Aloittelija kysyy

Moro.

Olen hieman kokeillut JOSMia ja huomioni on kiinnittänyt se seikka, että aivan kuin JOSM ei esittäisi dataa suoraan ylhäältä päin, vaan hieman viistossa, ts. luonnossa ja kartalla olevat rakennukset näkyvät JOSMissa suunnikkaina (ts. kaikki kulmat eivät ole 90 astetta). Kuvittelenko vain, vai onko näin ja jos on, mistä tuon voi säätää?
Hankalaa lisätä rakennuksia, jos niitä ei voi piirtää nelikulmaisina.
Havaintoni perustan siilitien ympäristö rakennuksiin.

(esim. http://www.openstreetmap.org/?lat=60.21185&lon=25.04983&zoom=16&layers=0B00FTF )

Toinen kysymys on koskien kartoitusta.
http://wiki.openstreetmap.org/index.php/WikiProject_Finland tuolla on esimerkkiä kevyenliikenteenväylästä. Siellä on mm. tagi cycleway=track. JOSM ei moista tagia tuntunut sisältävän. Onko Wikissä vanhaa tietoa vai pitääkö jotain säätää JOSMista jotta tagia voisi käyttää?

Garmin eTrex Legend hcx, onko käyttökelpoinen laite, vai saako samalla rahalla (185e) parempaakin? (tuota olen hieman katsellut)

Todennäköisesti vikana seuraava asetus: Edit | Preferences | Map Settings | Map Projection. Oletuksena valinta on EPSG: 4326. Kokeile vaihtaa tähän Mercator (JOSM käynnistettävä tämän jälkeen uudestaan).

Perusperiaatteena JOSM:in pikavalinnat (presets) eivät olet tageja, joita pelkästään tulisi käyttää, vaan valinnoista puuttuu paljon yleisesti käytössä olevia ja karttaominaisuussivulle äänestettyjä ja dokumentoituja tageja. JOSM:ista löytymättömien tagien käyttäminen on siten aivan ok.

Käsittääkseni cycleway=track tagilla on ajateltu merkittävän pyöräteitä, jotka ovat selkeästi irti kaduista tai kulkevat aivan omaa reittiään (esim. metsikön läpi). En tiedä kuinka yhtenäisesti tällaista suuntaviivaa on noudatettu/noudatetaan. Joku osaa kertoa ehkä paremmin.

En tiedä saako aivan samalla rahalla, mutta kalliimmasta (n. 250e) mallista eTrex Vista Hcx löytyy kompassi sitä arvostavalle ja SD-muistikorttipaikka, joka mahdollistaa käytännössä rajattoman määrän reittien tallentamista. Itse olen ollut tähän hyvinkin tyytyväinen. Kelpo malli varmasti tuo mainitsemasikin, mutta omaa kokemusta ei ole.

Cycleway=track on minun käsittääkseni ihan sama asia kuin highway=cycleway, eli erillinen pyörätie, joka saattaa suurin piirtein seurata vieressä olevaa tietä tai katua, mutta yleensä kuitenkin mutkittelee sen verran, että se kannattaa piirtää omana tienään (http://wiki.openstreetmap.org/index.php/Key:cycleway). Kannattaa käyttää highway=cycleway, koska vain se tulee näkyviin vakiokartoille.
Cycleway=lane tarkoittaa kadun reunaan maalattua pyöräkaistaa. Tämän tagin käyttäminen kadun lisätagina on periaatteessa ihan järkevää, mutta sekään ei saa pyöräkaistaa näkymään vakiokartoilla. Muutenkin se vaatisi kai muitakin lisätageja kertomaan, onko kaista kadun molemmilla puolilla vaiko vain jommalla kummalla, ennen kuin tiedot riittäisivät järkevän pyöräreittikartan tekemiseen.

Tuohan se oli ja muutoksen jälkeen alkoikin näyttämään paremmalta.

