Controle kaart segment

De gegevens op een Garmin GPS zijn versimpeld weergegeven. Je kunt bijv geen max-speeds zien en ook niet de surface tag etc. Garmins zijn dus voor nauwkeurige checks niet goed genoeg. Wat je wel zou kunnen doen: een PDA/Smartphone met een editor (bijv. Merkaator of JOSM) of een router die meer info laat zien (Gosmore misschien?). Of en iPad of een Pandora…

Of je pakt het helemaal anders aan: je print een pagina van WalkingPapers en noteert al wandelend met potlood of pen de verschillende eigenschappen en amenities. WalkingPapers heb ik iig. met veel plezier gebruikt voor het mappen van huisnummers.

Misschien met een print-out van http://walking-papers.org/ ? Is misschien niet goed genoeg voor het doel dat je voor ogen hebt…

-peter

Tja, ik heb net een nieuwe Oregon 450 gekocht. M’n vrouw ziet me aankomen: “Liefje, ik heb voor OSM een PDA nodig, wanneer kunnen we die gaan kopen?”. Ik weet haar antwoord al: “OSM: OpgeSodeMieterd, en heel snel…”.

Zonder te dollen: Met WalkingPapers is natuurlijk al wel een eind te komen. Het nadeel is dat de beschikbare kaarten niet altijd de bewuste informatie visueel maken.
Nu komt echter de IT’er bij mij boven:
Is het technisch mogelijk om bepaalde kaarten te maken waar op bepaalde specifieke tags gevisualiseerd worden en dat deze kaarten dan binnen Walkingpapers gebruikt kunnen worden? Zo kun je nog dichter komen tot de controle situatie die ik voor ogen heb en daarmee een toekomstige algemene controle procedure.

(Ik hoop niet dat ik wat stapjes te snel ga … :roll_eyes: )

Alles zit in de database dus als je een manier weet om het te visualiseren dan moet dat te doen zijn. Probleem is vooral hoe visualiseer je “alles” zonder dat de kaart onoverzichtelijk wordt?

Mbv mkgmap kan je praktisch iedere gewenste osm tag visualiseren op je garmin:

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Mkgmap/help/Custom_styles
http://www.cferrero.net/maps/guide_to_mkgmap_style_files.html

Tja, dat is dus niet mogelijk, Maar je kunt wel denken aan bijvoorbeeld themakaarten. Iedere kaart visualiseerd een bepaalde set tags. Wanneer je bijvoorbeeld uit kunt komen op 5 thema kaarten en daarmee dek je 80% van de gebruikelijk toegepaste tags af, dan ben je denk ik spekkoper.

Voorbeeld Thema’s:

  • Wegsoorten en plaveidsel
  • Toegang en snelheden
  • Fasciliteiten en bezienswaardigheden
  • Gebieden en grondgebruik

Hoe lijkt jullie dit basis idee?

Voordelen is dat :

  • we nadenken over wat gewenste complete tagsets zijn?
  • iedere mapper tools in handen kunnen geven om hun gebied te beoordelen op compleetheid.
  • Het wordt makkelijker om ‘gast’-gebieden snel te inventariseren en aan te vullen zonder overbodig werk te doen

“Gewoon” mapnik installeren, een leuke stylesheet brouwen en PDF output genereren. Voila. Piece of cake, Bob’s your uncle, &c &c :slight_smile:

-peter

Is een kaart als OpenFietsKaart van jou ook gemaakt met mkgmap?
Hoe heb jij er voor gezorgd dat deze kaart in WalkingPapers terecht is gekomen?

Er zijn van die kant en klare gmapsupp images met verschillende layers die aan/uit te zetten zijn (adres layer, max-speed, boundaries, errors).

Mij lijkt het wel een goed idee, altijd eigenlijk, om verschillende groupen van info uit en aan te kunnen zetten…

-peter

Zijn die kant en klare gmapsupp images via een URL te bereiken?

