Name van winkel en industriegebieden op landuse of als wijk/buurt

Ik ben bezig om wat wijken en buurten te mappen en nu kwam ik dit gebied tegen. Bij het links gelegen industrie- en bedrijventerrein heb ik ook al de namen van de landuse gehaald en ze als wijk of buurt gemapt. Bij dit winkelgebiedje ben ik alleen even benieuwd of er concensus is binnen de communitie of de naam op de landuse=retail mag staat of dat deze als aparte buurt gemapt kan worden. Waar ligt de grens om het naar een buurt/wijk om te mappen?

Bij het Designer outlet in Roermond is de naam en alle informatie op de landuse=retail gemapt, wat best logisch is. Het is ook 1 winkelcentrum. Mijn eerste voorbeeld echter is een groep van winkels die samen een winkelgebied vormen.

Dit bedrijventerreintje is dan wel weer prima als buurt te mappen (wat onderdeel is van een grotere wijk).

Volgens mij is het prima om ook hier het retail gebied een naam te geven. Mits deze goed geschreven wordt, het is volgens de gemeente namelijk ‘Runshopping center De Snipperling’.
Runshopping? Is het tegenovergestelde van funshopping blijkbaar :roll_eyes:

Ik probeer place=neighbourhood of quarter alleen te gebruiken voor de gebieden die ook echt als buurt of wijk gezien worden door gemeente en/of inwoners. Je kan altijd even kijken naar de CBS-data voor de ruwe schets. Lokale kennis maakt het af.

Een winkelgebiedsnaam is meestal correct op landuse=retail (niet commercial zoals daar gedaan is trouwens).

Soms komt een buurt ook grofweg overeen met een themagebied. In Leeuwarden is De Centrale een buurt die voor 95% uit het winkelcentrum De Centrale bestaat. Ik zie dat ik daar de landuse=retail niet de naam heb meegegeven, maar dat zou wel correct zijn. Daar kan dan ook de website-verwijzing van het winkelcentrum op.

Er zijn daar dus drie dingen die ‘De Centrale’ heten:

  • De buurt

  • Het winkelcentrum

  • De wegen op het parkeerterrein van het winkelcentrum

Per winkelcentrum zal dit verschillen.

Bedrijventerreinen zijn meestal buurten (of wijken). Een modern bedrijventerrein is vaak een lappendeken van landuses trouwens. Garages en autohandelaren zijn retail, kantoren commercial, en fabrieken e.d. industrial. Soms heb je daar ook nog naamgeving in, zoals deze. Dat is dan de naam van dat bedrijvenverzamelterrein.

Bedankt, dan zal ik het inderdaad zo laten.

Zou je dit dan niet doen op bedrijventerreinen? Als het een mix is van industrie, kantoren en retail zoals je zegt dan uiteraard niet maar kan ook voorstellen dat er gebieden zijn die zuiver 1 doel hebben, bijvoorbeeld industrieel. Je ziet nog wel eens verschillende manieren van mappen (naam op landuse of als buurt/wijk. Of komt dat doordat de meeste mappers geen wijken/buurten mappen en het dus zo blijft?

Als een bedrijventerrein net als een winkelcentrum niet een buurt is wel, maar in veel steden zijn het wel buurten/wijken.

Met landuse is het altijd een kwestie van hoe gedetailleerd je wil en kan gaan. Één vlak met landuse=industrial zie je nog vaak, en is soms ook goed genoeg afhankelijk van hoeveel aandacht de omgeving krijgt, maar bij een bedrijventerrein met een cluster autohandelaren (die zitten vaak bij elkaar), bouwmarkten, en groothandels is dat wat raar. Het komt vooral omdat veel mensen nog ‘industrieterrein’ zeggen/denken bij bedrijventerreinen waar de echte maakindustrie al lang weg is. Zulke buurten verschuiven dan van (grond)gebruik.

Het wordt lastig als een bedrijventerrein niet echt een buurt is en een mix van landuse heeft, waar laat je de naam dan? Dan zou ik toch naar place=neighbourhood grijpen denk ik (of place=locality), maar ik ben dat nog niet tegengekomen.

Ja oke. Dat bedrijventerrein links van het winkelgebied moet ook nog een landuse update krijgen. Nu ik de naam naar een buurtwijk heb verhuisd kan ik die grote landuse=industrial gaan aanpassen. Zit inderdaad ook retail en commercial tussen.

Dan weet ik ook nog wel een aantal andere terreinen die als industrie zijn gemapt die dan niet kloppen waar bijvoorbeeld veel klusbedrijven loodsen/kantoren hebben als uitvalsbasis.

En dankje @Jillis, hoef ik dat stukje al niet meer aan te passen :slight_smile: