Idee om wat met BAG te gaan doen

Baggers, ik heb net een mailtje gestuurd naar een ijverige BAG contributant die bij de import vergeten is de reeds aanwezige informatie terug te zetten. En zo zijn kenmerken als materiaal en historie vervallen. Dat lijkt mij niet de bedoeling van de BAG import, het moest een verrijking worden. Waakzaamheid is dus geboden !

Ik heb dit ook een paar keer gezien. Ik kijk eerst in het NWB op PDOK of er niet toevallig iets officiëels met die naam bekend is. Als dat er niet is, maar ik zie een oprit of looppad naar de ingang, maak ik een highway=service resp. highway=residential. Al is die maar een paar meter, dan is de naam in ieder geval bekend op een weg.

ik kom veel van jouw werk tegen bij de bunkers in het duingebied en probeer alles te behouden!
lukt tot nu toe best aardig volgens mij, maar het staat je vrij even te controleren :slight_smile:

Ldp, jij had de rendering op tile.openstreetmap.nl verzorgd toch?

is het mogelijk de lagere zoomlevels af en toe opnieuw te laten genereren?

veel is nu nog steeds blauw terwijl het allang al is gebaggerd. zoom maar eens in op Hoorn bijvoorbeeld (niet mijn werk trouwens).

Om een of andere reden is bij mij bij 1 changeset dit inderdaad iets fout gegaan. Hoe het precies heeft kunnen gebeuren weet ik niet. Ik meen mij toch echt te herinneren dat ik netjes alle tags heb overgezet naar de nieuwe panden. Hoe dan ook, ik denk dat een (partiele) revert van http://www.openstreetmap.org/changeset/21473618 noodzakelijk is.
Als iemand tips heeft hoe ik het makkelijkst de gebouwen van voor de import (met nuttige tags erop) terug kan krijgen, houd ik mij aanbevolen. Ik heb namelijk nooit eerder een revert gedaan. Een complete revert van de volledige changeset doe ik liever niet aangezien er veel werk is gaan zitten in het weer netjes aansluiten van de landuse aan de nieuwe BAG gebouwen. Het enige dat verloren lijkt te zijn geraakt zijn de tags op de gebouwen van voor de import.

Soms gebruik ik de kaart van OSMAND navigatie op mijn tablet. Scholen, restaurant e.d. kun je dan terugvinden. Die kaart is van drie april.
Maar ja, niet alles wordt op die offline kaart getoond en het is “handwerk”.

René.

Bij Richards import of een andere zijn niet alleen de tags verdwenen maar ook de reeds ingetekende gebouwen, waarbij het BAG soms generaliseerd. Maar tot op decimeters bezie ik het BAG nu toch met enige scepcis maar slechts gebaseerd op mijn kennis. De verkenningen zijn daar met GPS, camera en meetlint uitgevoerd, met als naslag de originele defensie tekeningen. Met OSM kun je van 1 - 4 cm met het maatstokje tekenen en ja millimeteren heet dat. Blijft overeind dat het importeren mbv het BAG van slecht toegankelijke situaties in alle gevallen een goede zaak blijft.

Als je het changeset nummer invult als je de revert plugin actief gemaakt hebt, dan heb je een aantal opties
Volgens mij werkt alleen de optie “Revert changeset fully”
Vink download as new layer dan wel even aan.

Als je dan op revert drukt, gebeurt er op OSM nog niets. De gewijzigde items worden nu in de oorspronkelijke staat gedownload.
Dit proces duurt overigens een behoorlijk tijdje (ongeveer 10 minuten)
Het OSM bestand dat nu wordt gegenereerd heb ik voor je klaargezet, zodat je kunt zien wat er allemaal als data heeft gestaan.

