Graag advies situatie Wilhelminabrug Maastricht

Wie kent de situatie op de Wilhelminabrug?

Zie volgende discussie
https://www.openstreetmap.org/changeset/125847363#map=17/50.85237/5.69832

Ik heb nu een aantal keren een revert uitgevoerd omdat mapper de brug wilde openstellen voor regulier verkeer. Dat is niet zo… De vraag is nu . Is hier een vorm van eenrichtingverkeer met uitzondering tweewielers en psv zoals het nu getagd staat.

De access=destination met motor_vehicle=destination en verderop motor_vehicle=no vind ik ook merkwaardig.

Discussies op de changeset
https://resultmaps.neis-one.org/osm-discussion-comments?uid=7090361

eggie

Is het eenrichtingsweg? Hoe taggen, dat is de kernvraag bij de brug.

Na een kruising moet een eenrichtingsbord herhaald worden, wil het werkzaam zijn na de kruising.

De brug op vanuit westelijke richting, zie ik geen eenrichtingsbord staan.
Dan zou er geen oneway=yes op moeten staan.
https://www.openstreetmap.org/#map=19/50.85204/5.69409

wel voor de kruising.

Dat maakt de weg na de kruising geen eenrichtingsweg.

De verkeersborden kaart van smoothefiets ligt er uit. De andere bekeken S200. En SenP oblique 2022.
Er staat oostelijk brug op na kruising ook geen

De conclusie is dan, de brug is geen oneway=yes.

Er geldt vanuit de oostelijk richting

Uitgezonderd:lijnbussen taxi’s brommobielen.
en een


Uitgezonderd:lijnbussen taxi’s brommobielen.
Wat dubbel op is.
Ook hier de brug op is geen oneway.

Zoals vaker er wordt doorgeborduurd op (history) tagging en blijven er tags staan. oneway veranderd, maar niet naar de andere gekeken.
oneway:vervoermiddel aanpassen/verwijderen
Zo staat er

motor_vehicle=no

Dan zou moped en mofa er niet over mogen. Wat wel mag.

Je kan niet, geen oneway richtingswerking afleiden aan een doorgetrokken streep als zijnde twee lanes in verschillende richting.
De conclusie is dan gemaakt op basis van een verkeerde aanname.

De straat westelijk ervoor heeft een (2).

Een echte eenrichtingfsweg one=yes voor alle


Voor bepaalde groepen
Dat is hetzelfde als onderstaande, wat betreft methodiek taggen.(3.)
3.

oneway:bicycle=yes oneway:mofa=yes oneway:moped=yes
Zouden we dat dan zo taggen? Houden we dezelfde methodiek aan.

Bij (2.) Denk ook eens aan paard en wagen carriage en de nu gezette oneway=yes

  1. Uitgezonderd en methodiek


    oneway=yes
    Hier wel de vervoersmiddel uitzondering.
    oneway:bicycle=no oneway:mofa=no oneway:moped=no

Allroads … bedankt voor het meedenken. Dat is allemaal duidelijk.

oneway=yes en de uitzonderingen voor tweewielers zouden dus wegkunnen… maar dan niet alleen op de brug. Er zijn ook toevoerwegen die op oneway=yes staan. … en destinationtags??

motor_vehicle=no op de brug is juist volgens de bebording. Ik weet alleen niet of er van west naar oost een uitzondering is…
moped=yes en mofa=yes moet nog worden bijgetagd.

De reden van revert was dat de brug werd opengesteld voor motorvoertuigen… en dat is hier niet het geval… behalve dan die uitzonderingen.

De toevoerwegen staan ook nog allemaal op oneway=yes met oneway:xxxx =no uitzonderingen.

Ik wacht nog even advies van een lokale mapper af en/of van een mapper die precies weet hoe het nu zit.

Edit… Ik heb met Obliek van dit jaar 12-03-22 gekeken en zie geen eenichtingsbord op de brug staan… wel een veplichte rijrichting. … einde Gubbelstraat. Hoe de regels zijn van het autoluw maken van de markt. Geen idee.
De brug routeert nu in beide richtingen voor psv en tweewielers over de noordpunt van de vork… De zuidelijke vorkpunt heb ik ongemoeid gelaten. Die zou dan wel kloppen. Wellicht was er ooit wel eenichtingverkeer. Maastricht was jaren een chaos…verkeerstechnisch dan. :slight_smile:
Wie nog wat tips weet is welkom.

Even uit mijn hoofd: voetgangers, fietsers en bromfietsers mogen onbeperkt over de brug. Andere motorvoertuigen: ov en taxi’ s en ongetwijfeld hulpdiensten, hoewel voor die laatste categorie geen onderbord staat, maar dat is volgens mij niet nodig indien zwaailicht en sirene gevoerd worden.

