Idee om wat met BAG te gaan doen

Ik vind de huidige Mapnik weergave van gebouwen ronduit lelijk. Op https://github.com/gravitystorm/openstreetmap-carto/issues/68 loopt een draad over de aanpassing van Mapnik. Vincent de Phily lijkt binnenkort een aanpassing door te willen voeren.

Ik ben geen ICT’er, dus ik krijg het helaas niet voor elkaar om via Github een stijlwijziging door te voeren. Ik heb het wel eens nagevraagd, maar het volgende antwoord is voor mij te complex:
•Things are easyer with a Linux distribution, because a lot of the software is prepackaged and most tutorials assume that you are running Linix. Are you OK with that OS ?
•Install the required dependencies, like postgres, postgis, nodejs, python, mapnik, osm2pgsql, build-essentials, git, etc using your package manager
•Grab the code from osm-carto and tilemill using git (don’t bother with a release)
•Run npm install install inside tilemill, watch out for errors
•If tilemill istalled ok, you should be able to just run index.js and then point your browser at localhost:20009 to see the tilemill interface
•Create a postgres db called ‘gis’ and install postgis into it.
•Grab an osm extract from geofabrik, and import it using the osm-carto style (there’s the command-line in osm-carto’s README.md I think)
•Run get-shapefiles.sh in the osm-carto folder
•Symlink or move the osm-carto repository into the tilemill projects folder (~/Documents/MapBox/project by default)

De dikke gele lijn zit in de laag “Fouten bij valideren” en als je gebruik maakt van de standaard JOSM layout kun je de zichtbaarheid ervan in het venstertje “Lagen” rechtsboven regelen.

Zojuist mijn allereerste BAG import gedaan mbv info uit de wiki pagina. Zonder hulp van anderen.
Mijn bevindingen:
Het is een hele berg tekst om doorheen te spitten, maar het kan dus wel. Het hoofdstuk met filters aan/uit geinverteerd is een pittig stukje.
Daar heb ik vanwege niet complexe gebouwen weinig mee van doen gehad naar mijn idee.
Het resultaat zie je hier:
http://www.openstreetmap.org/#map=18/51.51619/5.37997

Graag jullie reactie.

Ik heb een paar weken geleden onder Windows 7 de Mapnik-stijl geïnstalleerd en daarmee de Openstreetmap-data gerenderd. Ik heb de volgende software gebruikt:

PostgreSQL 9.3 (http://www.postgresql.org/download/windows/)
PostGIS 2.1.1 (http://download.osgeo.org/postgis/windows/pg93/)
osm2pgsql (Osm2pgsql - OpenStreetMap Wiki en https://vanguard.houghtonassociates.com/browse/OSM-OSM2PSQL-76/artifact))
TileMill (https://www.mapbox.com/tilemill/)

Zoals It’s so funny al aangaf zijn er nogal wat stappen vereist voordat het allemaal werkt. Ik weet niet of dit topic de beste plaats is om die allemaal te noemen. Ik ben wel bereid om het een en ander toe te lichten.

Als ik het zo zie lijkt die instructie bedoeld om een eigen tileserver op te zetten. Dat zie ik niet als oplossing. Heb al wel gezien dat dit elders op OSM forums ook wel vragen en discussies oproept.

Tip: Je kunt met het zwart-wit knopje in het lagen venstertje de transparantie van de validatie laag op ongeveer de helft zetten. Dan kun je zien wat je aan het doen bent :slight_smile:

De oplossing die ik gevonden heb is in preference, bovenste tab/menu, kleuren en de lijn daar in de lijst met valideren geel staat nu op 100%, die heb ik nu op transparant 50 % gezet en nu lukt het wel dat je ziet wat je aanklikt, de werking gaat dus door het transparant heen.

Edit, moet ook eerst alle posts lezen.

Is dan wel een opgeslagen oplossing i.p.v. de laag elke keer transparant maken.

ik weet trouwens wat er bij mij mis gaat met de areas:

het gaat fout als er een stuk gras of pedestrian area (oid) aan vastzit.

als je de instructie opvolgt en het building filter gebruikt, daarna alles met de muis selecteert en weggooit, gooi je dus ook de gedeelde nodes van de aanliggen vlakken weg.

ik kijk nu even handmatig of er iets aan vast zit en verwijder dan alleen de way. de gedeelde nodes blijven dan gewoon bestaan.

is er een trucje om nodes te deselecteren ofzo?