Het lijkt me dat je dat je deze tags dan gewoon kunt kopiëren op de nieuwe pandcontouren, door de tags te selecteren CTRL-C en op het pand op de gedownloade actuele layer middels CTRL-SHIFT-V (paste tags) te plakken.
Als je dan alle panden weer van de (per ongeluk) verwijderde data hebt voorzien, kun je deze (partiële) mutatie uploaden. Het gevaar zit er dan wel in dat sommige alsnog worden vergeten.
Een handig hulpmiddeltje zou “authors” kunnen zijn, om te kijken wie er in dit gebied hebben gemuteerd. Dit laat overigens niet alle verwijderde tags zien.

Succes met het herstelwerk.

Je kunt misschien de BAG gegevens opnieuw downloaden. Op een andere laag de OSM gegevens met missende gebouwen importeren.
Met kopiëren/plakken kun je dan gebouwen overzetten van de BAG laag naar de laag waar de gebouwen missen.
BAG laag actief om te kopieren en dan de OSM laag actief om te plakken.
De gebouwen heb je dan in ieder geval terug. Garantie geef ik niet, maar misschien is dit een bruikbare methode.

Uiteraard wel ff opletten welke laag je upload, anders ben je nog meer de pisang.

René.

p.s. Ik zie dat 19 seconden geleden iemand een geavanceerdere methode heeft gepost.
Die van mij doet handmatig hetzelfde en lijkt me wel zo veilig.

Potlatch 1 is erg handig voor kleine reverts

@rivw,
Krijg je met jouw methode dan ook de verwijderde tags terug?

In BAG staan onderstaande tags niet, en in OSM (op dit moment) ook niet (meer).
Dit is volgens mij de reden dat @richardbrinkman vraagt om tips om deze boven water te krijgen.

3dshapes:ggmodelk=0
addr:housenumber=Z31
architect=germany
building=bunker
historic:period=1940 - 2007
material=masonry
military:disused=church
operator=ADT
ref=Z31A
source=3dShapes

Commodoortje, die tags kan ik ook met de hand weer inbrengen net als de bouwwerken, kleine moeite kost wat tijd. Dit als de revert te veel energie vraagt. Dan was dit slechts een baken in zee. In jouw lijstje staat zowel housenumber Z (Zuidkamp) 31 als ref Z31A, het laatste is het defensie kenmerk van de tekening en dus mi het juiste huis nummer gedurende de afgelopen 60 jaar. Want logischerwijze is er dan ook een Z31 sec.

Op zich weer een interessante discussie vanaf draadje #661 tot hierboven #672. Ik liep ook tegen bunkers aan nabij de hollandse Waterlinie.
Dit draadje over de BAG-import is inmiddels 27 pagina’s lang. Ik heb soms ook kleine vraagjes over de import waarvan ik denk dat dit al een keer langs geweest is. Echter ik zoek me inmiddels “een ongeluk” om de juiste vraag/antwoord gevonden te krijgen in al die pagina’s.

Is er geen mogelijk om in ieder geval #661-672 af te splitsen als eigen onderwerp. Is het mogelijk om een submap BAG-Import onder Netherlands te maken, waarin we per vraag/onderwerp deze afzonderlijk in diverse draadjes kwijt kunnen ? Blijft/wordt het een beetje overzichtelijk.

Kees, #661-672 bevat ook andere discussies, kan ik niet zomaar afsplitsen. Ook een submap kan ik niet aanmaken, dat zou Lambertus misschien kunnen.
Als iemand een specifiek onderwerp aan wil snijden, misschien beter een nieuw topic starten met de titel BAG import: onderwerp?

Er zou ook een mogelijkheid kunnen zijn om een nieuw topic met links naar het oude te maken.
Zodat op deze pagina bepaalde onderwerpen makkelijker te vinden zijn.

Inderdaad Commodoortje de tags haal je niet terug, maar is was in de veronderstelling dat het om een paar scholen, winkels, kerken e.d. ging.

René.

Die afkortingen lijst is die nog uitbreidbaar?
Ik mis eigenlijk (obv verschil tussen borden/OSM/BAG/NWB):

  • Secr. voor Secretaris (Secretaris Rooijstraat)
  • Zr. voor Zuster (Zuster Visserlaantje)
  • Vr voor Vrouwe (Vrouwe Machteldweg)
  • sngl voor singel
  • wg voor weg (waarom staat “stwg” wel in de lijst?)

