Spitsstrook

Is er al een goede tag om spitsstroken aan te geven?

Ik kon het niet vinden op de OSM wiki en ik weet de Engelse term ook niet (ik kon op de Engelse wikipedia geen goede term voor Spitsstrook vinden).

Spitsstroken schijnen een relatief nieuw concept te zijn, maar ik zag dat er in Frankrijk nu ook al mee geëxperimenteerd wordt. De voorbeelden die ik regelmatig tegenkom (A1, A12, A9) zijn allemaal nog niet als zodanig getagd, en sommige hebben het aantal lanes op basis van de niet-spitsstrook-situatie, en sommigen obv de wel-spitsstrook-situatie. (Ik zou zelf altijd de laatste doen)

Als de tag er nog niet is, lijkt een analogie naar maxspeed=variable me zinnig. Stel het is een driebaansweg, met de linker baan de spitsstrook:

Als deze op vaste tijden geopend is (zeg doordeweeks van 6 tot 19h):

highway=motorway
lanes=3
access:lanes=no @ (Mo-Fr 19:00-06:00;Sa-Su)|yes|yes

en bij waar het niet bekend is wanneer de baan open is (bijv alleen obv verkeersaanbod)

access:lanes=variable|yes|yes

Er zijn wel al enkele wegen (A1, A12, A15, A20, A28) gekenmerkt (in de note) met spits- en plusstroken.
Voor zover ik kan zien, en er bekend ben, is daar de situatie met strook geopend getags in de lanes.

Vaste tijden zijn er geloof ik niet echt op de wegen waar ik regelmatig kom. Het is wel zo dat ze vaak op dezelfde tijden geopend zijn omdat de spits nou eenmaal altijd in dezelfde tijdsspanne plaatsvind.
De access lanes taggen met variable was ik nog niet tegengekomen maar vind ik wel een aardige oplossing hiervoor.
Wellicht zou er iets als rush/peak hour specifieker/bruikbaarder zijn dan variable.

Nu nog iets om eventueel verschil in de max snelheid aan te geven wanneer de strook geopend is:

maxspeed=100
maxspeed:conditional=80 @ (peak_hour; SH off)

Ik denk dat met rush/peak hour de routeplanners beter aannames kunnen doen van reistijd (uitgezonderd files natuurlijk) dan met variable. Of toevoeging voor de schoolvakanties nodig is lijkt al ingebakken te zijn in peak_hour aangezien het dan meestal rustiger is op de weg en de stroken dicht zijn meestal.

Het stuk dat ik op de A1 kon vinden (voor de grotere bounding boxes crasht OT voor mij) betreft de aparte, van richting omkeerbare, spitsstook in het midden van de A1, zoals het wegvak links van hier.

Waar ik het over heb zijn de vluchtstroken met een rood kruis er boven die op bepaalde tijden een groen kruis krijgen en dan toegankelijk zijn, zoals hier.

Ik kende de term plusstrook nog niet, maar volgens mij is een spitsstrook op de vluchtstrook (dus rechts) en een plusstrook aan de linkerkant (want je houdt een vluchtstrook).

Ik heb de A9 tussen knooppunt Alkmaar en afrit Akersloot even getagd met het door mij bedachte schema, zie (delen) in zuidelijke en noordelijke richting.

Volgens mij vallen er geen renderers om door dit idee.

Waar ik twijfelde over de juiste oplossing is dit stukje bij de oprit Akersloot, waar 4 rijbanen zijn: de 2 doorgaande, de spitssrook, en de oprit. De “spitsstrook” heb ik daar geen access=variable gegeven (en dus de tag helemaal niet gebruikt), want ter hoogte van de oprit mag je er altijd op; anders zou een lane-based router (niet dat die er is) hierover vallen, omdat je de 3e strook (van links) niet over mag steken.

Overigens vond ik nog de Amerikaans-Engelse term peak hour lane, maar ook daarop geen hits op de OSM wiki.

Ik heb alleen helemaal geen ervaring met het maken van proposals. Zou ik dit op de wiki kunnen gooien? Iemand zin om me hier bij even aan het handje te houden?

Inderdaad blijft maxspeed lastig aangezien ook buiten de spitsstrook open/dicht nog variabele snelheden kunnen gelden.
Op de onlangs geopende plusstroken op de A15 geldt een strikte max 80 als deze open is omdat deze er letterlijk met veel passen en meten erbij gepropt is en nogal smal is uitgevallen. Daarnaast zal 70/50 ook nog wel eens voorkomen als het alsnog file wordt of ivm ongelukken.
Aangezien het hier normaal max 100 is, is er hier geen last van 120/130. Zelfde bij de A20, daar is het ook 100 of 80 als je vanuit Utrecht het Terbregseplein nadert.

