Update kaart in Osmand life

Heb het nog niet getest op iphone of ipad, wel op android

Dank voor je info ligfietster, ik had al ingesteld met mijn account.
Bij controle zag ik 0 edits staan, ik heb opnieuw mijn gebruikersnaam en ww ingevuld, daarna kwamen de werkelijke changesets.
Bij update op Gelderland kreeg ik geen nieuwe data.

Er zou 34.1MB klaarstaan, maar als je op “Nu updaten” drukt, komt de melding “Geen updates beschikbaar”

Op dit moment is me nog niet duidelijk hoe dit zou kunnnen komen.

Geen idee, dan zijn die al geupdate?
Ik zie nu mijn edits van pakweg een uur geleden op de kaart staan in de prov. Utrecht.

@Commodoortje, je zou het kunnen controleren ahv dit pad: https://www.openstreetmap.org/way/1069623102#map=17/52.17631/5.44963
Heb ik twee dagen geleden ingetekend op OSM en zou ook op de (offline) Osmand kaart te zien moeten zijn.

chips, je hebt gelijk, hij staat erop!

Dat updaten gaat veel sneller dan het downloaden van kaarten, omdat ie alleen de verschillen in updates ophaalt en niet de hele kaart weer opnieuw, vandaar dat je het waarschijnlijk niet hebt gemerkt?

Cool! :sunglasses:
En het gaat ook nog eens om ‘edits’ en niet ‘changesets’, 60 is peanuts.

Heb jij een iPhone/pad om te testen?

Nee, ik heb er geen, zal 'm op iemand anders toestel moeten uitproberen.

Ik gebruik al langer Osmand Live op Android en zie soms de Live-updates pas na opnieuw opstarten van de app (of telefoon) daadwerkelijk op de kaart.

Omgekeerd komt het ook wel eens voor dat als de geometrie van een weg is gewijzigd je eerst even zowel de oude als de nieuwe geometrie in beeld ziet en na opnieuw opstarten alleen nog maar de nieuwe.

Maar overall erg tevreden met de snelle updates. Ook erg fijn als je survey gaat doen om de avond vooraf alvast het gebied bij te werken voor zover dat kan met bronnen op afstand, die update in te laden in je telefoon en dan kan je je in het veld richten op de zaken die je niet goed op afstand kan zien (en controle van het werk van de voorgaande dag). Zo krijg je veel meer gedaan in een survey.

Ik merk een paar problemen met Osmand Live:

  • Soms update je een gebied en het naburige gebied niet. Omdat precies op de grens wegen veranderd zijn, zijn er gaten ontstaan waar niet overheen gerouteerd kan worden (dit komt overigens soms ook met gewone kaartupdates voor)
  • OV-routes worden niet meegenomen in Live updates

Bij het doen van een grote update vanwege nieuwe infra (bijvoorbeeld een snelweg die opent na een verbouwing) is het heel handig om te checken of je geen fouten hebt gemaakt die de routering negatief beĂŻnvloeden o.i.d.
En als ik in het echt in zo’n situatie een bordje “GPS UIT” zie denk ik altijd “Haha, ik laat hem aan” en rij vrolijk op de navitatie een wegensituatie door die een dag (of zelfs uuur) ervoor nog niet bestond. Ondanks dat ik met “offline” kaarten werk is dat een snelheid die “online” bronnen als Google en Waze vaak niet halen.

Zal eens een oude android tablet aanslingeren om te proberen.

Die zal minimaal Android versie 6.0 of hoger moeten hebben anders gaat dat niet werken.

10 jaar oude nvidia shield. Beetje traag en 10 Gb is ook niet meer van deze tijd, maar prima gelukt! Jammer dat het me op ios niet lukt.

Is me ook niet gelukt op de iPad. Vreemd dat de mogelijkheid op ios ontbreekt. Je kan wel een live abonnement nemen voor €10 per jaar, op zich wel de moeite waard.

Klopt het dat OSMLive niet meer werkt?
Dat je nu een abb. moet nemen op OSMAnd PRO € 2.99 pm?

Had dat gisteren ook gemerkt, na opnieuw de plugin “openstreetmap bewerken” ingesteld te hebben waren de live updates er weer.

Nee hoor, ik moest deze week ook opnieuw in OSMand instellen dat ie mijn account checkt op de hoeveelheid edits die ik gemaakt heb (zoals in post #15).
Ik denk dat door een app update deze info opnieuw ingegeven moet worden. Het werkt dan gewoon weer.

Bedankt voor de tip ligfietser! Werkt perfect ! Dit is een leuke bijkomstigheid :slight_smile:

Inderdaad, even opnieuw instellen en klaar.
Het lijkt erop dat er gechecked wordt of je nog steeds bijdraagd voor OSM.
Ik heb een verlenging tot 16 augustus (periode van 4 weken)

OFM kaartstijl in OSMAND

Ik heb onderstaande instructies uitgevoerd:

Copy this xml file to the default Osmand (e.g. Android/data/net.osmand/files/rendering) folder.

Make sure Osmand app is closed

Open the app and go to the menu, select Configure Map > Map rendering: Mapstyle > Openfietsmap

Maar de openfietsmap stijl staat na opening van de app niet in de lijst ?

Hoe kan ik deze insstructie uitvoeren :
If the render style is not recognized: Open the OpenFietsMap.render.xml file with Osmand to import it.

Bvd

Marius