Buslijnen, halteinfo, OV-routes - overzicht en discussie

Deze zijn verwijderd uit de concessie, hoofdroutes en 16 busroutes zijn verwijderd.

Lijn 7 in Nijmegen is opgeheven (zie https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_7_Nijmegen_Centraal_Station_-_Berg_en_Dal_Afrika_Museum)
Ik heb de relaties weggehaald samen met halte Orientalis waarvan ik vandaag geen fysieke resten meer vond
Bij de Thermen en Pro persona zijn er nog wel fysieke resten, de andere twee weet ik niet of er nog wat is.

Sinds dit de eerste keer is dat ik busrelaties aanpas, zou ik willen weten of ik dit zo goed heb gedaan:
https://www.openstreetmap.org/changeset/119269411

Deze lijn was al uit OSM verwijderd (zie de tag disused:route = bus op de routerelaties, waardoor deze in principe alleen nog in OSM-editors zichtbaar zou moeten zijn). Ik had de relatie nog niet definitief verwijderd (idem voor enkele andere) omdat het realistisch is dat deze na corona terugkeert, maar het zou al uit alle renderers etc. verdwenen moeten zijn.

Twee vragen:

  1. In de concessie Noord-Holland Noord worden de zomerlijnen 851, 866 en 868 deze zomer niet gereden wegens personeelstekort.
    Hoewel het “commerciele” lijnen zijn (geen verplicht onderdeel van de concessie) is er nog niets gezegd over of ze de zomer van 2023 wel of niet gaan rijden.
    Zal ik deze lijnen conform de “coronalijnen” op disused:route=bus zetten?
  2. Ik kwam recent achter het bestaan van de key local_ref om de perronletter van busstations weer te geven. Ik heb daar tot nu toe altijd de “ref” voor gebruikt.
    Ref wordt zo snel te zien gerenderd op de Öpnvkarte, loc_ref op Opnvkarte, de Transport en OSMand.
    Wat is jullie ervaring met / mening over loc_ref voor de perronsletter? (ik heb het dan alleen over busstations en evt tramstations (denk aan Amsterdam Centraal), niet aan treinstations die wel de “ref” lijken te gebruiken)

Als het puur om een personeelstekort gaat, dan lijkt het een tijdelijke opheffing te zijn. De vraag is vooral of je jezelf veel werk wil besparen, als de lijnen weer ingevoerd worden. Daar is disused:route=bus nuttig voor.

In Nederland wordt in principe ref gebruikt voor zowel trein-, tram- als busperrons. Persoonlijk zie ik geen reden om verschillende tags te gebruiken voor dit soort aanduidingen.

Loc_ref gebruik je normaal alleen als ref al in gebruik is, wat niet het geval is bij bus- en tramperrons.

Mijn conclusie: gewoon ref gebruiken voor perronnummers en -letters van alle soorten perrons. Eventueel kan loc_ref erbij, maar dat is dan wel redundante informatie.

Ik weet niet zeker of dit de juiste thread is.
Maar zou iemand de juiste tags op het zuidelijke spoor van station Emmen-Zuid willen plaatsen?
https://www.openstreetmap.org/?mlat=52.74852&mlon=6.87417#map=19/52.74852/6.87417&layers=N

Is al door een andere mapper gedaan.
Correctie: Passenger_lines is in NL altijd 1 cfm de wiki.

Dit kan ik (helaas) niet uit de Wiki afleiden.
De betreffende tag is echter vaag en dubbelzinnig. Ik vind het een nogal zinloze tag die wat mij betreft mag verdwijnen, maar wel volop voorkomt in NL (met waarden groter dan 1).

Een railwayline kan worden ingetekend als één enkele way.
Neem bijvoorbeeld Amsterdam-Utrecht: Op die enkele way wordt dan toegevoegd passenger_lines=4.

In NL wordt ieder spoor apart ingetekend.
En dus is de waarde altijd 1.

Alleen in Harlingen stond nog een aantal 2tjes.
Die heb ik dus ook gewijzigd.
Daarmee komen hogere waardes in NL niet meer voor.

Zie ook:
https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=55768

Bedankt voor de aanpassingen!

Ik heb het Rotterdamse Zuidplein aangepast naar de nieuwe situatie, uiteraard rendert openstreetmap.org dit niet (veel busway, en de 2 OV-layers renderen … niet vaak, al zeker 15 dagen niet). De precieze haltelocatie van de Flixbus is mij niet duidelijk.

Om een Fixme op een bushalte op te lossen, wil ik toch even de raad van ervaren OV-mappers.

