Vennen vaker taggen met intermittent=yes?

Vennen zijn voor de waterstand afhankelijk van grond- en regenwater en kunnen derhalve soms helemaal droog staan.
Tot op heden werden dergelijke waterplassen getagd met natural=water. Zie oa:
https://www.openstreetmap.org/way/45273389
https://www.openstreetmap.org/way/84059290
https://www.openstreetmap.org/way/84058660
De afgelopen 5 jaar heb ik al die vennen (en nog veel meer in alle gebieden om mij heen in Brabant) regelmatig bezocht, en vaker niet dan wel staan ze vrijwel droog. Zelfs de grote vennen op de Kampina of in Oisterwijk staan regelmatig droog.
Als het 2 maanden flink regent lopen ze weer vol, dan is het zomaar weer 3 maanden droog en verdwijnt al dat water weer.
Uiteraard is het huidige klimaat daar (deels) verantwoordelijk voor, want 25 jaar geleden was de Kampina altijd nat.

Ik voel er veel voor om dergelijke waterplassen voortaan te taggen met:
natural=water
intermittent=yes
Anderen hebben dat bv. hier al gedaan:
https://www.openstreetmap.org/way/44715715

Andere denkbeelden/voorstellen?

Zou wat mij betreft zeker kunnen en wellicht valt de toevoeging van de tag=value seasonal=yes te overwegen.

Inmiddels de toevoeging intermittent=yes afgehandeld.
Ik twijfel nog over seasonal, omdat het niet helemaal seizoensgebonden is.
Sommige vennen (vooral de kleine) staan al jaren droog…
Voor de scherpe waarnemer:
Nee, ik ben het Belversven niet vergeten, dat staat namelijk in verbinding met riviertje de Rosep en heeft daardoor altijd water (tenzij de Rosep droogvalt…)

Op zich is het niet fout natuurlijk, de tag is waar. Maar eigenlijk is het al een kenmerkende eigenschap van een ven dat ie droog kan vallen. Dat was 50 jaar geleden ook al zo, al gebeurde dat minder vaak. En door vervening wil er ook nog wel eens eentje gewoon verdwijnen.
Wat ik me afvraag is dan waarom je een typische eigenschap van een ven extra zou taggen. Je ziet het ook bij ‘ditch’. Daarvan weet ook iedereen dat ze niet altijd water bevatten.
Voor mij voelt het een beetje als ‘species=dog;legs=4’

In de voorbeelden bovenaan het topic zijn alle vennen getagd met natural=water. Zelfs rivieren worden hiermee getagd. Zonder toevoeging zegt die tag dus niet dat het een ven is. Je hebt er wel een naam tag op zitten maar dat is voor iedere ven anders dus niet echt een goede omschrijving. Zelf zou ik eerder voorstander zijn van de subtag water=mere (wiki) of iets dergelijks. Je hebt ook bijvoorbeeld kolken . Je kunt kolk wel in de naam hebben maar een goede, universele subtag zegt meer. intermittent kan bij een ven dan impliciet zijn.

edit: https://taginfo.openstreetmap.org/tags/water=mere

Grofweg 3 Nederlandse subtags dus: ven, kolk, pingo(*). Ze lijken op elkaar maar hebben een andere oorsprong.
Ik zou ook liever zien dat er subtags waren die een plas water beter beschrijven. Doordat het subtags zijn zit het de hoofdtag niet in de weg, maar levert het wel meer informatie. Of je die wil weergeven kun je dan bij je eigen rendering beslissen.

Voor mij een vaker terugkomend iets: ik snap dat OSM generiek moet zijn, maar je kunt bijvoorbeeld ook moeilijk onderscheid maken tussen greppel en sloot. En al helemaal niet aangeven dat een sloot bij ons zowel voor afwatering als irrigatie kan zijn.

Terug naar wat ik eerder schreef: intermittend is absoluut niet fout. Maar subtags zou mooier zijn.

(*) ja, eigenlijk pingoruïne natuurlijk. Maar dat is zo’n lang woord dat ik het altijd maar fout afkort.

Klopt, die tags (in het engels dan wel) staan wel niet gedocumenteerd. Misschien een goede om eens mee te beginnen.

Dit is ook een goede. Misschien dat daar ook een nieuwe tag geintroduceerd kan worden. Een greppel lijkt me toch niet een puur Nederlands iets. Denk dat het best zijn eigen waterway waarde verdiend.

Ik woon 36 jaar naast de Kampina (ik ben er in 15 minuten) en kom er al die 36 jaar zeer regelmatig.
Het Belversven heb ik nog nooit zonder water gezien, en ook nu nog staat dat berstensvol water.
De andere vennen, ten oosten daarvan, stonden tot voor 10 jaar ook nooit droog (en ik kom er echt minstens 6 keer per jaar in alle seizoenen), maar dat is dus de laatste jaren sterk aan het veranderen, en dát is wat ik dus vast wil leggen.

Ah, ik ben niet anders gewend dan dat de vennetjes in mijn omgeving gewoon regelmatig droog vallen. Ook toen ‘de grote droogte’ nog niet in beeld was. Het is voor mij een eigenschap die er gewoon bij hoort.

Ik heb alvast een eerste aanzet gemaakt voor wikipagina’s. Voel je vrij de pagina’s aan te vullen waar nodig.

Mere
Kolk

Best een moeilijke omdat de naamgeving vaak regionaal gebonden is. Plas, poel, kolk, dobbe, ven, pingoruine, dooodijsgat: het wordt allemaal door elkaar gebruikt. En het Engelse ‘Mere’ weer net even iets anders is dan ons ‘ven’, meer overeenkomst met ons ‘meer’. En voor de complicatie Wikipedia het ook niet altijd precies lijkt te weten. Best een uitdaging.

Klopt, maar zoals wel vaker op OSM wordt de definitie van een tag vast gelegd op onze wiki. Daarmee kan een eventuele verbreding/aanpassing van regionale definities worden vast gelegd. Dat is hier het zelfde. Als ik ook op taginfo keep leek mere het beste overeen te komen (heb ook gekeken naar de huidig getagde objecten). Wellicht dat de omschrijving iets aangepast kan worden die ook deze regionale variatie in namen omschrijft.

Ik kan wel alvast toevoegen dat een mere niet zomaar op ieder klein waterlichaam moet worden toegevoegd.