Oke Martin…

Bij dat aansluitende stuk op de Maasboulevard heb ik nog access=no verwijderd. … motor_vehicle=no was al getagd.
moped en mofa=yes toegevoegd.
Mapper Lilian is geloof ik tevreden. :slight_smile:

De C12 staat aan de oostelijke kant. Het is geen zone.
Als het alleen aan de oostelijke kant staat. Dan moet er motor_vehicle:backward=no worden gebruikt. Alle uitgezonderde :backward op yes. (of bus=yes dan ook voldoende is kwa routering overrule methodiek is even de vraag)
Dan is motor_vehicle=no onjuist op de brug.

Uit westelijk richting na de kruising brug op zie ik geen C12 staan.

Waar =destination vandaan komt niet echt duidelijk of het moet uit de laad/los uitzondering komen, na elke kruising heerst een ander regime (of herhaling verkeersborden) tenzij er een zone gebied is.

http://verkeersbordenkaart.s200.nl/

Er staan links en rechts C12 D5 dat maakt het geen =destination.
https://www.google.com/maps/@50.8542513,5.6899467,3a,66.2y,172.37h,98.28t/data=!3m7!1e1!3m5!1s2fV17hAy9hfgie5P8i2TSA!2e0!5s20210801T000000!7i16384!8i8192
Hier mag keren op de weg, dus is het geen oneway=yes, er staat geen
Ik meen dat dit al eens eerder in een topic is besproken.
Er staan, Uitgezonderd laad en los tijden, dit maakt het ook geen =destination. De uitzondering is vanaf 1 kant alleen tot aan de volgende kruising, bij het plein. ( eigenlijk een klein stuk (Ekris discussie in het verleden, inrij beperking)
Te beginnen met access=destination is niet juist, moet je weer foot op yes zetten.
En je slaat groepen over, paard. Niet dat er veel zullen routeren, om het correct te doen.

Er zullen vast vergunninghouders zijn, betreffende C12, maar die moeten wel aan de andere verkeersborden houden, bijvoorbeeld verplicht rijrichting. Markt/Gubbelstraat aansluitend heeft geen beperking. Geen laad/los beperking inrijden. destination niet correct.
Je moet dan wel over de brug de stad uit kunnen. Goede routering.
Met motor_vehicle=no op de brug lukt dat niet.

Zie ook geen relatie restircties van via naar. Dit moet je niet oplossen met oneway tags. ( zo ook op de brug oostelijk)

Een heel gepuzzel.

Zo direct mogelijke vertaling van de verkeersborden is gewenst.
Dat is ook het makkelijkst controleerbaar.

Zal straks nog eens puzzelen…
Denk inderdaad aan forward… backward…
Je kunt niet van oost naat west… maar bv ontheffingshouders kunnen wel van west naar oost vermoed ik.
Vanaf de markt staat wel ergens een bord c12
Je kunt dus niet zomaar bij de brug komen. Ook niet vanaf de Maasboulevard noord.
Dat destination heeft iemand denk ik getagd omdat er borden staan ontheffingshouders uitgezonderd.
Wellicht komt er nog iemand die van de hoed en de rand weet.

edit
Suggestie gevolgd van Allroads…
Algemene tagging access=destination verwijderd. Dat kan nooit goed zijn
Op de brug naar motor_vehicle:backward=no aangepast.

Nu nog een juiste tag voor motor_vehicle=destination denk ik.

edit 2

De zuidelijke aanlooproute naar de brug is verboden voor motorvoertuigen op bepaalde tijden.
Even gezondigd en gespiekt op een site waar ik eigenlijk niet mag kijken.
Verboden voor motorvoertuigen…
ma tm vrijdag
11.00 -18.00
en koopavond
za 11.00 -17.00
zo 12-17.00

Dat zal dus met conditionaltagging moeten.

Edit3 Dus aangepast naar motor_vehicle:conditional=no @ (Mo – Fri 11.00 - 18.00; Sa 11.00 - 17.00; Su 12.00 - 17.00)

De koopavond kom ik even niet uit. In ieder geval beter dan destination.

edit 4 Afslag beperking Gubbelstraat toegevoegd… Zelfs fietsers moeten rechtdoor. Dat zullen ze vast wel doen. :slight_smile:

Kortom… Het is een draak van een regelgeving hier.

Edit 5

Vanaf de Eksterstraat is er ook een barrier=bollard geplaatst. Ik heb daar bollard=rising aan toegevoegd. Weet iemand of motor_vehicle=yes dan default is? … of moet dat nog worden toegevoegd?