Päätin lopettaa pähkäilyn ja hankkia tuon, meni syteen tai saveen. Tuossa legendassakin on SD-paikka, erona vain sähköisen kompassin ja korkeusmittarin puute. Itse ostinkin jo gigaisen SD kortin, jonne voi kerätä jälkiä ja POI tietueita. Vielä kun saisi garminin poiloaderin jostain. Garminin sivuilla on jotain häikkää ja download linkki viekin karttakauppaan… :frowning:

Harjoitellessa ja ihmetellessä aikaa saa hyvin kulumaan. Hauskana huomiona mm. nelikulmaisen parkkipaikan ympärikävely ei tuottanut nelikulmaista jälkeä. Toinen laita oli puiden varjostama ja jälki oli vähän sama kuin mihin aurinko paistaisi aurinkoisella ilmalla…

Kokeile sitten saatko sen muistikortin kautta näkyville OpenStreetMapin tämän hetken tilanteen niin helposti kuin annetaan ymmärtää. Joka yö päivittyvän img-tiedoston saa osoitteesta http://downloads.cloudmade.com/europe/finland, ja se pitäisi kai vain kopsata muistikortille. Auttaisi varmaan mukavasti huomaamaan virheitä ja puutteita.

Tuon kartan asentaminen oli melkein ensimmäisiä asioita joita tein. Menin wikin ohjeiden perusteella ja oli helppoa. Latasin tiedoston, nimesin oikein ja tallensin kortille. Toimii ja näkyy tosi hyvin. Olen ehtinytkin jo kysellä postituslistalla muutaman kartalla virheeksi luokitellun merkinnän perään, kun en itse hoksaa missä virhe on…
Esim. Turunväylän alku…[deleted]
[Edit: Kartan päivitys on niin helppoa, että tein sen ja huomasin, että joku olikin jo korjannut ongelmat, jotka vielä eilisessä versiossa näkyivät]

Vielä pitäisi löytää hyvä lähde JOSM tietoudelle ja vinkeille (foorumi/postituslista). Kysytään nyt varmuudeksi tässäkin:

Voiko layereitä liikuttaa toistensa suhteen?
Eli jos mulla on trace, jonka olen “kalibroinnut” kulkemalla pariin otteeseen vaikkapa jotain kartalla olevaa tietä pitkin ja JOSMissa tämä trace näkyy kokoajan tietyn mitan sivussa kyseisestä tiestä, niin helpottaisi editointia, jos tracea voisi liikuttaa siten, että se osuu yksiin kartalla jo olevien asioiden kanssa.

Saako JOSMilla pakotettua piirrettävien kulmien olemaan 90 asteisia? Helpottaisi rakennusten piirtelyä.

Wikistä löytynee paljon hajanaista tietoa hakutoiminnolla ja koottu opas kannattaa tietenkin lukaista: http://wiki.openstreetmap.org/index.php/JOSM-opas

Jos ymmärsin oikein, niin keräämäsi GPS-reitit näkyvät eri kohdalla kuin tietokantaan jo piirretty reitti (Data Layer). Ensiksi kannattanee ladata alueelta myös muiden käyttäjien lähettämät reitit (Download-dialogissa ruksi kohtaan Raw GPS data).

Jos muiden lähettämiä reittejä ei ole, on mahdollista että olemassa oleva reitti (Data Layer) on piirretty ilmakuvan päältä, mikä ei tuota aina kovin tarkkaa tulosta. Tällöin pariin otteeseen kulkemasi GPS-jälki pitää todennäköisesti paikkansa ja voit huoletta päivittää tietokantaan tallennetun reitin kulkemaan omaa reittiäsi myöten. Tällaisessa tilanteessa on vielä hyvä tarkistaa, onko vanhalle reitille annettu tageja, jotka kertoisivat datan alkuperästä (source=landsat/yahoo/tms. ja note=*). Nyrkkisääntönä voitaneen pitää, että GPS-jäljet ovat aina luotettavampi lähde kuin ilmakuva (poikkeuksena ehkä huonon satelliittinäkyvyyden kaupunkikeskustat).

Kun lähetät keräämäsi reittijäljet palvelimelle, muut käyttäjät voivat myöhemmin nähdä, mihin päivittämäsi ‘piirretty reitti’ perustuu. Reittijälkiä voi lähettää täältä ja reittien editointiin soveltuvia GPX-editoreita oli mainittu vanhemmassa viestiketjussa.

Yksinkertainen suorakaiteeksi “pakottaminen” (align nodes in rectangle) onnistuu Q-komennolla (esim. neljän pisteen alue ensin valittuna). Jollakin tutoriaalivideolla oli hyvin esitetty, kuinka suorakaiteisia rakennuksia voi JOSM:lla käsitellä vielä edistyneemmin. En vain muista mistä tuo video löytyy. Voi olla jokin näistäkin: http://josm.openstreetmap.de/wiki/TutorialVideos