Bij mij werkt het volgende uit de beschrijving ook bij areas die aan gebouwen geplakt zijn:

  1. Activeer het geïnverteerde filter: (building=yes tags:1) OR (building=yes source=* tags:2) OR (building=yes “3dshapes:ggmodelk” source tags:3) OR (building=yes type tags:2) OR (building=yes source type tags:3)
  2. Selecteer vervolgens met je muis alle gebouwen.
  3. Zoek via CRTL-F op building met optie ‘find in selection’ om te voorkomen dat nodes (POI’s!) die op de rand van gebouwen zitten mee verwijderd worden.

bij stap drie dus wel het woord ‘building’ gebruiken.

Een alternatief is het deselecteren van nodes uit een selectie (tip met dank aan Gertjan) met SHIFT-U

Is deze werkwijze wel goed?

OP de OSMBag laag. eerst selecteer je alles, dan filter building in geselecteerde toestand, ok, en dan weggooien deleten. Dus na filteren, niet opnieuw selecteren Zit het daar in???

Zoals @Ruudblank al zei: uitvinken van validation errors in de layerbox

oeps, ik had die stap steeds overgeslagen omdat ik zelden POI’s op de rand van gebouwen heb zien zitten :roll_eyes:

thanks!

ik zal de handleiding nog eens helemaal doorlezen

Hier sluit ik me volledig bij aan, het verschil met de humanitarian map is bijna beschamend. Het feit dat Eindhoven een beetje lukraak met de addressnodes lijkt om te gaan, helpt ook niet echt.

http://www.openstreetmap.org/#map=16/51.4223/5.4379

Ik krijg uit die draad op github echter niet het idee dat hier serieus naar gekeken wordt op dit moment.

Vincent de Phily schrijft op github dat hij het op “the oth of march” zal afmaken. Daar wacht ik dus op. Als er in april nog niets gebeurd is, zal ik zelf actie ondernemen. Het voorstel van Vincent de Phily ziet er wel goed uit, dus ik hoop dat hij ermee doorgaat.

Ik heb een beetje naar de edits gekeken van de nieuwe BAG-importers.
Zo te zien hebben de geïnteresseerden er zeer veel “zin” in om te importeren.

Ik wil uit voorzorg toch een aantal tips meegeven:

  1. Zorg dat je een username_BAG account aanmaakt en gebruikt!
  2. Zorg dat je niet te grote polygons importeert. (ook al zegt je gevoel dat alles makkelijk gaat!.)
  3. Maak een verzameling van alle reeds geïmporteerde polygons aan, breng structuur aan in je importstrategie
  4. Vergeet STAP 4 de nabewerking niet! (Validator en OSM inspector straat consistenties)
    Mocht je de mirrored plug-in nog niet hebben geïnstalleerd doe dit dan via F12 ► configure available plugins ► search ► “mirrored_download” ► OK ► Restart JOSM
    De plugin FixAddresses is een hulpmiddel om te zoeken naar afwijkingen in straatnamen (niet in het oplossen ervan!)
  5. Wees bewust waar je mee bezig bent.
  6. Mocht je vragen/opmerkingen hebben stel ze hier zodat iedereen gebruik kan maken van de antwoorden.

Nogmaals veel succes

Ik ben zo’n nieuwe enthousiaste importeerder. Het gaat tot nu toe goed. Ik oefen met kleine delen in wijken, gewoon eenvoudig met huizen. Daarna een stapje verder met POI’s aan de gang.
De tips van hierboven had ik al in acht genomen mbv de handleiding in de wiki.

Nice, hier liggen twee woonboten op de gemeentegrens en je raadt het al: ze hebben van beide gemeenten een verschillend bag object en zelf ‘straatnummer’ gekregen :slight_smile:

http://www.openstreetmap.org/#map=18/52.37565/4.67426

Ik heb inderdaad wat dubbele gebouwen en nodes verwijderd nu.

Om het overzichtelijker te maken kan ik toch ook gewoon de ODS plugin gebruiken om van de standaard API te downloaden?
Dan kan ik namelijk m’n workflow nog iets beter beheersen.

Tip: Ik geef gecontroleerde gebieden een area=yes zodat ze een ander kleurtje krijgen…

Stevebeer, het lijkt erop alsof je de bebouwde kom grens bent kwijtgeraakt. In de mapnik rendering viel me op dat de grijze achtergrond wit begon te worden en na een refresh in het gehele gebied wit geworden.

Ik zal het zsm proberen aan te passen. Zelf heb ik nog nooit een changeset teruggezet. Mocht iemand dat.snel en makkelijk kunnen heel graag. Uiteraard dan alleen de grense bebouwde kom. Wel graag communicatie met mij zodat niet meerderen dat gaan doen :wink: