Let op: migratie forumsoftware in de toekomst, feedback gevraagd

  1. Fijn
  2. Al lijkt de rest van de community er een beetje tegen om gesloten groepen te hebben (en wij zijn de enige geloof ik).

Ik vindt het nu niet nodig om een Nederland(s) community aan te vragen, het enige Nederlandse topic is nu genoeg. Maak een post aan en schrijf wat je wil.

Pas bij migratie is het vroeg genoeg om in de categorie Communities een categorie Nederland te krijgen. Waarin al onze topics staan.
Pas dan zal ik overstappen naar het Nederlandse gedeelte.

Dan zal het BAG Nederland categorie ook een plaats krijgen. Ofwel in Categorie Communities (landen) (denk het niet) of onder een andere categorie, Communities extra (closed groups). Gewoon deze overzetten, en eerst eens kijken hoe dat gaat en niet gelijk weggooien. (Kan altijd nog). Kan men gelijk zien hoe gesloten groups werken, immers net als nu al ben je geen lid van een categorie, dan is het niet zichtbaar.

Nieuwe community, om te testen, in wezen veranderd er niet zo veel het blijft schrijven met extra functionaliteit, ondermeer plaatjes plaatsen, dat is op dat moment snel op te pakken na de migratie, slepen of kopiëren en plakken.
En dat kan je nu al doen in het topic, Users: Netherlands/Belgium (Dutch)

Ik snap je punt. Meerdere fora tegelijk is onhandig, en het lijkt me dan ook goed om duidelijk te maken welk forum het ‘hoofdforum’ is en daarnaar te verwijzen. Echter, hoe kunnen we het ‘nieuwe’ forum testen als we het pas volledig op gaan zetten op het moment dat we gaan wisselen?

Ben dus blij dat sommigen hier er zich meer in verdiept hebben en eraan werken om het voor ons zo goed mogelijk te laten werken!

Een NL sub-forum is essentieel om een lokale community te behouden.

Mijn voornemen is om voor het einde van dit jaar te stoppen als moderator. Als een forummigratie er daadwerkelijk aan zit te komen dan kan dat een geschikt moment zijn. Ik ben al een tijdje minder actief op OSM en wil niet te lang nog blijven hangen in halve aandacht voor ontwikkelingen en discussies.

Dan is dit inderdaad een geschikt moment om het stokje over te dragen ja. Goed dat je het aangeeft en een begrijpelijke keuze.

Het subforum is aangemaakt op https://community.openstreetmap.org

Op de voorpagina (zie afbeelding) zie je onderaan een link staan naar het Nederlandse subforum. Als je deze aanklikt kom je op het subforum.

Ik heb er even een topic aangemaakt waar mensen op kunnen reageren/discussieren om te zien welke reactiemogelijkheden Discourse heeft zonder dat iedereen nieuwe topics aan maakt.

Het is de bedoeling (als dat tijdens de migratie technisch lukt) om de topics van dit forum in het nieuwe subforum te plaatsen.

Bij vragen/ opmerkingen laat maar weten

Dank, als tzt dit subforum zich vult met andere topics lijkt het al wat meer op de structuur van het oude forum:
https://community.openstreetmap.org/c/communities/nl/43

Ik dacht even dat het hele NL subforum maar tot één topic beperkt bleef (https://community.openstreetmap.org/t/users-netherlands-belgium-dutch/598/19) maar dat kan niet de bedoeling zijn.

Ah zo, ja dat was heel lang onduidelijk. Ik dacht dat alle landen in 1 groep allemaal post gingen aanmaken en daar tags van de landen aan hangen. Zoals het voorbeeld nu is ingericht is inderdaad vrij het zelfde als het huidige forum (alleen met wat leuke nieuwe mogelijkheden vanuit discourse)

Er lijkt geen community steun om gesloten communities toe te staan op het nieuwe forum (en dus ook niet voor het Nederlandse BAG forum). Ik verwacht dus wel dat het BAG forum een aparte communitie wordt maar gewoon voor iedereen toegangkelijk.

Van de andere kant, wat is het ergste wat er kan gebeuren? Als mensen in het verkeerde forum posten kunnen de moderators het topic verplaatsen.

Het topic waarin dit wordt bediscussieerd: Allow private and restricted categories

Er zijn inderdaad wat meer tegenstanders van het niet toestaand van gesloten communities dan voorstanders op dit moment maar dat komt omdat ook niet duidelijk is waarom het nodig zou zijn. De goede vraag is dus inderdaad wat er fout zou kunnen gaan en of mogelijke problemen op een andere manier voorkomen kunnen worden.