Vast dat jullie ook nog wel wat tegengekomen zijn dat niet op de lijst stond, maar er volgens jullie wel in thuis hoort.
Vorige week heeft gebruiker Nearo de afkorting voor “Minister” toegevoegd aan de lijst. Is hier afstemming aan vooraf gegaan of kan iedereen gewoon afkortingen toevoegen zoals m’n lijstje hierboven?

:slight_smile: Het ging inderdaad om behoorlijk veel gebouwen, en daarbij verdwenen tags.

De oorzaak is nog niet geheel bekend en doe hier dan aan de BAG uploaders een oproep om zeer alert te blijven. Ook om een oorzaak te kunnen achterhalen waardoor het veroorzaakt zou kunnen zijn. Sommige panden zijn de tags wel doorgekomen, maar in andere gevallen niet.
In een persoonlijk mailtje laat richard weten dat “Bij het ene gebouw waren ze wel omgezet bij het andere niet. Wel was het alleen fout gegaan bij bunkers. Maar bij andere bunkers was het dan weer goed gegaan. Ik vermoed dus dat er niet iets structureels incorrect is met de wiki-werkwijze.”

Het zou naar mijn mening 2 kanten op kunnen:

  1. Het filter heeft het niet ontdekt (meest onwaarschijnlijk)
  2. Het Merge proces heeft niet goed gewerkt.

Dit laatste weet ik niet of het een mogelijkheid zou kunnen zijn, maar om toch naar een oorzaak te kunnen leiden zou ik het niet willen uitsluiten en toch bespreekbaar maken.

Inmiddels heeft Richard de herstelwerkzaamheden afgerond. Een groot compliment hiervoor. In alle openheid wordt probleem kenbaar gemaakt, en ook opgelost. Chapeau :slight_smile:

Het kan zijn dat het adres filter een bunker heeft geselecteerd. Het building filter is redelijk onwaarschijnlijk: (building=yes tags:1) OR (building=yes source=* tags:2) OR (building=yes “3dshapes:ggmodelk” source tags:3) OR (building=yes type tags:2) OR (building=yes source type tags:3) OR (type:way landuse=construction AND construction=building) selecteert uitsluitend gebouwen met building=yes en selecteert geen enkel gebouw met een warm gemapte tag. Bovendien is dit opgenomen in de handleiding als slot op de deur:

“Check in de tag lijst (dialoogvenster Tags / Memberships) dat hooguit de vijf tags building, 3dshapes:ggmodelk, source, landuse en construction in de selectie zijn opgenomen. Soms kom je een multipolygoon tegen, verwijder deze dan eerst handmatig om te voorkomen dat er in de database een lege relatie overblijft”

Het adres filter zou niet scherp genoeg ingesteld kunnen zijn. (“addr:interpolation” OR “addr:street” OR “addr:housenumber”) -bag:conversie -(amenity OR leisure OR shop OR office OR tourism OR name) -source:BAG haalt immers na selectie van het addr slechts een zestal warme tags weg. Ook bij dat filter staat in de handleiding een extra check: “Check in de tag lijst (dialoogvenster Tags / Memberships) dat deze uitsluitend de tag addr: hebben. Als je een andere tag ziet, dan eerst oplossen door bijvoorbeeld te ungluen (toets G).”

Stonden er adressen op deze bunkers?

Geheel eens!

Geen flauw idee of hier een afspraak voor is. Je toevoegingen klinken erg logisch, dus wat mij betreft prima als je ze er bij zet

Ik heb ‘Minister’ toegevoegd omdat ik deze tijdens het importeren zag maar deze nog niet in de lijst stond. Hier is geen afstemming aan vooraf gegaan. Als hier toch overleg voor nodig is hoor ik dat graag, anders kun je de genoemde afkortingen gewoon toevoegen lijkt me.