name-tags op snelwegen?

Hoi! Ik kom niet zo vaak op het forum hier, dus misschien komt dit onderwerp wel vaker langs en heb ik het gemist, in welk geval sorry voor de ruis :wink:

Het valt me de laatste tijd steeds vaker op dat op het oog willekeurige stukken snelweg, naast de ref=A<nr.>. ook getagd zijn met name=Rijksweg <nr.> of name=Autosnelweg A<nr.> of name=Rijksweg. Wat mij betreft is dit onwenselijk: het is redundant met de ref en de gebruikte naamgeving is niet consistent. En er staan ‘in de echte wereld’ ook nergens straatnaambordjes met specifiek deze namen erop.

Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden. Is er een specifieke reden waarom deze tags geplaatst worden? Kunnen ze weg?

Er wordt soms onderscheid gemaakt tussen trajecten en specifieke stukken weg. Bijvoorbeeld de Rijksweg 50 bestaat uit de snelweg A50 van Eindhoven tot Hattemerbroek en N50 van Hattemerbroek tot Emmeloord.

Zie deze discussie eerder: https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=73369

Dit zijn de namen die gemeentes aan deze snelwegen hebben gegeven. Wat mij betreft voegen ze inderdaad niks toe. Zoals jij ook al zegt, ze staan niet ter plekke aangegeven, dus als gebruiker heb je er eigenlijk niks aan. Het zijn namen die in de meeste gevallen alleen op papier bestaan.

Soms wordt er een ‘straatnaam’ geconstrueerd om bijvoorbeeld een benzinestation aan BAG-adres te kunnen geven, maar men is daar verre van consequent in: bijvoorbeeld Shell aan A76 bij Duitse grens: straat=A76, Esso aan A2 bij Belgische grens: straat=Rijksweg terwijl op de kaart “Autosnelweg Rijksweg A2” staat, wat zeker de naam niet is.

Van mij mogen ze ook weg.

Conclusie die de vorige discussie samenvat:

Eens! Ik zou het meteen consistent maken voor alle straatnamen en dan dit voorstellen:

name=* voor straatnamen zoals aangegeven op straatnaambordjes, oftewel ‘on the ground’ verifieerbaar zijn. Hier zijn natuurlijk altijd uitzonderingen op, zoals namen die wel gangbaar zijn maar nergens echt aangegeven. Die zou ik dan wel taggen, maar dat kan denk ik het beste per geval door een lokale mapper bedacht worden.

official_name=* voor namen die enkel in de BAG bestaan en niet gangbaar zijn.

(Hierdoor kan het voorkomen dat er wegen zijn zonder name=* die ook geen ref=* o.i.d. hebben. Volgens mij is dat geen echt probleem, ik denk zelfs dat het duidelijker is als je een naamloze weg ziet op de kaart dan dat je op zoek bent naar een naam die nergens staat in het echt.)

Klinkt goed. Ik zou jouw definitie van official_name uitbreiden met niet alleen de BAG, maar ook het Nationaal Wegen Bestand. Deze zit er ook nog wel eens naast.

De grootste uitzondering is waarschijnlijk daar waar mappers voor lopen op de grondsituatie. Met name bij nieuw toegekende namen komt dat voor, en bij nieuwbouwwijken natuurlijk. Dat is ook prima (en wenselijk), en doorgaans ook verifieerbaar via gepubliceerde besluiten.

Zeker. Vaak kan het lonen eens een berichtje te sturen naar de naamgevingscommissie van de plaatselijke gemeente. In principe is het vanuit de nooddiensten gezien wenselijk dat alle publieke wegen boven highway=service een naam hebben.

name= OSM afspraak is de naam voluit schrijven. Zo is dat ook gedaan bij de BAG import. Afkortingen voluit, de afkorting (BAG) dan als official_name opgevoerd, dit is op een later tijdstip besproken en niet consequent doorgevoerd.

