Gopro 360 gebruik

Ik heb een gopro van onze Vlaamse Vrienden te leen, met de bedoeling er wandelpaden mee in beeld te brengen tbv het mappen. Ik ben er nu mee aan het oefenen, de Gopro op een stok in mijn rugzak zodat hij boven mijn hoofd uitsteekt. Ik heb hier totaal geen ervaring mee! Ik heb wat straten in mijn buurt gelopen en met 10s interval automatisch foto’s gemaakt.

Dit is de serie op Mapillary, https://www.mapillary.com/app/user/pelderson?lat=51.96505729997199&lng=4.609554799972216&z=17&pKey=1102592117272767&focus=photo&x=0.4901803351280263&y=0.47700336449854136&zoom=0

Zouden jullie s willen kijken of dit voor mappers bruikbare beelden zijn? Moet ik meer foto’s per minuut nemen, of uit een hoger of lager standpunt?

Alvast bedankt.

PS Het is de bedoeling dat ik het Grenslandpad als wandelaar in beeld ga brengen, dan kunnen ze het als Vlaams projekt aanmerken, maar tussen de Grenslandpad episodes kan ik ook wel gewoon wandelpaden schieten.

hallo,

mooi project.

qua feedback over de beelden:

meer foto’s is better. de gopro heeft een hoge resolutie maar niet hoog genoeg om bordjes aan de ander kant van de straat te lezen.
dan kijk ik bijvoorbeeld naar het roode bortje op deze foto https://www.mapillary.com/app/?pKey=1215038132644713
als er minder tijd tussen fotos zou zitten dan zou er een foto dichter bij het bordje zijn.

ook zo ik hem iets hoger proberen. hoe hoger hij staat des te minder er van je pet te zien is. maar nu ziet het er ook al goed uit.

de foto modus is het beste want dan heb je meer resolutie en een hogere “bitrate” (minder compressie) in tegenstelling tot video of video timelapse.

deze fotos zijn wel goed geschikt om alles groter dan letter op een bord mee te mappen. alles van parkeerplaatsen, verkeersborden, hekjes en de matriaal van de weg is goed te zien.

zo als ik al in het begin van het bericht heb gezegd klinkt dit als een mooi project. ik ben namelijk zelf ook aan het experimenteren met een insta360 op een stok in een tas. ik zou graag weten of dat je iets speciaals heb gedaan want bij mij liet het nog wel iets te wensen over.

  • wvdp

Dank! Ik zal de frekwentie verhogen. Bij wandelroutes wil je wel de wandelbordjes kunnen lezen! Ik neem timelapse foto’s, geen video.

De hoogte: hoger wordt erg lastig bij het wandelen, je loopt dan ook tegen van alles op en het is een dure leencamera. Een langere stok wordt ook moeilijk vast te zetten in mijn rugzak, zoals hij nu is wrikt hij al behoorlijk aan de bevestiging. Maar ik zal kijken of ik er nog een paar centimeter bij kan krijgen. Het petje doe ik niet af, want mijn kruin leidt nogal af…

Ik heb een oud rugzakje met een gat middenboven voor een kabetje (telefoon, extra voeding). Daar heb ik de stang doorheengedaan, en met een tiewrap vastgesnoerd aan een sterke lus die daar toevallig ook zit. Een RAM, heet die stang, en je hebt een speciaal hulpstukje nodig om de camera daar bovenop te bevestigen.
Vervolgens heb ik nog een tiewrap door twee zelfgepriemde gaatjes in de rugkant van het rugzakje gestoken, zodat de RAM er strak aan vastzit. Dat zit 5 centimeter onder de eerste tiewrap, en ik heb een reep ijzer met gaatjes gebruikt om te zorgen dat de priemgaatjes niet uitscheuren. Daar was ik erg trots op, normaal laat ik bij het fröbelen alles scheuren en breken…

Dan nog knakt de rugzak als de stang erinstaat. Dus ik heb hem strak opgevuld met handdoeken, en tussen de handdoeken staat een broodplankje rechtop. Dan is het stevig genoeg.

Vervolgens moest ik de gopro boven mijn hoofd krijgen en niet achter mijn hoofd, anders zie je naar voren toe vooral mijn hoofd. Dus de stang moet vanuit de rugzak schuin naar voren omhoog steken, maar zonder tegen je achterhoofd te leunen. Ik heb dat gedaan door de vulling van de tas gedeeltelijk vóór en gedeeltelijk achter de stang te proppen. Het zou ook kunnen door tussen je rug en de onderkant van de rugzak iets te hangen, maar dat zit er nog vreemder uit dan het toch al doet…

Feedback op het resultaat kreeg ik met de preview van de Gopro app. Tip: dan moet de camera aangezet worden voordat je de rugzak omdoet…

Ja, het is een hoop gedoe. Ik dacht ook aan een helm waar je de gopro met een plakhulpstukje op kan bevestigen, maar dan heb je echt een behoorlijk veel grotere cirkel waar je niks naar onderen ziet omdat de helm ervoor zit.

