Mapnik installeren...

Ik ben nog steeds bezig met dit idee om een stylesheet voor Mapnik te maken met Nederlandse kaartkleuren.
Ik probeer nu om Mapnik lokaal te installeren, om te kunnen experimenteren. Dit doe ik volgens de instructies op http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Mapnik en dat werkt best goed, totdat ik aankom bij het gedeelte over een PostgreSQL / PostGIS-database. In die database moet ik blijkbaar de OSM-gegevens inladen, maar ik weet niet hoe ik de database lokaal op mijn computer moet krijgen. De informatie op de wikipagina gaat namelijk over de installatie op servers… of kijk ik ernaast?

Mapnik leest en schrijft naar een postgresql database met de postgis extensies daarin geinstalleerd.
Postgresql en postgis kun je eenvoudig installeeren onder Linux, daar zit het meestal in de distributie. (Daarmee heb ik ervaring).
Ook voor windows (en Mac) is postgresql beschikbaar. Misschien kan de pagina
http://postgis.refractions.net/download/windows/ je helpen.
Google eens naar postgresql en windows laatste versie is 8.4.x. Daarbij kun je dan dit gebruiken om postgis te installeren.
http://postgis.refractions.net/download/windows/pg84/postgis-pg84-setup-1.5.1-1.exe.

Het aanleggen van het databaseschema staat beschreven op de wiki paginas van mapnik.
Succes ermee.

Bedankt voor de hulp! De database werkt nu, nu alleen Mapnik nog aan de praat krijgen. Maar met doorzettingsvermogen moet dat lukken :wink:

Het werkt nu, en ik heb al wat aan de stylesheet zitten prutsen. Zie het resultaat hieronder.

De achtergrond is blauw, waarschijnlijk omdat ik de shapefile van de kusten niet gedownload heb, vanwege de capaciteit van de computer. Is er een manier om de achtergrond toch de gewone achtergrondkleur te geven (en dan het liefst zonder trucjes zoals de zee groen maken :wink: )

Hoezo vanwege de capaciteit van de computer?
Je zou (in QGis bijvoorbeeld) de coaslines kunnen downloaden en dan rond NL uitknippenzodat het parsen ervan iets sneller gaat.
Als je zonder coasline gaat werken kan je de achtergrond best de juiste kleur geven maar dan zie je geen zee en geen ijzelmeer… Dat is namelijk data die uit de coaseline wordt gehaald.

Ziet er verder prima uit :slight_smile:

Het gaat vooral om de grootte van het bestand: er is niet meer veel ruimte op de harde schijf en mijn internetverbinding is nogal traag. En ik woon toch niet in de buurt van de zee :slight_smile:

Net voorbij zien komen op de mapnik users list:
mapnik-users@lists.berlios.de

Daar kun je vast ook wat anders dan “transparent” invullen.

De achtergrondkleur is nu aangepast en ik heb nog wat andere dingen aangepast. Ik heb de achtergrondkleuren van de Openfietskaart gebruikt (www.openfietskaart.nl).

Gaat er al beter uit zien!
Alleen je brugen zijn roze en zien er nogal appart uit!

Maar het gaat de goede kant op zo!

Die hebben nog de oorspronkelijke kleur van de standaard Mapnik-stylesheet.

Hoe zal ik fiets- en voetpaden maken? Gewoon als een dunnere lijn dan highway=unclassified? Maar hoe maak je dan verschil tussen footway en cycleway?
En highway=track een zwarte stippellijn?