Die moeten nog worden ingevoegd.

Dit mis ik in bovenstaande.

Straatnamenproblematiek forum

Het lijkt me vrij radicaal om alle straatnamen zonder straatnaambordjes te verbannen naar official_name. Als je “Rijksweg A50” zoekt en dit niet op de kaart staat, maar de A50 wel, dan is dat niet zo erg, maar als je de “Kruithuisweg” zoekt en niet kunt vinden wordt het wel vervelend. Bovendien introduceert dit subjectiviteit/onverifieerbaarheid in het taggen, ten eerste hoeveel/waar straatnaambordjes voldoende zijn en ten tweede als je lokale mappers ook nog uitzonderingen laat maken.

Ik zou dit voorstel daarom liever beperken tot straatnamen die zijn afgeleid van een wegnummer. Deze staan nooit op straatnaambordjes. Kaartgebruikers kunnen dan nog steeds altijd de weg vinden die ze zoeken (via het wegnummer) en het is voor iedere mapper direct objectief duidelijk of men name of official_name moet gebruiken.

Ja zeker.

Ja lastig ik snap je punt. Kruithuisweg is denk ik ook zeker een van die uitzonderingen. Toch is het wat mij betreft een beetje krom; iemand die daar lokaal bekend is weet dat het de Kruithuisweg is, maar als een onbekende daar hoort ‘sla rechtsaf naar de Kruithuisweg’, wat heeft diegene daar dan aan? Je gaat niet even stoppen om het NWB te openen

(Dit roept eigenlijk de vraag op of OSM bedoeld is men te informeren, ook van zaken die men niet meteen ter plekke ziet of puur alleen een afgeleide moet zijn van de werkelijkheid
)

Hoe dan ook, dit geeft inderdaad wel meer duidelijkheid:


Is eigenlijk een heel andere discussie, maar als we toch bezig zijn
 Ik vind het lastig. De titel ‘dr.’ zie je bijna nooit voluitgeschreven. En hoe zit het dan met voorletters? Gaan we daar ook de hele voornamen schrijven?

Dan nog even een nabrander :wink:

Dr. = doctor =/= dokter. Doctor/dr. is een beschermde titel. Dus het voorbeeld dat daar (in de eerste post) aangehaald wordt is sowieso fout, hoewel de beste man vast ook dokter was. (Zie dat het ook fout staan in onze wiki
)

En dan zijn er ook nog namen die niet in NWB/BAG staan, maar wel ‘bestaan’. We hebben hier een stukje bos waar bij sommige ingangen een bord staat met kaartje en namen van de enkele hoofdpaden, maar in het bos zelf is er nergens een ‘straatnaambordje’ te bekennen. Maar eea is dus wel zo gemapt al heb je er voor routering geen zak aan :wink:
Maar als je een hulpdienst moet bellen en je moet aangeven waar je bent kan het behulpzaam zijn op die wijze je locatie aan te duiden.

Ik zou dit voorstel beperken tot snel- en autowegen. Daar hebben we nu te maken hebben met niet gangbare systeemnamen. Daar zijn al deze bestaande en relevante uitzonderingen immers ook zelden van toepassing.

Hetzelfde probleem van wegnummer-gebaseerde straatnamen speelt ook op het onderliggend wegennet, bijv. Provincialeweg N267.

Maar niet lager dan provinciale wegen toch?

Bij de wegnummer-gebaseerde straatnamen denk ik niet (wellicht afgezien van kleine stukjes), bij de overige straatnamen zonder straatnaambordjes wel (plus allerlei situaties waarin straatnaambordjes slechts deels aanwezig zijn of waarbij verschillende delen van de straat verschillende wegbeheerders hebben die verschillend omgaan met straatnaambordjes).

Aangezien we het wel eens lijken te zijn over wegnummer-gebaseerde straatnamen, heb ik de volgende pagina voor de wiki geschreven:

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Straatnamen_in_Nederland