Highways defragmenteren, een analyse

Ik heb nu ook de lijntje tussen de wegen getrokken zodat helder is welke wegen wellicht samengevoegd zouden kunnen worden.
kaartje

Ziet er wederom goed uit, ook de extra tool die nu begin&eindpunt aan geeft door middel van een zwart lijntje maakt direct inzichtelijk in welke richting je moet zoeken.

Laadsnelheid Osmand: ik heb het niet over een paar samenvoegingen :smiley: , ik heb het over honderden (misschien al wel tegen de 1000 of meer…) samenvoegen de afgelopen dagen. Woonwijken hier zijn volgens mij imports met talloze zeer kleine stukjes weg, zelfs met verkeerde straatnamen er tussendoor. (bijna met blote oog niet eens te zien). Nu het meerderendeel netjes recht getrokken, juiste attributen eraan gehangen, en osmand bouwt de kaart een stuk sneller op. Betreft de offline kaarten uiteraard. (met live updates).

Zo … dat zijn er nogal wat. Lekker bezig. Wel goed te zien dat het samenvoegen van wegen dus ook al voor het renderen een positief effect heeft.

Ik merk ook dat de vreemde zaken het meest voorkomen als de hoek tussen de wegen nogal klein is. Ik heb nu e.e.a. aangepast waardoor de kunt kiezen tussen hoeken groter of kleiner dan 90graden (obv e eindpunten van de wegen). Standaard staan alleen de wegen met hoeken van 90 graden aan omdat ik daar de meeste winst verwacht maar je kan ook de anderen selecteren. (rechtsboven menu uitklappen en layers&legend selecteren.

Ik heb nu de samenvoeg punten lekker grof in 2 categorien ingedeeld. Is arbitrair maar ja … je moet wat als je niet al die footway aan elkaar wilt knopen. Ik heb de cycleway in de categorie gestopt met de “hoofdwegen” want ik vind die als fietser gewoon net ff wat belangrijker dan de footway/path/track etc. :wink: De punten van de hoofdwegen zijn rood (indien er relaties over lopen) of blauw (zonder relaties). De punten van de andere wegen zijn groen (zonder relaties) of bruin (met relaties)

Alle lijntjes van wegen zijn rood (wel relaties) of zwart (geen relaties).

Tzt zou ik een aparte kaart kunnen maken waarbij highways iet verfijnder uitgesplitst worden dan de 2 categorien.

Ik heb momenteel ff technisch probleem waardoor de kaart het niet doet. Hopelijk snel weer opgelost. Excuses voor het ongemak.

[edit] Het probleem is nogal hardnekkig. Ik meld het wel weer als het gefixt is.

De problemen zijn opgelost waardoor de wijzigingen die ik in post #29 beschreven heb nu toch zichtbaar zijn.

kaartje

Werkt lekker zo. Zat me zondag avond al te vervelen. Word wel gek van de kleurtjes, maar komt wel goed. Samenvoegen & relaties in JOSM gaat verder helemaal prima. Enige zijn inderdaad de wat gekke voorstellen zo hier en daar om highways samenvoegen, voornamelijk bij rotondes, kruispunten. Die laten we dan ook maar ongemoeid.

haha…lekker bezig.

Ja snap ik. Ik had dat zelf ook. Zo herken je iemand die nog een cursus crtografie moet volgen.:wink: Ik heb het inmiddels wat versimpeld. Aan de kleur van de wegen kun je zien of er wel/geen relatie is dus dan hoef ik de punten niet meer te splitsen.

Fijn om te weten. Ik heb zelf ook geen problemen gehad hiermee.

Ik heb nu een extra optie toegevoegd om punten te herkennen die slechts aan de 2 samen te voegen wegen vastzitten te tonen. (staat standaard uit).Dat lijken mij wegen die zonder al te veel nadenken wel samengevoegd zouden kunnen worden. Het laaghangende fruit zo gezegd :wink:

Kaart

Ik heb weer wat aangepast. Omdat het aantal potetiele samen te voegen wegen zo groot is beperk ik het tot wat meer voor de hand liggende wegen. Dat betekent dat de hoek tussen de samen te voegen wegen meer moet zijn dan 90 graden en dat er een name tag is (geldt niet voor cycleway). Dat scheelt al heel veel opties en maakt het overzichtelijker.
Ook heb ik de samenvoegpunten opgesplitst in wegcategorien. Dit zowel qua kleur als dat je ze zelf kunt aan/uitvinken (Zie uitklapmenu rechtsboven om je selectie te wijzigen).
Standaard selectie zijn de punten waar alleen de 2 samen te voegen wegen samenkomen dus zonder dat er nog een derde, vierde etc. weg op dat punt eindigt. Dat lijken de meest voor de hand liggende samen te voegen wegen te zijn. Dat zijn ruim 20.000 punten. Wil je ook de andere punten zien dan moet je dat aanvinken en krijg je er 10x zo veel te zien :wink:

Aan de kleur van de weglijntjes kun je nog steeds zien of er relaties over lopen (rood) of niet (zwart). Mijn ervaring tot nu toe is dat het samenvoegen van de wegen met relaties geen problemen opleveren.
Ik heb ook gezien dat het samenvoegen van wegsegmenten een positieve invloed heeft op Nomenatim. Als je daar zoekt op een straatnaam krijg je minder hits. Het lijkt nu alsof veel van de wegsegmenten als zoekresultaat getoond worden.
Voor de liefhebber worden ook de wegen getoond die zijn verwijderd en eerder gezien werden als potentieel samen te voegen weg. D.w.z. als ze verwijderd zijn na 16/8. Zo kun je zien waar er wegen samengevoegd zijn.

Verder is het goed te weten dat het kaartje ook als WMS te laden is in bv JOSM.

https://wms.qgiscloud.com/PeeWee32/OSM_defrag_highway_QGC/

Naar het kaartje.

Feedback is nog steeds welkom.

Wat is de update freqeuntie van de kaart ? Gaat dit automatisch na het samenvoegen van een weg, of draai jij handmatig om de x-tijd een update? dan kan ik hier hier rekening mee houden :smiley:

Ik zie op de kaart dat je al flink wat wegen hebt samengevoegd. Lekker bezig. Met zo’n tempo snap ik deze vraag :wink:

Ik heb het meeste geautomatiseerd waaronder het downloaden van de NL OSM data bij geofabrik, inlezen in een postgis database en het uitvoeren van een sql script om tot het resultaat te komen. Helaas moet ik nog wel handmatig de data naar Qgiscloud pushen. Omdat ik zie dat jij en nog een aantal andere mappers hier mee bezig zijn heb ik het de afgelopen dagen (en ook vandaag) ververst maar ik denk dat dit niet zo door blijft gaan. Kortom… ik doe mijn best maar het zal niet dagelijks zijn. Tenzij ik alles kan automatiseren maar zover is het dus nog niet.

Er zijn nog zo’n 20.000 punten waar alleen de 2 samen te voegen wegen samenkomen dus dan heb je voorlopig voldoende te doen. :wink: . Maar ik kan me ook voorstellen dat als je een specifiek gebied onder handen wilt nemen je wel snel wilt zien wat er nog te doen is.

Ik gebruik de WMS in JOSM om snel te zien waar ik kan samenvoegen. Dat werkt best fijn maar ik heb gemerkt dat JOSM WMS cache vasthoudt. Dan kan het dus lijken dat de kaart niet bijgewerkt is maar dat is dus niet het issue. Ook het legen van de cache in JOSM lijkt het niet op te lossen. Ik heb nu handmatig de cache (met filemanager) verwijderd en dan werkt het wel goed bij mij.

Op mijn Windows machine staat de cache in de (verborgen) map C:\Users{USER-ID}\AppData\Local\JOSM\cache

Ah… ik had al ruzie met die WMS laag, maar na het schoonmaken van de cache en het selecteren van de juiste lagen wordt deze geladen.

Jammer dat je geen stats van vóór 16-aug hebt, ik denk dat je dan geschrokken zou zijn qua samenvoegen :laughing::rolleyes:

20.000 punten ik zeg één avondje arm chair mappen met ze alle. :wink: :smiley:

Elke dag verversen van de kaart hoeft zeer zeker niet, is voor nu wel even tof. Misschien straks naar 1x p/w, 1x p/m, 1x in de zoveel tijd. Zou wel zonde zijn als dit na een paar weken verwaterd want het is een prima bezigheid om een steentje bij te dragen aan OSM op een laagdrempelige manier.