Ik ga maar van start met dit rugzakgeval, want het geeft wel mapwaardige beelden, maar ik kijk uit naar een betere oplossing. Ik denk een helm met een vaste stang van ca 15 cm erop en daarop de gopro. Dan heb je natuurlijk wel weer dat je je hoofd veel meer buigt en draait dan je bovenlichaam…

De Gopro levert te weinig detail bij inzoomen (net als het gros vd 360 cams), wat vaak nodig is bij mappen. Ik zou me de moeite sparen, want alle “grote bijdragers” waaronder ondergetekende hebben de pijp aan Maarten gegeven toen dit een FB-project werd. Het is inmiddels wel duidelijk dat Mapillary gedoemd is te sterven, want er worden steeds meer functionaliteiten uitgesloopt en de ondersteuning is niet of nauwelijks meer aanwezig.
Mijn idee: leuk, maar verspilde moeite.

Dan heeft Maarten nu wel veel pijpen :stuck_out_tongue:

Maar Kartaview is sinds dien best vaak als alternatief genoemd. Weet niet of ze 360 ondersteuning hebben: https://kartaview.org/map/@52.343841068102506,4.8937732366298405,14z

Volgens de informatie heeft Kartaview een plugin met 360 ondersteuning. De dekking is voorlopig erg mager vergeleken met Mapillary, maar voor wandelen heeft Mapillary zowizo bedroevend weinig dus dat maakt weinig verschil.

Omdat ik met wandelen langzaam beweeg zou de resolutie wel eens mee kunnen vallen, maar dat wachten we even af. Als het tegenvalt zet ik hem gewoon in als frontaalcamera.

Ik heb nu een bevestigng voor open fietshelm, met daarop een zwanehalshulpstuk en daarop de camera. Dat lijkt het beste te werken. Het ziet er niet uit en mijn vrouw wil niet met me meelopen als ik het opheb, maar het is heel stabiel en het geeft genoeg blik op de weg zonder dat je vooral mijn hoofd ziet. Ik kan het zonder aanpassingen zowel op de fiets als te voet gebruiken. Met een stang aan een rugzak is de hoek bij het fietsen anders dan bij het lopen.

Mapillary ken ik tenminste dus daar knal ik het wel op, maar ik kan dezelfde reeksen ook op Kartaview zetten.

Volgende week ga ik wsch praktijktesten op het strand en in de duinen bij Hoek van Holland en wat groenstroken in die buurt: De Nieuwlandsedijk en het Staelduinse Bos. Een paar stukken doe ik op de fiets maar het meeste is lopen.

Ik heb met de camera bovenop een helm een nieuwe serie gemaakt, met 5 sekonden tussen de beelden. https://www.mapillary.com/app/?pKey=3373439396220500
Ik moet wel opletten om bij een zijpad of iets anders wat ik graag goed in beeld wil hebben, 5 tellen stil te staan en evne naar die kant te draaien, want de beelden van opzij zijn nogal vertekend.

@EOSfoto Zou jij s willen kijken naar de resolutie? Voor wat ik ermee wil (wandelpaden) lijkt het mij goed genoeg, maar om op een platform te delen, dan moet het ook voor anderen goed genoeg zijn.

Kartaview heeft een commandline python uploader, als ik die wil kom ik in github, en daar staan bronbestanden en programmeurs-aanwijzingen voor installatie. Daar kom ik voorlopig niet aan toe.
In Vlaanderen is een projekt om betere en toegankelijkere straatbeelden te gaan vastleggen. Tot die tijd gebruiken ze Mapillary om de beelden te delen. In principe doe ik dit als Vlaams projekt, het is hun camera.

Vreemd, zo te zien heeft je gopro max geen horizon correctie voor de timelapse foto’s. Zie ook https://community.gopro.com/s/question/0D53b00008BtZH5CAN/max-360-photo-timelapse-level-horizon-exifxmp-orientation?language=en_US
Mocht je ooit zo’n camera kopen dan kan je beter kijken naar een Insta360.

Hm… ik zie het niet snel gebeuren dat ik zelf zo’n ding aanschaf.

Ik heb een serieuze wandeltest gedaan: https://www.mapillary.com/app/?pKey=837599224292743

Over het geheel ziet dat er best goed uit voor mapping van voetpaden en wandelroutes. Het rond kunnen kijken heeft zeker meerwaarde! Maar voor wandelmarkeringen en wandelpaaltjes moet je meer leesbaar en inzoombaar detail hebben, en precies dat is waar ik het óók voor doe. Misschien zou ik dan er dichterbij moeten lopen, knielen en een interval wachten, en dan bij zo’n wandelpaaltje dat uit een paar hoeken doen. Maar dat gaat dus niet gebeuren, kan ik je vertellen! Knielen gaat me te ver, om leeftijdsredenen.

Dan zie ik er nog meer in om gewoon tegelijk met een mobieltje in de mapillary app on demand platte foto’s te maken van zulke specifieke doelgroepdetails, terwijl de gopro gewoon door blijft klikken voor algemeen mapbare dingen.

Toepasbaarheid voor LAWen en SPen wordt een dingetje. Ik zou nu eerder denken aan een (deel van een) natuurgebied waar je in één dag alle paden kan verkennen. Bijvoorbeeld waar ik laatst was, kasteel Doorwerth en omgeving, waar ze net de wandelingen, wandelrondjes en wandelknooppuntennetwerk vernieuwd hebben maar vergeten zijn dat de wandelaars dat dan ergens moeten kunnen zien en plannen, anders heb je er niks aan. Een typisch geval van waar OpenStreetMap op basis van streetviewsurvey grote waarde kan hebben voor de eindgebruikers.

Maar goed, eerst het Grenslandpad.