PostNord börjar testa med OSM

Hej alla OSM editerare!

Vill bara meddela om att det nu finns en grupp nya användare från PostNord som editerar i OSM. Det vi först och främst tittar på är alla vägar som saknas där vi har ett boende. Vi försöker också justera väglänkar med dålig geometri att stämma bättre mot NVDB.
Men man ska vara observant att NVDB är inte perfekt den heller, det går inte lita blint på NVDB.

Kan då nämna att vi tittat på NVDB men på grund av byråkratin med långa ledtider och att vissa vägar ville de inte justera, dessutom har de inte resurser nog att kontrollera så allt stämmer valde vi istället prova med OSM. Det är kommuner som skickar in till Trafikverket som sedan gör sin egna kontroll innan det publiceras i NVDB. Kan nämna att PostNord har digitaliserat vägar sedan början 80-talet och att Trafikverket i sin uppstart tittade på vårt system inför NVDB. Vår egen karta (ja faktiskt) har blivit för “gammalmodig” och vi behöver ett modernare format.

Tror att OSM Sverige får en god medhjälpare då vi är först efter kommunen att få reda på nya adresser och när vägar blir farbara. Dessutom kör vi i stort sett på alla vägar som det finns boenden.

Hoppas på ett gott samarbete med er och att OSM i Sverige utvecklas till att bli riktigt bra!

Med vänlig hälsning från PostNord.

1 Like

Jättebra. Det är exakt samma motivering som vi (kollektivtrafiken i Norge) hade när vi valde OSM. Här finns det mycket att vinna på att pusha andra företag med liknande behov (vägnät som är lätt att redigera) att också migrera hit, eftersom ni bokstavligen kommer att hjälpa varandra. Med lite tur ramlar det in fler och fler kollektivtrafikföretag i Sverige som kan hjälpa till.

Mitt tips är dock att era användare använder “PostNord” i era användarnamn (se mitt exempel). Det är är bra för öppenheten i vad ni försöker åstadkomma - samt en huvudkontaktperson.

Skriv upp er här också: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Organised_Editing/Activities

Det pågår ett projekt att uppdatera alla vägar för kommuner från NVDB.

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Import/Catalogue/Sweden_highway_import

Arbetet går dock väldigt långsamt då väldig få vill lägga tid på det. Det är förståeligt då uppdatering av en landsortskommun tar runt 1 vecka heltid. Och om man inte ha så mycket tid per dag, så kan det dra ut väldigt länge.

Eftersom jag en av de få som aktivt jobbar med detta, försöker jag också hela tiden ha koll på andras arbete med vägar. Det gäller i första hand Västmanlands och Örebro län. Ibland får jag “ta någon i örat”, då det blir fel. Exempelvis att de använder satellitbilder som är föråldrade eller att man inte har positionskalibrerat dessa. Ibland blir det fel i klassificeringen service/unclassfied och andra typer.

Viktig är ju att man i första hand använder NVDB-data, och endast frångår den om man VET att den är fel i något avseende (geometri eller taggar). Bra om sådana fel rapporteras till NVDB. För att få geometrin rätt, finns ju lager från Trafikverket att använda som mall både i JOSM och webb(ID). Som i de flesta fallen är mer rätt än (föråldrad) satellitbild.

Så det är därför det har dykt upp ett antal användare som har gjort vad som till en början såg ut att vara väldigt suspekta redigeringar, verkar vara ganska obekanta med OSM och som ibland ger bristande svar på tal. T.ex. har jag ännu inte fått svar på denna redigering där vad jag gissar är en av era användare har ritat in ett vadställe på vad som uppenbart är en bro på LMs ortofoto som användaren i fråga också har använt.

Inget ont om att ni vill använda OSM och hjälpa till, men som det har påpekats finns det regler för sådant: All organiserad redigering måste dokumenteras på https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Organised_Editing/Activities och följa de riktlinjer som finns. Jag har varit i kontakt med DWG (Data Working Group) då jag misstänkte någon form av organiserad redigering när det först dök upp en massa nya användare med liknande beteende. Om det är era så är det bra att vi äntligen fått klarhet i det, är det inte era blir jag mer orolig.

Något som vi skulle bli väldigt glada över vore om postnumren kunde släppas fria och användas i OSM. Jag undrade varför varje väg som lades till av en av era användare hade vad som visade sig vara ett postnummer i ändringskommentaren, t.ex. “ny väg 58212” och fick till svar att det var postnumret (inte fri data, hur slår man upp det för varje väg man lägger till?) men att användren precis fått redan på att han inte behövde ange det längre.

Hej, ber om ursäkt för mitt frånvarande! Absolut så ska det fixas, har egentligen inväntat till efter semestrar för att gå vidare och då är det ju dags nu :slight_smile: Har varit i kontakt med användare (angående @riiga kommentar), har helt enkelt inte sett kommentaren så det är absolut ingen ignorans från dennes sida. Tydligen verkar inte kommentarer komma in i meddelande lådan och då missas det helt enkelt. Det bli ju då svårt att kontrollera om det finns kommentarer på sådant som kanske är gjort för flera månader sedan… Angående postnummer, inte så enkelt… vi förvaltar den, ett uppdrag vi har via PTS och PostnummerRådet. Vi äger den alltså inte. I postnummerrådet finns olika intressenter som andra operatörer och myndigheter etc. Postnummerytor finns hos https://www.postnummerservice.se/ som är leverantör av geodata. Att släppa postnummer fria är inget vi kan besluta om. Mvh Sören PostNord

Ok, om att postnumren inte är fri data. Trotts det anges ju dessa på många adresser.

När det gäller nybörjare har jag samma erfarenhet som “riiga”. Många av dessa verkar inte ha kunskap om de rekommendationer och “best practice” som gäller. I och för sig är det tillåtet att i OSM lägga in “vad som helst”, och det finns ingen “lagbok”, men det är ändå bättre att följa dessa rekommendationer.

Det vore därför bra att man pekar på något text i osm-wiki, som beskriver dessa grunder. På sätt slipper kanske dessa nybörjare en del negativa kommentarer på deras ändringar.

Hej,

wiki sida finns nu på plats…

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/PostNord

Postnummerytor finns inte tillgängliga som fria data, att lägga till postnummer på adresser kan vem som helst göra. Det kan du enkelt göra genom att använda exempelvis hitta.se som underlag. Postnummerytor förändras kontinuerligt, det kommer till nya postnummer, vissa gamla försvinner och ytor förändras baserat på byggnationer etc etc. Om postnummer läggs in som ytor i OSM så blir de fort “gamla” efter ett tag…
Första måndagen i mars månad varje år görs de stora förändringarna utöver det så sker mindre kontinuerligt. Vi lägger exempelvis upp nya postnummer i områden som fortfarande inte har påbörjats med byggnation som annat exempel.

//Sören