Naamgeving vaarten

In ons polderlandschap hebben de grote afwaterkanalen vaak een naam, ‘huppeldepup ringvaart’ etc. In de commerciele kaarten is deze naam aangegeven, bij de vaart zelf zie ik echter nooit een bordje staan. Overnemen van de commerciele kaart mag niet ivm copyright, hoe moet ik dan legaal aan de naam komen?

Als je een lokale bewoner vraagt: hoe heet deze vaart en die persoon leest de naam dan niet van een kaart af, dan kun je die naam gebruiken met als vermelding source=local knowledge. Deze informatie is een beetje grijs (want wellicht van een kaart afkomstig) maar is niet te controleren en mag als data uit het publieke domein beschouwd worden.

Je kunt ook de provincie, waterschap of gemeente vragen of zij een lijst met waternamen hebben en deze willen overleggen (met recht op herpublicatie) onder de wet openbaarheid van bestuur (WOB).

Ik merk dat er hier in Twente de laatste jaren steeds vaker wel bordjes staan bij allerlei vaarten en afwateringskanalen, die zijn daar allemaal door het Waterschap Regge-Dinkel neergezet, en ik zit nog regelmatig op de fiets als ik zo’n vaart tegenkom “goh, nooit geweten dat dat water hier zo heet”.

Ok, zolang ik er dan niet bij hoef te zetten dat ik het aan mijn vrouw heb gevraagd, lijkt ‘local knowledge’ wel te verdedigen :roll_eyes: .

Ja, is hier op de Veluwe al net zo. Blijkt dat zelfs de meest minimalistische (bijv. droogstaande) slootjes/beekjes soms toch een naam hebben.

Ja, of je vraagt het jezelf :slight_smile: Moet je alleen niet teveel hardop doen als er mensen bij staan want die kunnen wel eens gek gaan kijken… Het belangrijkste van de local_knowledge methode is dat je dus op deze manier voorkomt dat je spelfouten/naamfouten van een commerciele kaart overneemt (waaraan een bedrijf dus zou kunnen concluderen dat wij die data gekopieerd hebben).