JOSM stabel version 17702 ► switch to OpenWebStart

Wie weet waarom JOSM je wil laten switchen van JAVA naar OpenWebStart?
In de nieuwe release 17702 wordt deze vraag gesteld.

September 2019 is een test van start gegaan om te kunnen migreren naar OpenWebStart (met veel bugs, zo te lezen)
Er zullen op dit moment genoeg gebruikers overgetapt zijn om het aan te durven om een melding in het scherm te plaatsen, om de mogelijkheid om over te stappen naar OpenWebStart.

https://josm.openstreetmap.de/ticket/17858#no1

Wie weet iets meer van de achtergronden en waarom dit overwogen wordt?

Die vraag krijg ik niet als ik de 17701 jar download en uitvoer met:

java -jar josm-tested.jar

Je kan dus gewoon Java gebruiken, maar ik denk dat je Java WebStart bedoelt.

Wat jij nu ziet is een melding die je krijgt als je nog Java WebStart gebruikt. Die techniek is opgeheven sinds JDK 9. Er zijn toen aardig wat dingen veranderd in de Java-wereld waar ik je niet mee ga vervelen, maar het komt er op neer dat OpenWebStart de Java WebStart techniek vervangt. Het is hetzelfde, maar dan zonder de Oracle-naam er aan vast, en geschikt gemaakt voor nieuwere versies van de JDK.

Er zijn dus twee manieren om JOSM uit te voeren; dat is niet veranderd. Je kan de jar lokaal opstarten (dan moet je zelf de jar dus af en toe vernieuwen, maar dat heb je dan wel zelf in de hand), of via de web-start-techniek. De keuze is pragmatisch en heeft geen invloed op hoe de software draait. Het is allebei Java dat in de JVM draait, alleen pakt hij bij het uitvoeren van de WebStart JNLP altijd de nieuwste stabiele versie van JOSM. Gebruik de jar-optie als Open Web Start niet stabiel is bij jou.

Voor de JDK op je lokale computer heb je nu de keuze uit twee versies: de langer ondersteunde Java 11, of de korte tussenrelease Java 16. De volgende lang ondersteunde versie wordt Java 17, maar die is er nog niet. Sinds JDK 9 zijn er meerdere aanbieders van de JDK, en dat is verwarrend. Je kan als consument nog steeds de Oracle versie downloaden onder een vrije licentie, maar dan zit je geloof ik wel aan de kortlopende versie vast. Voor Java 11 van Oracle kun je hier terecht, maar let op de licentie alleen persoonlijk gebruik toestaat en geen commercieel gebruik (dit zal voor de mappers hier veelal niet relevant zijn).

Een alternatief is AdoptOpenJDK, waar je ook Java 11 kan kiezen onder een vrije licentie. Functioneel maakt het niet uit welke leverancier van de JDK je kiest. Beide opties die ik hier noem zijn in orde en doen hetzelfde.

Als Java-ontwikkelaar maak ik zelf gebruik van AdoptOpenJDK, en wissel ik tussen versies met het handige SDKMan!, maar dit tooltje is doorgaans enkel voor ontwikkelaars nodig. Wel kan het handig zijn als je nog andere Java-software hebt die je op een oudere JDK-versie wil draaien.

Over de waaromvraag: het alternatief is om de JNLP-route helemaal te laten vervallen, want Java WebStart wordt dus niet meer ondersteund door de huidige JDK-versies. JOSM op een verouderde JDK houden is geen optie voor het project, omdat de veiligheid van de software dan niet meer duurzaam gegarandeerd kan worden, en je de ontwikkelaars opzadelt met verouderde technieken.

Bedankt voor je uitleg Jeroen

Jee, ik lees nu dit en geef toe dat ik dit tot nu toe gemist had.
Ik heb/had JOSM draaien onder Java 16, maar dan met een rechtstreekse shortcut op mijn desktop (windows). Dus updates moet ik dan manueel doen. Maar ik leer hier dat er zoiets als OpenWebStart is, (mooi dat Oracle ook op JAWS de hak wordt gezet), dus net de boel maar geupgrade; what did I do:

Goedenavond allemaal,

Ik word er op gewezen dat ik JOSM nu moet bijwerken met OpenWebStart. Dat wil ik wel, maar ik heb er geen idee van hoe dat moet. Ik heb OpenWebStart gedownload en geinstalleerd, maar ik weet niet hoe het verder moet. Help mij!

Dag NH…

Ik had dezelfde twijfel… welke versie moet ik nu hebben en kies gewoon steeds voor annuleren. ?

Met Java webstart werkt het ook nog gewoon.
De ontwikkelaars willen kennelijk niet afhankelijk zijn van een derde partij als java.
Zolang josm blijft werken met java kies ik gewoon steeds voor annuleren.
Overigens zijn we overgegaan naar het nieuwe forum.

Zie ook: https://josm.openstreetmap.de/ticket/17858

Toch ook nog even een reactie hierop (en niet op het nieuwe forum) en mijn ervaring van vandaag.

JOSM en Java dat was voor mij al een hele tijd een raadsel, eerder al vragen hierover gesteld.
Ik had nog Oracle Java JRE (geen JDK !) 8 versie 333 (oid) op mijn W10 PC en dat ging goed met JOSM. Ik download steed de laatste josm-tested.jar en die start ik op. JOSM gaf wel steeds aan U moet bijwerken naar versie 11 of hoger, maar dat negeerde ik. Regelmatig kreeg ik van Java ook een popup U moet bijwerken, ik klikte steeds op okee, maar er gebeurde niets volgens mij. Zolang JOSM werkt vond ik het prima.

Vanochtend weer die popup van Java en weer op bijwerken okee geklikt. Krijg ik nu de melding dat die JRE 8 versie te oud is en niet meer ondersteund, nieuwe versei downloaden: okee. Oude wordt verwijderd maar er gebeurd verder niets. In cmd-scherm geen info over Java meer te vinden en JOSM start ook niet meer op via de josm-tested.jar.

Via een link die ik hier eerder zag bij Azul/Zulu een versie 19 64-bit voor Windows als zip binnengehaald, uitgepakt, in een aparte map gezet en via wat aanwijzingen op de site van Azul/Zulu nog wat aanpassingen in Configuratiescherm gedaan. Met geen mogelijkheid JOSM te starten.
Via de JOSM site de msi van de laatste JOSM stabiele versie binnengehaald en voor alle zekerheid maar uitgevoerd. Ook niks.
Op JOSM-site werd ik verwezen naar ook Azul/Zulu site en dan kwam ikuit op versie 17 (niet 19 dus) en daar de msi-installer binnengehaald. Heb eerst alles met die 19 versie weggehaald.
Na de msi van die versie 17 uitgevoerd te hebben heb ik weer een werkende versie van Java, kan in cmd-scherm via java -version dit zien (vanuit elke willekeurige directorie) en JOSM start weer op via josm-tested.jar.

Ik constateer wel dat ik nu een JDK versie van Java op mijn PC heb en geen JRE meer.

So far so good, maar ik blijf het 1 groot raadsel vinden hoe dit nu allemaal in elkaar zit.

Bij werkt alles nog normaal na de laatste update van JRE naar 1.8.0_351, maar ik stap pas over naar een nieuwe josm_tested.jar als er een reden toe is.