Problem med historiske ortofoto fra NiB

Den siste uken har ikke Norway Orthophoto (historic)-bildekilden i Josm fungert for meg. Når jeg trykker på valget i Imagery-menyen, skal det komme opp en oversikt over de tilgjengelige ortofotoene i et eget vindu, men i det siste har dette vært tomt:

I området mitt finnes det flyfoto med mye bedre kvalitet enn standard-bildene, men man må bruke Norway Orthophoto (historic)-valget for å finne disse. Heldigvis lagret jeg ett historisk flyfoto som en .wms-fil, og disse fungerer når jeg åpner det fra filen. Men vinduet hvor man velger mellom ulike flyfoto fungerer altså ikke.

Vemund

har prøvd litt forskjellig for å se om problemet lå hos meg: reinstallerte JOSM (men innstillingene forsvant ikke, tenkte å forsøke en gang til og slette mappen med plugins, innstillinger osv), og prøvde VPN for å se om IP’en min var blokkert eller noe. alle WMS 'er fra Norkart (er vel det de heter?) fungerer som normalt, men oversiktsvinduet er som sagt tomt.

noen andre som har samme problem? ville ventet at en del bruker historiske flyfoto fra NIB.

Har vore eit problem ei stund dette. Må vel ta kontakt med Norkart eller noko slikt for å finne ut meir.

Så om du legg inn eit historisk lag direkte så fungerer det?

ja, lagret en .WMS for et sett med historiske bilder før problemet oppsto, og disse fungerer fortsatt fint. har kun hatt problemer med selve listen.

Klarte å hente ut WMS-URL’en for et sett med historiske ortofoto jeg hadde lagret på maskinen min, og endre denne for å få tak i et annet sett med ortofoto. Så det er helt tydelig bare menyen som er ødelagt. Usikker på om det er innafor å sende lenke osv. på dette forumet ettersom flyfotoene er betrodd OSM. Kan ikke se noen api-nøkkel i URL’en, ihvertfall. Kan evt. sende en .WMS-fil. Folk kan også sende meg en epost hvis de vil ha hjelp med dette.

Problemet er meldt til Norkart. I mellomtiden kan du manuelt endre navnet på kartlaget etter listen det du ser i høyre kolonne på norgeibilder.no.

det er noen historiske bilder som ikke kommer opp i menyen (før den sluttet å fungere), og som heller ikke fungerer hvis man endrer linken. for eksempel Bergen 2019. Dette har kanskje blitt forklart tidligere, men er det noen grunn til at noen bilder ikke finnes hos Norkart?

Nå skal den virke igjen. Jeg vet ikke hvorfor enkelte prosjekter mangler, men vi må nok klare oss med det som er her.

takk skal du ha!