Highways defragmenteren, een analyse

Dank voor de feedback Emvee

Ik zoom met de muis redelijk in op de samenvoegpunt (of een een bosje punten). Dan met toetscombinatie CTRL-SHIFT_PAGEDOWN wordt het gebiedje zeer snel ingeladen. Dan de 2 wegen selecteren en op C klikken. En dan zo weer verder.

Goed punt. Ik heb nu CAT1 en CAT2 zo gemaakt dat er nu alleen punten verschijnen als de wegen een name tag hebben. Dat scheelt al heel veel van dit soort wegen. ER komen nu ook wel een aantal path etc bij maar dat zijn er maar weinig omdat de meeste (vooral in het buitengebied) geen name tag hebben. Hopelijk werkt dit wat beter.

Dank voor de tip. Moet ik ook eens induiken en kijken of dat lekker werkt.

Een week verder en vanmorgen het grafiekje bijgewerkt maar ik zie de lijn van vorige weken doorgetrokken worden, er wordt dus nog het nodige samengevoegd, zoverre significant lijkt afgelopen vrijdag/zaterdag nog wat meer gecombineerd te zijn. Ik zal later weer eens een grafiekje posten.

Wel nog één probleem tegengekomen, de OSM Inspector Public transport module vindt het niet leuk als het begin/eind van een busroute een “rotonde” is. Hoewel eigenlijk naar mijn idee the Public Transport views of OpenStreetMap Inspector gefixt zou moeten worden is het denk ik beter het voorlopig zou te laten, zie deze changset.

Verder zie ik dat de kaart regelmatig wordt bijgewerkt; bedankt daarvoor. Het kost toch vaak twee slagen om alle wegen die logischerwijs samengevoegd kunnen worden ook samen te voegen deels omdat ik ook soms meer dingen bijwerk (unclassified → residential, maxspeed, classificatie fietspad, naam fietspaden)

Als ik het goed begrijp is het samenvoegen niet fout gegaan maar geeft de inspector een onterechte foutmelding. Dat levert weer werk op voor o.a. Leo maar zou opgelost moeten worden door de inspector hier geen fout op te laten genereren? Als dat zo is dan lijkt mij het terecht om daar een issue voor aan te laten maken. Ik zou het ook niet erg vinden om dit soort uitzondering niet op de defrag kaart te laten zien maar ik zie nu ff niet hoe ik dat er uit zou kunnen filteren. Het enige wat we nu kunnen doen is er bij het samenvoegen goed op letten dat de wegen niet rond gaan lopen als er ook een relatie over heen loopt. Zal niet heel vaak gebeuren denk ik maar toch… opletten is altijd verstandig.

Ik heb het script nu zo aangepast dat (als het mee zit) de kaart nu iedere dag rond 9 uur automatisch bijgewerkt wordt. Was even wat puzzelen maar scheelt mij voor de toekomst best wat werk. Ik zie ook dat een klein clubje vrij fanatiek aan het samenvoegen is en dan is het wel lekker als er dagelijks een update van de kaart komt.

Bij nader inzien was het toch niet zo moeilijk om dit soort wegen er uit te filteren. Het zijn er een paar honderd maar t.o.v. het totaal aantal samenvoeg mogelijkheden valt het in het niet. Als het goed is krijgt Leo dit soort meldingen nu niet meer te zien.

Ik heb ook nog een nieuw optie toegevoegd (weg samen te voegen2) met de samen te voegen wegen. Dat zijn dan niet de rechte lijnen tussen begin en eindpunt maar de echte lijngeometrie. Opmaak is per highway-type verschillend. Deze rendert iets minder snel maar zou bij werken in JOSM wel toegevoegde waarde kunnen hebben. Standaard is deze uitgeschakeld.

Het defragmenteren lijkt in ongeveer hetzelfde tempo door te gaan:

Ik heb het verschil gevonden tussen de Ohsome data en die zelf uit een netherlands.pbf haal (blauw doorgetrokken lijn versus blauwe gestippelde lijn): Als ik Ohsome vraag om de lengte van de wegen op basis van de .poly van geofabrik dan komen de nummers overeen. Conclusie: De poly van Ohsome neemt ongeveer 23000 ways meer mee.

Ik zag in de Noordzee:

Wat beteken die laatste twee nummers?

Ik dacht al…gaat iemand dat een keer vragen… ja dus :wink: Dat eerste cijfer geeft aan hoeveel wegen er verdwenen zijn door (zeer waarschijnlijk) het samenvoegen van wegen sinds de vorige update. Dus meestal het aantal verdwenen wegen per dag (zolang het lukt dagelijks te updaten). Het 2e cijfer geeft het totaal aantal verwijderde wegen door (zeer waarschijnlijk) samenvoegen.

Ik was benieuwd of ik nog kon reageren op dit forum… ja dus.

Toch wel bizarre aantallen! Wie had dat verwacht! Goed bezig allemaal! :smiley:

Is de website stuk? Ik krijg wel controls en coördinaten, maar er wordt geen kaart getoond.

Dank voor het melden. Het script liep tot nu toe automatisch en vlekkeloos maar er is nu echt iets misgegaan. Inmiddels is ie weer in de lucht en kan ik naar de oorzaak gaan zoeken :wink: Vermoedelijk was mijn harde schijf te vol.

