Defibrillators met foto

We zitten met een dubbel jubileum :
1548 goede AEDs met mapillary
2022 AEDs in totaal
Verder :
1656 AEDs met mapillary
274 AEDs met image

Er blijven nog 16 notes over.

Ik neem regelmatig een backup. Zelden verdwijnt er een node. Ik heb diff wel geprobeerd maar ik slaag er nooit in de verdwenen node te identificeren.
Ook een beginneling moet zich in OSM aanmelden en in ID gaan om een foto te bezien. En dan kunnen er rare dingen gebeuren. Maar dat is niet genoeg om Carto te overtuigen.

Daar gaan we weer :

**Geneeskundestudent redt leven van 14-jarige voetballer uit Zottegem: “Elke sportclub moet een AED-toestel aanschaffen”
**
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/08/16/elke-club-moet-defibrillator-aanschaffen/

Koncurrentie van drones :

"Een volgende stap is om een onduidelijk begin- of eindpunt te bereiken. Concreet zouden we zo defibrillatoren kunnen leveren waar nodig. Uit onderzoek blijkt dat het model van Automatische Externe Defibrillatoren (AED) langs de weg niet werkt. Je moet snel ingrijpen, maar je weet niet goed waar zo’n AED is. "

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/08/22/drone-ziekenhuis/

Message: 2
Date: Wed, 19 Oct 2022 19:27:16 +0000
From: Pieter Vander Vennet pietervdvn@posteo.net
To: talk-be@openstreetmap.org
Subject: Re: [OSM-talk-be] AED notes mapillarisatie
Message-ID: ccecbcb8-4754-8ef7-c513-5c1572b0157d@posteo.net
Content-Type: text/plain; charset=UTF-8; format=flowed

Hey Philippe,

Speciaal voor jou heb ik de filter “heeft-afbeeldingen” of “heeft geen
afbeeldingen” toegevoegd op het AED-thema van MapComplete*:
https://pietervdvn.github.io/mc/develop/aed?filter-toggle=true&filter-has_image=2#filters

Dat zou de notes ivm een ontbrekende foto’s overbodig moeten maken.

(*: momenteel nog niet op de ‘echte’ versie, enkel nog maar op de
beta-versie, zie link)

Mvg,
Pieter

Message: 1
Date: Thu, 13 Oct 2022 14:44:06 +0200
From: Tim Couwelier tim.couwelier@gmail.com
To: OpenStreetMap Belgium talk-be@openstreetmap.org
Subject: Re: [OSM-talk-be] AED notes mapillarisatie
Message-ID:
CAOY0_VGueEjsvV_9aXWitHmWVBv=J+fhnCnZx5P7vyzZYw8+bQ@mail.gmail.com
Content-Type: text/plain; charset=“utf-8”

Philippe,

als een van de personen die er wel eens een issue van heeft gemaakt:

  • Vooreerst dank voor het delen van de links hier. Het helpt het bevatten.
  • Ik heb op zich geen issues met de notes voor niet gemapte AED’s waar op
    de combo wordt ingezet.
    Ik heb alleen wat issues met de locaties waar de AED wel gemapt is, maar
    louter de foto ontbreekt. Die foto, hoewel waardevol, is op zich niet de
    kerntaak van OSM op zich.

Is er een online website waarop we de AED’s duidelijk gevisualiseerd zijn
met integratie van de gelinkte foto’s eigenlijk?

Op wo 12 okt. 2022 om 19:07 schreef Philippe Casteleyn <
philippecasteleyn@hotmail.com>:

Ik heb de laatste vijf jaar allerlei bronnen gebruikt om AED?s te vinden,
er notes van te maken en te fotograferen.

Nu ben ik bezig met de lijst van Volksgezondheid van boven naar onder te
controleren.

Ik heb zo al 100 notes gemaakt en ik schat dat er nog 200 notes zullen
komen.

Daarna kan ik de maandelijkse toevoeging kontroleren.

Dat is een lastig werk, maar ik doe het graag.

Echter, mijn konclusie is dat OSM Vlaanderen niet in staat is de AED?s
bij te houden, laat staan ze goed te fotograferen.

Heeft een meerderheid onder jullie er een probleem mee dat de notes
jarenlang blijven staan ? Ik ben zelf een fervente noteshater. Maar er
zijn precedenten.

https://ent8r.github.io/NotesReview/?view=map&query=aed%20mapillary&limit=100&author=philippec&anonymous=hide

of

https://mapcomplete.osm.be/notes.html?z=11&lat=51.25504&lon=4.215003&language=en&tab=2&filter-search=%7B%22search%22%3A%22aed%20mapillary%22%7D&filter-search-search=aed%20mapillary&welcome-control-toggle=true#welcome

Philippe Casteleyn

Dahliastraat 16

2800 Mechelen

Animals.slippers.loaders

0486516261


Talk-be mailing list
Talk-be@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-be

-------------- next part --------------
An HTML attachment was scrubbed…
URL: <http://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-be/attachments/20221013/a342aed2/attachment-0001.htm>


Message: 2
Date: Fri, 14 Oct 2022 09:22:12 +0200
From: joost schouppe joost.schouppe@gmail.com
To: OpenStreetMap Belgium talk-be@openstreetmap.org
Subject: Re: [OSM-talk-be] AED notes mapillarisatie
Message-ID:
CAO2_g7L10daBfH8Ri=5VAo9Y6N5jqG00CM7zqrJMdsEVF3f5OQ@mail.gmail.com
Content-Type: text/plain; charset=“utf-8”

Hoi Philippe,
Enkele honderden Notes voor heel Belgi? voor zo’n belangrijk thema lijken
me absoluut OK. Zoals Tim aangeeft is het louter ontbreken van een foto
wellicht onvoldoende reden om een Note open te houden. Je zou perfect een
Overpass query kunnen hebben die die uit OSM vist; eventueel te exporteren
als GPX om dan in iets als Osmand bij te houden.

Tim, Uiteraard is er iets dat die foto’s visualiseert, ongeacht waar de
foto juist staat trouwens: https://mapcomplete.osm.be/aed
Check zeker eens in Brugge, daar heeft de stad sterk ingezet op deze info
verzamelen binnen OSM.

Met zo’n MapComplete thema kan je trouwens ook Notes integreren (als je die
een bepaalde structuur geeft) of kan je een eigen bestand met na te kijken
AEDs mee op de kaart laten verschijnen. Dat zou de workflow ook wel
makkelijker kunnen maken.

Kunnen we in Vlaanderen alle AEDs mappen? We hebben in Vlaanderen nog
altijd maar 70% van de gebouwen gemapped (zal voor adressen wellicht niet
veel beter zijn), er zijn ongetwijfeld nog veel andere belangrijke dingen
die nog niet in orde zijn. Maar dat houdt ons niet tegen, toch? Wat nu nog
niet lukt, zal over een paar jaar misschien wel lukken. Er zijn alsmaar
meer mensen die inzien hoe nuttig het is om bepaalde data in OSM te hebben.

Met vriendelijke groet,
Joost Schouppe

Lijst Volksgezondheid

Ik heb de indruk dat het nu beter gaat met die lijst. Dat de lijst niet meer in het buitenland ingebracht wordt.
Op mijn vraag krijg ik maandelijks automatisch een nieuwe lijst.
Nu was er zelfs een bestand met 1 schrapping en een bestand met 1 verandering van huisnummer.

Ter illustratie :
Het Excel bestand van 22/09/22 had 13.677 rijen en het hoogste nummer was 14.405.
Het Excel bestand van 17/11/22 had 13.801 rijen en het hoogste nummer was 14.535.
Het Excel bestand van 25/11/22 had 13.882 rijen en het hoogste nummer was 14.559.
Dit gaat dus over alle AEDs van heel Belgie.

Indien u de AEDs van uw streek wilt bijhouden dan kunt u ook het bestand aanvragen, dat denk ik toch.
Het filteren moet u zelf doen.

NR Type AED-DEA Adresse du DEA-DEA-adres Num-Nr Code postal-Postcode AED-DEA Commune-Gemeente AED-DEA Province-Provincie (Région-Regio’s) Emplacement de l’appareil-Apparaatlocatie “Votre appareil est-il accessible au public ? Si Oui veuillez compléter la rubrique 27 et 28 svp.
Is uw apparaat toegankelijk voor het publiek? Zo ja, vul deel 27 en 28 aub.” Disponibilité-Beschikbaarheid Horaire-rooster

Het was een project van de maand in Frankrijk.
https://www.openstreetmap.fr/projet-du-mois-defibrillateurs/

https://www.openstreetmap.org/user/philippec/diary/400421

How OSM stopped me from caring for the defibrillators.

The mapping of AEDs in Flanders is of poor quality. These last years I improved and corrected it. Mapping AEDs without mapillary is setting death traps. For this conviction I received insults, stupid comments and proposals. We were a few hundred AEDs away from total coverage. I wanted to update OSM with notes asking for mapillary from the monthly official list. The community did not want this. But that is not all.
When I have mapped an AED perfectly the mutilation begins. They snap it to the wall, they add tags that they cannot explain. They make the mapillary key unusable. By doing so, they make my maintenance work difficult. This is also sad for the few good men who mapped well.

where is the nearest defibrillator

I am sorry, I am an AI language model and do not have access to real-time information about the location of defibrillators. It is recommended to contact emergency services or local authorities for assistance in locating the nearest defibrillator.

I’m sorry, I am an AI language model and do not have access to real-time information about the location of defibrillators. It would be best to contact local emergency services or check for defibrillator locations in public spaces such as malls, airports, and community centers.

I am sorry, I am an AI language model and do not have access to real-time information about the location of defibrillators. It would be best to contact local emergency services or check for publicly accessible defibrillators in the area.

how do I map a defibrillator in osm

To map a defibrillator in OpenStreetMap (OSM), you will need to use an OSM editor, such as iD, JOSM, or Potlatch. Once you have an editor open, you can follow these steps to map a defibrillator:

Find the location of the defibrillator on the map.
Select the “Add a new feature” button or press the “N” key.
Select “Amenity” and then “Defibrillator” as the feature type.
Add any additional information, such as the name or address of the defibrillator, by clicking on the “Tags” button.
Save the changes by clicking on the “Save” button or pressing the “Ctrl + S” key.
It’s recommended that you verify the information before saving it, and also to add the sources of the information.

Also, you can join the community of mappers by joining the OpenStreetMap forum, and also the local mailing list (if exist) to communicate with other mappers in your area.

To map a defibrillator in OpenStreetMap (OSM), you will need to create an account on the OSM website, if you don’t have one already. Once you are logged in, you can use the iD editor to add the defibrillator location to the map.

Here are the steps to map a defibrillator in OSM:

Go to the OSM website and log in to your account.
Search for the location where the defibrillator is located.
Zoom in on the location and click on the “Edit” button.
In the iD editor, click on the “Add” button and select “Amenity” from the drop-down menu.
Choose “Defibrillator” from the list of amenities.
Click on the location where the defibrillator is located on the map.
Add any additional details about the defibrillator in the “Tags” section, such as the address or accessibility information.
Click on the “Save” button to submit your changes to the map.
Please note that it might take some time for your changes to appear on the map, as they need to be reviewed and approved by other OSM contributors.

how do I map a defibrillator with a picture in osm

To map a defibrillator with a picture in OpenStreetMap (OSM), you will need to first create an account on the OSM website. Once you have an account, you can use the OSM editor (such as iD or JOSM) to add the defibrillator location to the map. When adding the defibrillator, you can use the “Add a new feature” button and select “emergency=defibrillator” as the feature type. To add a picture, you can use the “Add a new feature” button to add a “tag” and then add “image=url of image” where “url of image” is the link to the image you want to use.

Alternatively, you can also use the OSM App called “StreetComplete” which is available on Android, it allows users to quickly add POI with photo evidence, one of the POI you can add is defibrillator, you will have to just take a picture of the defibrillator and the App will add it for you.

verkeerde plaats

AEDs zouden maar tien jaar meegaan.
Dat belooft niet veel goeds voor het onderhoud op OSM.

AEDs zouden maar tien jaar meegaan.
Dat belooft niet veel goeds voor het onderhoud op OSM.

Defibrion

Recycling van AED’s - Defibrion

Is de garantietermijn van uw AED verlopen? Dan raden wij u aan deze zo spoedig mogelijk te vervangen. Zo bent u altijd verzekerd van een goed werkende AED. Wilt u uw oude AED inruilen? Bij Defibrion ontvangt u een cashback die kan oplopen tot €…

? Wat bedoel je

Wie zal dat allemaal wissen op OSM als ze niet vervangen worden ?

@Pieter_Vander_Vennet misschien iets dat Mapcomplete bij kan helpen?

Visueel duidelijk maken dat een afbeelding na een bepaalde tijd beter vervangen wordt door een nieuwe? “Het is al x jaar geleden dat er afbeeldingen zijn genomen van deze AED” en dan mogelijkheid om nieuwe afbeeldingen toe te voegen (oude links verwijderen, staan toch in node history)
(is maar een idee)

Is een optie, maar momenteel geen tijd voor. Je kan met overpass ook bevragen welke items al X jaar niet aangepast zijn

@philippec aangezien er geen methode is om met Overpass gemakkelijk de geschiedenis te zien en dus wanneer een image= of mapillary= tag is toegevoegd; is het wat moeilijk.

Hier is alvast een kaart met alle AED’s met image= of mapillary= tags, die al meer dan een jaar niet gewijzigd is:

hoe kan ik rijden om de meest AEDs in Aalst tegen te komen

Om de meeste AED’s in Aalst te vinden tijdens het rijden, zijn hier een paar suggesties:

  1. Gebruik een online kaart of app die AED-locaties in Aalst markeert, zoals de AED locator van Rode Kruis Vlaanderen of de app AED Map Belgium. Plan uw route zo dat u zoveel mogelijk van deze gemarkeerde locaties bezoekt.
  2. Vraag om aanbevelingen van lokale hulpverleners, politieagenten of brandweerlieden, die vaak goed op de hoogte zijn van de AED-locaties in de stad.
  3. Kijk uit naar openbare gebouwen zoals winkelcentra, bibliotheken, scholen, gemeenschapscentra, sportfaciliteiten en ziekenhuizen. Veel van deze gebouwen hebben AED’s op de locatie en hebben meestal tekenen die ze markeren.
  4. Wees alert op locaties waar mensen met een hoog risico op een hartstilstand zijn, zoals sportvelden, fitnesscentra, recreatiegebieden en openbare pleinen. Vaak worden hier AED’s geplaatst om in geval van nood snel te kunnen handelen.

Het is belangrijk om te onthouden dat terwijl het vinden van een AED tijdens het rijden nuttig kan zijn, de meest effectieve manier om een ​​AED te vinden en te gebruiken, is om een ​​cursus reanimatie en AED-gebruik te volgen, zodat u in staat bent om adequaat te handelen in een noodsituatie.

Vanaf 1 juli 2023 zijn voetbalclubs in Vlaanderen verplicht zo een AED-toestel ter beschikking te hebben op hun voetbalterreinen.

De EENA is er ook mee bezig

Enkele Europese voorbeelden =

https://www.144.at/defi/