen? Daar zijn er uiteraard veel meer van. Elke gemeente bestaat uit 1 of meerdere woonplaatsen.

De polygonen zijn een geweldig hulpmiddel. Veel moeite is het niet om na een paar uur baggeren in drie muisklikken de polygoon te uploaden.
Bovendien maakt het dan niet uit of je de gemeentegrenzen, rivieren, snelwegen of spoorlijnen volgt. Op snelwegen staan sowieso geen buildings. Vind ik wel makkelijk.
Niks aan veranderen dus. Waarom halverwege het werk van strategie veranderen als de oude goed werkt? Eenvoudig en efficiënt die polygonen.

René.

Klopt. Mijn fout. Sorry.

Ik verwarde ze met de woonplaatsen.
Overigens maakt het me geen bal uit waar ik BAG (nieuw werkwoord?). Dat is ook een reden waarom ik kijk waar er “ruimte” is. Zoals elke BAGger was ik wel
begonnen in mijn woonplaats omdat dat het meest voor de hand liggend is.
Als iedereen de intekenlijst volgt zal ik dat ook gaan doen.
Voorlopig ben ik nog met de OSM inspector bezig een hoop straatnamen en straatnamen bij adressen te corrigeren.

Ik ook, volg, goed te teken trajecten, wil niet op zoek naar gemeentegrenzen, rare namen uit mijn hoofd leren, waarom OSM en kaart, waarom intekenlijst dat is … zien, begrijpen en tekenen.

Nog een hele klus om straatnamen te corrigeren, deels straten gedeeltelijk hernoemen, zie adreslijnen in osm inspector, moet vaak toch een steegje en straat bij. Wegen recht leggen.
Ben daar eerst mee begonnen.

Ik zie de polykaart en de intekenlijst als een mooie aanvulling op elkaar. De intekenlijst zodat je kunt zie wie waar bezig is of bezig gaat (vooraf) en de polygonen kaart zodat je kunt zien wat klaar is (achteraf) en je een mooi aansluitende polygoon kunt downloaden waar je mee verder kunt gaan. Ik heb bovenaan op de intekenlijst een verwijzing gemaakt naar de polykaart.

Ik heb een pull request ingediend hiervoor: https://github.com/gravitystorm/openstreetmap-carto/pull/490
Zodra dit gemerged is en de nieuwe versie uitgerold is naar de servers wordt building=house inderdaad niet meer licht, maar met contouren, gerenderd. Zowel voor het mergen als voor het uitrollen is menselijke interventie nodig, dus ik kan op dit moment niet met zekerheid zeggen wanneer dat gaat gebeuren, maar als mijn pull request wordt geaccepteerd en beide personen aanwezig zijn, hoop ik deze week nog.

Je kunt voor de schrijfwijze en de ligging van straten ook het NWB raadplegen via http://pdokviewer.pdok.nl.

Hoe werkt dit? Ik krijg via PDOK wel de wegen, maar niet de wegnamen te zien.

Klik bovenin de knoppenbalk op de ronde, blauwe ‘i’ en daarna op een weg. Dan krijg je een popup met de gegevens.

In mijn ervaring is het het makkelijkste om de popup onderin de browser te zetten, zo breed mogelijk te trekken en niet meer te sluiten. Je moet dan nog wel steeds de kolom met de straatnaam breder maken (behalve bij hele korte namen), maar niet de popup zelf groter te trekken.

Weet iemand hoe de filter aan te passen zodat “3dshapes:note=Incomplete building outline” ook meegenomen wordt?

Filteren daarop via: “3dshapes:note”=“Incomplete building outline” als ik het zo even uit m’n hoofd doe. Op een of andere reden moet je tags die een dubbele punt bevatten ook dubbelquoten, net als de waarde. Dit stuk zou je dan kunnen opnemen in het building filter.