Android Telefoon- OSMand probleem Waarschijnlijk simpel maar lastig.

beste Helpers
Waarschijnlijk simpel maar lastig.

Enkele jaren gebruik ik OSMand - navigatie voor m’n fietsvakanties (binnen- en buitenland) en dat gaat op zich goed.
Door de jaren heen heb ik de app beter leren kennen en steeds weer aangepast aan m’n eisen (instellingen) e.d.).
Nu heb ik blijkbaar iets stoms gedaan.
Als ik m’n telefoon opstart (Android) en op het bestaande OSmand - icoontje klik,
krijg ik het beginscherm van een nieuwe installatie (aan de slag → Download kaart en daar onderaan, klein:
“Osmand bewaart gegevens (kaarten, GPX-tracks, enz.) in: Intern applicatie-geheugen”.
Hetzelfde gebeurt als ik via Android naar Osmand (APP-info) ga. Als opslag staat daar vermeld Interne opslag, maar ja.

  • Dat komt, hoogstwaarschijnlijk, door de verandering van opslag, die ik per vergissing in beweging gezet en gestopt heb;
    opslag verplaatst van Gedeeld geheugen naar Intern applicatie-geheugen.
    Ik wil die verandering graag stoppen en terugzetten, de nieuwe installatie stoppen. Alles naar zoals het voorheen was.
    Dus, het nieuw ingestelde gebruik van het Intern applicatie-geheugen terugzetten naar Gedeeld geheugen.
    MAAR dat gaat niet, want hij toont bij elke nieuwe keuze:
    Osmand heeft geen toestemming om de SD … (kan verder niet lezen), maar heb geen SD gebruikt?
    Zie bijlagen.
    Wat te doen? Ideeën?

Bijlagen: 2 schermafbeeldingen -onder elkaar doorlopend, Android Telefoon app Osmand Opslagmap

Screenshot_20220718-123904_OsmAnd (Miniatuur).jpg
Screenshot_20220718-123904_OsmAnd (Miniatuur).jpg (24.09 KiB)

Screenshot_20220718-130752_OsmAnd (Miniatuur).jpg
Screenshot_20220718-130752_OsmAnd (Miniatuur).jpg (21.39 KiB)

Graag, en alvast dank

Je afbeeldingen zijn niet zichtbaar.
Je moet je afbeelding wel op een publiekelijk toegankelijke server plaatsen en de link tussen de juiste IMG tags plaatsen.

Naar wat ik lees heb je wél de instelling gebruikt om van telefoongeheugen naar SD-kaart te switchen.

Dit gezegd hebbende: Dit is een algemeen forum voor openstreetmap kaartbewerkers. Het zou heel goed aan Android zélf kunnen liggen of door de aanpassingen door je telefoonfabrikant.

En… OsmAND wordt ontwikkeld door een derde partij.

Ook al gebruiken ik (probleemloos) en andere editors OsmAnd, voor opslagproblemen is dit misschien niet het juiste forum.

Android heeft de regels voor opslag veranderd, daarom moeten alle bestaande gebruikers hun data migreren naar een andere locatie. Kennelijk ging dat fout. Je zou kunnen kijken of je alles terug krijgt als je de oude locatie kiest.

Handige tip voor de toekomst: Instellingen → Back-up & Herstel

Hier kan je al je instellingen, favorieten, etc opslaan in een file of de cloud. Dit maakt het ook heel makkelijk om profielen met iemand te delen.

Het is niet helemaal Android, vrees ik, ook OSMAnd zelf, mogelijk. Ik heb een oude GSM met Android 6.0.1 en heb ineens óók last van dit soort rare meldingen in OSMAnd. Het lijkt me toch niet dat zoiets met terugwerkende kracht in oudere Android -versies wordt geforceerd ? Ik vermoed dat OSMAnd dit zelf na een update besloten heeft, no matter what oudere Android versie de gebruiker heeft.

Marcel
)die Organic Maps ineens érg interessant vindt - maar mogelijk niet voor routering(

p.s. Oh, routering schijnt best te gaan…

Het is een routering App en werkt prima, geen 200 instellingen zoals OSMAnd maar een simpele app waar iedereen mee kan werken en prima resultaat geeft.

Mochten de problemen in de Google-Play versie van Osmand niet goed op te lossen zijn, dan kan je ook proberen om daarnaast de F-Droid versie van Osmand te installeren, werkt bij mij prima:

https://f-droid.org/packages/net.osmand.plus/