Het weekend weet wat wegen samengevoegd en ik vroeg me af hoe het er bij stond, dus maar het grafiekje bijgewerkt:

Sinds het begin van deze thread ging werd er meer samengevoegd dan gesplitst maar sinds zo 20 oktober is het min of meer in evenwicht, er wordt nog steeds samengevoegd maar in een lager tempo.
Het kaartje laat duidelijk zien “witte plekken” zien maar andere delen zoals Noord-Holland lijken nog onaangeroerd:

Volgens de teller zijn er ongeveer 55000 wegen samengevoegd, is er bekend hoeveel er nog op de kaart open staan?

Ik zie ook een duidelijke afname in het aantal wegen dat samengevoegd wordt. Ik ben er zelf ook debet aan want ben nu weer bezig met een ander OSM projectje en dan blijft er niet veel tijd meer over.

Als ik naar alle potentieel samen te voegen wegen kijk dan kunnen we nog wel even vooruit. Dat zijn er 306.436. Als ik alleen kijk naar wegen met een name tag dan zijn het er “nog maar” 192.789 . Hiervan zijn de unclassified en residential wel de grote bulk. We kunnen dus nog wel wat handjes gebruiken :wink:

highway count
residential 92779
unclassified 49934
tertiary 14234
living_street 9004
cycleway 7357
service 6045
secondary 4775
footway 3497
pedestrian 1766
track 1193
primary 830
path 655
construction 275
busway 262
proposed 135
corridor 21
primary_link 8
steps 4
bridleway 4
secondary_link 4
motorway_link 2
trunk_link 2
tertiary_link 1
raceway 1
trunk 1
192789

@PeeWee32 Ik wil komende dagen/weken weer eens wat highways gaan samenvoegen. Wat is de status van die interactieve kaart van je, is die nog actueel?

Ja hoor die is zeker actueel en wordt nog steeds dagelijks bijgewerkt (als er niets fout loopt :wink: ) . In de noodzee zie je wanneer deze voor het laatst is bijgewerkt. Daar kun je ook zien dat we al meer dan 100.000 wegen hebben samengevoegd.

1 Like

Ik heb Zuidplas bijgewerkt. Was niet veel, dus ik denk dat iemand anders het al eerder gedaan had!
Zoetermeer zou een beurt kunnen gebruiken, maar ik beperk me momenteel tot Zuidplas.

Heel goed Peter. Poweruser Emvee heeft een heel groot deel van dat deel van NL onder handen genomen. Ja …dan blijft er voor jou niet veel meer over. Maar dat geeft niet want jij hebt volgens mij nog genoeg OSM projectjes lopen en zo niet dan komen die er vanzelf wel weer aan :wink:

image

ik doe al wekenlang steeds een stukkie van Zeeland/West-Brabant (voor mij bekend en geliefd gebied).
Het is een heidens karwei, maar er komt toch schot in de zaak, in dit plaatje met de default layers
aangevinkt. Nou ja, “heidens karwei”, het is ook gewoon leuk om steeds weggetjes te bekijken waar ik ooit overheen ben gefietst…

@PeeWee32 ik vond 1 weg waar je scripts denk ik niet uitkwamen, is ook iets eigenaardigs:

in Kruiningen heb je dit: twee hofjes aan een soort van rotonde, die aan elkaar vast zitten, met allemaal dezelfde naam. Deze weg bleef steeds rood gekleurd in je kaart, alsof er nog iets aan elkaar kon. Dat was niet zo.
“Gelukkig” bleek het deels geasfalteerd, deels met klinkers, daar kwam ik goed mee weg…

Lekker bezig Karel. Het ziet er in Zeeland/West - Brabant al heel anders uit :+1:

Dat is vreemd. Ik heb zelf ook al heel wat wegen samengevoegd maar ben nog niet 1 suggestie tegen gekomen die niet samengevoegd zou kunnen worden (even los van de vraag of het wenselijk is). Ik zag wel dat er wegen zijn verdwenen door samenvoegen en dan zou het kunnen zijn dat er een WMS blijft hangen. Dan helpt het om de cache in JOSM leeg te gooien. Geen idee of dit een verklaring is voor hetgeen jij zag.

Als je er in de toekomst nog 1 ziet geef dat dan s.v.p. aan voordat je wat aanpast dan kan ik er even induiken.

misschien had het hier mee te maken

Het lukt mij niet om deze vorm te tekenen zonder de melding “self intersecting ways”
Die kreeg ik ook bij het samenvoegen van deze Lorentzhof

Ik krijg die melding wel vaker bij het samenvoegen, met name bij parkeerterreinen, waarvan de wegen elkaar vaak kruisen. In je post van 22 september meld je er al iets over. Door iets opnieuw te tekenen heb ik die “self intersecting ways” altijd weg kunnen krijgen, in dit voorbeeld niet.

In dat geval kan je het midden stuk los knippen zodat je twee rondjes en één verbinding hebt:

Deze is herkenbaar en heb ik ook meermaals gehad. Ik snap eerlijk gezegd niet dat dit een waarschuwing oplevert want m.i. is dit niet echt een probleem. Als een weg zichzelf helemaal zou kruisen vind ik het logischer dat dit een melding oplevert maar als het netjes aansluit zie ik het probleem niet.