Herberekeningsmarge

Het is me opgevallen dat bij het fietsen van een aantal testroutes op de OpenFietsmap de herberekeningsmarge erg groot is. Het duurt wel enkele honderden meters voordat de GPS (Colorado 300) overgaat tot herberekening van de route. In elk geval is de herberekeningsmarge veel groter dan bij de Garmin Topo Benelux en de OnRoute Fietskaart NL.
Je kunt tegen de herberekeningsmarge natuurlijk genuanceerd aankijken - aan de ene kant is te snel herberekenen irritant en in veel gevallen niet de bedoeling, aan de andere kant is te laat herberekenen vervelend omdat je dan vaak terug moet rijden. Het lijkt me niet eenvoudig om hier in de (fiets)praktijk een optimale balans in te vinden. Uit het forum van gps.nl heb ik van de makers van de OnRoute Fietskaart de informatie dat zij gekozen hebben voor een herberekeningsmarge van 200 meter.

Is de grote herberekeningemarge een bewuste keuze bij de OpenFietsMap en maakt het type GPS misschien ook nog een verschil hierbij? Ligfietser, kun je eens uitleggen wat de variabelen zijn die het herberekeningsgedrag bepalen?

Ik heb geen flauw idee hoe je dat kan instellen eerlijk gezegd

Zou toch ergens in de routeringstabellen van de kaartset moeten zitten, lijkt me? Anders kan ik het verschil in herberekeningsgedrag van verschillende kaarten niet verklaren.

Je zou eens op de mailinglist van mkgmap kunnen kijken. Mkgmap is het programma waarmee ik de kaarten maak, en die instellingen zitten standaard in het programma maar volgens mij weten de programmeurs zelf ook nog niet precies hoe het in te stellen is: http://www.mail-archive.com/search?l=mkgmap-dev%40lists.mkgmap.org.uk&q=route+recalculation

Interessante discussies bij mkgmap-dev…, maar wel van medio 2009. Als ik het goed begrijp, hebben ze in 2009 wel de parameters in de TRE header gewijzigd van 1,3,17 naar 1,4,23 wat zou resulteren in route herberekening bij een offset van 25-30m in plaats van 300-400m (Mark Burton). Die 300-400 meter klopt aardig met mijn huidige waarneming, dus ik vraag me af waar de adder onder het gras zit?

Ik ben trouwens ook benieuwd of ik de enige ben die nu onderweg zo’n grote herberekeningsmarge ervaart? Als het echt een nog onopgelost probleem(pje) is, dan zou dit toch bij meerdere mensen opgevallen moeten zijn.

Voor mijn gevoel zit het bij mijn routeerbare autokaarten veel eerder op ongeveer 25-30 dan 300-400.

Misschien is dit van invloed:

http://garminoregon.wikispaces.com/Navigation+and+Routes
NR5.) When I’m autorouting and detour from my current route the Garmin Oregon takes too long to recalculate. Can I improve this?

Yes. In your Automotive profile goto Setup>Routing>Lock on Road and set this to Yes

Dat lijkt dan specifiek voor de Oregon (of die serie te zijn), op de GPSMap 60CSx hoeft dat kennelijk niet.