Mijn regio is ongeveer stip- en streepvrij. Dus op naar de volgende…

Verder weinig op aan te merken, het doet wat het moet doen. Kaart is duidelijk. Filter en kleurtjes ook.

Mooi dat jij ook verbeteringen merkt bij gebruik van jou programma’s.

Ja … had ik ook wel willen zien maar dat lukt mij niet meer. Ik bedacht later pas dat het wel leuk zou zijn als we kunnen zien waar wegen inmiddels zijn samengevoegd. Dat kan ik doen door de lijst met samen te voegen wegen te vergelijken met de lijst die ik de volgende dag aanmaak met de nieuwe afslag van OSM NL. Als zo’n weg daar niet meer voorkomt dan is ie verwijderd. Had ik eerder kunnen bedenken maar nu vertouw ik je maar dat je al duizenden wegen extra hebt samengevoegd :wink:

Haha …ik denk dat niet iedereen dit zo belangrijk vindt en er tijd in wil steken. Er is nog zoveel te doen. Maar dan blijft er wel meer voor jou over :wink:

Ik denk dat ik de komende periode wel een paar keer per week zal verversen maar of dat zo blijft hangt uiteraard ook af van de voortgang. Als ik op een gegeven moment zie dat er niet veel meer gebeurt zal het wel minder worden. En wat ook kan is dat de kaart tzt verdwijnt omdat ik ook rekening moet houden met mijn beschikbare diskspace bij Qgiscloud. Als ik straks weer een leuker project heb kan het zo maar sneuvelen.

Peter… en dit is precies waarom ik toch wel bezwaren heb om wegen door te verbinden en/of het te stimuleren.
Niet iedereen is zich bewust van die relaties en zelfs met josm krijg je schade.
https://www.openstreetmap.org/user/whturner/history#map=14/50.8875/6.0157&layers=Y

https://resultmaps.neis-one.org/osm-discussion-comments?uid=3667103

Er is geen beginnen aan om het allemaal te gaan sorteren. … reverten gaat helaas ook niet meer. EEn berg conflicten.
Voordat mapper reageert ga ik er ook niet aan beginnen.

Een reactie komt er helaas ook niet van bewuste mapper.

Hij is wel gewezen nu op jouw ‘tool’ en door Leo op dit draadje.

Ziet iemand kans om dit wel te reverten?

*( edit Ik heb Leo even gevraagd te kijken, want die zal vermoedelijk wel busroutes hebben hersteld.

Inderdaad ja, vanmorgen begonnen met het herstellen van de routerelatie van bus 5.
Had geen idee dat hij met zoveel wijzigingen aan de gang was. Ik word een beetje slordig op mijn oude dag en had het niet gecontroleerd :smiley:

Zijn laatste changeset is nu reverted.

Oke Leo… Ik kijk even of het slim op te lossen is… wordt vervolgd…

edit

Ik heb wat van nieuw naar oud gereverd, maar van deze changeset in Heerlen krijg ik conflicten

edit 2 De Grünroute hersteld,… de mtb routes niet.

Ja, jammer dat de bewuste mapper (nog) niet reageert hoewel wat betreft de laatste changeset iets meer tijd goed zou zijn.

Ik breek ook wel eens eens busroute en Leo is me dan vaak voor voordat ik het zelf het opgelost, ik kan wel even naar de MTB routes kijken.

Edit: MTB-route Parkstad Lus 2 hersteld, er waren twee wegen ten onrechte samengevoegd, ik zie geen andere MTB routes in het gebied.

Ahh mooi … lus 2 ook weer af.
Mapper heeft net gereageerd en zal nog even kijken naar de MTB route delen die nog niet gesorteerd zijn.

Sorry dat ik niet meteen reageerde. Ik heb lus 4 nu weer gerepareerd

Niet helemaal met je eens Eggie. Als je netjes de kaart van PeeWee aanhoudt is er niets aan de hand. De tool is een hulpmiddel en moet als zodanig gebruikt worden. Als je daarbuiten wegen doorvebindt waar relaties over lopen dan kunnen er problemen ontstaan, zeker als je geen JOSM gebruikt.