Welk gps-toestel kopen?

Tja… welke dus…
Mijn gedachtes gingen uit naar Garmin gpsmap 60csx en naar Garmin Dakota 20.
Ander merk mag ook.
Wat ik wil is in eerste instantie nauwkeurig meten. Gebruiksvriendelijkheid is ook niet verkeerd.
Iemand een idee?

Oh ja. Ik ben nu sinds een week met OSM bezig en heb geen ervaring met handheld gps-achtigen. Ik begin nét.
Vroeger was ik 2/3 landmeter en heb toen ook met (een oudere vorm van) gps gewerkt.

Ga voor een Oregon 450: groter scherm dan de Dakota en “slechts” € 50 duurder. Van de GPS60 heb ik begrepen dat de capaciteit om kaarten te laden veel minder is. Ik heb in mijn Or400 een 8Gb µSd kaartje zitten met een Topo Europa, CityNavigator en [uiteraard] OSM van Delfzijl tot Marseille.
Zie: http://garmindakota.wikispaces.com/Dakota+vs.+Oregon

Kijk ook eens naar de nieuwe GPSmap 62, die combineert nauwkeurigheid van de GPSmap 60 met de snellere processor en groter geheugen van de Oregon.

Denk je dat die GPSmap 62 nauwkeuriger meet dat een Dakota of Oregon?

Ik kan me dat bijna niet voorstellen. Ik denk dat met de 62 de achterstand aan rekenkracht en kaartcapaciteit die de 60 had t.o.v. de Oregon is ingelopen. Oregon en 62 zijn m.i. gelijkwaardige toestellen; Oregon met touchscreen bij sommige lichtopval minder leesbaar, maar compacter.
‘62’ met een scherm van 160x 240, terwijl de Oregon 240x400 heeft. Aan dat laatste gaf ik met mijn oudere ogen de voorkeur. Daarnaast was het ‘knoploze’ voor mij doorslaggevend: Hiervoor had ik een Etrex Legend H waarvan de joystick maandenlang niet meer functioneerde omdat er druppels heel dunne modder waren tussengelopen tijdens het ATB-en.
Zie ook: http://gps.nl/review_gpsmap62.html

Na mijn GPS 60 (grote teleurstelling) was de aanschaf van de Oregon 450 een verademing. Ik heb nog nooit zo fijn gemapt. Het “Bankjes-alarm” is al een begrip. Lekker weer een waypoint plaatsen. Groot scherm, goed toetsenbord op scherm.
Ik heb nu al weer zin om met hem er op uit te trekken.
Als ik moest kiezen tussen wandelen zonder vrouw of zonder Oregon …
Ik denk dat ik een probleem krijg. :wink: