Let op: migratie forumsoftware in de toekomst, feedback gevraagd

Buiten OSM opgestart? Zo zie ik het niet, de site heeft een .openstreetmap.org adres en de initiatiefnemers lijken me alleen doorwinterde OSM-ers.

Wat mij betreft is het bijwerken van de software waarop het forum draait geen algemene stemming waard, maar mocht dat jou mening zijn dan zou ik het via de link in de startpost kenbaar maken. Ik verwacht van de migratie geen wonderen maar verwacht wel dat het wel meer mensen aan trekt, dat was in ieder de ervaring bij het overzetten van het Franse forum.

Al een tijdje geen aandacht voor dit topic in dit (NL) forum.

Maar wellicht dat dit forum een keer opgeheven zal zijn en als “wij er dan niet bij waren” hebben we ook niets meer te klagen.

Ik probeer een beetje te volgen wat er in het forum besproken wordt, wat op zich al niet zo gemakkelijk is, en een paar zaken gaan ons aan:

Er zijn lieden die geen voorstander zijn van een sub-forum, hetzij in een eigen taal (Nederlands dus), hetzij voor een eigen regio (Nederland dus). Ik ben daar tegen omdat een subforum in een eigen taal/regio laagdrempeliger is en on topic. Ik denk zo dat de gemiddelde Braziliaan (ik noem een willekeurig voorbeeld) niet zo geïnteresseerd is wat er OSM-technisch in Nederland bediscussieerd wordt en andersom. Ook voorstellen gezien voor automatische vertaling (via een tool ik meen deepl) naar het Engels van alle posts; ik denk dat dat ook fout gaat en de nuance verdwijnt.

Wat is jullie mening?

(ik heb dit topic ook maar even sticky gemaakt - het is belangrijk genoeg).

Ik kom nu (vrijwel) nooit op een ander subforum dan de Nederlandse. 98% van mijn mapactiviteiten vinden plaats in Nederland. Afstemming over eventuele problemen doe ik graag met mappers die in hetzelfde gebied mappen.
Ik ben bang dat een locale Braziliaanse mapper niet zit te wachten op mijn vraag over b.v. een bag import.

Eens - een NL sub-forum is essentieel om een lokale community te behouden.

Ook bij het nieuwe “Help and support” topic zie je nu al voorbeelden van verwarring omdat de hele wereld zich met een lokale situatie bemoeit. Soms moet de eerste vraag gewoon zijn: 'In which country is that situation located?"

Ps. Wel mooie software dat nieuwe forum.

+1 Ik ‘leef’ op het NL sub-forum voor mijn interesse en werk voor OSM. Laten we a.u.b. niet verzuipen als NL community.

Ook al doe ik niet zoveel meer met OSM mapping, Ik lees nog wel vaak het forum. Ik vind een nederlandstalig forum ook heel fijn dus ook +1
En als ze dat op dat nieuwe forum niet willen, kan het zijn dat er anders-talige community-forums ontstaan waardoor het echt versnipperd raakt.

Als er geen Nederlands subforum komt, stopt het voor mij.
Ik ben niet van plan in het Engels te gaan communiceren. Dat is te lastig voor mij.

+1: zonder Nederlands(talig) subforum zal ik er niet te vinden zijn.
Voor de BAG import verzoeken is vast wel een alternatief te bedenken indien nodig.

Il zag op dat nieuwe forum dat er ook tags zijn voor diverse talen, b.v. german en deutsch (die zijn echter niet hetzelfde)
Er zou dus ook een tag voor nederlands kunnen komen, maar dan NIET voor dutch!!
Er zullen dan niet zoveel anderstaligen naar die tag gaan kijken en is het toch een beetje onder ons.

Ik vind het persoonlijk een beetje triest hoe alles verloopt.
Op deze manier wordt de achterban uit elkaar gedreven is mijn mening.
Tevens zit in de opzet van het “nieuwe” forum, niet de structuur die ik zou verwachten.
Ook vind ik dat er op het “nieuwe” forum weinig "geraakt"wordt, en een zeer beperkt gedeelte van de community aldaar communiceert.

Stel dat dit forum zou worden opgeheven???
Dan ben ik bereid om een Nederlands forum op te zetten met een paar (Nederlandstalige) medemappers.

Ik wacht rustig af, ga ervanuit dat er een breed draagvlak zou moeten zijn om dit forum te mogen sluiten, als daar al sprake van is.

