Idee om wat met BAG te gaan doen

Maar dan hoe in OSM?
Zelf op de straatnaam bordjes schrijft men
“van Beierenstraat”
maar ook “H. van Beierenstraat”
maar ook "H. v. Beierenstraat"
dus drie schrijfwijzes.

Wordt dit
H. initiaal. of toch alleen H dus zonder punt want Bag heeft ook geen punt
van voluit
Beierenstraat

Op dit moment is de BAG-import over de helft. Meer dan de helft van de 3dShapes-gebouwen is vervangen, en ook meer dan de helft van de BAG-gebouwen staat in OSM. (Het totaal aantal bestaande panden in BAG is ongeveer tien miljoen.)

Als de import met deze snelheid doorgaat, zijn we halverwege juni klaar.

Altijd met punt in de schrijftaal. Dus ook op straatnaamborden.
In formulieren en computerprogramma’s zoals Excel sneuverlt die punt, maar hij hoort er wel.
Post die ik van de gemeente krijg, is ook altijd met punt.

René.

Snif, even geen BAG imports meer (gelukkig maar even…:)…)


Gepland onderhoud i.v.m. release

In het weekend van 25 april staat de uitrol van de maandelijkse PDOK release gepland. Dit geplande onderhoud zou eventueel gevolgen kunnen hebben voor onder meer de beschikbaarheid en/of performance van services en/of applicaties. Dit onderhoud start op vrijdag 25 april maart om 18:00 uur en is uiterlijk op maandag 28 april om 07:00 uur afgerond. Mocht er hinder ontstaan dan bieden wij u op voorhand onze excuses aan voor het ongemak.

@Cavit: dat ziet er goed (en motiverend) uit, bedankt voor de info :slight_smile:

Ik ben tijdens de import overigens 2-3 dorpen tegengekomen met bedroevend slechte wegen (Heel en Thorn, zo uit m’n hoofd). Ik zie wegen die wel in Bing’s satellietbeelden staan maar niet op de kaart, wegen die midden door gebouwen heenlopen, wegen die gelabeld zijn als trottoir terwijl het er toch echt uitziet als (en een ligging heeft alsof het) een normale weg voor auto’s (is), en soms zelfs wegdelen die niet aansluiten. Hier en daar heb ik wat verbeterd, maar het ging om de BAG import dus veel tijd heb ik niet aan de wegen besteed.

Hoe lossen we dit op? Moet iemand ernaar toe of heeft de overheid hier data voor? Bijv. op PDOK zie ik een kaart met ook wegen, maar is die ook in JOSM te zien als overlay? Of is er misschien een tool waarmee je de PDOK data en de OSM data kan vergelijken en zien waar de grootste verschillen zijn?

Ik vind de NWB layer wms van ook niet zo goede kwaliteit.

Bing onderop
dan de laag en transparant 30% gezet, bestemmingsplan waar deze gepubliceerd wordt, is niet overal.



http://geodata.nationaalgeoregister.nl/plu/wms?FORMAT=image/png&VERSION=1.1.1&SERVICE=WMS&REQUEST=GetMap&LAYERS=Enkelbestemming&STYLES=&SRS={proj}&TRANSPARENT=true&WIDTH={width}&HEIGHT={height}&BBOX={bbox}


http://geodata.nationaalgeoregister.nl/plu/wms?


wms onderste josm invoeren en enkelbestemming kiezen als laag.
wel even in de string &TRANSPARENT=true toevoegen

eventueel topo nl nog op 30 % en dan een beetje switchen

let wel dit zijn wegvakken, dus berm troittoir behoort daar ook toe, zo kan de rijbaan dus wel eens wat meer links of rechts liggen, dan zie je ook hoe bing ligt t.o.v. dat geeft inzicht waar te tekenen.

Die layer helpt inderdaad enigzins. Meestal niet duidelijker dan Bing, maar soms wel en het is vaak ook wat preciezer (geen schaduwen van bomen en huizen zoals er wel op satellietdata is). Bedankt in ieder geval!

Kan het zijn dat je nog steeds BAG data kunt downloaden via de plug-in?
Ik heb net een testje gedaan en de BAG data kwam mee, source:date=2014-03-24.
Betekend dit dat de release afgerond is?

Dat in de éne gemeente de kwaliteit van de BAG data beter is dan van de andere, zijn we het denk ik inmiddels wel over eens.
Zou iemand bij volgend voorbeeld kunnen verklaren wat hier aan de hand is?
Er zijn in dit voorbeeld 15 BAG contouren op 1 gebouw gelegd, allemaal met unieke ref:bag.

Ik ben benieuwd naar de reacties.

@ Comondoortje

Dat jij eens een dagje moet rusten.
Dat jij niet verder kan tellen dan 15.
Dat jij de tel kwijt bent.

Het zijn er dus 20, wat overeenkomt met het aantal address nodes. :wink:

Ik vroeg me al eerder af hoe de telling van Bag ID in elkaar zit.
Wordt voor het tekenen, eerst een ID aangevraagd, nummering, hoogste nummer nieuwste tekening? Met welkprogramma deden ze dat.
Ik heb altijd het laagste nummer weggegooid. vaak was dit building=yes dat verandert was in building=house en weer een eigen id kreeg.
En dan die tussenuitvoeringen, bouwvergunning aangevraagd, ingetekend, afgekeurd, nieuwe tekening, bouwvergunning aangevraagd, ingetekend,…

:slight_smile:

Gelukkig ben jij perfecter dan ik, daar zit ik persoonlijk niet zo mee :wink:

Sinds de update naar josm v7000 lijkt het de helft van de tijd multipolygonen te maken wanneer ik twee overlapping areas join. Dus in plaats van dat het één groot gebied wordt, zit er een gat op de plek waar het overlappende gebouw was. En soms doet josm het wel gewoon goed en worden de areas gewoon gemerged naar één groot gebied zonder vreemde gaten.