Helaas zijn de tijden niet vast, anders had RWS vast wel een goedkoop bord neergezet met de tijden op een onderbord ipv dure dynamische panelen :wink:

Lastige spitsstroken! Op dit stukje A12 gaat het dus duidelijk fout, omdat de spits/plusstrook niet in alle tags gelijk geteld wordt.

Daar zijn van links naar rechts de plusstrook, twee rijbanen, en de afrit (eigenlijk weefvak) naar Wageningen.
Het is als volgt getagd:


destination:lanes 	Oberhausen;Arnhem|Oberhausen;Arnhem|Oberhausen;Arnhem|Wageningen;Bennekom;Ede
lanes 	4
note 	1 op/afrit 2 rijbanen 1 spitsstrook
turn:lanes 	through|through|slight_right

Er zijn dus 4 lanes, en maar 3 in de turn:lanes-omscrhijving.

Kortom: een van de rijstroken is ongedefinieerd.

Unrelated: ik zou adviseren om, none (of géén waarde) voor turn:lanes mee te geven als er geen pijlen op de weg staan, ipv through, zoals volgens definitie, in dit geval dus

turn:lanes=none|none|none|slight_right
of korter
turn:lanes=|||slight_right

en per mijn voorstel erbij

access:lanes=variable|||

waar heb je gevonden dat je waarden mag weglaten in de turn:lanes ? Volgens mij moet je voor elke rijstrook een waarde specificeren. Ik dacht dat je enkel maar waarden kon weglaten als er een andere tag was die de default-waarden aangaf, zoals voor het maxspeed-voorbeeld op http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Lanes. Of zoals in jouw access voorbeeld.

Het wordt bijvoorbeeld ook afgeraden op de Duitse forum: http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=27571&p=8
(zoek eens op || op die pagina)

Je hebt helemaal gelijk escada,

Eigenlijk zou “||” betekenen dat de informatie niet bekend is, terwijk none|none|none betekent wel-bekend is dat er geen turn-informatie is, vergelijkbaar met maxspeed: maxspeed=none op de autobahn in Duitsland, geen maxspeed als je niet weet wat de maximale snelheid is.

Ik heb nu ook de Gaasperdammerweg met de betreffende tags getagd:
http://overpass-turbo.eu/s/coV

Kan iemand me aan het handje houden hoe ik hier een voorstel op de wiki voor maak?

Ik zie op Taginfo dat sommige spitsstroken in NL getagd zijn met access:lanes=yes|yes|rush_hour in plaats van access:lanes=yes|yes|variable (en vergelijkbaar bij plusstrook of ander aantal rijstroken). Het maakt mij niet zoveel uit (al hanteert RWS vaak een nogal ruime interpretatie van “rush_hour”) maar laten we iets eenduidigs kiezen en dat op de wiki documenteren.

Ik vroeg me af of lanes:conditional ook bestond. Het begint toch met deze verandering?
https://overpass-turbo.eu/s/1lzv
Duitsland
https://www.openstreetmap.org/way/934214723

lanes 	2
lanes:conditional 	3 @ (signal)

taginfo

en of de shoulder ook een conditonal heeft. 0

Als de rijstrook gesloten is, bestaat hij nog steeds, dus lanes:conditional=* lijkt me raar - en bovendien tamelijk rampzalig als je nog andere tags zoals turn:lanes=* hebt.

Onlangs heb ik een aantal spitsstroken/plusstroken ingevoerd, waarbij ik gebruik gemaakt heb van rush_hour omdat mij dat logisch leek i.v.m. het alleen geopend zijn in de spits. Dat lijkt mij in ieder geval het idee, maar Rijkswaterstaat interpreteert die tijden nogal ruim.

Wat mij betreft geen probleem om ‘rush_hour’ te wijzigen in ‘variable’, als het overal maar consequent gebeurt.
En wellicht goed om te kijken of deze stroken dan in heel Nederland (correct) zijn ingevoerd?

Prima. Met dat laatste was ik bezig, zo vond ik jouw tagging. Dank overigens voor het invoeren, dit is belangrijke informatie voor verkeerskundige toepassingen van OSM.

Gedaan in https://www.openstreetmap.org/changeset/126194937

Top, ik heb het gedocumenteerd op de wiki: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Variable-access_lanes

danke :wink: