Edits omgeving Staphorst

Als vlakken in de BGT topologische op elkaar aansluiten kun je wegvakken, bermen parkeervakken en agrarische areaal e.d. overnemen zonder handmatige mutaties van de bijbehorende nodes. Bij validatie heb ik gemerkt dat er een melding ontstaat van “Overlappende wegen” Blijkbaar worden lijnen en vlakken van wegen toch in relatie met elkaar gebracht, ook als je area:higway gebruikt. (in josm).
Ik heb de 5 wegvlakken nog beschikbaar en kan ze wel terugplaatsen om .e.e.a. nader te beschouwen.

Ik vind het gebruiken van de BGT op dit moment erg onverstandig, en al helemaal in de vorm van imports. De licentie is https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/, en dus niet compatibel met ODbL, tenzij OSM expliciet toestemming heeft gekregen van het Kadaster. En voor zover ik weet is dat niet het geval, ook al claimen sommigen onder ons dat dit afdoende is. Ik ben het daar niet mee eens, ik zit op dezelfde lijn als Allroads hier en hier schrijft. Met dit soort zaken geen risico lopen.

Wil je in de toekomst meerwaarde halen uit OSM dan kan enkelvoudige inwinning meervoudig gebruik uitkomst bieden.
http://www.wikixl.nl/wiki/wilma/index.php/Enkelvoudig_beheer_en_meervoudig_gebruik https://www.communicatierijk.nl/vakkennis/r/rijkswebsites-aanbevolen-richtlijnen/inhoud/open-data

Ik sluit mij aan bij de reacties van Kars en Martin Borsje want die geven aan wat ik bedoelde: nee, je doet niets fout. Daar waar wij/jij het nuttig vind(t)(en) om ter aanvulling vlakken op te nemen voor wegdelen, kun je dit doen, maar dit is volledig optioneel en daarbij verwijder je dus nooit de bestaande lijnelementen.

Zoals Martin Borsje schrijft, lijkt mij de weergave of opname als vlakken van een “highway=path” door een bosgebied niet bijster zinvol, waar houdt dat onverharde pad in de breedte überhaupt op? Persoonlijk zie ik met name voor het rijkswegennet een eerste mooie toepassing (maar ook daar weer ter aanvulling op de bestaande lijnrepresentatie!).

De standaard openstreetmap-carto rendering rendert nog helemaal niet area:highway=x, alleen highway=pedestrian/footway + area=yes. Deze laatste twee zijn met de nieuwe tagging van area:highway=x eigenlijk overbodig geworden, en zouden op de lange duur liefst eigenlijk vervangen moet worden door de area:highway=x tagging. Dit is echter historisch zo gegroeid, area:highway=x is pas een recent ontwikkelde tagging.

De enige websites die area:highway=x op dit moment laten zien (b.v. http://osmapa.pl/w/area/)), plaatsen de vlakken vaak juist boven de lijnelementen, dit is volgens mij voornamelijk vanwege technische redenen, omdat voor zover ik het weet de vlakken meestal rechtstreeks via de Overpass API worden gedownload en gestyled, een beetje zoals dit b.v. in Marc Zoutendijk’s OpenPOIMap gebeurd.

Daarnaast kan het een cartografische keuze zijn. Voor mijn ArcGIS renderer in ontwikkeling, heb ik de bewuste keuze gemaakt de lijnelementen af te dekken met de vlakken, dit ziet er veel mooier uit (mits de lijn-representatie en styling ook zo dun is dat deze over het algemeen volledig verdwijnt onder de vlakrepresentatie, dit is een kwestie van styling). De wegvlakken en ook man_made=bridge objecten, render ik wel ook netjes volgens de layer=x. Voor zover ik het weet, is mijn ArcGIS renderer op dit moment de enige renderer die dit laatste echt goed kan. De weglijnen spelen echter nog steeds een rol ook waar ze afgedekt zijn: de wegnaamlabels en eenrichtingsverkeerpijlen zijn er op gebaseerd!

Bijgaand een plaatje van area:highway=x en highway=x in een deel van Szczecin, Polen. Merk op hoe de lijnrepresentaties van de wegen onder de rendering van vlakken verdwijnen, daar waar de vlakken beginnen. De vlakken worden echter alleen vanaf een schaal groter dan 1:2500 getoond, bij kleinere schalen is alleen de lijnrepresentatie van de wegen te zien:



Het lijkt wel reclame. Net zo loos.

“In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst…” lijkt mij hier zeer toepasselijk gezien wat er tot nu toe hier gebeurd is.

Dus de eenmalig door OSM-ers ingewonnnen gegevens moeten volgens jou per definitie worden vervangen door de eenmalig ingewonnen gegevens van de gemeente Staphorst??

Leg mij nou eens goed uit wat de ene dataset aan “meerwaarde” biedt over de andere?

En vooral waarom je niet het taggingvoorstel volgt voor area:highway=x:

Streets should have double representation:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Proposed_features/Street_area

en gewoon rücksichtslos het werk van anderen weggooit?

Ik kan mij nog steeds niet aan het gevoel onttrekken dat OpenStreetMap voor de Gemeente Staphorst vooral een gratis WebGIS is… of zo gezien wordt.

Kars,
Je moet verschil maken tussen BGT uit de Landelijke BGT Database (de verzameling) en de bron “database VOOR” BGT, in beheer bij Gemeentes. Er is dus nog een stap ervoor om tot de Landelijk database te komen.
Wat zijn dan de licentie en wie bepaalt.

Nu heeft Gerrit als medewerker van de Gemeente toegang tot deze database.
Schriftelijk hebben we geen inzicht, hoe het geregeld is.

Hoe is het geregeld binnen een Gemeente?
Wie bepaalt, welke data, open data is en hoe het wordt uitgegeven.
Is dat individueel besluit of wordt dat besproken in een groep, welke groep, schriftelijk vastgelegd, wie zet uiteindelijk de handtekening. Het proces. Graag meer inzicht.

Dit proces, op landelijk niveau is ook niet duidelijk.

We spreken dan wel steeds van een import.
Wat gedocumenteerd moet worden.

Zo doen er verschillen voor.
Van de gemeente zou je de data mogen gebruiken, maar haal je hem op uit de landelijke database, dan mag je het niet gebruiken.
Net zoiets als, bij pdok mag je AHN data wel gebruiken, maar de AHN arcgis layers niet.

De overheid haalt dus zijn doelstelling niet, maximaal. Daar moeten wij ze bewust van maken, lobby.

Helemaal mee eens, hopelijk gaan we gerrit respecteren als hij ons uitlegd waar hij mee bezig is

Gerrit geeft zelf als bron “BGT”

Klopt, hier

Ben zeker even in verwarring gebracht door een mail van vanmiddag en herinnering liet even een steek vallen.
van svb-bgt

Naamgeving Kadaster

Er is vaak een verschil tussen het gebruik van de database en de service, ook bij de naamsvermelding wat exact aan naam vermeld moet worden.

service
wmts

Hierbij nog een 3D Viewer in 3D waarbij recente mutaties ook direct zichtbaar zijn https://osmbuildings.org/?lat=52.64336&lon=6.22512&zoom=16.8&rotation=0&tilt=30

Gerrit, waarom reageer je niet op vragen.
Waarom doe je alleen je eigen ding

… weer zo’n onzalig project met incorrecte hoogtes …

Het zal best wel 3D zijn, maar het klopt gewoon niet. Wat is hier de bedoeling nou weer van ?

Kwam dit weer even tegen in een ander draadje. Daar kan iedereen naar hartelust z’n eigen wereld scheppen en uitproberen
http://opengeofiction.net/#map=12/51.5302/34.4281
Maar waarschijnlijk zijn hier ook spelregels. :slight_smile:

Heren mappers,

We hebben een probleem; dat probleem is niet alleen Gerrit, maar wordt ook door ons gevormd.

Laten we eerlijk zijn: de wereld vergaat ook wel zonder dat een OSM-mapper OSM vermöbelt, zoals Gerrit doet, dus enige relativering is op zijn plaats.
Door Gerrits onophoudelijke acties lukt het ons niet altijd meer dat we dit relativeringsvermogen kunnen opbrengen, wat er toe leidt dat we óf de handdoek in de ring gooien, onze schouders ophalen en het aan de anderen overlaten, of in een polemiek geraken waar eerder frustratie dan overleg de brandstof is. Beide zeer begrijpelijk.
Mijn reacties flipperen tussen beide heen en weer, afhankelijk van tijd en zin of het ontbreken daarvan.

Ik ga er - nog steeds - van uit dat Gerrit geen kwade bedoelingen heeft en zijn arbeid als GIS-ambtenaar bij de gemeente Staphorst naar behoren vervult.

