Drinkwaterpunten opnemen.

Dag Sgroen…

'k Denk dat er een paar zaken door elkaar lopen. Het is toch iets gecompliceerder ben ik bang.
… drinkwaterkaart zal een database hebben met alle drinkwaterpunten.
Wellicht kan de app Fietsknoop die database gebruiken als ze daar toestemming voor krijgen van drinkwaterkaart?
Dat zal dan in een eigen layer moeten. Dus los van OSM.

In één keer een databestand invoeren in OSM is aan regels gebonden. Dat mag niet zomaar.

Zie hier de guidelines
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Automated_Edits_code_of_conduct#Guidelines

Zo ‘moeten’ plannen voor een bulkimport besproken worden met de community. Bv hier op het forum.

Wellicht zitten er ook rechten op dit databestand en mag OSM deze gegevens niet gebruiken?

Het is zelfs zo dat zonder toestemming niet zomaar uit een databestand mag worden gekopieerd.

Beste Sjoerd, zo te zien gebruikt fietsknoop alleen de openstreetmapkaart als achtergrond, en maakt geen gebruik van fietsknooppunten en routes die ook in de openstreetmap database zitten.

De makkelijktste weg is dan ook dat fietsknoop toestemming aan drinkwaterkaart vraagt om hun GPX in te lezen.

Als wij in openstreetmap de gegevens van drinkwaterkaart op zouden willen nemen dan zou dat via een import in onze database kunnen.

Daarna ligt de uitdaging in dat deze gegevensset wel onderhouden zou moeten worden. Dan zouden wij telkens de meest recente GPX moeten vergelijken met die van drinkwaterkaart om openstreetmap actueel te houden.

Ik weet niet of bepaalde openstreetmapleden zich daar mee bezig zouden willen houden. Het zit namelijk zo dat we meer van vrijwilligers spreken die de kaart bijhouden dan beheerders.

Mijn eerste idee is dan ook om de beheerder van drinkwaterkaart over te halen met zijn website over te schakelen naar het weergeven van openstreetmap en zelf ook onze database bij te houden (waarbij hij de drinkwaterpunten nog steeds als aparte laag over onze basiskaart heen moet projecteren, dit doet onze standaardkaart namelijk niet of onvolledig.

Overigens lijkt mij het een verrijking van de kaart.

– edit: eggie was mij net voor. –

Gekeken, ik zie nergens copyright statement, alleen een privacy statement. Het betreft overigens een downloadbaar GPX-bestand. Desondanks is het altijd netjes toestemming te vragen.

Ik denk dat het gros al op OSM staat.
https://overpass-turbo.eu/s/1kGb
In mijn directe omgeving is het in ieder geval iets waar ik mee bezig ben. Altijd makkelijk om m’n 3/4 liter bidon bij te kunnen vullen tijdens een MTB tocht. Ik meen dat ik Léon ook al eens een paar tappunt locaties heb toegestuurd.

Ik was toch even benieuwd maar OSM heeft op dit moment 1973 maal amenity=drinking_water gemapt in Nederland, dat is dezelfde orde van grote als drinkwaterkaart.nl die zegt meer dan 1.950 watertappunten in Nederland te hebben. Ik zal binnenkort eens een scriptje schrijven om de ze met elkaar te vergelijken.

Ik heb in het verleden wel eens bij Brabant water gevraagd of ik hun data mocht gebruiken en dat mocht.

@emvee; ik ben wel benieuwd of een volgende update van die **GPX ** niet toevallig ook 1973 punten gaat hebben :wink:

Ik heb even de data bekeken hoewel er redelijk veel overlap in zit zijn er redelijk wat punten die of alleen in OSM of alleen op de drinkwaterkaart.nl staan.

Inderdaad een prima toevoeging!

Ik weet dat infodisiac heel veel drinkwaterpunten heeft ingevoerd aan de hand veldwerk.

Tot die conclusie kwam ik ook. (kaartje) Als ik een marge van 50m aanhou zie ik veel overlap (groen) maar ook punten die alleen in OSM (blauw) of alleen in de GPX (rood) voorkomen.

[edit: link aangepast]

Ik bedenk me net dat ik niet weet of ik hun punten wel op een publiek kaartje mag weergeven. Om die reden heb ik het kaartje maar weer verwijderd. Conclusie blijft staan.

Ik heb er toch nog snel naar kunnen kijken en denk dat 50 meter mogelijk wat aan de kleine kant is. Zo weet ik zeker dat er in Nieuw-Amsterdam maar 1 watertappunt is. Ik denk dat ik de minimale afstand die je tussen 2 tappunten zou verwachten toch op minstens 300 meter zou schatten.

Ik vind dat dit valt onder citeren in het kader van onderzoek / review. Volgende keer gewoon de naam van de URL een betekenisloze tekst geven, geen legenda anders dan “OSM” <> “Vergelijking” en dan zit je mijns inziens “safe”.

Zodra je de URL buiten een forum deelt wordt het een ander verhaal

Ok. Bedankt. Ik heb de link en de naam aangepast.

50m is misschien wat weinig. Inmiddels aangepast naar 100 want 300 lijkt me wel erg veel. Maakt verder ook niet zo veel uit want de conclusie dat het niet 1 op 1 uit OSM komt lijkt me een terechte.

Oh ja, dat klopt natuurlijk. Ik zag het als een tool om tappunten te vinden die nog niet op OSM stonden.

Bij mij in de buurt zijn op 64m afstand van elkaar 3 watertappunten te vinden.

De vraag is natuurlijk ook of de data van drinkwaterkaart.nl accurater is dan de data in Openstreetmap

Ik zie namelijk op drinkwaterkaart punten staan die ik in Openstreetmap heb verwijderd omdat ik bij een survey geen watertappunt meer kon vinden op die plek

Mooie, handige kaart @PeeWee32! Dat wil ik ook nog wel eens een keer leren om dat in QGis te doen :wink:

Het script heeft wat meer doorlooptijd gekost maar doet het inmiddels. Het geeft:

2400 overeenkomsten, 917 / 829 dubbele punten voor afstand < 300
483 uniek drinkwaterkaart, 398 uniek openstreetmap

1513 overeenkomsten, 188 dubbele overeenkomsten voor afstand < 100
555 uniek drinkwaterkaart, 542 uniek openstreetmap

406 overeenkomsten, 60 dubbele overeenkomsten voor afstand < 50
90 uniek drinkwaterkaart, 593 uniek openstreetmap

1341 overeenkomsten, 35 dubbele overeenkomsten voor afstand < 30
642 uniek drinkwaterkaart, 646 uniek openstreetmap

Of in een plaatje:

Op basis hiervan zou ik voor 75 meter kiezen.

“dubbele overeenkomsten” zijn als één drinkwaterkaart punt matcht op twee of meer osm punten of andersom, i.e. één osm punt matcht op twee of meer drinkwaterkaart punten. Ik heb naar wat gevonden punten gekeken maar dit betekend ook dat de dubbele punten dicht bij elkaar liggen, zoals deze twee bij de ingang van het Wertheimpark:

De paarse 129 geeft aan dat dit entry 129 is in de drinkwaterkaart, de twee osm punten hebben een onderlinge afstand van 16 meter.

Bij 300 meter krijg je veel valse dubbele, bijvoorbeeld deze constellatie, Amsterdam Volewijck

De gele horizontale lijn is 300 meter, de gele verticale lijn is 30 meter. Voor alle 7 is er een goede match maar de onderste twee liggen bijv. ~ 70 meter uit elkaar dus bij < 100 meter krijg je al dubbele. Ik ga het script maar eens aanpassen om alleen de dichtstbijzijnde match te nemen.

De nummers in het begin van de post laten zien dat ongeveer de helft van de punten hetzelfde zijn in drinkwaterkaart en osm, een kwart is uniek voor osm, een kwart voor de drinkwaterkaart. Je ziet duidelijk dat het aparte databronnen zijn.

Ik zou het prima vinden als de drinkwaterkaart data van osm overneemt met attributie.

Oops: https://www.openstreetmap.org/node/9937078327 :roll_eyes: toch 2…

Ik was wat punten van Brabant Water aan het nakijken en kwam een drinkwaterpunt tegen dat niet getagd was als amenity=drinking_water maar als man_made=water_tap en dat is op dit moment 277 maal gemapt in Nederland.

De wiki van die tag zegt:

Bij de meeste man_made=water_tap is dat het geval maar er blijven er 130 over zonder amenity=drinking_water.
Daarvan hebben er 3 drinking_water=no, 37 drinking_water=yes maar dan blijven er nog 90 over die waarschijnlijk gewoon drinkwater zijn.

Verder kwam ik ook een drinkwaterpuint getagd als amenity=water_point dat duidelijk niet bedoeld was voor grote hoeveelheden drinkwater maar een gewoon drinkwaterpunt was. Daar zijn er 88 van gemapt en ik vermoed dat meer dan de helft een gewoon drinkwaterpunt is.