3dShapes landuse + water import Midden Nederland

Het kan je haast niet ontgaan zijn dat momenteel Nederland wordt verrijkt met bijzonder mooie landuse en water data (zgn. ‘3dShapes’ dataset). Ik heb zojuist de import in de omgeving van Utrecht afgerond. Op veler verzoek ga ik binnenkort beginnen met de import van 3dShapes in Midden Nederland. Ofwel, het gapende gat tussen de Veluwe en de Utrechtse Heuvelrug wordt aangevuld. Dus, de volgende ebieden worden binnenkort aangevuld:

  • Westelijke Veluwerand (Harderwijk, Putten, Ede)
  • Gelderse Vallei / Eemvallei (Barneveld, Veenendaal, Nijkerk)
  • Rivierengebied (Tiel, Gorinchem)
  • Zuidelijk Flevoland (Almere)
  • Noordelijk deel van 't Gooi (Weesp, Bussum, Huizen)
    Hiermee ontstaat een mooi aangesloten geheel van 3dShapes import in Midden en Oost Nederland, vandaar de ietwat rare vorm.

Zoals gebruikelijk zal ik er ook voor zorgen dat de data netjes wordt geïntegreerd in de bestaande data. Dus ik ga geen dubbele nodes veroorzaken. Ook zal ik redundante (AND) shapes verwijderen (alleen water, bos, park, begraafplaats), maar namen en andere informatie zal ik óf meenemen, óf ik zal de shape omtaggen naar toponym=xxx (voor naamsaanduiding van een gebied). Ook probeer ik heidevelden, zandverstuivingen, e.d. mee te nemen (o.b.v. bestaande data en CLC2000 landuse data). Uiteraard is lokale kennis het beste, dus schroom vooral niet om shapes om te taggen die jouw inziens verkeerd zijn aangegeven.

Laat in deze thread weten op welke gebieden ik moet letten tijdens de import. Zijn er bijv. gebieden die hermetisch afgesloten moeten worden voor 3dShapes? Of zijn er gebieden waar alleen shapes geïmporteerd moeten worden en je zelf de opschoning voor je rekening wilt nemen?

Frank

Omgeving putten geen beperkingen.

Zeer nette vooraankondiging Frank!

Goed werk Frank .
Jammer dat mijn woonomgeving net 5 km ten zuiden van het gebied ligt |:

Mijn dank. Ik stel de aanvullingen in de Betuwe zeer op prijs. Rondom de Betuweroute zal ik t.z.t. bezien of mijn inschatting van het tracé accuraat genoeg was!

In aanvulling, maar lichtelijk offtopic, wil ik zeggen dat ik in Zeeuws-Vlaanderen bezig ben met hetzelfde: importeren van 3dShapes landuse-data. Ik maak er niet zo’n groot project van als Frank, omdat ik het tussendoor doe, en dus geen prognoses kan stellen over de snelheid van de import.

Bij Amersfoort zijn een paar gebieden waar een hek omheen kan, oa nieuwbouwwijken (Vathorst) en bedrijfsterreinen :wink:
Misschien kan ik jou een osm bestandje sturen met ongeveer de grenzen van dat “hek”?

Ligfietser: Ja, dat kun je doen. Je kunt ook de verantwoordelijkheid voor het opschonen op je nemen. D.w.z. ik ga daar alleen data importeren, maar raak het verder niet aan. Op die manier kun je bosjes, waterpartijen en andere features die toch zijn blijven liggen (rook al zijn het er niet veel) laten staan. Met “een hek eromheen zetten” bedoelde ik eerder dat iemand in een gebied veel aandacht heeft besteed aan landuse data, en wat hij absoluut niet overschreven wil zien door 3dShapes. Het enige voorbeeld in Nederland wat ik momenteel weet is Nuenen bij Eindhoven.