Mij bekruipt steeds weer de vraag waarom Gerrit zich niet aan de conventies van OSM houdt, net zo min als aan die van dit forum, waar je antwoord geeft op de gestelde vragen en reageert op suggesties in plaats van steeds weer met iets nieuws komt.

Denkt Gerrit dat hij met zijn GIS-kennis superieur is aan ons ‘amateur-OSM-mappers’ en ons de les wel even zal leren en vindt hij ons maar klunzen en dat wij hem niet begrijpen en als evangelisten hem zouden moeten volgen en zijn woord verspreiden?

Realiseert hij zich dat OSM niet geschikt is voor zijn GIS trucjes? Ziet hij niet in dat zijn acties slechts tot negatieve energie en frustraties leiden en elke vorm van samenwerking en elkaar coachen steeds geringer wordt?

Is Gerrit een narcist die zijn kennis maar wat graag etaleert en elders geen respons meer krijgt (negatieve aandacht is ook aandacht!).

Ik weet het niet; ik ben geen psychisch geschoolde.

Zou niet eens iemand uit de omgeving met Gerrit contact kunnen opnemen en F2F eens met hem van gedachten wisselen? Het effect daarvan zou best wel eens effectiever kunnen zijn dan via dit forum of via comments op changesets in OSM.

Wie offert zich op? Voor mij uit Zuid-Limburg is dat wat moeilijk.

Als alles tot niets leidt dan zullen we moeten afspreken dat we terstond iedere changeset van Gerrit terugdraaien en gezamenlijk de DWG benaderen met het verzoek om een lifetime block.

Commodoortje, Ik heb hier toch op gereageerd. http://www.openstreetmap.org/note/541501#map=16/52.6461/6.2153

Hmmm, als ik zo de tweets e.d. volg is Gerrit een doorgeschoten exponent van een groepje ‘new order’ GIS/DATA religieuzen.
Veel workshops en aanbiddingsbijeenkomsten met wollig taalgebruik en kretelogie. Zijn onderbouwing met links naar nietszeggende plaatjes en sites versterken die indruk.
Ik heb daarom nogal twijfels over de daadwerkelijke kennis: wie als een olifant door de porseleinkast loopt bewijst immers het tegendeel.
Mijn volledige persoonlijke mening zal ik hier maar niet neerzetten, want dan krijg ik een ban van ligfietser …

Ik ben wel geschoold (niet psychisch, maar academisch; maar dat zal Martin ook wel bedoeld hebben :wink:

Laat me het zó zeggen: je hebt nu eenmaal dit soort mensen. Ze komen in elke gemeenschap voor, en het is aan de gemeenschap er mee om te gaan. Dat gaat in de ene gemeenschap wat makkelijker dan in de andere (*). De persoon in kwestie overtuigen gaat je níet lukken. (Ik zou in deze écht graag mijn tegendeel bewezen willen zien, overigens)

Verdere labelling heeft geen zin (en kan zelfs misverstaan worden), maar lucht hoogstens op.

Marcel (drs.)

(*) als ‘1-procents -motorvereniging’ heb je het in zulke gevallen wat makkelijker, natuurlijk

Dienstbaar zijn aan OSM, binnen grens omgeving Staphorst is niet Gratis. Er moet altijd een inspanning geleverd worden om de kaart te actualiseren. Dit gaat soms met vallen en opstaan. Binnen gemeenteland is er data beschikbaar die als verbetering in OSM goed gebruikt kan worden. Als er mooie toepassingen ontwikkeld worden op OSM zal actualisatie hierin ook bijdragen. Een topic maken met daarin een Persoonsnaam van een andere mapper verdient niet de schoonheidsprijs, ik schik me daarin. http://www.hdyc.neis-one.org/?gerrit_dankelman :>)

Ha Gerrit,

Wat de titel betreft ben je inderdaad wel uniek.
Deze Neis-statistiek is dan wel weer een compliment al zal de app niet controleren wat iemand precies doet. :slight_smile: Great Mapper (Very Active)
Geen idee wie nu nog het draadje een andere naam zou kunnen geven? B.v. “Controversiële edits rond Staphorst?”
On speaking terms blijven lijkt me toch ook wel belangrijk.

Het feit dat de topic-starter (moi) Gerrits naam als titel gebruikt ligt niet in het gegeven dat GD één foutje gemaakt heeft. Dat onderstreept het aantal postings in dit topic wel.
Geen enkel bezwaar als de forummoderator het topic een andere titel geeft of zelfs verwijdert.

Een frisse start…

Martin (Ir.)