Gereedschap JOSM

Goedemorgen forum,

Bij de “Gereedschappen” in JOSM zie ik “Koppel knoop aan weg” en “Zet knoop op weg”. Ik kom er niet achter wat het verschil tussen deze gereedschappen is. Als ik ze stuk voor stuk gebruik, zie ik wel dat een knoop aan een weg vastzit (zonder dat er iets van plaats verandert). Wil iemand mij het verschil uitleggen?

Met vriendelijke groeten,
NHVELDH

Grappig…
Nu ken ik josm als mn broekzak…maar die functies gebruik ik nooit. Althans niet op die manier. Doe veel met de muis en de sneltoetsen
Het één zal een bestaande knoop zijn die je aan een element koppelt… en het ander een geheel nieuwe knoop toevoegen op een lijn.

Even uit m’n hoofd… want nu tijdelijk computerloos.

Een nieuwe knoop op een lijn krijg ik door de lijn ‘beet’ te pakken bij het kruisje.
Een bestaande knoop verbinden met een lijn door de knoop samen te voegen met een andere knoop dmv de M toets.

Maat ik leer ook nog steeds van andere mappers… zo van… Kan dat ook op die manier.
Kan nu even niet in josm kijken… Ben dus ook benieuwd wat het verschil is. :slight_smile:

Hallo,

Ik snap je vraag. Je moet even goed naar de icoontjes kijken. De engelse tekst is ook duidelijker.

  • (N) move node to way (zet knoop op weg denk ik).
  • (J) Join node to way (koppel knoop aan weg)

Op onderstaande voorbeelden zie je het verschil tussen de twee

Begin situatie

Na het uitvoeren van move node to way (N)

Na het uitvoeren van join node to way (J):

Beste allemaal,

Hartelijk dank voor jullie reacties. De hulppagina’s van JOSM hebben mij alles uitgelegd. “Koppel knoop aan weg” verplaatst de weg naar de knoop en maakt de knoop aan de weg vast [toets J]. “Zet knoop op weg” verplaatst de knoop naar de weg en zet hem daarop vast [toets N]. Precies zoals Cartographer10 hierboven laat zien. Voor beide opdrachten geldt dat de weg en de knoop dicht bij elkaar moeten liggen; dus inzoomen!

Met vriendelijke groeten,
NHVELDH

Thx, Ik gebruik J vaak maar erger mij dan aan de niet-rechte lijn die je overhoudt. Ik zal N proberen te gebruiken!