De forummigratie is voor eind van de maand aangekondigd. Verwacht dat we voorlopig geen gesloten communitie krijgen voor de BAG (tenzij iemand de discussie weer opstart). Ik verwacht echter dat er weinig fout kan gaan met een open communitie.

Als je wilt dat de Netherlands BAG wordt meegenomen, hoor je dan … aan te vragen

Ik heb me op die community.openstreetmap.org aangemeld.
Mijn eerste bericht is vanuit wat verwarring:

Zou mooi zijn als het BAG-topic een aparte map zou zijn/worden.
Wie kan in Jip/Janneke taal hier nog enige uitleg/toevoeging aan geven?

Zie mijn reply op het nieuwe forum, er is een bot die je wegwijs kan maken, helaas wel in het Engels maar best aardig wat mij betreft.

Op dit moment staan er maar drie berichten in het Communities/Nederland maar wanneer de migratie eind deze maand gedaan is dan staan alle topic die nu onder users: Netherlands staan daar.
Is daarmee je vraag beantwoord?

Ik denk dat Verzoek BAG-import net zoals het nu is een topic blijft, ik snap niet direct wat je bedoelt met een aparte map.

Hierbij wil ik iedereen bedanken voor de uitwisseling en samenwerking van de afgelopen jaren.

Al een tijdje ben ik nog maar incidenteel actief met OSM, behalve het meelezen op dit forum. De migratie is voor mij een mooi moment om te stoppen met de halve betrokkenheid (en het moderatorschap). Ik ga niet meeverhuizen. In hoeverre ik in de toekomst nog ga bijdragen aan OSM weet ik nog niet. Volgend jaar verhuis ik mogelijk naar de andere kant van het land wat kan leiden tot helemaal stoppen of juist een nieuwe opleving.

Veel succes en plezier toegewenst aan alle mappers!

Jammer Andries dat je stopt maar respect voor je keuze. Dank voor je inzet en succes gewenst.

Beste Andries, we hopen natuurlijk dat de andere kant van het land je nieuwe inspiratie oplevert!

En nu maar afwachten wanneer we hier uit de lucht gaan en hoe het met het andere forum zal gaan; kijken of iedereen de weg weet te vinden.

Hoi Andries,

Soms voelen dingen zoals ze voelen. Je bent sinds 2014 actief voor ons project en dat is echt een indrukwekkende tijd. Je hebt Kollum in ieder geval goed op de kaart gezet en ook in de rest van Fryslân mooi werk verricht aan de plattegrond.

We doen allemaal zo ons eigen ding, waardoor het misschien ook niet vaak actief opgemerkt wordt. Ik woon en karteer zelf aan de andere kant van de grote kleine plassen dus kom je werk niet erg vaak tegen. Laat staan dat ik je daar uitdrukkelijk voor bedank :slight_smile: Maar bij deze dan toch: bedankt voor je noeste arbeid! Je bijdragen mochten dan de afgelopen tijd wat minder frequent zijn geweest: ik denk dat de Fryske openstreetmap-mienskip je bijdragen toch node (!) zal gaan missen.

Nou heb ik er met mijn 4 jaar maar de helft op zitten van jouw acht jaar aan vrijwilligerswerk: ik kan je verzekeren dat de verhuizing naar een andere streek mij toch ook weer stimuleerde om voortvarend aan de slag te gaan. Ik zie het als een mooie (maar wel erg omslachtige) manier om je eigen omgeving te leren kennen - en daarmee ook de andere datagebruikers. Maar ja, ik ben jou niet en jij ook mij niet en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

In elk geval, Andries, en ik hoop dat je dit nog leest voordat ze er helemaal de brui aan geven bij de forumdraaiers: dank je wel! En ik hoop dat je toch stiekem af en toe komt meelezen (en tiepen). Kom vooral morgen nog even buurten bij onze digitale bijeenkomst.

Hele grote groet!

Inderdaad is het een persoonlijke keuze Andries, één waar best een voorstelling voor is te maken.
Ook ik wil je bedanken voor je inzet, en prettige samenwerking!
Wellicht zul je nog wel het één en ander blijven toevoegen (in de toekomst). Dit behoeft namelijk geen forum.
Een pauze op zijn tijd is best goed!

Ook ik heb het laatste half jaar niet veel tijd besteed aan OSM, wat ik persoonlijk dan wel weer jammer vind.
Helaas kan ik niet alle doelen in dezelfde tijd behalen, en dan maak je keuzes.

Ik heb respect voor je keuze, en dat je dit ook nog op een nette manier laat weten dat je gaat stoppen.

Je hebt veel voor de community gedaan en betekend.