Voor wat betreft prognoses kan en ga ik ook geen uitspraken doen over de snelheid. Ook doe ik liever geen prioriteringen, ondanks dat ik dit al wel heb toegezegd aan ZMWandelaar over Putten. Het probleem is namelijk dat iedereen wil dat zijn eigen gebied het eerst aan bod komt. Met deze klus kan ik zo een paar maanden bezig zijn, en mocht ik om de een of andere reden stilvallen (ook al is het alleen omdat ik effe geen zin heb), dan blijft het toch voor een tijdje op de plank liggen. Het is gewoon een hoop werk, dus ik wil hierbij graag mijn eigen systeempje blijven gebruiken dat ik met de vorige imports heb ontwikkeld. Dat maakt voor mij het werk het gemakkelijkst.

Ik heb de gebieden hier aangegeven:
http://mijndev.openstreetmap.nl/~ligfietser/diverse/nieuwbouw_amersfoort.osm
Landuse van 3dshapes binnen die zones klopt niet meer of ligt op de schop.

Ik mis in Assen ook meerdere vijvers, ik heb onlangs er zelf maar een gemapt.
Meer omdat ik gemakkelijk om deze vijver heen kon lopen.
http://www.openstreetmap.org/?lat=53.01156&lon=6.562084&zoom=18

Afgelopen zondag (29 augustus) heb ik een reactie van Skywave gehad over de landuse in Zuidelijk Flevoland die hij heeft ingetekend:

Hi fsteggink,

Skywave has sent you a message through OpenStreetMap with the subject Re: Import 3dShapes:

==
On 2010-08-21 13:12:04 UTC fsteggink wrote:

Hoi Skywave,

Je hebt vast meegekregen dat we bezig zijn met de import van landuse/water data van 3dShapes in Nederland. Binnenkort wil ik in Midden Nederland gaan importeren. Zuidelijk Flevoland valt hier ook onder. Zie o.a. blog.openstreetmap.nl en het OSM forum voor een kaartje van het gebied.

Aangezien jij hier veel data hebt toegevoegd, is mijn vraag aan jou hoe ik met Zuidelijk Flevoland moet omgaan.
Mogelijke opties zijn:

  • Niks importeren → ik kan jou dan de bladen sturen en dan kun je zelf besluiten wat je ermee doet.
  • Importeren, maar bestaande landuse data laten staan, zodat je dit zelf kunt opschonen. Ik zal je dan een seintje geven als de import klaar is, of je kunt het zelf in de gaten houden.
  • Importeren en bestaande landuse data kan opgeschoond worden (parken, landbouwgrond, bos, mits ze worden bedekt door 3dShapes). In het laatste geval laat ik gebieden staan die een naam hebben. ==> Dit is mijn standaardwerkwijze in gebieden waar geen tot weinig edits hebben plaatsgevonden.
  • Iets anders: laat me s.v.p. weten wat.

Groeten,

Frank
Importeren en het bestaande opschonen, Je kunt overigens wat mij betreft geheel Flevoland in een keer meenemen.
==

Inmiddels zijn er in de bossen rond Putten prachtige bospercelen zichtbaar. Een genot voor het oog.
Er wordt ook door velen van jullie over noodzakelijke correcties gesproken.
Ik zit met het volgende dilemma:
Met mijn geweldige Garmin Oregon heb ik de afgelopen maanden nogal wat bospaden gemapt in dat desbetreffende bosperceel dat nu door 3Dshapes onder handen is genomen. Door bepaalde redenen, ik denk vooral afwijkingen in het GPS ontvangst onder de bomen, liggen de door mj gemapte wegen duidelijk ‘verkeerd’ ten opzichte van de bospercelen.

Vraag: Is het nu geoorloofd om de positie van de wegen aan te passen op de positie van de 3dshapes bospercelen? Of moeten alle bospercelen aangepast worden? :frowning:

V.w.b. je vraag heeft Ayke hier een nieuw topic geopend.
Wat je hiermee moet doen, daar is niet echt een eenduidig antwoord op te geven. Hoe erg is de afwijking? Is die constant en consistent, of zwabbert de track all over the place? En komt de situatie in 3dShapes overeen met je geheugen?

Ik heb zelf meer vertrouwen in 3dshapes dan in eigen tracks onder dicht bladerdek. Ook het type GPS en de positie daarvan heeft enorme invloed op de nauwkeurigheid. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er helemaal geen stukken 3dShapes zijn waar fouten inzitten.