Meer mensen met dit probleem? Of moet dit een of andere feature voorstellen…?

Edit: Of misschien heb ik het niet eerder opgemerkt. In ieder geval, workaround/fix/instructie: selecteer eerst het binnenste gebouw en dan het buitenste (indien dat te zeggen valt), en doe dan de join (shift+j). Dan doet josm het zoals het hoort.

Edit2: … tot je een situatie tegenkomt waarin eerst A en dan B selecteren niet werkt, en eerst B en dan A selecteren ook niet. Danmaar handmatig resolven en bidden dat ik nooit een gebouw met 50 nodes tegenkom met dit probleem. Overigens heeft de update ook de ctrl+z verprutst, nu moet ik 2x ctrl+z doen voordat het werkelijk de multipoly verwijderd, en soms revert het dan ook een vorige stap. Toppie hoor, updates draaien.

Er zijn een aantal rode gebieden in Nederland waar dus wel de BAG import al is gedaan, maar waar mensen hun polygonen niet hebben geupload. Misschien gaat dit nog gebeuren, maar rondom waar ik bezig ben zie ik al een week dat het niet gebeurt. Ik heb nu zelf de polygonen gemaakt door alle data in de buurt te downloaden (stukje bij beetje, het is veel te groot voor de server) en dan op basis van een filter (source=BAG) en de panden overlay bekijken wat gedaan is en wat nog mist. Het resultaat is dit:


(klik op de afbeelding voor vergroting)

Beetje kriebelig, maar het volgt gewoon zo precies mogelijk de import. Overigens voor degenen die er wat aan hebben, hier is het .osm bestand voor die lijn: http://g2f.nl/0v9oa7g.osm (En de data van dat gebied: http://g2f.nl/08j9ae0.osm 86MB)

Mijn originele idee was dat we ditzelfde bestand gebruiken om alle al geimporteerde gebieden in aan te geven, die de importeurs niet zelf hebben aangegeven. Maar dan krijg je wellicht conflicten wanneer twee mensen het tegelijk bijwerken, hmm. Dus dan toch op naam maar aangeven dat het niet jouw eigen polys zijn, bijvoorbeeld in mijn geval door het de naam lucb1e_BAG-andermans_gebieden.osm te geven?

Of is het beter dit helemaal niet op de import status kaart te zetten? Momenteel is het nog redelijk makkelijk om aan een random gebied te beginnen, maar over een paar weken komt alles steeds dichter bij elkaar en is het toch handig als we weten waar de importgrens loopt en er precies langs af kunnen werken. Of zijn er betere manieren om dit te doen, zonder voor de mensen die het niet doen polygonen te gaan maken?

Ik zit niet in jouw gebied hoor :wink: verre van dat maar die polygonen insturen is geen verplicht item. Ik doe dat ook niet, niet zozeer omdat ik dat niet wil, maar omdat ik voor mezelf een redelijk afgebakend gebied heb. Alles binnen de gemeentegrenzen van Bodegraven-Reeuwijk en Gouda, wat niet al gedaan was door een andere BAG-importer. Heb al een heel klein uitstapje gemaakt en dat beviel me niet omdat 2 zuidelijke aangrenzende gemeente’s al gelijk veel meer werk leverde op de BAG-import.

Het kan ook zijn dat andere mappers op een andere manier een BAG-import hebben gedaan.

Ps. Eventuele andere BAG-importers mogen dus ook ten zuiden van de gemeentegrenzen, zeg de Hollandse IJssel van mij gaan importeren. Ken het gebied wel een beetje maar ik heb denk ik toch tijd tekort.

Hoewel het niet verplicht is, heeft lucb1e wel een belangrijk punt: we groeien naar elkaar toe en een goede communicatie is dan belangrijk.

Ik zie dus zeker het nut van het uploaden van de polygonen, zodat we allemaal beter weten waar we aan toe zijn. Dus hoewel het niet verplicht is, zou ik toch een ‘zeer gewenst’ erop willen plakken.

ik ben op het punt aangekomen dat ik rekening moet gaan houden met andermans polygonen. het lukt moij alleen niet om de .poly bestanden in JOSM te openen. kan iemand mij een hint geven?

Als ik via de verkenner de poly versleep (+CTRL) naar JOSM dan gaat het goed.

Ik begrijp de discussie over de poly’s niet zo goed. Ik hou de gemeentegrenzen aan en hou verder geen rekening met andermans poly’s omdat ik er van uit gaat dat iedereen de gemeentegrenzen aanhoudt. Als er binnen de gemeente meerdere mappers hebben ingetekend op de intekenlijst dan stemmen die onderling toch af? Of zie ik dit verkeerd?

Los daarvan is het wel goed om de poly’s te uploaden overigens. (en ik moet mijne nog actualiseren :wink: )

In JOSM is een plugin beschikbaar genaamd poly, die helpt je verder.

Ik zie het nu ook in JOSM 7000, al gebruik ik de ‘Join overlapping Areas’ eigenlijk zo goed als nooit tijdens de import.

Als je in de geavanceerde instellingen uit de optie ‘overlapping-ways.ignored-keys’ de key ‘building’ weghaalt, werkt het weer zoals je gewend was.

Ken je deze?
Hier kun je zien wat er al geïmporteerd is. http://tile.openstreetmap.nl/
Rechts boven in beeld staat een plusje. Kies “BAG import status” Even geduld hebben voor je alles in beeld hebt.

René.