Het gaat om de bushalte Opstelspoor in Barendrecht.

Na herinrichting van de bushaltes op de Portlandsebaan bestaat de halte voor reizigers niet meer en is eigenlijk samengegaan (qua locatie) met halte Havenkwartier. Er is dus ook geen bushalte-bord genaamd Opstelspoor meer.

Bus 603 is de einige die van deze “halte” gebruik maakt omdat het het begin/eind-punt is. De dienstregeling van de RET vermeld dit punt als “Carnisselande (opstelplaats)”.

Een buschauffeur van lijn 603 vertelde mij dat voor hem het begin en eindpunt genaamd Opstelplaats alleen wordt gebruikt om eventueel te wachten om met de terugweg te beginnen als ze te vroeg zijn aangekomen. Ze gaan dan staan op het zuidelijke deel van de halte Havenkwartier (het deel van de bushaven zonder stoep) aan de rechter zijde op de kaart (dus aan de Portlandsebaan van zuid naar noord) zodat ze de halte Havenkwartier zelf niet blokkeren voor andere bussen.

De bushalte Opstelspoor is niet meer zichbaar, het punt Carnisselande Opstelplaats is ook voor de reiziger niet gemarkeerd en wordt ook niet als halte gebruikt, dus ik zou hem weghalen.
Alleen begint de route dan niet meer op Opstelplaats zoals de dienstregeling defineert, maar op Havenkwartier. Is dat erg? Wordt daar waarde aan gehecht?
Of zet ik de busstop op de wachtplek (en hernoem de halte naar Carnisselande Opstelplaats, want Opstelspoor is de halte van de tram bij de rotonde aan de zuidkant van de Portlandsebaan), en verwijder alleen de platform node?

Het gekke is dat er een discrepantie is tussen de drlg die de RET op zijn site publiceert, en de drgl die in KV1-berichten wordt meegegeven (via bijv OVinfo, maar afkomstig van de RET).
OVinfo geeft Havenkwartier als eerste/laatste halte voor deze lijn. Opstelspoor wordt niet gebruikt.

Ik heb het een Rotterdamse vriendin en OV-kenner gevraagd:

Kortom: Deze halte hoort niet in de lijn en je mag er niet in- of uitstappen (Tenzij je een aardige chauffeur hebt en/of het hard regent)

Dan is er ook geen bezwaar om die halte opstelspoor te schrappen uit de routerelatie.

Dank IIVQ en Leo!

De halte Opstelspoor is voor buslijn 603 uit de routerelatie gehaald en van de kaart verwijderd.
Voor tramlijn 25 alleen uit de routerelatie gehaald, omdat de stopplaats voor de tram wel een bord heeft zoals op een halte te vinden is.

Omdat er een haltebord is voor tram 25 zat het verwijderen van halte Opstelspoor Carnisselande uit de routerelatie me niet lekker.
Ik ben weer gaan kijken, en heb gesproken met een trammachinist van lijn 25 op het Opstelspoor. Het is daadwerkelijk een halte, je mag en kan er als passagier in- en uitstappen. Ik heb mijn verandering in changeset 123110615 teruggedraaid, en de halte is dus weer in de routerelatie opgenomen.

In Woerden is er een halte voor NS bussen. Hoe zou deze getagd moeten worden ?

In het verleden kwamen we tot de conclusie dat we die bushaltes niet op de kaart wilden zetten.
Ze zijn slechts tijdelijk in gebruik als bushalte.
En de plaats waar de bus stopte was ook niet altijd dezelfde.
NS werkte toen ook met verplaatsbare borden die op een willekeurige plaats werden neergezet en na gebruik weer verdwenen uit het straatbeeld.

Nu NS steeds vaker borden permanent aanbrengt, bijvoorbeeld aan lantaarnpalen, verdient die conclusie wellicht een heroverweging.

De tagging zou als volgt kunnen zijn:
public_transport=platform
bus=yes
name= NS-halte
description=alleen in gebruik bij staken treindienst

Hoor graag jullie mening.

Ik maak al 50 jaar intensief gebruik van de trein, en heb nog nooit de behoefte gevoeld (sinds ik een zware gebruiker van OSM ben) om op OSM op te gaan zoeken waar de NS bushalte is in tijden van calamiteiten.
Die bushaltes zijn namelijk altijd in de buurt van het station en ze worden door NS perfect aangegeven.

Niettemin, als er een vaste bushalte/busperron is voor dat doel dan is het niet vreemd om dat op de OSM-kaart te zetten.