Ja, die is met mkgmap gecompileerd, ik heb wel de standaard style files bewerkt.
Geen idee waar je die koppeling met Walkingpapers ziet, ik heb er nooit mee gewerkt.

Walking papers werkt niet met garmin images. Deze gebruiken gewoon de database en mapnik stylesheets.

Ik heb ze vanaf ftp://ftp5.gwdg.de/pub/misc/openstreetmap/download.openstreetmap.de/aio/gmapsupp/gps_ready/ De GPS ready variant heeft (in ieder geval op mijn oregon 450) aparte OSM layers die je uit en aan kan zetten.

-peter

Je bedoelt zeker de OpenCycleMap visualisatie, of niet? Dat is ook een set kant-en-klare tiles.

Een probleem wat ik met OpenCycleMap, of de default Mapnik-stijl, is dat de stylesheet niet printer-vriendelijk is. Eigenlijk zou het dus geen verkeerd idee zijn om een stylesheet o.i.d. naar Walking Papers te uploaden, zodat deze on-demand de afdruk kan genereren. Alleen vereist dit weer een server die zelf een planet DB host… :s

Dit komt trouwens ook meer in de richting van een toepassing als MapOSMatic. Degenen die hierachter zitten hebben op SOTM verteld dat ze ook papierformaten (A4, Letter, evt. custom) willen ondersteunen. Als ze dan ook een custom stylesheet kunnen ondersteunen, zou het helemaal geweldig zijn :slight_smile:

Frank

En dit? http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=7361

Ja, dit is wel heel gaaf. Ik heb meteen een subscibtie aangezet. dat wil ik blijven volgen. Hij geeft overigens nergens aan hoe je de applicatie kan kunt downloaden.

Echter is het wel een ander soort applicatie dan geschikt voor mijn wens. Ik ga uit van bestaande data in OSM als inpt voor mijn servey. Juist die tweewegs verkeer maakt het wat gecomplicerder. Ten eerste moet je een interface hebben richting het veld en daarna nog een interface richting OSM.

De door jouw genoemde ontwikkeling geeft alleen voor de weg-terug een heel interessante oplossing.

Overigens heb ik contact gezocht met de MapOSMatic groep. Kijken wat daar uit wil komen.

Stel dat deze ‘heren’ de stylesheets willen ondersteunen. Wie is dan bereid mij een spoedcursis “Mapnik StyleSheets bouwen” te geven?
Ik zorg wel voor de koek en zopie :wink:

Een ander idee: is het mogelijk om een mkgmap-stylesheet te maken die als naam van het element alle tags meegeeft?
Bijvoorbeeld highway=unclassified;max-speed=30;name=Heerenlandstraat als naam van de weg.

Ja, dat is zeker mogelijk. Zoiets dergelijks doe ik ook met mijn openfietsmap, waarbij je naast de naam van de weg ook evt kan zien tot welke fietsroute die behoort (bijv Stationsstraat en knoop 01-02 / LF9). Je zou dus ook het soort wegdek kunnen vermelden (surface=sand) of access=destination o.i.d. maar dan wordt de kaart wel erg onoverzichtelijk met al die tags :wink:

Ja, maar dan zou je iedere tag zelf moeten ingeven in de rules-file van mkgmap…
Stel je voor dat er iemand een typefout heeft gemaakt, en in plaats van name bijvoorbeeld namme heeft getypt. Dan bedoel ik, dat je als naam van de weg op de Garmin dan ook ziet namme=Heerenlandstraat om fouten te kunnen opsporen bijvoorbeeld.

Het wordt inderdaad wel overzichtelijk, maar het is dan ook bedoeld voor de mappers :slight_smile:

Juist dat is wat ik bedoel. Het is bedoeld voor de mappers en dan hoeft de kaart geen schoonheidsprijs te krijgen. Wel zullen we slim per kaart een set tags te kiezen waardoor we op een efficiente manier controles kunnen uitvoeren.