De tracks die ik met losse bluetooth ontvanger heb gemaakt, die continu op een vaste plek gehouden werd, passen meestal perfect op de data van 3dShapes. Nu deze ontvanger gesneuveld is, en ik eens wat tracks met de ingebouwde GPS van mijn telefoon heb gemaakt, die ook nog weleens verplaatst wordt van hand naar jaszak naar hand etc, zijn duidelijk van variabeler kwaliteit. Daar zie je vaak een steeds oplopender fout in terugkomen, waarna na een tijdje de positie opeens weer verspringt naar iets dat beter aansluit bij de werkelijkheid.

Ik wandel altijd met mijn Oregon gekoppld aan mijn schouderband van mijn rugzak. Ik pak hem er wel eens van af om af te lezen, maar hij kan altijd lekkere frisse lucht opsnuiven :wink:

Ja hij zwabbert wat heen en weer. Huidelijk schaduw werking. Voorbeeld

Geheugen zegt dat 3dShapes beter is.
Ga alles aanpassen.

In het verleden heb ik me ook wel eens verwonderd over de nauwkeurigheid van de Oregon: http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=5372
Inmiddels leert de ervaring dat je hem na 20 min redelijk kunt vertrouwen om te mappen.
Zie: http://www.openstreetmap.org/?lat=52.0435197651386&lon=5.39314985275269&zoom=17

Enne, dank voor 3D-import van de Heuvelrug!

Sowieso is de lage snelheid van wandelen minder geschikt voor ‘strakke’ tracks. Tussen quotes, want als je fietst, varieren de punten net zoveel van de werkelijkheid, maar omdat de afstand tussen die punten groter is, valt het minder en op is het makkelijk te middelen bij het overtrekken in een editor.

Buiten dat hebben veel ontvangers problemen met wandelen en stilstaan, omdat ze dan je behulpzaam willen zijn om vast te gaan staan op een punt, en pas weer te updaten als je een stukje gelopen hebt.

Dag 3dShapers,

Bij mij begint het na een mailtje van Arie scheffer te dagen wat 3dShapes zijn. Op de Rucphense Heide in Brabant heb ik Forest omgetagd in heath. (Heide) Plots zie je tussen alle shapes in het hele bosgebied ruimte voor de paadjes. Wat is daar de verklaring voor? Voorheen was het één groot gebied? Met het tekenen van de zandpaden in potlatch was ik al begonnen. Was afgelopen week met m’n klas op de heide en uiteraard ook m’n gps. Dus ik heb de tracks. M’n leerlingen voor een deel de paden af laten lopen. :slight_smile:
Kan ik nu ongestraft de paden tussen de shapes verder tekenen zonder gps-tracks? ken de situatie ter plaatse redelijk.
Graag advies.

Groet,
Eggie

Als je weet dat er ergens een pad loopt, dan kun je de 3dShapes zeker gebruiken om het in te tekenen. Let echter wel op bij complexere kruisingen (vijf- en meersprongen). Daar is de situatie op de grond nog wel eens net iets anders dan uit de 3dShapes het geval lijkt te zijn.

Als je ergens niet goed bekend bent, is het echter geen goed idee om maar gewoon alles wat op een pad lijkt in 3dShapes ook als pad in te tekenen. Ik heb dit en vorig weekeinde bijvoorbeeld rond de Stulpheide in Lage Vuursche nog al wat moeten aanpassen.

Hoi Cartinus

Dan ga ik voor de zekerheid nog maar eens ter plaatse kijken. Weer een reden voor een leuk fietstochtje. Veel wegen zijn tegenwoordig afgesloten in het bosgebied voor autoverkeer. Hoe voorkom ik dan dat de weg rourbeerbaar wordt in OSM? Een hekje plaatsen helpt niet. Van de wegen die in de OFM keurig als fietspad staan, maar in OSM als “no preset” blijf ik maar af.
Kan het zijn dat 3dShapes sinds kort in dit gebied “geplaatst is”, want ik had er al eens meer naar gekeken? Toen waren er geen shapes te zien.’
Wat ik ook nog moeilijk vind is een zandpad tekenen met daarnaast een smalle fietsstrook. Hoe doe ik dat ik potlatch?

Groet,
Egbert