ID editor og bicycle=designated på highway=cycleway

Jeg har lagt mærke til, at der kommer flere og flere rettelser af highway=cycleway, hvor der bliver lagt bicycle=designated ind.
Dette må siges at være dobbeltkonfekt, i stil med sætningen “Den blå bold er blå”.
Lidt research har givet mig noget af svaret, idet det ser ud til at stamme fra ID-editoren.
Den larmer op med en warning, hvis man har sat foot=designated på en cycleway.
Men det er kun en warning og mange ser ud til at godkende rettelserne fra ID.
Man kan let lave en test og se det ske.
Desværre kommer der ikke en warning om, at hvis man har både cykler og fodgængere, så er segragated=* en god ide at sætte ind.

Jeg fandt dette issue hos ID, som blot er lukket, da vedkommende var ok med svaret:

Selv mener jeg at denne warning er overflødig da tagget er unødvendigt.

Som jeg ser det, så er mange ID-brugere ikke klar over, at denne warning kun er en warning og godkender at ID har ret. Som jeg ser det, så opstår der flere og flere dobbelttags på grund af denne fejl.

De ID-brugere, jeg har forsøgt at kontakte, svarer desværre ikke tilbage, så derfor vil jeg høre her, om andre ser det samme.

Er det noget man skal melde til ID, for det er noget der breder sig?

I min optik er det en fejl der bør rettes.

Jeg har kortlagt mange cykel- og gangstier med iD, og har for skiltede cykel- og gangstier blot fulgt dokumentationen for Tag:highway=cycleway; som siger:

The iD preset “Cycle & Foot Path” uses highway=cycleway along with bicycle=designated and foot=designated. On the other hand, the equivalent JOSM preset tags this as highway=path with bicycle=designated and foot=designated.

Jeg er enig i, at det kan lyde som dobbeltkonfekt; men vil dog pege på, at brugere af OSM nu forventer denne praksis. Er vi sikre på, at der ikke går noget galt (fx i apps) hvis der rettes som beskrevet?

Det er ikke kun i DK det er et problem:

2 Likes

Dere kan bli med på min endring hvis dere ønsker. Kan enkelt legge DK til listen av land hvor valideringen ikke skal kjøres, slik at DK blir med inn sammen med NO hvis det godkjennes.

1 Like