Ik ‘snap’ het nieuwe forum niet echt…
Er is een Nederlandstalig topic, maar lijkt me niet de bedoeling dat alles daaronder moet komen betreffende Nederland(s).
Er is een generiek forum voor vragen, met ook vragen in bijvoorbeeld het Spaans.
De nieuwe technische mogelijkheden die zogenaamd vernieuwend zijn, vind ik vooral in de weg zitten en het minder overzichtelijk maken.

Ik heb een korte discussie met de admin gevoerd en over ons BAG forum wordt nu gediscussieerd (beide discussies in het zelfde topic): https://community.openstreetmap.org/t/allow-private-and-restricted-categories/1609

Ik zal een Nederlandse community aanvragen. Ik denk dat net als mij de meeste behoefte hebben aan een duidelijk voorbeeld van hoe het kan worden. Dan hoeft die community nog niet dit forum te vervangen maar kunnen we wel een beeld vormen van hoe het mogelijk er uit komt te zien en kunnen we actief feedback geven (op dat forum want hier lezen ze het niet echt).

VRAAG: zijn er mensen die moderator willen zijn. Ik zal mij zelf ook opgeven maar er moeten er enkele bij (ik kijk dan virtueel ook vooral naar de huidige moderators).

Nee, dat wordt zoals ik het nu begrijp niet de bedoeling. Er is ook nog steeds ruimte voor feedback, zie ook: https://community.openstreetmap.org/t/site-design-and-organization/1035

Edit: zie als voorbeeld ook: https://community.openstreetmap.org/c/communities/poland/40

Edit 2: De aanvraag: https://community.openstreetmap.org/t/netherlands-sub-community/1624

Voor mij is een “users: Netherlands” ook essentieel maar men gaat het huidige forum migreren dus ik zie niet hoe dat er niet automatisch komt.

Nu al het nieuwe forum gaan gebruiken voor nieuwe discussies heeft denk ik als nadeel dat dan later dingen gemerged moeten worden.

Met die nieuwe community wil ik vooral de ruimte creeeren om te testen en zodat men zien hoe het eruit komt te zien en om feedback te geven. Het is niet de bedoeling om nu al over te gaan. Maar je hebt gelijk, wat de naam of plek ook word, ze willen de huidige content inderdaad migreren.

  1. ik wil best moderator blijven
  2. blij dat er tenminste gesproken wordt over een afgesloten BAG-forum!

Martin

  1. Fijn
  2. Al lijkt de rest van de community er een beetje tegen om gesloten groepen te hebben (en wij zijn de enige geloof ik).

Ik vindt het nu niet nodig om een Nederland(s) community aan te vragen, het enige Nederlandse topic is nu genoeg. Maak een post aan en schrijf wat je wil.

Pas bij migratie is het vroeg genoeg om in de categorie Communities een categorie Nederland te krijgen. Waarin al onze topics staan.
Pas dan zal ik overstappen naar het Nederlandse gedeelte.

Dan zal het BAG Nederland categorie ook een plaats krijgen. Ofwel in Categorie Communities (landen) (denk het niet) of onder een andere categorie, Communities extra (closed groups). Gewoon deze overzetten, en eerst eens kijken hoe dat gaat en niet gelijk weggooien. (Kan altijd nog). Kan men gelijk zien hoe gesloten groups werken, immers net als nu al ben je geen lid van een categorie, dan is het niet zichtbaar.

Nieuwe community, om te testen, in wezen veranderd er niet zo veel het blijft schrijven met extra functionaliteit, ondermeer plaatjes plaatsen, dat is op dat moment snel op te pakken na de migratie, slepen of kopiëren en plakken.
En dat kan je nu al doen in het topic, Users: Netherlands/Belgium (Dutch)

Ik snap je punt. Meerdere fora tegelijk is onhandig, en het lijkt me dan ook goed om duidelijk te maken welk forum het ‘hoofdforum’ is en daarnaar te verwijzen. Echter, hoe kunnen we het ‘nieuwe’ forum testen als we het pas volledig op gaan zetten op het moment dat we gaan wisselen?

Ben dus blij dat sommigen hier er zich meer in verdiept hebben en eraan werken om het voor ons zo goed mogelijk te laten werken!

Een NL sub-forum is essentieel om een lokale community te behouden.

Mijn voornemen is om voor het einde van dit jaar te stoppen als moderator. Als een forummigratie er daadwerkelijk aan zit te komen dan kan dat een geschikt moment zijn. Ik ben al een tijdje minder actief op OSM en wil niet te lang nog blijven hangen in halve aandacht voor ontwikkelingen en discussies.