Fietspad, concrete of concrete:plates

concrete of concrete:plates op een fietspad.

Betonwegdek wordt aangelegd met rek/krimp scheuren, dit gaan we toch mappen als concrete.

Niet als concrete:plates.

Zo zijn er betonplaten in verschillende maten, die achter elkaar gelegd worden, hierdoor krijg je veel meer richels.

Dit zou ik inderdaad gewoon mappen als concrete. Ben je dan ergens tegen gekomen dat met concrete:plates is gemapt?

De vraagstelling is inderdaad wat onduidelijk.
Het lijkt me wanneer een betonweg(pad) als fietspad in het werk gestort is met de nodige voegen (krimp/rek), je dit als surface=concrete zal mappen.
Zijn het prefab platen die in het werk gelegd zijn zou surface=concrete:lanes kunnen.

Paar weken geleden heb ik nog veel gefietst direct ten zuiden van Berlijn op die oude (oost) duitse betonplaten (prefab dus en toen gelegd, de stalen haken zijn vaak nog te zien). Die worden door de Duitsers gemapt als surface=concrete:lanes (https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:surface%3Dconcrete:lanes) en daar heb ik (ook) geen moeite mee.

In brouter lookup.dat kan je vinden dat surface=concrete/concrete:plates/concrete:lane als hetzelfde wordt genomen maar er ook nog concrete=plates/lanes maar dat wordt eigenlijk niet gebruikt.

Ja, gestort beton fietspad, waarbij ik mij af vroeg moet ik dat omtaggen, naar alleen concrete.

Beetje semantisch, maar vrijwel alle betonpaden worden ter plekke gestort en voorzien van dilatatievoegen; soms tijdens het storten, soms na het storten door een zaagsnede. Voor de fietsers niet zo relevant dunkt mij.

Op de Veemkade in Amsterdam gebruiken ze steltonplaten. Soms met stalen stootranden die eerst te glad waren en nu zijn bekleed met een soort grindlijm.

Langs de N522 Amstelveen-Uithoorn ligt een fietspad uit betonnen platen, zo’n 1x3m, langs bomen. Dit is naar verluid vanwege een leiding die eronder ligt. Effect is wel dat er soms meer dan 7cm hoogteverschil tussen twee opvolgende platen ligt.

Ik zie niet zo veel meerwaarde in het mappen van losse platen t.o.v. gestort beton, bij een goed liggende weg is het onderscheid niet te maken, en bij slechte wegeb idem. Als je het wil mappen ok, maar dan via subtags, voor er een te grote proliferatie van tags komt.
Een speciaal geval zijn wel Stelconplaten (gegeneraliseerde merknaam, het is geen stelTon), met hun karakteristieke metalen randen. Dat lijkt me een aparte surface tag waard.

Als er dermate hoogteverschillen tussen de platen is dan zou ik er wellicht de key:smoothness=intermediate aan toe voegen.
De Veemkade is primair pedestrian gebied met bicycle yes en ook bestemmingsverkeer (leveringen/diensten), met surface=concrete:plates. Dat dar betonplaten liggen zal door de geschiedenis bepaald zijn. Het is te hopen dat die stalen randen niet gaan wijken of omhoog gaan staan, dan zal een aparte tag ook nodig zijn.

(voorbeeld wat ik eerder aanhaalde in Dld met die oude betonplaten zijn veelal als highway=track getagd met daarbij een tracktype=gradeX. Veelal landbouwwegen waar ook fietsroutes overheen gaan. Op bijv. de openfietsmap zijn die dan ook duidelijk anders weergegeven dan een fietspad, wel eens handig bij bepaalde keuzes).

Tegenwoordig wel, en Nederlandse fietspaden zeker, maar vroeger niet.

Bekijk maar eens de foto’s hier. Daar zit weinig bij dat ter plekke gestort is: https://www.google.com/search?q=kolonnenweg&rlz=1C1CHBF_en-GBEG990EG991&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwiLhtip-uP4AhVDif0HHWiGCCcQ_AUoAnoECAEQBA&biw=1339&bih=823&dpr=1

Onderaan op deze pagina van de Gemeente Deventer, is een nieuw fietspad te zien dat uit betonplaten wordt opgebouwd: Fietspad Boxbergerweg

Nee joh Dick, dat zijn gewoon grote tegels :smiley:

Dat wordt meer en meer gebruikt. De redenatie is dat het sneller gaat en minder gevoelig is voor verzakking/breuk.
De praktijk hier in Groningen leert dat het ook gewoon verzakt en breekt, en dat de stootvoegen ongemakkelijk hoogteverschil vertonen. De rolweerstand is ook niet geweldig. Als je van asfalt dit beton op gaat dan voel je de vertraging.
Volgens de provincie hier is de rolweerstand lager dan bij asfalt, maar verwijst dan naar een rapport over golfvorming in asfalt door auto’s. Voor fietsers gaat dat hele verhaal niet op.

Het spul komt hier vandaan: https://www.easypath.nl/blog/prefab-betonnen-fietspaden/

Dat was ook mijn ervaring op het fietspad tussen Amstelveen en Uithoorn. Op andere delen van de route haalde ik een gemiddelde van zo’n 21 km/h, op dat fietspad was het met vergelijkbare inspanning en versnelling rond de 17 km/h.