Hulp gevraagd bij mappen voetgangersgebied

Het gaat mij om het voetgangers gebied bij Go Planet in Enschede: https://www.openstreetmap.org/#map=19/52.23876/6.83448.
Er zijn hier een aantal zaken waar ik wat vraagtekens bij heb, en ik vroeg me af hoe jullie hier tegenaan kijken.

  1. Het voetgangersgebied is met veel detail als area ingetekend, maar is het de bedoeling dat er een nieuwe way wordt getekend als asfalt overgaat op stenen bijvoorbeeld? En bij deze way bijvoorbeeld: https://www.openstreetmap.org/way/305121191, is het patroon in de tegels ingetekend. Staat heel leuk op de kaart, maar lijkt mij niet de bedoeling.

  2. De veiligheidsregio heeft bovenop deze area nog een losse highway=service ingetekend. Ik vermoed dat dit is gedaan ivm de routing. Is het mogelijk om de routing op de area werkend te krijgen, zodat de dubbele highway weg kan? Of is de dubbele highway geen probleem als de highway=service goed wordt aangesloten op de highway=pedestrian? Nu zijn er namelijk een hoop plekken met crossing highways.

  3. Is het gebruikelijk om adresnodes van de BAG-import te verplaatsen? Nu staan een aantal nodes op dezelfde plek waardoor deze niet zichtbaar zijn op de kaart.

  1. Dat zou noodzakelijk/functioneel zijn als voor ieder apart stuk de betreffende surface-tag zou zijn toegevoegd, maar dat lijkt hier niet het geval te zijn. Op de huidige manier is het niet per se fout, wel een beetje tagging voor de renderer.

  2. Er is sowieso een aparte way nodig die de loop van de straat Colosseum volgt, want pedestrian area’s routeren in de meeste gevallen niet. De veiligheidsregio heeft hiervoor echter een *service-*weg zonder enige toegangsrestricties gebruikt, wat mij niet de bedoeling lijkt. Als het hier een beborde voetgangerszone betreft, zou dat *highway=pedestrian *met emergency=yes (om de VR tevreden te houden) moeten worden. Je merkt ook terecht op dat deze weg moet worden aangesloten op de area’s, wat de VR ook niet heeft gedaan.

  3. Dat is geen probleem. De BAG-import is een hulpmiddel en de resulterende vlakken en nodes zijn zeker niet heilig. Als de brondata écht fout is wordt het wel op prijs gesteld als je een terugmelding doet bij de BAG, maar ik denk niet dat zo’n stapel nodes op BAG-niveau als fout wordt gezien.

Denk ook niet dat je bij een flatgebouw met honderden adressen ooit allemaal gerenderd krijgt. Wellicht een idee om dan het laagste en hoogste nummer aan de randen te plaatsen zodat de kans groter is om tenminste die te renderen en je kan vermoeden dat de rest zich dan ook in die flat bevind en niet de volgende in de rij.
En zoals Bas al aangeeft, verplaats de adresnodes gerust binnen het juiste pand en doe anders een aub terugmelding. Deze worden tegenwoordig behoorlijk snel opgepakt.

Bedankt voor de reacties :). Ik heb het grotendeels gelaten zoals het was en vooral de kleine dingen en errors bijgewerkt.